cossiemk1 Skrevet Juni 7, 2011 Share Skrevet Juni 7, 2011 Som sagt, en kondensator gir ingen ekstra strøm. Er man helt i grenseland når det gjelder strøm, så kan en kondensator hjelpe til å "glatte" ut spenningen ved store strømtrekk når bassen slår for fullt, men dette skjer ikke hvis du har nok strøm, ergo er en kondensator bortkasta penger... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Richirich Skrevet Juni 7, 2011 Share Skrevet Juni 7, 2011 Som sagt, en kondensator gir ingen ekstra strøm. Er man helt i grenseland når det gjelder strøm, så kan en kondensator hjelpe til å "glatte" ut spenningen ved store strømtrekk når bassen slår for fullt, men dette skjer ikke hvis du har nok strøm, ergo er en kondensator bortkasta penger... er vel en grunn til at seriøse bilstereobyggere bruker kondensator, tviler på at den er der til pynt .. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cossiemk1 Skrevet Juni 7, 2011 Share Skrevet Juni 7, 2011 Som sagt, en kondensator gir ingen ekstra strøm. Er man helt i grenseland når det gjelder strøm, så kan en kondensator hjelpe til å "glatte" ut spenningen ved store strømtrekk når bassen slår for fullt, men dette skjer ikke hvis du har nok strøm, ergo er en kondensator bortkasta penger... er vel en grunn til at seriøse bilstereobyggere bruker kondensator, tviler på at den er der til pynt .. Seriøse bilstereobyggere bruker ikke kondensator Ta deg en tur til en sql konkurranse, så finner du ikke mange kondensatorer... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hao Skrevet Juni 7, 2011 Share Skrevet Juni 7, 2011 Seriøse bilstereobyggere bruker ikke kondensator Ta deg en tur til en sql konkurranse, så finner du ikke mange kondensatorer... Nå regner jeg med seriøse bilstereobyggere setter inn en større dynamo da. I de tilfeller hvor dynamo er for liten vil vel forsatt kondensator kunne gi et ekstra puff når du skal demonstrere anlegget ditt ved postkassa Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Richirich Skrevet Juni 7, 2011 Share Skrevet Juni 7, 2011 seriøse ble kanskje litt feil, tenkte på folk som er ute etter litt mer enn bråkete drittbass osv ... dynamo er mer jobb og mest sannsynlig en større kostnad enn å sette inn en kondensator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet Juni 8, 2011 Share Skrevet Juni 8, 2011 Har kopiert en bra forklaring om kondensator, batteri, kabler, dynamo og hvordan disse henger sammen skrevet i sin tid av en som faktisk vet hva han snakker; Jan Erik Johansen fra Team Blaupunkt dB drag. Les og Lær. "en kondensator er et "hurtig-batteri". det fungerer på samme måte som et vanlig batteri, men det lades opp og ut veldig fort. fordelen med kondensator fremfor batteri er at det i korte øyeblikk kan levere vesentlig mer strøm enn et vanlig batteri. en kondensator brukes som sakt til å stabilistere spenningen til forsterkeren. dette gjøres enkelt og greit på den måten at batteriet leverer all strømmen til forsterkeren, inntil batteriet gir opp og sier til kondensatoren at "dette blir for hard last for meg, nå må du hjelpe til å holde spenningen oppe". det er her kapasiteten(hvor mange F kondensatoren er på) kommer inn. dette forteller hvor lenge kondensatoren klarer å hjelpe batteriet. det vi er avhengi av her er at kondensatoren er stor nok til å klare å hjelpe batteriet helt til strømtrekket reduseres igjen. for eks ved et kraftig basslag vil batteriet be om hjelp, og kondensatoren må da ha nok kapasitet til å hjelpe til inntil basslaget er over. ulempen med kondensator er det at den også må ha tid til å lade seg opp mellom hvert av disse strømtrekkene, eller basslagene i dette tilfellet. en kondensator lader seg opp veldig fort, så om det er enkle basslag med litt mellomrom er det ingen problem for kondensatoren å hjelpe til. men dersom det er konstant bass, som det er i mye av dagens musikk, vil kondensatoren kun klare å hjelpe batteriet inntil kondensatoren er utladet, og etter det vil den ikke hjelpe til i det heletatt. så egentlig kan man på en måte si at om en kondensator vil hjelpe eller ikke kommer an på hva slags musikk man spiller når man overbelaster batteriet. men så har vi jo det problemet da, strømkabler fra batteriet... en tynn strømkabel med høyt strømtrekk vil ha et større spenningsfall enn en tykkere kabel. og problemet da blir at kondensatoren må hjelpe batteriet mye oftere da kondensatoren "ser" at batteriet gir opp. mens det som egentlig skjer er at det er kablene som "gir opp". man kan på en måte si at en kondensator faktisk vil hjelpe selv om ma har en tynn kabel, men problemet er da at kondensatoren vil "tro" at batteriet er mye svakere enn det egentlig er, og derfor hjelpe til mye oftere. dette fører fort til at kondensatoren da ikke har den kapasiteten som trengs når det virkelig er behov for den fordi den heletiden har hjulpet batteriet. så kondensatoren gjør i og for seg den samme jobben om man har en tykk eller tynn kabel, men man kan ikke spille like høyt med en tynn kabel som med en tykk kabel før kondensatoren må trå til å hjelpe batteriet. derfor er tykke kabler alltid en veldig viktig del. det er derfor det er viktig at kondensatoren er plasert så nerme forsterkeren som mulig, og at du har gode kabler fra kondensatoren til forsterkeren. men over til neste problem, hva når batteriet gir opp? når et batteri gir opp er det egentlig veldig lite vi kan gjøre med det. eneste løsningen er da et kraftigere batteri som er i stand til å levere mer strøm i korte perioder. batteriet behøver ikke å være stort med tanke på Ah, men må være i stand til å klare å levere nok strøm når det trengs. en alternativ løsning er flere batterier som sammarbeider (koblet i parallell). her er det da også veldig viktig med gode kabler i mellom batteriene for å få utnyttet alle batteriene. men hva med dynamoen? dynamoen vil fungere som et "batteri" som har litt høyere spenning en hovedbatteriet. dette må til for at den skal klare å lade batteriet. dynamoen vil holde en litt høyere spenning enn batteriet inntil kapasiteten til dynamoen blir oversteget. når den blir overbelastet vil i første omgang kondensatoren hjelpe dynamoen med å opprettholde den spenningen dynamoen egentlig skal levere på samme måte som den prøvde å hjelpe batteriet som forklart over. hvis dynamoen er konstant overbelastet vil spenningen falle ned til batterispenningen, og batteriet vil da begynne å hjelpe til. ved dette pungtet vil ikke dynamoen klare å lade batteriet, og batteriet vil sakte med sikkert bli utladet. dersom det nå skulle bli trekt enda mer strøm enn det både batteriet og dynamoen til sammen klarer å levere vil kondensatoren igjen prøve å hjelpe til inntil den er utladet. så med en kort oppsumering kan man si det sånn at om en kondensator er nødvendig eller ikke er avhengi av både hvordan dynamo du har, hvordan batteri du har, hvordan kabler du bruker, og hvordan musikk du spiller. og selvfølgelig hvor høyt du spiller, men det har jeg ikke tatt til betraktning i det jeg har skrevet her. under kjøring: har du en dynamo som klarer å drive annlegget uten å bli overbelastet, og du har gode strømkabler er kondensator bortkastet. du trenger Ikke et bra batteri om dynamoen er kraftig nok. når man står stille: har du batteri som er kraftig nok til å klare å drive lasten uten spesielt spenningsfall og du har gode kabler er kondensator bortkastet. du trenger Ikke en kraftig dynamo da den uansett ikke er i bruk uten motoren i gang." Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet Juni 8, 2011 Share Skrevet Juni 8, 2011 Det er så mange som TROR at man får mere strøm ved å bytte disse tingene, men saken er den at hvis man har stereo som trekker mere enn det dynamoen klarer å levere, så MÅ man bytte til større dynamo for å kunne levere nok, og da trenger man selvfølgelig også et større batteri. Med skikkelig kabling og et par raske AGM batterier klarer en å levere 12-13Volt til forsterkerne selv om dynamoen er mindre enn forbruket og det fungerer utmerket. Har selv hatt stereo som trekker 250A++ og med det i tillegg til bilens forbruk så vil de færreste ta kostnaden og jobben med en dynamo på 300A-400A i en standard bruksbil. Min påstand er at det heller ikke er nødvendig. Jeg kjørte med et forbruk på 300A++ når stereon gikk for fullt i flere år med en 200A dynamo og det fungerte helt flott med 2 kraftige AGM batterier. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cossiemk1 Skrevet Juni 8, 2011 Share Skrevet Juni 8, 2011 Dette er jo bare et regnestykke... Trekker stereoen og bilen 300A og dynamoen leverer 200A, så vil du gå tom for strøm etter en stund. Det skjer selvfølgelig ikke fort, men det skjer til slutt hvis du trekker 300A konstant lenge nok.... Og det vil skje like fort om man har en kondensator koblet til også. Innlegget over her ang kondensator er vel ikke helt up to date heller.... Nå om dagen så har man batterier som kan gi strøm fort når subene slår hardt, og dette er en mye bedre investering enn en kondensator. Men igjen så vil det ta slutt før eller siden hvis dynamoen er for liten. Når det er sagt, så vil de fleste klare seg med en 100A dynamo fordi om stereo og bil kan trekke 150A+ dette fordi man sjelden klarer å trekke så mye konstant over lang nok tid. Så da rekker batteriet å lade seg opp innimellom hardkjøret Så, hvis du har NOK strøm, og et friskt batteri, så er en kondensator bare overflødig. Selv har jeg 120A dynamo i min E34, og samlet forsterkerkraft på 1600w rms, så det vil si et potensiellt trekk på maks 120A + bilens elektronikk. Jeg har et standard batteri, og måler 13,8v på betteriet på tomgang, og når jeg guffer stereoen så høyt jeg kan uten at noe sliter eller låter stygt, så er jeg nede i 13.76v ved tunge bass-slag. Så da ser jeg ikke vitsen med noen kondensator her. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet Juni 8, 2011 Share Skrevet Juni 8, 2011 I teorien er det et regnestykke i praksis er det umulig å regne ut fordi strømtrekk i musikk endrer seg mange ganger i sekundet. For det andre så har ihvertfall jeg tilgode å se noen som kjører med volumknotten konstant på fullt, det vil alltid være situasjoner hvor du skrur ned. Her skriver du linje opp og linje ned om at jeg tar feil for så å plutselig bli helt enig og gjenta det samme jeg jeg nettopp har påstått. Ja det er musikk vi snakker om og ikke et konstant strømtrekk. Et basslag varer i typisk 50ms. Jeg har heller ikke påstått noe om hvorvidt en kondensator er lurt eller ikke, jeg kommenterte din påstand om at du MÅ skifte dynamo og at større batterier etc er bortkastet. Jeg mener fremdeles at du ikke MÅ skifte dynamo at at en kan ha nytte av kraftige batterier. Diskusjonen for og imot kondensator er jo like gammel som syndefloden og jeg har til gode å bli overbevist av bastante påstander for og imot. Derfor postet jeg et litt nyansert innlegg som er skrevet av en som drev med Db Drag hvor de virkelig har bruk for hver minste ampere. Han forklarte på en grei måte at det under enkelte gitte forutsetninger kunne være nyttig med kondensatorer i et bilstereoanlegg. Innlegget av Jan Erik Johansen er ca 5 år gammelt. Har det virkelig skjedd så mye på batterifronten på 5 År at battteriene er blitt like raske som kondensatorer? Hvilke batterier er det dette gjelder? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Limbo Skrevet Juni 8, 2011 Forfatter Share Skrevet Juni 8, 2011 Har testet en del forskjellig i dag. Først testet vi en kompis sin Kicker Comp 12 i lag med min, min lukter svidd, det gjør ikke hans og hans spiller kjempebra, mens min sliter. Så prøvde vi hans i en enkel Kicker kasse og dette ble nydelig, akkuratt det jeg hadde leita etter. Så løsningen ble rett å slett at jeg leverte inn hele subben, og dem skulle snakke med produsenten i morgen, og det kunne bli reparasjon / ny subb. Dem kunne skjønne dette fordi det var utstillingsmodellen. Og dessuten, jeg hadde 2x Kicker Comp 12" i kicker kasse før med nett samme forsterker, og det spilte som bare juling uten og lukte svidd. Til deg som sier kicker lager stygg lyd, der er jeg totalt 100% uenig med deg, bare så det er sagt Så det var altså selve subben det var noe galt med Takk for stor hjelp folkens Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cossiemk1 Skrevet Juni 9, 2011 Share Skrevet Juni 9, 2011 Vel, smaken er som baken... heldigvis. Så vi kan ikke like det samme alle sammen. Har du hørt 10-20+ forskjellige suber, slik at du har noe å sammenligne med, så skjønner du hva jeg mener. Men helt topp at du er fornøy, det er jo tross alt det viktigste Og til han over her som mener at jeg først ikke var enig, for så å bli det, så er det ikke fullt så enkelt. Jeg mener fortsatt at man må ha ny dynamo hvis strømtrekket blir for stort i forhold til hva dynamoen leverer. Eks 200A trekk, og 80A dynamo, da er det helt klart på tide å bytte dynamo. Er differansen mindre, så kan man klare seg med dynamoen man har og skikkelig batteri samt oppgraderte kabler til dynamo osv, men en kondensator vil ikke være til noen hjelp. Nå er jo denne saken mer eller mindre løst, og som du sier, så kommer diskusjonen rundt kondensator aldri til å ta slutt, så vi får være enige om å være delvis uenige Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet Juni 9, 2011 Share Skrevet Juni 9, 2011 Og til han over her som mener at jeg først ikke var enig, for så å bli det, så er det ikke fullt så enkelt. Jeg mener fortsatt at man må ha ny dynamo hvis strømtrekket blir for stort i forhold til hva dynamoen leverer. Eks 200A trekk, og 80A dynamo, da er det helt klart på tide å bytte dynamo. Er differansen mindre, så kan man klare seg med dynamoen man har og skikkelig batteri samt oppgraderte kabler til dynamo osv, men en kondensator vil ikke være til noen hjelp. Nå er jo denne saken mer eller mindre løst, og som du sier, så kommer diskusjonen rundt kondensator aldri til å ta slutt, så vi får være enige om å være delvis uenige Men da er vi faktisk stort sett enige i det meste hehe, jeg mener også at det finnes en grense for hvor stort avviket mellom dynamo og forbruk kan være selv med feite kabler og batterier. 80A vs 200A er mye ja. Kjørte tidligere med et forbruk på 150-200A i en gammel Volvo 740 med en 55A dynamo og etter et par timers kjøring med heftig musikk og fjernlys så ville nesten ikke vindusviskerne gå over vinduet og nærlysa hadde endra seg til 2 telys så alt med måte ja Når det gjelder kondensator så hører jeg nok til de som mener at den i visse tilfeller kan gjøre nytte for seg som prikken over i`en i et allerede sterkt strømnett men den kan aldri kompensere for et underdimensjonert crappy strømnett. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hao Skrevet Juni 9, 2011 Share Skrevet Juni 9, 2011 Når det gjelder kondensator så hører jeg nok til de som mener at den i visse tilfeller kan gjøre nytte for seg som prikken over i`en i et allerede sterkt strømnett men den kan aldri kompensere for et underdimensjonert crappy strømnett. Synes du sier det veldig riktig her. I enkelte tilfeller har den nytte og hos andre er den bortkastet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan-Erik86 Skrevet Juni 28, 2011 Share Skrevet Juni 28, 2011 Har kopiert en bra forklaring om kondensator, batteri, kabler, dynamo og hvordan disse henger sammen skrevet i sin tid av en som faktisk vet hva han snakker; Jan Erik Johansen fra Team Blaupunkt dB drag. Les og Lær. "en kondensator er et "hurtig-batteri". det fungerer p..... bla bla bla ....uk uten motoren i gang." Kom plutselig over dette når jeg søkte litt på google, og jammen var det ikke mitt innlegg du hadde kopiert. Trodde det jeg hadde skrevet i den tråden var glemt for lenge siden, hehe... La også merke til at det var et spørsmål her om 5 år med batteriutvikling har gjort store forskjeller, og dessverre er nok svaret her nei. Det er kun småting som er forbedret, og utgjør minimale forskjeller for bilstereo generelt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet Juni 30, 2011 Share Skrevet Juni 30, 2011 Morsomt at du skulle finne igjen en kopi av noe du skrev for 5 år siden på et Bmw forum men Google`s veier er uransaklige eller hva det nå heter. Virker som om de store revolusjonene lar vente på seg i batteriverden ja, de tvinger seg vel ikke frem før elbil skal erstatte bensinbil for fullt og det er nok ei stund til Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå