Gå til innhold

Fotoboks

Arfus
 Share

Anbefalte innlegg

Halla! Har nettopp fått lappen. I da kjørte jeg rundt i 50 sone hvor jeg Viste... At det var fotoboks! Jeg ble distrahert av en hendelse med "Ei" fotgjenger som gikk på fortauet. Glemte bort speedometeret og i det jeg så fotoboks og jeg så på speedometeret sto den på "80" Jeg hoggtak i bremsen og bremsa sykt heftig! Satser på at jeg kom unner 76! Noen steder jeg kan ringe/Sjekke hva jeg får i straff? Tar så langt tid før jeg får brevet -.-"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flashet det? Vet det finnes mange infrarøde, men mange har fortsatt flash. Er også mange som ikke er i bruk.

Er jo og sjangse for at de ikke har fått et skikkelig bilde av deg, at du eventuelt kan ha hatt på deg noe form for hatt/hatt nede den solskinnsblokkerings greia (det er sent, kommer ikke på ordet :P).

Har selv kjørt for fort forbi en fotoboks da det var varslet for fotoboks, kjørte forbi den første, så plutselig kom det en til.. Fikk ikke noe bot, så tenkte jeg skulle gi deg et form for håp! :P

Men mest sannsynlig ligger du på en 20/25km/t fartsovertredelse kan jeg tenke meg, da er boten på 4200/6500, og du får 2 prikker. Er du over 76 eller over så mister du lappen i 3-6 måneder. (Rett meg om jeg tar feil på informasjonen her, er nokså trøtt.)

Du kan finne mer informasjon på http://www.naf.no/Eie-Bil/Straff-og-tap ... -fotoboks/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurte på om jeg kan ringe og sjekke m hvaj eg får i straff elns jeg?

nope er ikke det, her er det bare å vente til de får samlet inn bildene og sjekket det. Siden det nå er sommerferie også så kan en av to ting skje: De har ikke kapasitet til å sjekke bildene før etter sommeren. Eller de gjør ett rush før de drar på sommerferie.

Med andre ord,her er det bare la det gnage til du får vite svaret, og kanskje også tenke over hva du faktisk har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for vanlig straffstandard, er det flere variabler som påvirker straffen.

F.eks. føret, fartsgrensen på strekningen, om du satte noen i fare, hvilken type vei du kjører på.

Kjører du f.eks. i 197km/t i 100-sonen, mister du lappen i rundt 2,5 år.

Minste tiden du kan miste lappen, er vel 3 måneder. Men hvis du ble tatt i en "aktsom forbikjøring" kan du i noen tilfeller få redusert evt. 3 måneder med 20-30%.

Ellers er det dette som skal til for å miste lappen:

I 60-sone og lavere: 26km/t fartsovertredelse

Ved høyere fartsgrense enn 60km/t: 35km/t fartsovertredelse

Klasse A motorvei: 40km/t fartsovertredelse.

Dette skjemaet er fra 2005, men er sikkert ikke endret, er i det minste en god pekepinn.

60 km/t og lavere:

1-5 km/t 600 kr

6-10 km/t 1600 kr

11-15 km/t 2900 kr

16-20 km/t 4200 kr

21-25 km/t 6500 kr

70 km/t og høyere:

1-5 km/t 600 kr

6-10 km/t 1600 kr

11-15 km/t 2600 kr

16-20 km/t 3600 kr

21-25 km/t 4900 kr

26-30 km/t 6500 kr

31-35 km/t 7800 kr

Så i teorien (hvis du hadde 76km/t) er du akkurat på grensen til å miste lappen, og 6500 er vel noenlunde riktig sum for den fartsovertredelsen.

Men hvis du rakk å bråbremse litt før den hvite streken, har du kanskje kommet litt lenger ned i fart enn du tror. I tillegg kan det være avvik på speedometeret ditt (mange eldre biler går litt saktere enn det står) Store eller små felger og dekk, i forhold til originalt, kan kludre pittelitt med speedometeret.

Så har vel fotoboksene en feilmargin også mener jeg. (husker ikke om de trekker fra rundt 3km/t.

Så du får krysse fingrene for at du har alle avvikene på din side, og prøv å vær litt mer observant og forsiktig i fremtiden! :D (observant på veien, vel og merke!) Haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klasse A motorvei: 40km/t fartsovertredelse.

Her hvor jeg bor har vi faktisk Motorveg (tidligere klasse A) og 80 km i timen. Kjører du over 116 km på denne veien mister du lappen.

Og du er sikker på at det ikkje er "degradert" til motortrafikkveg? Du ser altså dette bildet der vegen startar? motorvei-kla-skilt-small.jpg

Her er uansett ein oversikt over fartsgrenser og bøtesatser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er meg du spør, så nei, jeg er ikke sikker!

Har bare samlet litt info fra diverse nettsider, noen nyere, og noen fra rundt 2005, så i tilfelle noe var endret/feil/degradert etc., var dette kun ment som en pekepinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...