zH- Skrevet Mai 22, 2011 Skrevet Mai 22, 2011 Hei. Holder på å skal skifte fjærer bak på min e39 Touring. Sliter veldig med å få ut fjæren. Også veldig dårlig plass til å bruke fjærklemmer. Noen som har tips eller link til en DIY? Sliter veldig med å finne noe.
Otis Skrevet Mai 22, 2011 Skrevet Mai 22, 2011 Her er den korrekte måten å gjøre det på; http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?1/03/48/43 Men det går an å la være å demontere eksos, calipere, og hele bakvogna. Du skal klare å lirke ut fjæra fra plassen sin ved å slakke boltene til bakvogna helt til det ytterste også presse fjæra sammen. Mener det var noen som gjorde det slik her inne på forumet engang.
zH- Skrevet Mai 22, 2011 Forfatter Skrevet Mai 22, 2011 Ok. Det er såppas vanskelig ja... Når du sier løsne boltene til bakvogna, mener du da nummer 5 på dette bildet? http://nettbutikk.gsbildeler.no/bilder/16526.gif
Otis Skrevet Mai 22, 2011 Skrevet Mai 22, 2011 Ja, stemmer det nr 5 ja. Forsiktig så du ikke løsner boltene for mye å hele bakvogna "ramler av" da blir det litt vanskelig å få den på igjen vil jeg tro, pga vekt. Om du da ikke har en jekk eller.no Men å ta av 1 bolt er ihvertfall helt OK. Den henger fint på de 3 andre, og det er greit å få festet den ene bolten igjen.
zH- Skrevet Mai 22, 2011 Forfatter Skrevet Mai 22, 2011 Ok, da får jeg prøve det Tusen takk for hjelpen!
Truls 87 Skrevet Mai 22, 2011 Skrevet Mai 22, 2011 Ok, da får jeg prøve det Tusen takk for hjelpen! Byttet bakfjærer på en E39 touring i fjor. Trengte kun å løsne bolten neders på demperen slik at hele bærebrua bak svinte ned. Kunne da enkelt å greit plukke ut fjæren og legge inn den nye. Kun 1 bolt altså...
Otis Skrevet Mai 22, 2011 Skrevet Mai 22, 2011 Hmmm, det hørtes da veldig enkelt ut. Men det er flott det!
zH- Skrevet Mai 22, 2011 Forfatter Skrevet Mai 22, 2011 Har prøvd den tilnermingen med å løsne demperen, da jeg har plukket de av på begge sider, men har ikke sjans til å få den ut likevel, den står fortsatt i spenn. Hvis jeg står på bremseskiven synker den heller ikke nevneverdig ned.
Otis Skrevet Mai 22, 2011 Skrevet Mai 22, 2011 Ser for meg at truls87 har skiftet fjærer som enten har totalt kollapset eller at det var senkefjærer. Da vil de være endel kortere.
Truls 87 Skrevet Mai 22, 2011 Skrevet Mai 22, 2011 Byttet noen som var knekt med senkesett, så kan vel kanskje være noe der
hillmar Skrevet Mai 22, 2011 Skrevet Mai 22, 2011 Jeg byttet nettopp fra orginale til orginale fjærer bak på min touring. Da ente jeg opp med å løsne eksosen bak og på midten, og løsne traversen (hele «ramma»). Så slapp jeg ned begge deler vha. jekker. Gikk ganske greit å skru det sammen igjen når vi var to stykker. Jeg tviler sterkt på at jeg hadde fått inn de nye fjærene uten å slippe ned traversen. Jeg hadde KANSKJE fått ut de gamle.
2000Touring Skrevet Mai 23, 2011 Skrevet Mai 23, 2011 Hmmm, det hørtes da veldig enkelt ut. Men det er flott det! Så lett er det på E46. Tok meg 20 min å bytte begge fjørene forrige søndag
nimitz Skrevet Mai 23, 2011 Skrevet Mai 23, 2011 Vurderer og skifte fjær på den ene siden bak på min sedan, men det er kanskje samme pæset der?
Otis Skrevet Mai 23, 2011 Skrevet Mai 23, 2011 Neida, det er litt mer skruing faktisk. Men det er mindre deler, i størrelse altså. Men som sagt mer skruer. Du må jo ut med hattehylla og baksete mener jeg det var.
nimitz Skrevet Mai 23, 2011 Skrevet Mai 23, 2011 Trur jeg overlater jobben til et verksted. De beregnet 4 timer for bytte av fjærer og dempere bak. Plagdes som fa.. da jeg bytta forran i fjor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå