ArnsteinB Skrevet Mai 22, 2011 Skrevet Mai 22, 2011 Jeg ba dere om noen kjøpsråd tildigere, bl.a. om noen kunne si noe om drivstoffforbruket for manuell vs. automat, men fikk ikke noen konkrete kommentarer på dette. Kanskje slik info kan samles i denne tråden..? Eller er alle her så tunge labben at de helst ikke vil tenke på slikt...? Her er i hvert fall hva det står i min instruksjonbok om dette: (Utregningene er det jeg som har påført) Jeg har ikke brukt opp første tank ennå, så jeg får se etter hvert hva virkeligheten blir.. Foreløpig vises det et snittforbruk på 0.82 (Nullet ut etter at sønnen min og jeg var ferdig å med å leke oss litt, med snittforbruk på ca 1.8... ) Når jeg skulle kjøpe bilen, gikk selgeren for å sjekke forskjellen mellom manuell og automat. Han sa "det ligger på ca 0.02", hvis jeg hørte/husker riktig. Kanskje han sa 0.2?). Uansett er jeg glad for at jeg kjøpte automat (med "Sport" og "Tiptronic"). Med kjørelengde på kun 10.000 km pr år ville det blitt ca 570 liter diesel pr år hvis jeg hadde valgt manuell (ca kr 8.000,-). Nå blir det ca 100 liter mer (ca kr 1400,- ekstra pr år), og det skal nok gå greit det også ..
nimitz Skrevet Mai 22, 2011 Skrevet Mai 22, 2011 Hvist øknomien står og faller på de få dråpene en automat bruker mer kontra en manuel, så burde vel hele bilkjøpet revurderes.
Otis Skrevet Mai 22, 2011 Skrevet Mai 22, 2011 Det er ganske så riktig, nimitz. Men automat er jo ganske så behagelig da, det må sies.
KalMar Skrevet Mai 22, 2011 Skrevet Mai 22, 2011 De nyere automat bilene har vell mindre forskjell på forbruket kontra manuell? Det er vell helst på eldre biler med automatkasser som har godt langt at man merker forskjell kontra manuell. Edit: å til dere over, alle munner drar. når det gjelder bensinforbruk. hehe Kan se for meg at automat er greit å bruke i køkjøring/bykjøring, men nå idag tror jeg nok jeg ikke hadde kjøpt en bil med automat.
ArnsteinB Skrevet Mai 22, 2011 Forfatter Skrevet Mai 22, 2011 Nimitz: Nei, økonomien står ikke og faller på dette. Det har jo også noe med miljø å gjøre. Kalmar: Mener du at en 2007-modell er en eldre bil i denne sammenheng..? Så du bildet ovenfor...? Det var litt morsomt å gire de første årene, men ikke nå etter 37 år på veien...
KalMar Skrevet Mai 22, 2011 Skrevet Mai 22, 2011 Nei nei 2007 er nytt. 2000 og eldre er vell for gammelt å regne. Så ikke så veldig nøye på bilde oppe nei. er faktisk 1l på mila i forskjell på totalen. var jo faktisk litt det! Min e30 325 bruker jo dette på landevei..
KalMar Skrevet Mai 22, 2011 Skrevet Mai 22, 2011 Stemmer !! hehe sån går det når en ikke får tatt øyedråpene ! Da var det jo ingen forskjell omtrent på totalen ! da åpnes det jo nye dører for automat !
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå