Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har bare et spørsmål jeg lurer på.

Eg hadde min bmw e46 99 inne på eu kontroll i dag. Jeg fikk en mangellapp fordi jeg hadde xenon i grøftelys, dette var ikke lovlig siden grøftelysene ikke er justerbare.

Stemmer dette?

Aldri vært ute for dette og har ikke hørt om andre som har hatt problemer med det samme?

• Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Sålenge ikke lyktene dine er godkjent for xenon, automatisk justering av lys samt lyktespylere så er det ulovlig ja. Du har kanskje ikke dette siden du fikk mangel på nærlys? I utgangspunktet så er ikke ettermontert xenon lovlig før du har fått godkjent dette hos biltilsynet.

Skrevet
Ingen form for ettermonterte xenonlamper er lovlige. [-X

Det er vel ikke heeelt riktig... Du KAN få godkjent ettermontert xenon hvis du oppfyller visse krav.

1.Bil modellen du monterer dette på har vært levert med xenon originalt. (det finnes typegodkjenning på denne modellen)

2.Du monterer også automatisk nivå regulering på lysene.(leveres feks. fra Hella for ettermontering)

3.Bilen må ha lykte spyling.

Dog ikke i tåkelys... ingen modeller er levert med dette.

Idag er det vel ikke så mye behov for det med tanke på at DRL(daytime runing lights) nå er tillatt.

Skrevet

Xenon-lykt og halogen-lykt er to helt forskjellige lykter. Blant annet forskjellig lysbilde. Xenon sprer mye mer og har mindre konsentrert lysbilde. Heldigvis er ettermontert xenon i nærlys og grøftelys ulovlig.

Skrevet
Xenon-lykt og halogen-lykt er to helt forskjellige lykter. Blant annet forskjellig lysbilde. Xenon sprer mye mer og har mindre konsentrert lysbilde. Heldigvis er ettermontert xenon i nærlys og grøftelys ulovlig.

nja... Hella sine FF(frie flater/reflektor teknologi) lykter er jo like i halogen og xenon utførelse.. bare lyskilden som er litt forskjellig.. Ser ikke helt den at du trenger en type reflektor for halogen pærer og en annen for xenon...

Skrevet

Du snakker om fjernlys da, ettermonterte lykter sådann. De har ikke samme krav til lysbilde som nærlys.

Skrevet

Folk som kjører med xenon i grøftelys skulle vert skutt hodet av, blender som fy! Naturligvis er det ikke lovlig, er ikke kult for andre enn sjåføren.. Kjøp heller LED pærer å sett inn, noenlunde samme farge på de, og blender ikke..

Har selv xenonlys, men bare i langlys :) Føler langlys burde være lovlig, ingen skal jo møte på bilen min med langlys uansett...

Skrevet

Eneste forskjellen mellom mellom nær og fjernlykt er vel at nærlysene ikke skal være til sjenanse/blende andre trafikanter men samtidig gi et tilfredsstillende og best mulig lys.

Og.. ettermontert xenon nærlys kan godkjennes av BT.

Skrevet
litt tungvint å måtte på biltilsynet pga dette.. var sikker på at det var 2er feil.. hadde æg vist det hadde eg kobla fra boksene å kommet uten lys heller.

Det går heller ikke.... dvs. du får vel feil men kanskje ikke 2er.

Det heter seg at "alle monterte lykter og lys skal fungere"

Skrevet
Folk som kjører med xenon i grøftelys skulle vert skutt hodet av, blender som fy! Naturligvis er det ikke lovlig, er ikke kult for andre enn sjåføren.. Kjøp heller LED pærer å sett inn, noenlunde samme farge på de, og blender ikke..

Har selv xenonlys, men bare i langlys :) Føler langlys burde være lovlig, ingen skal jo møte på bilen min med langlys uansett...

Ikke lovlig? har ikke hørt om noen som har fått problemer med xenon fjernlys...

Skrevet

Ikke lovlig? har ikke hørt om noen som har fått problemer med xenon fjernlys...

Er vell kanskje fordi ingen oppdager det? Burde iallefall vert lovlig, men veit ikke om det er det..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...