Gå til innhold

Kan denne bilen ha så mange HK som annonsen sier?

TheMan
 Share

Anbefalte innlegg

:mrgreen:

Jeg synes det ble mye "synsing" og utenomsnakk :D

Hvorfor ikke bruke fakta! Et vanlig chip til motoren er normalt 315hk.

Alpina leverer motoren i 4.6Litr med 335hk, Hamann i 4.6L med 346hk, Hartge i både 4.7L 344hk og 5.0L 353hk.

Bilen i annonsen du lurer på har chip, eksos og KN-filter. I den virkelige verden regnes ikke disse som chip+ 10hk luftfilter og 10hk eksos :D men som chip med en raskere respons i motoren, jeg tipper 320ærlige i annonsen selv om kanskje det er mer. Over 330 synes jeg blir og tru på påskeharen :D da orginal-innsuget er for dårlig men det er kjent at BMWs 6ere og V8 gir mer hk enn oppgitt fra fabrikk, jeg så nevnt det gamle innsuget og motoren puster bedre med det gamle.

Tester på denne V8eren gir i praksis 286-292hk på rull avhengig av hvordan den er kjørt siden ny, (aktivt kjørt = mulighet for en frisk motor, vi kjenner alle uttrykke daukjørt)

Så som mange sier, vurderer du kjøp så test den med riktig utstyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 129
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hvorfor har ikke alpina B8 4,0 meir en 313 når du kan få en chip som er på 320 eller meir da? hører ikke heime noen plasser hva er vitsen med Alpina/Hartge da.

e36 B8 4.0 313hk

e36 B8 4,6 333hk

e46 B8/e39 B10 4,6 340hk vanos

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det at dem har god greie på BMW hos BatteriElektro, men å skifte radiator på E39en min klarte de faen ikke. I stede for å bruke slageklemmere så brukte de likegodt bare noe sikalim, resultatet varte i 3 dager og ente med fullstopp og koking midt på E18. Etter en uke med bilen stående på Bavaria så tok visst verksmestern der en krass telefon til Batterigutta :wink:

Var ikke BatteriElektro jeg sa. Det var Bilelektro. 2 forskjellige verksteder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alpina leverer motoren i 4.6Litr med 335hk, Hamann i 4.6L med 346hk, Hartge i både 4.7L 344hk og 5.0L 353hk.

Bilen i annonsen du lurer på har chip, eksos og KN-filter. I den virkelige verden regnes ikke disse som chip+ 10hk luftfilter og 10hk eksos :D men som chip med en raskere respons i motoren, jeg tipper 320ærlige i annonsen selv om kanskje det er mer. Over 330 synes jeg blir og tru på påskeharen :D da orginal-innsuget er for dårlig men det er kjent at BMWs 6ere og V8 gir mer hk enn oppgitt fra fabrikk, jeg så nevnt det gamle innsuget og motoren puster bedre med det gamle.

Tester på denne V8eren gir i praksis 286-292hk på rull avhengig av hvordan den er kjørt siden ny, (aktivt kjørt = mulighet for en frisk motor, vi kjenner alle uttrykke daukjørt)

Dette hørtes fornuftig ut.

Jeg endrer annonsen til 320 HK :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Aroid her, det er bare latterlig med slike skrytehester!

Oppgi den med orginaleffekt, så får alt over det være bonus sålenge det ikke finnes papirer på det.

Framstår bare useriøst framfor de som faktisk har mulighet til å tenke selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvorfor ikke. Hva er et "vanlig" chip? hvor får du 315 hk fra?

og du tipper 320hk? er det og fakta?

V8'er gir i praksis 286 - 292hk, hvor har du de tallene fra? Du kan ikke kreve at alle skal komme med fakta, for så å slenge ut en masse synsing selv.

Alle motorene du nevner er stroket og evt. sleevet for å øke boring, har økt kompresjon og sannsynligvis andre kammer. Til tross for dette mener du at du kan hente nesten samme effekt bare med en chip?

et par dynopapirer:

Helt stock 540ia (M60) rwhp

2199061560_8ab6853368_b.jpg

Stock 740ia (M60) flyw.hp

attachment.php?attachmentid=343640&d=1280734956

540i/6 (M60) med chip, rwhp

e3420dyno.jpg

540i/6 (M60) med dinan software og 3" eksos rwhp

216346_211911405502489_100000508925740_837395_729909_n.jpg

Stock 03 540ia, rwhp

11557-2003-BMW-540i-Dyno.jpg

Generelt varierer tallene fra helt nedi 200rwhp til oppi 260rwhp. Drivverkstap etc. blir ren gjetting. Samt at det alltid er en del feilmargin i benken.

Forøvrig vil jeg og nevne at om noen vurderer å kjøpe bilen, så kjøper man jo ikke bilen fordi den er chippet.

Utvilsomt veldig mye bil for pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hafsmo og dere andre.

Ikke meninga og være påståelig men i motsetting til mange andre kikker jeg på merkeklubber og nettopp forum som her før jeg kjøper bil. Jeg laster heller ikke ned alle bremse-papirer på disse sidene men i tyskland og Norge virker det som 1ste steg chip til denne er det mest populære (oppgitt til 315hk), søk selv på trimchip eller bmw-forum/klubber så regner jeg med du ser det samme som meg. Virker som det finnes steg 1,2,3 til de fleste BMW motorer. I amerika er en del 540er bremset til rundt 286-292 ved demont av katalyter og luftfilter.

Når jeg tipper 320 er det basert på opplysningene som ligger i annonsen.

La oss si chippet produserer 315, KN og eksosen gir oss en økning på 1%, 3.15hk. OK så sier jeg rundt 315-320hk.

Det virker også for meg som om hestene skal økes utover et 315hk-chip bør en bytte innsug og gass-spjeld, hvilket ikke er gjort på denne.

Som kjent kan du kreve pengene tilbake hvis ikke den %-vis økningen på et chip stemmer så jeg går utfra at hverfall at parameterne i chippet er programert riktig.

Igjen så regnet jeg med opplysningene til rådighet.

212hk er ikke unormalt. Er det målt som bakhjuls-hester etter en automat synes jeg det høres riktig ut, 20% tap ved automat gir deg 228hk på hjula.

Alpina og Hartge og de andre.

Ja jeg lurer også på hva vi skal med disse, mange av bilene er for meg bare lite endrede standard utgaver, borer eller stroker du V8eren til 4.6L får en nesten hestene gratis på det økte sylindervolumet. Ser du på forholdet mellom V8erene ser du at en 535, 540 og M5 har tilnærmet samme forhold mellom kubikk/hk, 3.5 =235/245hk, 4.4 =286hk, 5 =400hk.

Omregningsfaktoren gir oss at 540 er den som er tatt minst hk ut fra fabrikk, at denne kan optimaliseres på lik linje med de andre tviler jeg ikke på, 540 = omregn-faktor 65/ M5 = 80.

Ellers baklager jeg at jeg gikk hardt ut, mulig det ikke var den beste dagen :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig tror jeg 315hk av chip på en helt standard 540i er eventyrtall. Blir ikke overbevist over noe effekt av chip på sugemotor før jeg ser noen tredjeparts dynografer av før/etter chip. Og da tenker jeg ikke på grafene chip-selger leverer.

Har og sett dyno før/etter montering av konfilter, hvor den aktuelle motoren har mistet effekt av det nye filteret.

Den eneste M6x motoren som jeg har sett flest positivt overraskende dynoer på er pre-vanos M62.

Kan ikke sammenligne hk/liter på en Mxx vs en Sxx motor da. Er ikke akkurat bare elektronikken som er forskjellen der, og det er jo akkurat det som er diskusjonen her. Å mappe en motor for å fungere med ellers modifisert motor er jo en helt annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig tror jeg 315hk av chip på en helt standard 540i er eventyrtall

Det tror faktisk jeg å :D men jeg må ærlig talt si at BMWs sugemotor virker som det noe mest oppgraderings-vennlige idag.

Har og sett dyno før/etter montering av konfilter, hvor den aktuelle motoren har mistet effekt av det nye filteret.
Ja tror jeg så gjerne de fleste sugemotorer trives ikke med konfilter, jeg ville valgt KN i orginalboksen.

Mxx og Sxx, jeg er ikke så god på motorbetegnelser men ja jeg ser at M5-motoren også drar 1000omdr mer enn de andre, er det det du mener?

Mapping er noe helt annet for en kan jo tenke at BMW selv har gitt deg styringen som fungerer best til hverdagsbruk, optimalisering til eget bruk kan fort gi noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men jeg må ærlig talt si at BMWs sugemotor virker som det noe mest oppgraderings-vennlige idag.

De eneste motorene jeg kan tenke meg til at det er mulig å hente noe med chip (forutenom diesel og andre turbomaskiner), må være de som er "nedtrimmet"/strupet for det norske marked. Jeg vet generelt lite om F.eks F10, da jeg ikke har råd til å vurdere en slik en gang (m. tilstrekkelig motorisering), men jeg mener å ha fått med meg at den har 2 forskjellige modeller utstyrt med 3l I6 bensiner, en på 204hk og en på 258hk. At det skal være mulig å forandre programvaren på 204hk motoren for å hente ut mere effekt er helt sikkert ikke umulig. Finnes sikkert flere tilsvarende eksempel i BMW's sortiment. Ellers er det en gjenganger på de fleste internasjonale fora, at folk er meget skeptiske til at det er noe å hente på å kun chippe (reprogrammere?) en sugemotor.

Igjen, dyno or it didn't happend. ;)

Mxx og Sxx, jeg er ikke så god på motorbetegnelser men ja jeg ser at M5-motoren også drar 1000omdr mer enn de andre, er det det du mener?

Mapping er noe helt annet for en kan jo tenke at BMW selv har gitt deg styringen som fungerer best til hverdagsbruk, optimalisering til eget bruk kan fort gi noe annet.

Sxx = motor bygget av BMW's M-divisjon. Som f.eks E39 M5's S62B50.

Mxx = standard BMW motor. f.eks M62B44

Er du nysgjerrig på forskjellen på disse står det side på side om det her. (M6x vs S62)

http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

måtte bare poste her for å å følge med på diskusjonen deres :P interesant !

Hehe, ja jeg får si at jeg er klar over at jeg ordlegger meg vel direkte :) men jeg håper ikke jeg provoserer. Takker for siden Hafsmo, studeres ivrig :D

Det jeg tenkte på V8eren er at 4.0L (e34) har 400Nm, 4500omdr mens 4.4L (e39) har 440Nm, 3900omdr. Denne forskjellen gir de 400cc oss, men også chippet til BMW. Regner med de i 4.4L pumper inn noe mer bensin på bunn får så og flate ut kurven mot det samme effekt-tallet, for de har samme hk-tall men 4.4L har de 100 omdr tidligere.

Om du bruker den samme linjære kurven i 4.4 som 4.0 vil jeg si at samme %vis effekt-økning i moment vil følge oppover skalaen. På trimchip.com oppgies chippet til 470Nm/310hk og får motoren lov å puste tror jeg du har hestene, jeg vet ikke hvor langt motoren greier med orginalt gass-spjeld men innenfor 320 med dette oppsettet i annonsen synes jeg nesten gir seg selv, jeg regner naturlig med at chippet virker :D

Ser du på 3.5L V8 er det bortimot det samme BMW gjorde til facelift.

235hk, 5700/320Nm 3300 og etter facelift 245hk, 5800/ 345, 3800.

Det mener jeg bare er styringen som er fiffet opp 4-5% men her hadde de ikke kubbik til rådighet og da krøp tallene lenger opp på skalaen.

Så jeg synes du skal ha tiltro til chiptrimming av sugemotorer :D

Alle motorer i dag er strupet ned, de fleste leveres fra fabrikk med det jeg kaller 70% oppsett og du kan fint gjøre prossesen rundt innsprøyningen bedre. Men jeg ser også at det er forskjell på motorene, en volvo 136hk firer vil kanskje ikke gi deg mer enn 145hk mens en BMW trives der hestene oppstår. Tenk å at en 520 har 150hk i motoren mens en 320 banebil har 290hk. Helt annen motor og turtall selvfølgelig men fremdeles en 2liter, det er bare luftstrømmen rundt den som er forskjellig.

Jeg mener at en 523 e39 med bytting av filter, gass-spjeld, innsug, grenrør og eksos vil gi deg ærlige 210hk mens en 528 på en bra dag bør havne på 225-230hk men så er dette også kraftig nedstrupede motorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW bruker de 0.4 liter ekstra for å gi mere moment i den delen av registeret man normalt sett bruker mest. Motoren føles mye kvikkere ved normal kjøring versus en 4.0. 4.4l motoren's momentkurve følger ikke kurven av 4.0'en fordi den bl.a har mindre innsug.

Uten noen form for mekanisk endring er jeg fortsatt ganske sikker på at det er fint lite å effekt å hente. Man kan jo selv tenke seg til hvor mye BMW selv bruker på R&D for å hente mest mulig fra disse motorene uten at det går på bekostning av forbruk og holdbarhet.

At det da skal være mulig for en liten gruppe mennesker som ikke har hatt en eneste finger med i produksjonen av motoren, å hente ut enda mere effekt av samtlige av dagens motorer (noe de fleste chip selgere påstår), anser jeg å være veldig usannsynlig. Da de sannsynlgivis ikke har tilgang på noe i nærheten av tilsvarende midler BMW selv bruker på å utvikle map'et som er programert inn i bilene fra fabrikk. Ihvertfall ikke uten at det går på bekostning av motorens holdbarhet.

Du sier at en 320 banebil har 290hk, hvor får du det tallet fra? 145hk pr liter i en NA motor, er det det du sier?

Folk klemmer jo 350-400hk ut av Sr20det motorene (uten at det holder så alt for lenge), men det er jo fordi de lader halvannen bar ladetrykk. Ikke fordi de har en chip.

Som du nevner er det nok mulig å hente litt på det 523 eksemplet du nevner, men jeg tviler på at du henter 40hk på de modifikasjonene. Dog anser jeg det å være betydelig mere sannsynlig enn å kjøre chip på stock motor. Hadde du slengt på en portet topp og kammer, samt "chipet" den med et map tilpasset modifikasjonene, begynner du nok å nærme deg slike tall. Skal dog nevnes at jeg ikke har vært mye borti trimming av M52B25, så her blir det litt synsing fra min side.

Hvor har du det fra at alle motorene er nedstrupet?

Forøvrig er det nok ingen som blir provosert. Man kan lære mye av å diskutere. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må dere tenke på at alle bilmotorer har en del "skjulte" hester, dette kommer jo av at fabrikken vil ha en motor som er pålitelig og driftsikker i lang lang tid, en originalmotor skal tåle mye juling, tunge tilhengere +++, derfor er det ikke hentet ut maksimalt av motorene fra fabrikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du med andre ord anbefale å ta ut mere hester, slik at den tåler mindre juling?

Vet om flere som har endt opp med brente ventiler og greier etter å ha kjørt chippet bil noen år.

Fabrikk har nok en sikkerhetsmargin, men jeg tror fortsatt ikke du klarer å måle f.eks 10% effektøkning på kun en chip, slik mange hevder.

Kanskje 3-4% om benken har en god dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...