Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg skal no skifte bremse klossa og skive på min e34 520 1990. For dei som ikkje veit så må eg ha en umbrako størrelse 7 for å få den av.

Mitt problem er at no har eg ødelagt 2 deler av ei skralle (en ekstender og sjølve skralla) på å få ut dissa skruane =/

så er det noen i Ålesunds område som har et verktøy som virkelig funka?

og noe tips til kva eg skal kjøpe på mandag vist ikkje eg får taki?

Skrevet

Jeg brukte vanlig umbrakonøkkel, ikke noe umbrako bits.. 7'erne er så store at de tåler noen velplasserte slag med hammer/klubbe, noe en skralle gjerne ikke gjør.

Ellers så bør du vurdere å smørre skruen med f.eks kobberpasta ved montering igjen, for å gjøre det litt enklere neste gang du skal bytte :)

Skrevet

Hadde eg bare fått taki en 7'er ^^ ingen i familien som har liggende pr.dags dato.

Kobberpasta ja =D takk for tipse ;D

skralla klarte eg å ødelegge med handmakt =/

Skrevet

kjedlig å måtte vente til mandag. Har lyst å få ditta her ferdig fort som mulig ;D har en del å gjer på bilen ^^

Skrevet

Om du ødelegger en skralle med håndmakt så er det på tide å kjøpe skikkelig verktøy. Det SKAL tåle såpass!

Slike bolter har en tendens til å sitte hardt pga stadige varme- og kjølesykluser. Kjøp en bra nøkkel og gi den noen kakk med hammeren.

Skrevet

Til sammenligning så har jeg brukt en lang "rørforlenger" på min 1/4" Bacho på tilsvarende bolt. Kombinert med god kraft så har jeg bøyd håndtaket inne med skrallehuset. Skrallehuset og bitsen fra Bacho er imidlertid like intakt.

Skrevet
Om du ødelegger en skralle med håndmakt så er det på tide å kjøpe skikkelig verktøy. Det SKAL tåle såpass!

Slike bolter har en tendens til å sitte hardt pga stadige varme- og kjølesykluser. Kjøp en bra nøkkel og gi den noen kakk med hammeren.

Slike bolter sitter hardt pga Locktite og det bør de gjøre også.

Men det jeg gjør med bolter som sitter er å først gå over med en stålbørste for å få bort alt dritt rundt stedet de står, deretter sprayer jeg Wd40 eller eller annen Rustløser, men jeg må si jeg foretrekker Wd40.

Lar det stå litt å godgjøre seg, finne frem riktig pipe/nøkkel for så å dunke litt på bolten, er det en 7'er bits hadde jeg satt pipa i forlengeren og dundret løs på forlengeren for deretter å skru løs.

Har ennda tilgode å komme over en bolt/skrue som jeg ikke har fått ut med denne metoden.

NB!

Det viktigste er at det er godt rengjort rundt bolten, samt ha riktig verktøy til riktig jobb.

Skrevet

På dissa skruane var pakka inn i gummi med ei hette på, for at de ikkje skal bli fult av drit og rust =) men skal ta å hive på litt WD40

Skrevet

Å! er det skruene for å dele Caliperne du diller med, det tror jeg ikke er nødvendig, du løsner bare Caliperne fra bilen, skal være festet med 2 M10 bolter å når du har fått de av drar du bare ut låsesplinten(e) å drar ut klossene.

Skrevet
Å! er det skruene for å dele Caliperne du diller med, det tror jeg ikke er nødvendig, du løsner bare Caliperne fra bilen, skal være festet med 2 M10 bolter å når du har fått de av drar du bare ut låsesplinten(e) å drar ut klossene.

Tror han mener umbrakoboltene som calipperen glider på, disse står inne i gummihylser med hette på. (7mm umbrako). Man får ikke ut klossene uten å demontere disse. De må heller ikke skrues alt for hardt til, bolten vil utvide seg og calipperen vil gå tregt på glideboltene.

De skal gå fint å løsne med en vanlig 1/2" skralle.

Skrevet

Stemmer virtual, sete steike godt fast. Skralla va liten da! Snakka litt me min onkel å han skal fikse verktøy fra et merke verksted.

Skrevet
Stemmer virtual, sete steike godt fast. Skralla va liten da! Snakka litt me min onkel å han skal fikse verktøy fra et merke verksted.

Bare husk å pusse litt av boltene før du monterer de igjen og smør de inn med fett som tåler varme.

Skrevet

Bare husk å pusse litt av boltene før du monterer de igjen og smør de inn med fett som tåler varme.

Bruk eksempelvis bremsevæske til å smøre opp glidebanen. Tåler høy varme, smører godt, er tyntflytende og brenner seg ikke fast :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...