Gå til innhold

Blivende BMW-eier ønsker kjøpsråd (3-serie, 2L D , 2007/8)


ArnsteinB
 Share

Anbefalte innlegg

Klarte ikke å finne en tråd med svar på mine spørsmål, men moderatoren kan kanskje flytte dette innlegget, eller sende meg en link til den rette tråden, hvis jeg ikke har lett godt nok?

Det ser ut til å være en del her i dette forumet som har skikkelig peiling på BMW. Håper en av dere kan hjelpe meg med noen avklaringer, og evnt. kjøpsråd.

Jeg skal kjøpe en 3-serie diesel (sedan), men har aldri hatt en BMW før. Skrudde mye på bil for 25-30 år siden, men siden den gang har bil vært kun et transportmiddel. Er nå 55 år og nå vil jeg ha en pen bil, og litt mer HK og Nm enn de 100 HK som er i min Nissan Primera stv. 98 :(

Har tenkt å bruke inntil kr 250.000. Har kikket en del på Finn.no og Mobile.de, men undres veldig over alle de forskjellig HK-variantene. Også snodig at en 318 har 2L motor, men jeg begynner å forstå at alt dette har med avgifter/CO2 å gjøre...?

For øyeblikket ser jeg det som mest fornuftig å finne en bil på Mobile hos en en veletablert, tysk forhandler, men kjøpe/finansiere den via lokal bilforhandler her i Skien (f.eks. Autostrada?), evnt. via en kunde jeg har i Oslo (Konghelle bil). Litt vanskelig valg det der...

Autostrada legger på kr 25.000 i formidlingskostnader m.m., men da får jeg jo også 1 års garanti (og utrolig nok 5 års reklamasjonsrett. Er den egentlig verdt noe, i praksis?).

Jeg har hørt påstander om at det kun er å "bytte ut noe programvare" så øker HK'ene fra 122(?)/136(?)/143(?) til 163(?)/177(?)....?

Kr 10.000,- høres mye ut for en oppdatering av programvare(?), men det er kanskje mer enn som så som må gjøres?

Vedkommende hevdet at forbrenningen blir renere og at både forbruk og CO2 går ned.

Er alle 2-literne i utgangspunktet på 177(?) HK før de blir "programmert" for de forskjellige modellene? Hva er "DPF"..?

Er ikke interresert i mer enn 160-180 HK. Det er rikelig for meg. Jeg kjører drivstofføkonomisk, men det er jo deilig med mange Nm innimellom. Begynner å bli litt lei av å gire etter 37 år bak rattet, så jeg hopper gjerne over ett og annet gir. 0-100-akselarasjon er bortimot uinterresant for meg.

Har vurdert automat, men er ikke SÅ lei av gire. Automat drar vel også opp forbruket noen prosent? Jeg har hjemmekontor og kjører under 10.000 km pr år (har også bobil), så forbruket betyr jo egentlig ikke all verden. Men, om ikke lenge passerer vil vel 20 kr pr liter....

Det ser ut til at jeg kan få en 2007/8-mod som har gått mindre enn 60.000 km...?

Er ikke ute etter extra store/brede hjul og evnt. andre "rånerdetaljer". Ikke sorte felger (gamle menn er som regel litt gammeldagse på det punktet... :D )

Liker god lyd, men BMW's "PRO anlegg" er sikkert bra nok i massevis.

Liker godt den grå/koksgrå(?) fargen, evnt. sølv. Metallic. Kan til nød akseptere sort (lekkert), men vasker bil kun 6-8 ganger pr år + polering 2 x.

El-vinduer foran. AC. Stoff interiør. Gjerne "titandetaljer".

Hva er "Advantage Paket", "Comfort Paket" og "BMW Premium Selection"..?

Setevarme trenger jeg nesten aldri. Står i oppvarmet garasje.

Multiratt er kanskje greit å ha...?

Cruisecontrol..? Tja... savner det nesten aldri. Har hatt det, men brukte den nesten aldri..

En 60-åring har ca 6-8 ganger dårligere nattsyn enn en 20 åring (husk det når dere går langs veien uten refleks...), så jeg ønsker godt lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt "proff" i bmw, eller biler generelt, men får en helt nydelig bil for 250.000kr. er egentlig bare å lete rundt på finn.no og autodb.no etc.

vis du vil ha bra lys anbefales xenon lys på det beste. jeg har kjørt fattern's A6 i vinter, som hadde xenon nærlys men vanlig fjærnlys, må si... vakke mye forandring mellom de to:p fikk en god del folk som blinka på meg gjennom kjøringen=(

må si at vis du skal legge ut 250.000kr i en fin (beklager utrykket men...) "gammel-man" bil, ville jeg mye heller gått for 5-serie, bruker litt mer bensin vil jeg anta, men disse er mye mere verdt pengene vil jeg måtte si. kjørte opp med en 520 2008mod, og har kjørt en del 320 2007mod i vinter, og må si 520 var jeg mye mere forelsket i enn 320.

bare noen tips og inlegg fra en litten spirrevipp som venter å bli tørr bak øra :D

lykke til med bil-kjøpet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første! IOM at du kjører under 10.000 km i året ville jeg ALDRI jeg understreker ALDRI kjøpt en dieselbil. Siden du kjører så lite må du ha bilen i særdeles mange år før det forsvarer innkjøpsprisen og for ikke å glemme at regjeringen skal øke avgiften på diesel slik at den blir mindre gunstig med diesel.

Et annet punkt er at en dieselbil ikke er beregnet for småkjøring. Dette tetter til dieselpartikkelfilteret, innsug, AGR, turbo osv. Siden du er en aldrende mann med noe uinspirert kjøring og kjører under 10.000 km ville jeg spart meg de problemene og utgiftene du BLIR å få som følge av all småkjøringen.

Ikke for å være krass altså, men ditt bruk forsvarer ikke innkjøp av dieselbil. Anbefaler deg derfor å gå direkte på en bensiner. Skal du ha en såpass ny bil i din prisklasse dreier deg seg for det meste om 2006/2007 320i med en 2,0 liters rekkefirer på 150hk med mellom 50.000 - 120.000 km på telleren. Disse har også særdeles lite utstyr. Vet dog ikke hvilket krav du har om utstyr da. Kan legge til at disse er svært mye sprekere enn din eldre primera til tross for at de har "kun" 150 hk.

Detter er noe av det du får i din prisklasse: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=26896086

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=28412575

Er nesten så at jeg hadde beveget meg over til en bil mellom 2003 og 2005 modell. Da får du en 320i med BMWs velkjente 6'er motor på 2,2 liter og 170 hk. Dette skal være en av BMWs bedre motorkonstruksjoner. Du får mere utstyr, men høyere kilometerstand. Her er en fin 2003 mod 320i som kanskje faller deg i smak interiørmessig. http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=28374748

Disse er mye billigere i innkjøp, så kan du heller legge av litt penger som blir å trenges til slitedeler etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er en av fordelene med og kjøpe brukt er at da kan du få en meget velutstyrt bil uten at det koster all verden. Ekstrautstyr som skinn, parksensorer, stor stereo, oppvarmete seter etc etc koster skjorta når du skal ha dette på en ny bil. For 250000 kan du få en fint holdt og velutstyrt bil med en en bensin/dieselmotor med litt futt i også. Er enig med ett innlegg ovenfor. Når du kjører såpass lite i året så er bensin å foretrekke. En BMW bensin sekser er en drøm og kjøre. Hårer knapt motoren. Har du stortsett bare kjørt manuell, så vil jeg sterkt råde deg til og prøve automat. Du vil aldri ha noe annet siden. En 55 års gammel ungdom bør unne seg såpass :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt "dårlig gjort" å be om råd av dere, og så gå hen å kjøpe uten å vente ett døgn eller to, men hvordan er det ikke..? Når jeg først har bestemt meg for "ny" bil så blir jeg ivrig :D

Jeg så ikke rådene fra "BMW 2002 Fredrik", danny91" og "nimitz"før nå. Det "rauset" ikke akkurat inn med kjøpsråd igår, så jeg tenkte at kanskje innlegget var lagt inn i feil "avdeling".

Merkeforhandler vs ikke-merkeforhandler vs privat

Jeg hadde ikke egentlig tenkt å kjøpe av merkeforhandler. Når jeg var ung, var disse vanligvis langt dyrere enn andre forhandlere og private selgere, men det er nok ikke slik lenger. P.g.a. bl.a. sin "tyngde" og kjedetilhørighet får de usedvanlige gode betingelser.

Her er bilen jeg kjøpte.http://skien.bilsalongen.bmw.no/no/skien-bilsalongen/no/usedvehicles/search/external_list.html

(Edit: Får visst ikke linket direkte til annonsen. Søk etter BMW 3-serie 320da, ca 295.000)

Fikk den for kr 267.000 inkl. omreg (6.700,-), 12 mndr garanti, 4.75% rente (har meget god kredittverdighet...), full kasko kr 4.200 (har hatt maks bonus i 20 år), med ekstremt gode rettigheter/betingelser. Full hovedservice blir tatt før levering. Fikk alt jeg ønsket av spesifikasjoner + litt til.

Diesel v.s. bensin; Jeg er ikke helt overbevist om at argumentet om at dagens dieselbiler ikke er laget for småkjøring. Jeg har studert en del rundt dette med diesel vs bensin, og er ikke bekymret overhodet. Det var nok en mye vanskeligere avgjørelse for 10-30 år siden. Prisen er omtrent den samme, men drivstoffforbruket er betydelig lavere, selv om det ikke betyr stort i mitt tilfelle. 99.9% av startene går dessuten fra oppvarmet garasje.

Og, diesel har veldig mye mer dreiemoment (min har omtrent samme dreiemoment som en 270-hesters 330 i (ca 420 Nm)). Det er hva man trenger oftest. 0-100-aks på rundt 8.3 sek holder i massevis. Har ikke behov for å slå noen ut ifra lyskrysset.. :D

Prøvde den en tur i stad, og hadde jeg ikke hatt ører ville nok smilet gått helt rundt.

2003-2005-modell? Det har jeg ikke lyst på. Jeg ville ha en bil til rundt kr 250.000,-

"...men høyere kilometerstand": DET hadde jeg i hvert fall ikke lyst på!

Tror også jeg skal ha råd til til slitedeler i tillegg til terminbeløpet på kr 5.200. Skal jo ikke kjøre mer enn 75-90.000 km de neste 10 årene...

Uansett, takk for innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny bil hvertfall ;) Uansett en herlig kjøremaskin du har kjøpt deg.

Så klart, når du strekker deg opp 50.000,- før pruting så blir utvalget adskillig større, men når folk sier 250.000,- regner jeg med at det stoppet der.

Ikke overbevist om at dagens dieselbiler ikke er konstruert for småkjøring?

http://www.klikk.no/motor/bil/article596916.ece

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=544215

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=525107

http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=35957

Kunne holdt på slik i evigheter, men faktum er at de ikke er beregnet på småkjøring, hvertfall ikke biler med siste mote som oppfyller Euro 4/5 avgasskrav. Ikke uten grunn at turboer havarerer, partikkerlfilter tetter seg till, innsug full av koks, AGR-ventil full av koks osv. Siden du ikke kjører så mye så ta bilen ut på en liten kjøretur annenhver helg hvor du lar motoren strekke litt på beina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av den typen som pleier å lese instruksjonsbøker og lytte til fagfolk, og gjøre som de anbefaler. Får håpe det finnes en løsning på dette...

Fikk stor tillit til selgeren hos Bilsalongen (en stor og anerkjent BMW-forhandler). Min kjørelengde og bruksmønster ble nevnt mange ganger.

Jeg har rundt 20 langturer i året (a 40 mil) og minst 8.000 i fartsbøter de siste 5 årene (og noen prikker...), så jeg er ikke akkurat en lusekjører. Kjenner lukta av varme bremseskiver etter enkelte kjøreturer, og blir ikke så veldig ofte forbikjørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren min solgte faktisk PTX platinakatlysatorer i flere tiår (fom ca 1965), og de siste årene også partikkelfilter (til gaffeltrucker og andre maskiner som gikk innomhus, i tuneller o.l.) .

Om katalysatorer

Platinaen i katalysatorer får CO (karbonmonoksid) til å binde seg med O (oksygen) slik at det de blir til CO2 (karbondioksyd/kullsyre) når platinaen når ca 350 grader Celsius. Platinaen (det er den som er selve katalysatoren) forbrukes ikke i prosessen, men slites bort av partikler etterhvert (blir litt som "sandblåsing" med sot). Karbonmonoksid (luktfri) er ikke giftig, slik mange sier, men gassen tas mye lettere opp i blodet enn oksygen, med det resulatet at man dør av oksygenmangel (kvelning). Ref. dødsfall i lasterom på skip m.m. fordi CO er tyngre enn luft.

Om partikkelfilter

Senere (rundt 1985) begynte fatter også å selge partikkelfilter som fjernet NO2 og NO3 (nitrogendioksyd og nitrogentroksyd). Disse to gassene omtales gjerne med et fellesbegrep som NOx (uttales som regel fulstendig feil som "NÅX". Skal uttales "Enn-o-ex", hvor x'n representerer hhv. 2 og 3)

Partikkelfilteret fanger opp partikler i eksosen (bl.a. sot). Det finnes flere typer, men felles for dem alle er at de "forvandler" sota til H2O (vann) og CO2 (karbondioksyd/kullsyre). Høye temperaturer (over 600 grader celicius) trenges. Det er flere metoder for å øke temperaturen til dette nivået. BMW har tydeligvis et avansert system for å sørge for at denne temperaturen nås innimellom slik at filteret renses. Kjører man hardt nok og lenge nok innimellom, går jeg utifra at dette gjør samme nytta?

Korreksjoner/tilføyelser tas i mot med takk. Jeg er langtfra en ekspert på området.

Klarer ikke å finne en detaljert beskrivelse av BMW's regenereringssystem for partikkelfiltrene, men det finnes div. info i div. forum om BMW's regenereringssystem, bl.a. denne:

http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=115735

"bmw particulate filter regeneration takes place every 300 to max 2000 km. It takes place when you drive at an average speed of 50 km/h for 20 minutes. Computer will take over and your vehicle will drive as in Sport mode. The particulate filter will heat up in order to burn everything that's stuck inside of it."

"I can sense it when it is operational. And you can notice a slightly sweet burnt caramely aroma if you are driving in traffic, come to a stop, wind blowing in the right direction with your window open.

It is exactly the same kind of effect as when your hot exhaust burns off mud or a plastic bag."

"A BMW tech I know told me that the only way you can tell the car is in regeneration mode is the gearbox goes into 5th gear and you cant push it manually into 6th. This is to keep the rpm up so the exhaust temps are high enough to burn off the soot."

"the last time I had the regeneration my engine compartment was so hot that I could not touch anything in there. I almost burned myself just by opening the bonnet. "

Wikipedia har også en bra artikkel om slike filter: http://en.wikipedia.org/wiki/Diesel_particulate_filter (Se bl.a. kapitelet om "Regeneration")

Også en god artikkel her: http://www.rapidremap.co.uk/#/diesel-pa ... 4535184778

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"BMW 2020 Fredrik" la ut fire linker som skulle bevise at bensinmotor er best for de som har (nesten) bare småkjøring.

Det som egentlig står i artikkeln hos Bilnorge.no, er vel at "Bensinmotor er best ved småkjøring for alle de som ikke har lest bruksanvisningen, og de som ikke lytter til verkstedfolk/eksperter og som ikke tar notis av f.eks. "gule varsellamper"? Og, det er kanskje 95% av eierene ?

Han som hadde min Nissan før meg kjøpte bilen ny. Kjørte og kjørte, uten å gjøre noe annet enn å fylle bensin og spylervæske (og fylte kanskje på en del THC til seg selv..?). Det gikk faktisk helt bra til 43.000 km! Da havarerete motoren. Surprice surprice. Joda, han hadde sett en rød lampe som hadde lyst lenge, men "trodde ikke det var noe alvorlig".

Artikkel nr 1 i VG har vel egentlig mest fokus på import/reklamasjon/rettigheter og økonomi rundt dette med partikkelfilteret...? Det står jo ikke noe om hvorfor filteret hadde tettet seg? Kanskje eieren var han som eide min Nissan før meg..?

Artikkel nr 2 i VG sier vel omtrent det samme som den i Bilnorge.no? Kanskje denne selgeren advarer de av sine kunder som han innser at det er sjanseløst å lære opp? Jeg har vært datanerd siden 1983 og har forlengst sluttet å gi folk gode råd. Det preller av på ca 98%... Slik er det nok også med partikkelfilter, så det er enklere for bilselgeren å heller anbefale bensinmotor i stedet for å få en misfornøyd kunde med tett partikkelfilter. Og å krangle om skyld.

Og, artikkelen hos Klikk.no, går også ut på det samme.

Og alle artiklene har jo overskifter som selger. Det er mye viktigere for bl.a. VG enn å gå i dybden.

Jeg er fortsatt ikke bekymret for å kjøre diesel med partikkelfilter. Det gjelder her som ellers, les brukanvisningen, og lytt til råd fra eksperter, ikke journalister.

P.s.

Det kunne vært fint om alle kunne skrive litt i profilen sin om hvilke kompetanse og kvalifikasjoner de har på relevante områder, og at alle kanskje kunne oppgi alder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke karakterisere en selger som en ekspert, men heller som en selger som vil gjøre alt i sin makt for å nettopp selge deg en gjenstand. Hvor seriøs en selger er må være opp til hver enkelt å bedømme, men jeg har enda til gode å møte en selger som kan svare på alle mine tekniske spørsmål. En selger vil jo aldri innrømme mulige kostnadsbomber og jeg setter min store tvil til at en selger vet hva som skjer på verkstedet.

Siden du setter spørsmålstegn til min "kunnskap" innenfor emnet kan jeg ikke si mye annet enn at kunnskapen min er ikke basert på den såkalte eksperten av en selger, men heller flere fora hvor mesteparten av disse problemene blir diskutert før det i det hele tatt er tatt opp av BMW internt. Kan for eksempel nevne swirl-flap failure. Dette leste jeg om på en britisk BMW fora en gang i 2009. Emnet interesserte meg spesielt siden jeg selv har en slik motor (jeg kjører faktisk en 320d selv) og ble bekymret for at dette skulle skje meg. Tok derfor kontakt med BMW og spurte om de hadde hørt noe om disse problemene. Svaret var nei, han hadde hørt om et eller to tilfeller i Norge. Etter litt videre granskning viste det seg at det er mange som har opplevd dette problemet her i Norge. Bare det siste halve året har jeg lest om flere tilfeller av dette på Bimmers.no

AGR er en kjent problemskaper. Når leverandører av enkelte bilmerker kobler bort denne ventilen for kunden fordi den bare skaper problemer sier det jo litt. AGR resirkulerer eksosen inn i innsuget hvor den blander seg med oljeholdig luft fra turbo og veivhusventilasjon. Dette blir en tykk smørje som tetter til innsuget, ventiler (som i noen tilfeller kan brenne seg fast), og turbo.

Turboen har variabel turbogeometri og har små flapser som den beveger for å endre turbotrykk. Det kan bli så fullt av sot her at disse mister sin funksjon.

Katalysatorer/partikkelfiltre full av sot øker mottrykket i eksosen slik at eksostemp øker noe som på sikt fører til premature turbofailure.

Dette er kunnskap som en selger ikke sitter inn med fordi han ikke er vant til å få olje under neglene.

Nå var partikkelfilteret et av punktene og jeg vet at filteret skal regenereres, men fortsatt har folk problemer med dem. Greit at du skal holde 50 km/h i ca 20 min, men først må du få bilen driftsvarm noe som tar sin tid med dieselbil. Hvor lett er det å holde 50 km/h i 20 min i strekk på våre veier som ikke er konstruert for flyt. Jeg må bra langt ut av byen før jeg kan holde et jevnt gasspådrag over en lengre tid.

Ja, jeg kjører 320d selv. Grunnen er fordi jeg kjører 25.000 km i året (pendler 400 km annenhver helg), trekker campingvogn, scooterhengere m.m. Siden jeg kjører mye på landeveien falt valget på nettopp en dieselbil da mitt bruk forsvarte innkjøpet. Til gjengjeld har jeg tatt mine forholdsregler og fjernet diverse krimskrams på bilen for å forhindre de overnevnte tingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som fredrik skriver i siste innlegget her, begynner å bli allmenn kunnskap på forumet, noe som tyder på at det ligger mye i det. Etter å ha åpnet innsuget og AGR-ventilen min et par ganger på kort tid, vurderer jeg sterkt å blende AGRen.

Syntes direkte synd i turbo og motor. Det blir jo nesten som å puste i en pose med få små hull i. Du klarer å puste og fungere, men det kommer samtidig inn mye drit du ikke har bruk for, som også kan skade deg i lengden.

Selv om mye av soten skal forbrennes og forsvinne, ligger det mye igjen. Som tjæren under grillen på en pipe. Innsuget er jo forsåvidt et pusterør, som med tiden blir godt innsnevret, som igjen kan føre til tapt effekt eller verre...

Men sånn ellers... Når du ser en gul firkant under en persons profilbilde, kan det som oftest være lurt å høre etter :D De har mye bra å si, erfaringer å dele og generelt ting som er verdt å vite!

Velkommen til forumet forresten!

Er du fornøyd med bilen? Håper du sitter med et stort smil bak rattet, som oss andre. Komfort, utseende og kjøreegenskaper.. Hva mer kan man ønske seg!

Så håper jeg du legger ut noen bilder av bilen din etterhvert! Kjekt å dele gleden av en ny bil med andre likesinnede :D

Jeg har litt mindre futt i min 4. generasjons 320D, men skal overklokke den i sommer, så da holder jeg kanskje følge med dere andre gutta! Haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er viktig at dieselmotoren får blåst seg skikkelig av og til, dvs holde fullt pådrag i lange og seige motbakker, dra tung henger osv. Jeg er heller ikke redd for litt turtall så sant det er god driftstemp på motoren. Det mange gjør feil er å pine motorene ned i turtall hele tiden og kjører rett og slett for pent. Kombiner det med mye småkøring så soter greiene ned totalt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...