Gå til innhold

Må man endre ECU dersom man fjerner katalysator? (diesel)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tenkt å kappe bort katalysatoren på min 118d, og sveise på downpipe.

Men undres på om jeg må gjøre endringer i ECU ?

Vil den merke det, eller vil den bare puste friskere?

Skrevet

EGENTLIG bør jo bilen kjøres på rullende landevei og justeres deretter...

men, det går nok helt fint...

Hvorfor skal du ta den bort da? Lyden blir bare harry og det er jo uansett en sur diesellyd.. Mister nok muligens litt bunndrag også..

• 4 weeks later...
Skrevet

Beklager sent svar på denne, har vært rundt forbi..

Jeg merket at bilen ble litt friskere, men jeg har ikke fjernet begge katalysatorene (enda)

Grunnen til at jeg byttet var at flexkobling var begynt å bli dårlig, og den sitter rett etter kat og hører til den. (den koster en del mer enn decat) så det ble vinn vinn situasjon.

Man kan som kjent ta ut enda mer effekt ved remap pga lavere eksostemp.

Motoren puster jo lettere, så det gir en viss effektøkning og en viss nedgang i forbruk.

Kommer til å fjerne kat 2 etterhvert, og mappe på nytt igjen på min.

Etter hva jeg forstår ut ifra ETK ang din bil så er midterste del av eksos lik på de med og uten DPF, men ikke bakerste, så rent fysisk så ser jeg ingen grunn til at DPF removal løsningen til ecotune ikke skal passe på din bil. Du må sikkert blanke for en sensor eller to.

Dette har du sikkert funnet ut av allerede :)

Kanskje TRF har noe i hyllene sine :D

Skrevet

Det er ikke slik dette gjøres, og det finnes flere varianter av dpf og kat på disse.

DPF og kat er heller ikke samme box, men den står på samme plass.

Skrevet

TRF: Hvordan vet jeg hva jeg har?

Som tidligere nevnt, så bekreftet BMW Norge og Biltilsynet at jeg IKKE har DPF, mens en mekaniker på Jæger bekreftet.

Er dette noe jeg kan ta bilde av (komme til, ikke minst, uten å demontere alt under bilen), så kan du si om jeg har eller ikke har?

Når jeg blar gjennom service-menyen, så er det ingen symboler som signaliserer at det er noe DPF (det er i allefall ikke noe som trenger service).

Skrevet

Hei,

du kan prøve med bilde, men enkelt forklart så om du har partikkelfilter så er "tønna" stående som på bilde over her. Dersom du har kat er er "tønna" liggende, og du har kun en sensor (mangler trykk og egt). Dette kan du se med ledningene under luftfilteret, der har du noen kontatker. Dersom du har partfilter skal du ha del nummer 5 på bilde hengende der.

Forøvrig har jeg alle versjoner av disse rørene på lager ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...