Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da kan jeg jo si så meget som at jeg har tatt fagbrev som bilmekaniker i dag. :D

Sensorene var veldig fornøyde med arbeidet mitt, så jeg fikk: Meget godt bestått!

I tillegg har jeg jo fagbrev som billakkerer fra før, så nå har jeg faktisk to fagbrev.. :)

Èn ting mindre å tenke på, nå blir det forhåpentligvis mer fokus på BMW'ene fremover.

Skrevet

Motorrommet ditt har blitt über-flott! Liker at du drar ut litt effekt og samtidig lager det ryddig og diskret under panseret :) Varmeskoldet var en innertia!

Skrevet
Gratulerer med nytt fagbrev. :)

Alltid fint med folk som virkelig vet hva de driver på med.

Takk! :)

Det er ikke alltid jeg virkelig vet hva jeg holder på med, men jeg lærer underveis.

Den beste måten å lære seg nye ting på er ved å gjøre mest mulig selv syns jeg.

Motorrommet ditt har blitt über-flott! Liker at du drar ut litt effekt og samtidig lager det ryddig og diskret under panseret :) Varmeskoldet var en innertia!

Takk, ja jeg prøver så godt jeg kan å holde det litt diskre. :)

Tok noen bilder av interiøret i 728i'n i helga:

CIMG5462.jpg

CIMG5467.jpg

CIMG5454.jpg

CIMG5455.jpg

CIMG5453.jpg

CIMG5463.jpg

CIMG5446.jpg

CIMG5466.jpg

Som dere ser så har jeg fått på plass sportsrattet siden sist, det gjorde seg! :)

Det passer på splinesen, men måtte bruke spacer mellom rattet og mutteren for å få strammet den.

Utstikkeren på baksiden av rattet når ikke langt nok inn så blinklyset skrur seg ikke av selv og det er ca 1cm glippe mellom rattstammen og rattet pga. det egentlig ikke er til denne bilen, men glippen legger man ikke merke til fra noen av sitteplassene i bilen så det får bare være inntil videre. Sportsrattet er mye penere å se til og behageligere å holde i enn det originale syns jeg, samt det er jo litt mindre enn det originale. Det er i utgangspunktet samme rattet som jeg har i 745i'n, men tydeligvis ikke av samme årgang. Forskjellen er såvidt jeg kan se bare sleperingen, tykkelsen på navet og hvor mye gummien bakpå rattet bygger imot rattstammen. Det har også ørlite grann mindre diameter, men det er jo bare positivt. Jeg er som sagt fornøyd med det, inntil videre.

Skrevet
:shock: Pleddet mitt! :o

edit: hvis det er rattet som jeg sendte med bilen så kom det fra en e24.

Pleddet ditt har blitt bilens følgevenn det nå.. :D

Det er det jeg også mistenker, men har ikke helt fått sjekket det enda.

Har samme rattet i E24'n, så jeg får sammenligne med det en dag. :)

• 3 weeks later...
Skrevet

Nå er det lenge siden jeg har skrevet i tråden her så tenkte å oppdatere litt angående 728i'n. :)

Det er saker og ting på gang med den nå, jeg har tatt endel bilder men ikke lastet opp alle enda.

Jeg kan jo begynne med disse bildene som jeg tok av den på verkstedet på jobb:

DSC_0723.jpg

DSC_06681.jpg

Der ble den spylt ren under og det resulterte i en del gjørme og dritt..

DSC_0694.jpg

Tok ut sideruten på førersiden foran for å skifte pakningen jeg fikk med bilen pga vindsus.

CIMG5497.jpg

Den gamle var revnet flere steder og så ikke særlig bra ut, skikkelig morknet..

CIMG5499.jpg

Jeg hadde håpet å slippe å ta ut ruten men måtte av med både ruten, dørtrekket og fuktsperren.

CIMG5504.jpg

Her er fuktsperren tilbake på plass igjen, men vises ikke så godt på bildet da den er gjennomsiktig:

CIMG5507.jpg

Dørtrekk på tur tilbake igjen..

CIMG5510.jpg

Sammensatt, bortsett fra dekslet til speilet som jeg hadde glemt å sette på:

CIMG5511.jpg

For moro skyld tok jeg også noen bilder av en fargeprøve jeg har av ascotgrau vs polaris silber.

Jeg tror 745'n er ascotgrau men den har vært lakkert engang så det er vanskelig å si sikkert.

Jeg har kommet frem til at ascotgrau er tilnærmet lik fargen på 745i'n, bare pittelitt mørkere.

Dilemmaet nå er hvorvidt jeg skal beholde 728i'n polaris eller om den skal lakkeres ascotgrau...

CIMG5516.jpg

Ascotgrau er endel lysere i solen enn på bildene (som er tatt utendørs i overskyet vær).

Men samtidig veldig mørk i skumringstimene og i mørket, og da ser den ganske kul ut..

CIMG5517.jpg

CIMG5520.jpg

I den sammenheng dukker også dilemmaet om pre-facelift vs facelift opp, utvendig..

Skal bilen lakkeres ascotgrau bør den bygges om til pre-facelift utvendig siden facelift ikke kler grå.

Skal jeg beholde den polaris silber bør faceliften beholdes, siden pre-facelift ikke kler så godt sølv.

Samtidig har jeg jo litt lyst til å bygge en "kopi" av 745i'n siden det var førstebilen min og jeg er svak for pre-facelift, som jo 745i'n er.. Med BBS frontspoiler, senk og felger ser de sinte ut foran og ikke minst klassiske. Facelift er mer sleeper, har et modernere preg over seg og virker bredere pga. designen, samt ser litt mer luksuriøse ut. Men facelift kler ikke BBS frontspoileren like godt som pre-facelift og den originale bygger ikke langt nok ned til at jeg får den lave looken jeg er ute etter.

Brune ruter som 745i'n har eller grønne ruter som 728i'n har er et tredje valg jeg må ta..

Thoughts..? Forslag til fargevalg? Pre-facelift eller facelift, hva bør jeg gjøre? :-k

Skrevet

Forstår godt dilemmaet ditt jeg! :lol: Jeg har jo en del å tenke på selv, angående fargevalg osv... Meningene skifter daglig omtrent... Hadde jeg jobba med bilen de timene jeg har brukt på googling, fundering og titting på bilder av e23 i ymse kolører og utførelser, hadde jeg kanskje vært ferdig nå? #-o

Mitt forslag:

t5ja0el9sbd77tz0bz71.jpg

50/50 polaris/ascot, og hverken facelift eller pre-face :mrgreen:

Om du velger å kopiere 745`en så blir jo det ikke fail! Den har vel høstet annerkjennelse verden over så vidt jeg har fått med meg :applause: . Det vil være et safe valg, og det blir bra! Eneste jeg vil pirke på da er at du får facelift interiør og preface eksteriør O:) Det vil da vise ganske godt at dette er en bil som er "tukla" med, og for e23-kjennere vil det nok skurre litt :P Jeg får vel nevne at jeg var innom tanken selv `back in the days`, da jeg likte preface eksteriør best, men foretrakk det oppdaterte interiøret. Nå ville jeg ikke gjort det. For å snu litt på det: Se for deg en facelift med preface-interør :? Jeg synes helheten/ orginaliteten (selvom d uan-z er ombygd&tukla m) må være på plass. Nå fremstår jeg kanskje som litt sær/nazi, men hør nå: oppgraderinger som heftig senk, felger, frontspoiler dekorstriper er lov! - spesielt når det ikke er en helt orginal/urørt bil :mrgreen: Jeg har jo, som du vet, en bil som er tukla med selv så :whistle:

Angående BBS-spoilern er jeg enig i at preface kler den bedre enn facelift. BBS`n kan kanskje bli seendes veldig stor/voldsom ut i Polaris. Kanskje det du er redd for?

Her er en som nok synes det, og har derfor lakka rillene sorte (tror jeg da) :P Velykka? tja...

zp51m5qe0ienztvu00ro.jpg

Polaris only

ndn67e5tv8c0jba5rlnv.jpg

På facelift er ikke orginalfangern så værst faktisk, om den er lakkert i bilens farge og bilen er senka, og selvfølgelig med grøftelys.

Se for deg denne med en del lavere snute (og oransje blinklys så klart [-X )

h1lze0zd2d9kqjy2t6n1.jpg

orginal-fanger og mye senk - desverre ulakka fanger da...

st8ti26ljumpzqieftt9.jpg

en annen (grøss! hvite blink og fjerna emblem)

08jxwzhc7aaco5a5n2a7.jpg

Orginalfangern bygger for lite ned sier du? Da kan du gjøre slik da! hehe! (nei!) Er vel addert på noen luftkanaler fra e34 v8 der...

51tyqujn1nzzjiwyp9w8.jpg

Her ser du utvalget mitt i spoilere (orginal, Hartge, BBS, Pfeba) Usikker hvilken jeg ender opp med... #-o

mko37j6xgli3u962c1lx.jpg

Men nå spora jeg helt av med spoilersnakk her...

-Angående farge på rutene må du ha grønne uansett. De brune kan du sende til meg :mrgreen:

-Jeg er enig i at du må beholde Ascot om du bygger om til preface.

-Beholder du facelift - Polaris

Skrevet

Det var et utfyllende og godt svar syns jeg! :)

Slike svar setter jeg stor pris på, så takk skal du ha.

Du trekker helt klart frem endel viktige poeng her og jeg skal være enig med deg i at det ikke er ideelt å ha både pre-facelift og facelift deler på en og samme bil, men jeg er av den oppfatningen at sålenge den er komplett pre-facelift utvendig og komplett facelift innvendig er det ok. Man ser ikke så mye av interiøret fra utsiden og ei heller eksteriøret fra innsiden, det blir litt som å si at man ikke legger merke til mindre forskjeller den ene siden av en bil har i forhold til den andre fordi det "ikke er mulig" å se begge sidene samtidig. En original-fanatiker vil såklart legge merke til slike avvik, men en som ikke har så god kjennskap til nettopp den bilen vil ikke nødvendigvis legge merke til at det er noe "rart" med den. Det er her jeg mener det er mulig å spille kortene sine riktig og bygge bilen slik man vil ha den uten at det trenger å gå så hardt utover originaliteten. Jeg er ute etter å kombinere det beste i håp om å skape noe eget som jeg føler meg komfortabel med, kunsten er å gjøre det på en slik måte at "ikke-kjennere" tror det skal være slik fra fabrikk. (Forutenom felger, senk, tidsriktige "spoilere", lettere modifisert motor, osv da..)

Sortlakkert 'grill' syns jeg ikke er fint på BBS spoileren, det blir for mye sort i fronten og ikke fint.

Da syns jeg det er bedre å skjære ut imellom rillene slik de gjør med BBS spoilere montert på 745i for å få inn luft til intercooleren, men på begge sider for å skape symmetri. Jeg legger ved et hurtig paint-redigert bilde for å vise hva jeg mener:

Riller.jpg

Her er forøvrig et bilde til av bil nr. 4 som du la ut bilde av:

7146247115_defd9121e7_z.jpg

Original pre-facelift uten BBS frontspoiler:

E23.jpg

Og en med BBS frontspoiler, riktignok i en litt grell farge og uten speil på høyre side:

181679_10150092397422679_708032678_59155

Pre-facelift med BBS frontspoiler, avatarbildet mitt:

daniels733bw9jh9so-1.jpg

Blå facelift:

2745618391_2b073ccff3.jpg

Også dette da som jeg laget av 745i'n for noen år siden.. :lol:

745a2.jpg

Racerigget facelift med M88, bare for å sette det litt på spissen:

5400998721_d2e2dac92a_o.jpg

Et bilde til av bilen jeg har som avatar, men fargebilde denne gangen.

Jeg syns tåkelyktene stikker for mye ut og fargen er ikke helt ideel, men ellers grei:

00047472_43193_S6.jpg

Diamantschwarz tar seg godt ut på facelift. Noe redigert bilde.. Klikk her for originalen.

Meeeen.. sort bil..?

196352_1648271606346_2675867_n3.jpg

Grå facelift med hvite blinklys (grøss..) og alpina optikk..

Det er forøvrig pre-facelift kromspeil på denne bilen, syns ikke de kler facelift.

meeting20sept260.jpg

Velger å avslutte med noen bilder av min egen pre-facelift:

CIMG4795.jpg

CIMG0772.jpg

CIMG0765.jpg

En "grunn" til å bygge om til pre-facelift er at den da får "lik" front som 635CSi'n min..

CIMG4419.jpg

CIMG4398.jpg

Et bilde som viser fargen på 745i'n litt bedre:

Picturesss12.jpg

Jeg har dessverre ikke så veldig mange pre-faceliftbilder som jeg syns er bra, men pytt..

Har særdeles lite bilder av 745i'n med orange blinklys også, den har sorte blinklys på de fleste.

Skrevet

Jeg ser heller ingen problem i å blande facelift med pre-facelift, så lenge en ikke skal holde seg til original utførelse.

For all del, jeg ser lett for meg å kunne blande hva som helst egentlig, så lenge det ser bra og gjennomført/skikkelig ut. Det blir liksom litt det å ta "det beste fra begge verdener" og sette sammen, så lenge de er en god match.

Å åpne rillene i BBS-spoileren ser bra ut, det er det ingen tvil om.

Men en ting forstår jeg ikke helt. Du grøsser over bildet av den E23en med Alpina-optikk?? Jeg syns faktisk den var dødstøff, den brede typen logo på den var helt rett. LETT kunne jeg hatt den bilen avbildet...

Og ja, mens jeg først er innom en E23-mann....

Jeg fikk en telefon i uka nå, om jeg ville kjøpe en E23. Tror det var en 728 (satt midt i middagen når han ringte), som han påsto var rustfri... Han skulle sende meg noen bilder på MMS, men det fikk jeg aldri... Det var snakk om 10.000,- kr, han ville bare ha den vekk... Noe for deg?

Skrevet

Kan det være den Polaris-bilen som ligger på AutoDB du har fått tilbud om å kjøpe Pedi?

http://www.autodb.no/bil/view/1574244

Du får handle og bygge grombil av denne også :D

Jeg synes den Alpina e23n er kul jeg og - minus hvite blinklys, preface-speil og felgene skulle vært av de med mer klassisk utseende.

Marius, virker jo som du har bestemt deg for hvordan du skal gjøre dette her, og da spiller det `keine kasserolle` hva jeg mener :P

Din bil - dine regler!

Jeg må få legge til at jeg synes det er ekstra spennende å følge med på dette siden jeg har eid bilen tidligere. Helt konge at den blir tatt vare på. Slik stoda var for noen år tilbake lå den an til å få en langt verre skjebne enn å bli bygd om til preface med grom m102-motor :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...