Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er nok sikkert den ja...

Blir ingen handel av den for min del. Hadde det vært en 745i i den tilstanden, så hadde det nok blitt en handel ;)

Ang den E23 Alpinaen så var hvite blinkere var helt rett mtp farge på bil ( - de burde egentlig vært hvitere), striper osv for min del... Og jeg likte også litt felgene, selv om de gamle hadde vært finere...

Godt vi ikke alle er like ;)

Skrevet
Jeg ser heller ingen problem i å blande facelift med pre-facelift, så lenge en ikke skal holde seg til original utførelse.

For all del, jeg ser lett for meg å kunne blande hva som helst egentlig, så lenge det ser bra og gjennomført/skikkelig ut. Det blir liksom litt det å ta "det beste fra begge verdener" og sette sammen, så lenge de er en god match.

Å åpne rillene i BBS-spoileren ser bra ut, det er det ingen tvil om.

Men en ting forstår jeg ikke helt. Du grøsser over bildet av den E23en med Alpina-optikk?? Jeg syns faktisk den var dødstøff, den brede typen logo på den var helt rett. LETT kunne jeg hatt den bilen avbildet...

Misforstå meg rett angående "Alpina'n", jeg liker veldig godt Alpina optikk og bilen på bildet er jo kul nok den men det er liksom noe som skurrer. Det faktum at det ikke er en original Alpina, ei heller en ombygd en gjør den i mine øyne ikke verdig stripene. Den er en miks av hummer og kanari med Alpina optikk, M5 motor og en blanding av pre-facelift og facelift eksteriørdetaljer. Personlig falt heller ikke fargekomboen i smak ettersom jeg syns det blir for få kontraster til alt det hvite og grå.

Men det er jo litt smak og behag, vi kan ikke alle like de samme tingene. :)

Og ja, mens jeg først er innom en E23-mann....

Jeg fikk en telefon i uka nå, om jeg ville kjøpe en E23. Tror det var en 728 (satt midt i middagen når han ringte), som han påsto var rustfri... Han skulle sende meg noen bilder på MMS, men det fikk jeg aldri... Det var snakk om 10.000,- kr, han ville bare ha den vekk... Noe for deg?

Jeg har dessverre nok å henge fingrene i så det blir nok ikke flere prosjekter med det første.

Har tenkt å satse fullt på 728i'n jeg kjøpte nå sist, er ikke så mye som må sveises på den heller.

Marius, virker jo som du har bestemt deg for hvordan du skal gjøre dette her, og da spiller det `keine kasserolle` hva jeg mener :P

Din bil - dine regler!

Jeg må få legge til at jeg synes det er ekstra spennende å følge med på dette siden jeg har eid bilen tidligere. Helt konge at den blir tatt vare på. Slik stoda var for noen år tilbake lå den an til å få en langt verre skjebne enn å bli bygd om til preface med grom m102-motor :P

Bestemt og bestemt.. Ingenting er sikkert enda, jeg er når sant skal sies veldig usikker.

Bilen blir utvilsomt bygget etter egne preferanser, men pr. dags dato vet jeg ikke helt hvilke.

Jeg er jo som kjent stor tilhenger av pre-facelift, men må ærlig innrømme å ha blitt glad i facelift også.

Når sant skal sies er jeg litt "original-polizei" og et fargebytte samt ombygging til pre-facelift er jo med på å "ødelegge" bilens originalitet. Selv om jeg lakkerer bilen innvendig i døråpninger, bagasjerom og motorrom vil den fortsatt være sølv i alle hulrom, coupèn osv.. Det er såklart mulig å strippe karosseriet helt og lakkere overalt, men det krever mye tid og penger.

Skjønner godt at du syns det er spennende å følge med siden du har eid bilen før. :)

Ang den E23 Alpinaen så var hvite blinkere var helt rett mtp farge på bil ( - de burde egentlig vært hvitere), striper osv for min del... Og jeg likte også litt felgene, selv om de gamle hadde vært finere...

Godt vi ikke alle er like ;)

Enig, den hadde nok sett bedre ut dersom blinklysene hadde vært hvitere og ikke fullt så grå.

Men orange blinklys hadde vært enda bedre, for som du vet er jeg jo glad i orange blinklys. :D

Heldigvis er vi ikke alle like nei, da hadde det vært en kjedelig bilpark.. :)

Skrevet
:shock: Pleddet mitt! :o

edit: hvis det er rattet som jeg sendte med bilen så kom det fra en e24.

Pleddet ditt har blitt bilens følgevenn det nå.. :D

Det er det jeg også mistenker, men har ikke helt fått sjekket det enda.

Har samme rattet i E24'n, så jeg får sammenligne med det en dag. :)

Hepp gutter :)

Pleddet til Dralle har fungert som sjuåttåtjuens høye beskytter i lang tid, det fortjener virkelig plassen sin :lol:

Rattet jeg fikk med fra Dralle ble solgt til Jås her på forumet. Har handlet dette på ebay... rattet skulle være fra E23 men det var vel feilinfo fra selger :?:

Ellers må jeg istemme at det er moro å se og høre at "gliset" blir tatt vare på, det varmer et gammelt BMW-hjerte :)

Jeg ville beholdt den som facelift og med samme farge. Med ny lakk, riktig senk, BBS-frontfanger med utsparringer og matchende 17"-18" BBS RC-felger vil den bli riktig så fin :D

Lykke til videre, jeg følger spent med selv om jeg ikke er så flink med å kommentere :oops:

///P

Skrevet

Godt å høre, Paul! :)

Riktige felger og senk, ny lakk og tidsriktige spoilere har helt klart mye å si for utseendet sin del.

Polaris er utvilsomt en fin farge og veldig stilren i motsetning til den noe "kulere" Ascotgrau.

Det ser mer strøkent ut med polaris, ascotgrau heller mer imot den tøffe kveldslooken.

Vanskelig valg, that's for sure..

Skrevet

På tide å oppdatere igjen, jeg henger litt på etterskudd med bildene.. :oops:

Har tatt av begge forskjermene, støtfangeren og grillene foran:

CIMG5699.jpg

CIMG5701.jpg

CIMG5702.jpg

CIMG5715.jpg

CIMG5716.jpg

Det er ikke så lett å se på bildene men skjermfestekantene er ganske rustne fordi det har vært gjort dårlig arbeid når forskjermene har vært av en gang. Originalt er det kun bart metall i mellom inner og ytterskjermene foran og det eneste som hindrer det i å ruste er en tjukk, seig masse som ble brukt originalt der for bl.a å tette. Man må derfor være nøye med å ha på ny sånn masse når man har av skjermene eller så vil det begynne å ruste, som i dette tilfellet.

CIMG5718.jpg

CIMG5731.jpg

Det har også begynt å ruste bakom brakettene til panserdemperene, fremst på innerskjermene.

Begge innerskjermene har derfor et lite hull som man på disse to bildene kan skimte:

CIMG5732.jpg

CIMG5719.jpg

Oversiktsbilder av skjermfestekantene:

CIMG5723.jpg

CIMG5728.jpg

CIMG5727.jpg

CIMG5725.jpg

Samt et oversiktsbilde av motorrommet, for syns skyld:

CIMG5733.jpg

Stakkars 728i'n, ser så stusselig ut på disse bildene.. :(

CIMG5736.jpg

CIMG5737.jpg

CIMG5741.jpg

Jeg er positivt overrasket over hvor lite rust det er på den mtp. km-stand og hvor i landet den har gått. :)

Bilen har vært understellsbehandlet "jevnlig" siden den var ny og det tror jeg har spart den for det meste.

Rusten i innerskjermene foran er veldig konsentrert rundt skjermfestekantene og de brakettene som står sveisa på innerskjermene originalt, ellers er det ikke så mye rust på de typiske stedene. Det som jeg har funnet av rust til nå som må sveises er skjermfestekantene foran, et lite hull i bunn av høyre innerskjerm foran, ett jekkfeste (hvor det kan jo være lurt å skifte kanalene samtidig), et lite hull i høyre hjulhus bak (der platelagene ligger dobbelt) og høyre hjulbue bak som jeg tror det ender opp med at det blir skiftet komplett høyre bakskjerm på. Det er selvfølgelig litt rust andre steder også som jeg ikke helt har fått oversikt over, men så langt ser det bra ut. Det som er av "gravrust" på den er forholdsvis konsentrert og ikke så spredt overalt, veldig overkommelig å sveise.

To be continued.. :D

Skrevet

Se her ja, det var faktisk mindre enn fryktet :)

Blir artig å følge med prosjektet videre, stao pao som Dralle ville sagt :wink:

///P

Skrevet

Hahaha! "Stao pao" er det heller bilen som sier, siden den oprinnelig kommer fra Førde :P Er Sunnmøring jeg vettu, ikke sogning :lol:

Jeg sier: "Ta å hut dej uti garasjå å sveis, istan førr å sete her på bimmers, navla nordlending!" :wink:

Cirka som forventa med rust det der. Overkommelig. Barnemat for en rutinert e23-front-sveiser som mr.Moe. Var vel laaangt verre på 745`en, hehe. :P

Skrevet
Se her ja, det var faktisk mindre enn fryktet :)

Blir artig å følge med prosjektet videre, stao pao som Dralle ville sagt :wink:

///P

Njaa.. Det var litt mer enn jeg hadde håpet på faktisk, må innrømme det.. :(

Men det er bare å hive seg rundt og sveise, det nytter ikke å sette seg ned å grine! :)

Jeg sier: "Ta å hut dej uti garasjå å sveis, istan førr å sete her på bimmers, navla nordlending!" :wink:

Cirka som forventa med rust det der. Overkommelig. Barnemat for en rutinert e23-front-sveiser som mr.Moe. Var vel laaangt verre på 745`en, hehe. :P

Sveising skal bli, Sunnmøringen.. :wink:

Det er derfor jeg henger litt etter med bildeoppdateringene, hehe..

Ja, 745i'n var/er langt verre rusta enn 728i'n og 745i'n hadde jo vært sveisa overalt før også den. (sikkert derfor den var så rusten i utgangspunktet..) Jeg har helt klart utviklet meg siden jeg drev og sveiset rust på 745i'n, den gang var jeg bare 16 år gammel og hadde null peiling på hva jeg drev med. Jeg er forsåvidt ikke noen verdensmester i å sveise nå heller, men har dratt med meg litt erfaring fra andre prosjekter siden den gang. Ikke minst har jeg jo nå fagbrev både som bilmekaniker og lakkerer og det er jo en grei erfaring å ha med seg når man holder på selv hjemme i garasjen. Alt blir dessverre ikke 100% når man holder på selv hjemme i garasjen bestandig, men jeg gjør så godt jeg kan og lærer underveis.. :)

Skrevet
Jeg har helt klart utviklet meg siden jeg drev og sveiset rust på 745i'n

Jepp! Utifra den lille sneak peek`en jeg fikk på mail så arbeidet ditt MEGET gulle godt ut! :applause:

Skrevet

Jeg får legge ut en liten fortsettelse da.. :)

Henger fortsatt på etterskudd med bildene..

Det jeg begynte med var å løsne disse to brakettene og stiveren fra innerskjermen.

Braketten nederst til venstre har jeg kjøpt ny til begge sider, de andre to skal jeg sette på igjen.

Jeg prøvde å bestille ny den største delen på bildet men den er gått ut av produksjon, dessverre..

DSC_0761.jpg

Her ser man at stiveren og deler av skjermfestekanten er fjernet:

CIMG5759.jpg

Det var/er heldigvis ingen antydninger til rust bakom den.

Grunnen til at jeg tok den av er for at jeg bedre skal komme til å slipe sveisene mine.

CIMG5756.jpg

Skadeomfanget:

CIMG5752.jpg

CIMG5748.jpg

Slik ser det ut etter kapping:

CIMG5781.jpg

CIMG5769.jpg

CIMG5767.jpg

CIMG5772.jpg

Men SÅ klarte jeg å kutte meg selv i armen med vinkelsliperen.... :applause:#-o

CIMG5786.jpg

Følte det var på sin plass å dokumentere dette da jeg kom hjem ifra legevakten igjen.

For det heter seg vel gjerne slik at dersom man ikke har blødd har man heller ikke bygd bil!

CIMG5788.jpg

CIMG5814.jpg

Deilig syn, etter en ukes tid eller noe.. :P

DSC_0772.jpg

Ikke noe big deal egentlig, måtte på legevakta å sy og fikk noen dager sykemelding.

Satt igjen med en hånd etterpå som jeg ikke kunne bruke et par uker pga. stingene.

Men det kunne fort gått verre, jeg kunne f.eks truffet hovedpulsåren istedet.. :-#

Skrevet
Ja, sånn kan det gå når man "skal bare.." :)

Blir ikke det fryktelig langt å kjøre? :P

Hehe, kommer fra Harstad, og bilen sto der inntil for to uker siden, så nå er det nok litt for langt ja :P

Skrevet

Fortsettelsen, del 2!

Denne platebiten holdt jeg på å skjære til/tilpasse da jeg skjærte meg i armen:

CIMG5869.jpg

Men nå er jeg back on track igjen.. :)

CIMG5871.jpg

Alle de riktige knekkene der de skal være:

CIMG5875.jpg

CIMG5872.jpg

CIMG5876.jpg

CIMG5877.jpg

I gang med å tilpasse og sveise i neste platebit:

CIMG5879.jpg

Jeg sveiser i en og en bit av gangen for på den måten å enklest lage de firkantige hullene.

CIMG5883.jpg

Skal man gjøre en sånn jobb ordentlig må alle knekker, bulker og profiler være mest mulig lik originalt, derfor ble denne "bulken" her laget. Den er sannsynligvis like viktig for styrken sin del som den er for designet og bør derfor ikke bare bli glemt.

CIMG5922.jpg

CIMG5916.jpg

CIMG5915.jpg

CIMG5913.jpg

Det brune dere ser er bare lakken som er litt brent etter at jeg har sveiset.

CIMG5927.jpg

CIMG5926.jpg

CIMG5934.jpg

CIMG5937.jpg

CIMG5924.jpg

CIMG5940.jpg

CIMG5942.jpg

CIMG5944.jpg

CIMG5947.jpg

CIMG5948.jpg

Det ble kanskje litt mange bilder, men det er bedre med for mange enn for få syns jeg. :wink:

Tidkrevende arbeid og det er ikke så lett å ta gode bilder underveis men jeg gjør så godt jeg kan. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...