Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen ganger nå jeg starter bilen så kan den begynne å jage fra ca. 1200-2000 rpm. Den kan gå opp og ned på dette turtallet over flere timers kjøring, og plutselig gir den seg og går normalt igjen. Den går "jevnt ujevnt" når den jager.

Noen som kan komme med alternativer til hva som kan være galt?

Tomgangsregulatoren prøvde jeg å koble fra uten at det hjalp.

Skrevet

Det kan være mange årsaker i grunnen, men den vanligste er sprekk i "belgen" før innsuget eller lekkasje i en eller annen vakumslange slik at den drar "falsk" luft.

Jeg hadde engang en 745i M106 og den kuttet tvert på 2000rpm uansett pådrag, årsaken var en ørliten lekkasje i en vakumslange som det tok meg en hel evighet å finne.

Skrevet

jeg hadde lignende problem.

på tenningsfordeleren er det ei vakumkloke som justerer slik at den får litt fortenning, det er en ventil i mellom gass spjeldet å fordeleren. jeg tetet begge slangene og da sluttet den å jage :)

med meg er det membran i vakum klokka eller den ventilen som er i mellom gass spjeldet og fordeleren som er gåen.

Skrevet

Min går også og jager, finner heller ikke feilen, har bytta lmm og alt, men hjalp ingenting, nå lurer jeg litt på om det er den vakunslangen fra fordeler til spjeld, bra det kom noen tips! :)

Skrevet
jeg hadde lignende problem.

på tenningsfordeleren er det ei vakumkloke som justerer slik at den får litt fortenning, det er en ventil i mellom gass spjeldet å fordeleren. jeg tetet begge slangene og da sluttet den å jage :)

med meg er det membran i vakum klokka eller den ventilen som er i mellom gass spjeldet og fordeleren som er gåen.

Det der hørtes ikke dumt ut! Skal sjekke ut det! Tusen takk :)

Bare å komme med flere tips, sånn i tilfelle!

Skrevet

bare hygeli :) men så dere veit det går den litt høyt på tomgang når den er kald ,men når den blir varm roer tomgangen se. og går jamt.

under gass spjedet er det en elektronisk greie, skjekk om kontakten er i og koble den i fra å skjekk om det blir noe forskjell. usikker på hva den er god får.

det kan kanskje være lambdasonden, men jeg er litt usikker på om den er nødvendig, mange som tar den bort når de monterer effekt anlegg.

Skrevet

...og det er ofte ikke nok å "se" på slangene, de må bøyes, og sjekkes grundig da sprekkene ofte er svært vanskelig å se. Et triks kan være å la motoren gå på tomgang og skru av oljepåfyllingslokket, endrer ikke gangen seg da så er det nærmest garantert luftlekkasje en eller annen plass. Derfor er til og med O-ringene på peilepinnen av betydning for hvordan motoren oppfører seg. Veit riktig nok ikke om peilepinnen på M20 har O-ringer men min har det i allefall. Motronic kompenserer selv for lekkasjer til en viss grad og så lenge lekkasjen ikke er for stor, men det er kompenseringen som indirekte fører til jagingen.

Edit:

Jeg har skrudd og sveist mye bil... i 20 år faktisk... spesielt BMW. Jeg har rotet meg langt inn i psyken til Motronic og K-jetronic, og inderlig møtt veggen på gamle BMW forgassere, og knekt negler på umulige og pussige problem men det er lenge siden så ikke ta alle mine "påstander" for god fisk! :roll:

Skrevet

Flott! Jeg skal ikke skryte på meg en mekanikertittel, så all info er god info! :)

Skrevet

ett triks for og sjekke falskluft er og spraye startgass på slanger og skjøter når den går på tommgang. er de lekasje da øker turtallet når den super i seg gassen.

Skrevet
Der er ikke vakum klokke på b25. den har enn annen type innsprøytning en b20n. sjekk falskluft, og lambda sonden er på eksosanlegget.=)

Bra du retter opp på mine feil :)

Skrevet

Fant ikke noe lambasonde jeg heller på min m20b20, men jeg har last mange ganger at det er det.

Men siden Jørgen-a sier det , så tror jeg på det. det er en som har peiling :)

• 1 month later...
Skrevet

Låner tråden litt siden min har begynt med det samme, av og til. Og det blir jeg ikke helt klok på, enten ødelagt eller ikke. Ikkesant..

Hva skal skje om jeg drar ut pluggen til lambdaen? Og den dingsen under innsuget, har skjønt det sånn at det lønner seg å rengjøre den, men hvordan i all verden får jeg den av? Er umulig å komme til den fremste skruen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...