Gå til innhold

Heve kjøp hos forhandler, har jeg en god sak?

Sammoht
 Share

Anbefalte innlegg

Mye å forklare, men denne mailutvekslingen forklarer det meste. Har omsortert den slik at eldste mail kommer øverst for å gjøre det mer lesbart her.

En liten intro: Selger la ut bilen med feil km.stand, feil årsmodell og prisen var ink. omreg, men han sa det var feil og skulle være eks. Jeg betalte eks. Skulle bare forlatt lokalet der og da, men gud så ivrig jeg var etter å få kloa i den bilen. Nå angerer jeg meg halvt i hjel.

Bilen ble mottatt 10.05.2011

Fra: Kjøper

Sendt: 13. mai 2011 11:53

Til: Forhandler

Emne: BMW 520i 2003

Hei.

Jeg har noen spørsmål vedrørende mitt kjøp av bil hos dere.

Etter at jeg overtok bilen, har det kommet frem et par ting, og jeg lurer på hvordan dette står i forhold til deres bruktbilgaranti.

Vond lukt fra AC/ventilasjon – Tror ikke anlegget er renset på en stund

Steinsprutskade – Selger lovet at dette skulle fikses, enten ved å fylle i eller bytte rute, men på vei hjem med bilen oppdaget jeg at skaden fortsatt var der

Varsellampe for nivåregulering har lyst

Ryggesensor fungerer ikke

Finner ikke varseltrekant/nødhjelpspakke eller refleksvest (kan være jeg har leitet på feil sted)

Owners manual mangler

Reservenøkkel mangler

Ulyd når en gir gass på lavt turtall (det høres ut som når man legger et flatt skrujern ned på en slipestein) – Nevnte dette til selger før jeg kjøpte bilen, og det skulle sjekkes på verkstedet.

Ellers er jeg kjempefornøyd med kjøpet, sett bort fra at prisen som var skrevet inn på Finn.no var feil, samt at den ble lagt ut med feil kilometerstand og feil årsmodell.

Fra: Forhandler

Sendt: 15. mai 2011 10:08

Til: Kjøper

Kopi: Selger

Emne: RE: BMW 520i 2003

Hei

Jeg skal ta dette opp med selgeren over helgen.

Du får en tilbakemelding i neste uke.

MVH

Forhandler

From: Selger

Sent: Monday, May 16, 2011 3:58 PM

To: Kjøper

Cc: Forhandler

Subject: RE: BMW 520i 2003

God ettermiddag.

Jeg skal snakke fortløpende med verksted ansvarlig og booke en time så vi får sett på bilen.

Jeg beklager at de tingene som ble lovet ikke ble tatt hånd om.

Det skal være i orden etter bilen har fått vært innom på verkstedet vårt.

De får ha en god 17 mai feiring.

MVH

Selger

From: Kjøper

Sent: Thursday, May 26, 2011 5:00 PM

To: Forhandler

Subject: Re: BMW 520i 2003

Hei igjen

Nå har jeg hatt bilen inne til deres verksted. Jeg husker ikke alt verkstedsmannen sa, men noe ble tatt denne gang og resten skulle tas når delene kom (ryggesensor).

De sa det ikke var noe galt med nivåreguleringen, og at de hørte ulyden en gang. De mente den kom fra ventilasjonen, men det kan ikke stemme. Jeg hører lyden i tunneller, garasjehaller og med vinduet nede. Det er en kraftig metallisk lyd som kommer når man gir gass, og den høres ikke bra ut. Når den slår fra vegger, er lyden ganske høy.

Da jeg hentet bilen i dag, lyste det straks på lampen for nivåregulering. Nå lyser det hver gang en stund etter at bilen er startet og helt til jeg stanser igjen. Bilen løfter seg ikke bar, og ligger helt nedpå.

Stenspruutskaden ble fylt igjen, men det ser ikke pent ut.

Med tanke på hvor mye jeg betalte for bilen, at den selges av forhandler med garanti og ikke “som den står”, svarer ikke kjøpet til forventningene.

Jeg ønsker å bytte bilen eller heve kjøpet., da jeg mener denne bilen ikke svarer til annonsebeskrivelse og lovnader.

Jeg viser til at det er 1 måned siden salgsdato, og bare 16 dager siden jeg fikk overlevert bilen.

Jeg beklager dette og ønsker ikke å være en vanskelig kunde, men jeg som forbruker og som har betalt 180.000 + omreg. for en bil, forventer at alt skal være i orden med bilen. Til nå har jeg bare hatt problemer.

Hilsen Kjøper

From: Kjøper

Sent: Thursday, May 26, 2011 5:32 PM

To: Forhandler

Subject: Re: BMW 520i 2003

PS: Riktig pris var 189.000 + omreg. Den ble annonsert som 189.000 ink. omreg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til det som står i annonsen:

Totalpris kr 189 000 - Feil. Måtte betale omreg i tillegg

Kilometer 112000 - Feil, den hadde gått 114000 (selger sa det var fordi forrige eier ikke leverte den inn med en gang)

Årsmodell 2004 - Feil. Den er 2003. Ja, registrert i januar 2004, men ikke en 2004-modell.

Ekstrautstyr:

Air Condition - Lukter

Antiskrens - Kan ikke slås av? Selger sa det kunne slås av

Antispinn - Kan ikke slås av? Selger sa det kunne slås av

Bagasjeromstrekk - Finner ikke

Bluetooth - Virker ikke, ikke montert?

Handsfee - Virker ikke, ikke montert?

Komplett servicehefte - Stemmer ikke. Mangler service på 75K.

Nivåregulering - Virker ikke

Oppvarmede seter - Max effekt virker ikke på høyre sete

Parkeringsensor foran - Finner ikke, ikke montert?

Parkeringsensor bak - Virker ikke

Mangler utenom det som er nevnt i mail ovenfor eller i forhold til annonsen:

Går til høyre - Ble fikset

Slakt håndbrekk - Ble fikset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Air Condition - Lukter

Alt du ramser opp her er jo ting du som kjøper burde ha sjekket FØR du kjøpte bilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Air Condition - Lukter

Alt du ramser opp her er jo ting du som kjøper burde ha sjekket FØR du kjøpte bilen

Ja, det er riktig det. Når en kjøper privat så er det absolutt gjeldene. Når en kjøper hos forhandler, og selger lover at alt skal være ok og at bilen skal leveres som om den er ny, og han sa at alt som jeg som potensiell kjøper påpekte som galt etter prøveturen skulle ordnes på verkstedet deres, så forventer jeg som forbruker at alt er ok.

Alle disse tingene som har dukket opp, er jo sånt jeg har oppdaget underveis.

Det er ikke krise, og jeg kan leve med disse feilene. Det er bare det at da er ikke produktet som ble annonsert levert slik som beskrevet/lovet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke du har noen god sak. Her har forhandler mulighet til å fikse det som evt er feil og hvertfall det selger lovet at skal bli rettet på. Bilen kan være en 2004 modell selvom den er førstegangsregistert i 2003. At kmstand er 114.000 i stendenfor 112.000 har vel ingenting å si? Jeg tenkte kanskje den var annonsert med 100tkm og gått 150tkm når du fikk den. Dette har du også sett og akseptert når du har kjøpt og tatt med deg bilen. Alle biler som står i butikker blir jo også ofte prøvekjørt så km øker litt i forhold til det som står på nettannonsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ærlig talt, 99% av disse tingene ville du ha funnet ut av ved en kortere kjøretur, så at dette skal være hevingsgrunnlag virker tvilsomt. Når det er sagt er det jo en rimelig omfattende smørbrødliste, så dette bør rettes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av det jeg har nevnt vedr. km.stand osv. er selvsagt ikke hevingsgrunnlag i seg selv, men det kan ikke styrke forhandlers posisjon.

Kort og greit: Nivåreguleringen sluttet å fungere etter at den hadde vært innom verkstedet deres i går. Er det hevingsgrunnlag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eneste jeg tenker når jeg leser det du skriver er at det er fort gjort å få "stygga" på bilen...at man mister "gløden" fordi man starter ett eierforhold med masse problemer osv....

jeg ville prøvd å heve kjøpet og sett hvordan forhandleren stiller seg til dette. evt deretter kjørt maks på for å få ALT fikset FORT og kostnadsfritt.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok sånn det er ja. Har mistet hele godfølelsen, og da hjelper det ikke hva forhandler sier eller gjør.

Jeg vil ikke skape problemer for forhandleren og får dårlig samvittighet av hele greiene. Samtidig så er det folks samvittighet selgere som dette spiller på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...