Gå til innhold

Tips til kjørerute i Norge

ehrnst
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, godtfolk.

Min samboer og jeg tenkte å være turister i eget land en ukes tid i sommer (selv om jeg kommer til å skyte meg selv av alle bobilene)

tenkte å få noen tips til turen, og kanskje en fullstendig rute?

Vi har begge lyst til å kjøre innom geiranger, trollstigen, aurland/lærdal. Fra lærdal er vel veien også ganske kort til sognefjorden, så da kan vi ta en svipp innom der også.

tenkte vel innom en av våre byer også, bergen eller stavanger?

Håper noen kan hjelpe, jeg vil ha sportstolene i min e87 fullt utnyttet.

har satt sammen et lite kart nå.

http://maps.google.com/maps/ms?msa=0&do ... ea53e9424a

er mange ruter der, men enten lærdal - bergen, evnt sløyfe bergen og ned til stavanger.

Så en svipp innom ørneredet på vei hjem til oslo

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville fått med meg Norangsdalen og Hjørundfjorden også, siden du likevel er i området. Ellers ville jeg droppet E39 fra Stavanger til Ålgård. Kjør riksvei 509 rundt Hafrsfjorden, til Bryne, og 506 til Ålgård. En spennende omvei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har allerede sett på den, Fredrik. En del av ruten kjenner du vel igjen hehe.

Uansett har nå vi litt mer tid til rådighet også så derfor kan vi ekspandere fra deres lille kosetur.

Jeg ville fått med meg Norangsdalen og Hjørundfjorden også, siden du likevel er i området. Ellers ville jeg droppet E39 fra Stavanger til Ålgård. Kjør riksvei 509 rundt Hafrsfjorden, til Bryne, og 506 til Ålgård. En spennende omvei.

Takk for tips. Skal sjekkes

går ut ifra det var noe sånt du mente:

dpeombkwzg8vo8hk1b3w.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(selv om jeg kommer til å skyte meg selv av alle bobilene)

husk at det ikke nødvendigvis er campingbilen som er sinka da. kan være bilen foran også. og den ser du ikke med en gang. opplever ofte bak rattat i campingbilen at idioter som ligger bak MÅ forbi selvom om jeg ligger godt over grensa. er noe inni hodet på folk som sier de bare må forbi campingbilen. så ser de en liten luke og hiver seg ut i andre feltet for og rekke og komme forbi. når de da nesten er forbi så ser de brått en liten fiesta foran campingbilen som er sinka. og da er det plutselig liten plass og komme seg inn på før den møtende bilen kommer. skjer ganske ofte at jeg nesten må stå på bremsen for og slippe sånne tullinger inn mellom meg og sinka foran før det smeller. var også en for noen år siden i en peugeot av et slag som oppdaget at han ikke ville rekke det. da svinget han bare til høyre og satset på at han klarte og presse 5 ton av veien før han treff møtende bil i fronten.

er ikke alle campingbiler som er sinker. men de fleste har veldig lett for og ta alle for og være sinker bare de ser en campingbil. er like mange små biler om ikke fler som er sinker. og det er igrunn verre. for de har ingen grunn til og kjøre sakte. en stor bil klarer kanskje ikke en sving i like høy fart som en liten bil. og en vei som er litt dårlig i bil er helt jævlig i stor bil. burde være påbudt med en kjøretime i lastebil før man får ta bil lappen slik at folk ser hvor anderledes alt blir. er desuten norsk lov som gjør mye campingbiler til sinker. biler over 3,5 ton har ikke lov og kjøre fortere enn 80 km/t selv om det er 90 eller 100 sone.

er også noen tyskere som ser på norsk natur som også kan være trege. men det betyr ikke at alle er det. min bil er 7,33 M lang. 2,55 M bre. 3 M høy og veier 5 ton. den har en 7,3 liters V8. bilen går lett i 130++ og kjører fletta av mye småbiler. men har ikke lov og kjøre fortere enn 80.

så noe så dumt som at campingbiler er noen sinker uten like er noe av det mest provoserende jeg vet om.

om du vil reise rundt med bil og se litt så kan jeg anbefale deg å kjøpe campingbil og kjøre litt rundt og se deg omkring. da kan du stoppe og sove der du føler for. og slipper og lete etter hotell eller lignende. da jeg var 10 år gammel hadde jeg vært i alle 19 fylkene i norge med campingbil. og 26 land. 24 av de med campingbil siden de 2 siste landa ikke var på fastland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du kommer fra Førde til Songdal ville eg kjørt ned til Hafslo og inn på Veitastrond (og ta ein tur fram til breen). Fantastisk fin plass. Og på vei tilbake svingt nedom Solvåren på Hafslo.

Eventuelt droppe Fjerland og kjøre ned til Vetlefjorden. Når det gjelder å kjøre innom Lærdal --> Gudvangen ville eg heller valgt Hella --> Vangsnes --> Vikafjellet og videre til Vinje. Da kan du eventuelt ta ein stikktur innom Flåm.

Å kjøre videre til Granvin og Nordheimsund er sefølgelig ein nødvendigheit. Eventuelt kan du kjøre over Hamlagrød (vist eg ikkje husker feil navn) som er fjellet mellom Voss og Dale. Du kan også kjøre fra Dale til Modalen (artig smal vei med masse svinger). Da kommer du ned til Bergen gjennom Knarvik.

Når det gjelder å kjøre fra Bergen til Stavanger, er det smertefult dyrt og lite "spennende", og er bedre å kjøre om Odda. Eventuelt innom Jondal med ein tur opp til Folgefonna skisenter ;)

Edit:

http://www.folgefonn.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta turen over fjellet i Eikesdalen, Møre og romsdal til sunndalsøra. Du kjører da i guds natur. Rett opp en fjell side, med tunneller og ekstreme høyder rett ned. Veien er skiltet med "Ferdsel på eget ansvar", men er en syk opplevelse.

Kan kanskje legge ut en liten reiseruta da jeg kjørte over dette fjellet til Sunndalsøra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...