Gå til innhold

Forskjeller kjøreegenskaper 16" vinterhjul vs 16" sommerhjul

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter at noen stakk av med hjula mine i påsken er jeg nå på jakt etter nye. Jeg hadde 18" med 235/40 forann og 265/35 bak.

Jeg vurderer nå å gå ned til 16" i standard dim 225/55, men er usikker på hvor mye dårligere kjøreegenskaper jeg får enn med 18"-erne. Forskjellen på mine 16" vinterhjul og 18"-erne synes jeg er veldig stor, den føles mye "skarpere" og mer direkte i styringen med 18"-erne.

Spørsmålet er da hvor mye av denne forskjellen ligger i lavere dekkside og hvor mye har med forskjellen på vinter- og sommerdekk å gjøre?

Vil gode 16" sommerdekk gi mye bedre kjøreegenskaper enn myke vinterdekk i samme dim., eller må jeg ha større hjul for å oppnå dette?

Skrevet

Sommerdekkene blir som regel en god del stivere og fastere i feeling og respons, men det er jo en bråte forskjellieg typer dekk. Et sportslig orientert dekk er nok noe stivere enn en komfortorientert dekk.

Jeg har kjørt E39 med alt fra 15" til 19". Det som har fungert best for min del er 16-17". 225/55-16 yter virkelig disse bilene rettferdighet når det kommer til komfort. Kjører du mye langt så er dette en drøm å kjøre på. Om du primært råner rundt pølsebua for å imponere fjortiser så er sikkert 19-20" greit.

Skrevet

Takk for godt svar!

Resten av bilen er ikke pen nok til å forsvare å legge mye penger i store felger og det er ingen fjortiser som skal imponeres mer, så derfor går jeg mot mer komfort.

Med vinterhjula synes jeg den føles litt vel "løs", spesielt i rumpa. Men hvis sommerhjul er merkbart stivere så blir det sikkert bra.

Kan jo slenge med spørsmål om hvilket dekk jeg burde velge... (Pris er ikke veldig avgjørende...)

Skrevet

At bilen er løs i rumpa med vinterhjul er pga gummiblandingen. Men det kan såklart være noe som faktisk er slitt. Må evt sjekkes om problemet vedgår etter sommerdekk montering.

18" dekk får kun i sport og ikke komfort, så da blir det automatisk et "bedre" dekk enn 16".

Med 225/60/16 så er bilen bra å kjøre, men den er enda mer skarp med 18". Men det er mer støy, sporing, høyere pris og slitasje. Så du velger selv.

Skrevet

Conti, Michelin, Bridgestone, Pirelli og kanskje Dunlop lager vel jevnt over de beste dekkene. Spiller vel egentlig ikke noen rolle hva du kjøper da det meste fra "de store" er bra varer.

Dersom du synes den er løs på ræva så holder jeg en knapp på utslitte traversforinger.

Skrevet

Alle foringer og stag både forann og bak er byttet ila. de siste 2 år, og med 18"-erne var den veldig fast og fin. Så det er nok bare myke vinterdekk som er grunnen.

Skrevet

Jeg selv har 15" på vinter og 18" på sommer, og ja det er VELDIG mye forskjell! Dog er jeg positiv til den forskjellen mtp styrerespons og veigrepet generelt. Men igjen så er dekkene litt følsom for sporing ved kaldere temperaturer enn hva et komfortdekk hadde vært, vil jeg tro. Det er smak å behag.

Skrevet

Takk for erfaringer.

Som sagt så kjenner jeg selv forskjellen mellom 16" vinterhjul og 18" sommerhjul, spørsmålet er hvordan 16" sommerhjul plasserer seg mellom disse?

Bare så det er sagt så var jeg ikke missfornøyd med kjørekomforten med 18"-erne (litt sporing, støy ol. men kjøreegenskapene veide opp for mye av det), men prisen for nye hjul i den dim'en er for høy.

Skrevet

Vil tro det ligger sånn omtrent midt mellom når det kommer til kjørefølelse. Men du får kjøpt stivere sportsdekk i standarddimensjoner. De er noe stivere enn vanlige dekk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...