Desko-K Skrevet August 5, 2011 Forfatter Skrevet August 5, 2011 Da har jeg vært ute og prøvd å lufte igjen... Helte på en ny bøtte med kjølevæske/vann , og jeg ser at lekkasjen under motoren er ganske ille nå, så jeg stoppet å fylle på. Renner en liten strøm der. Tok et bilde så dere kan se hvor det lekker: Hva er denne lekkasjen? :/ er det bare å glemme å lufte systemet mens den lekker sånn? Selvom det ser ut som at mye vann renner ut, så holder ekspansjonstanken alltid samme nivå. Kjørte bilen til en bakke da jeg skulle prøve å lufte, og på vei tilbake lot jeg bilen bli varm, så lot jeg den stå på tomgang i ca kvarter, og temperaturmålern ble stående på midten. Vanligvis ville den gå mot rødt etter ca 2 minutter. Men tørte ikke å kjøre mer. Ble anbefalt å sjekke ut om vifta drar nok, at når motoren blir varm skal man kjenne at den trekker skikkelig med kald luft. Holdt hånda bak vifta, og luften var iaffal varm. Kjente ikke at det kom noe kjøling derfra. Kan det være noe med vifte og..? Viskose? Takker for alle svar
Haug530D Skrevet August 5, 2011 Skrevet August 5, 2011 Lekker det ut mellom bunnpannen å blokken? i værste fall er blokka di røket.
Desko-K Skrevet August 5, 2011 Forfatter Skrevet August 5, 2011 Vet ikke, renner litt der hvor den røde ringen er, også mest rett under ringen (du ser tydelig strålen på bildet). Er det bare verksted som er muligheten nå?
Virtual Skrevet August 5, 2011 Skrevet August 5, 2011 Desko-K skrev: Vet ikke, renner litt der hvor den røde ringen er, også mest rett under ringen (du ser tydelig strålen på bildet).Er det bare verksted som er muligheten nå? Kommer det ut ved den bolten til bunnpannen som er rett under den røde ringen? I så fall virker det veldig merkelig, er jo ikke noe vann som går der. Du er helt sikker på at det ikke kommer litt lenger oppe i fra, ned bak reimhjulet på veiven?
Desko-K Skrevet August 5, 2011 Forfatter Skrevet August 5, 2011 Vet ikke helt hva ting heter, men det renner mest der hvor strålen begynner rett under den røde ringen. Det er ikke lett å se ting under der, men ser ikke ut som det kommer fra reimhjulet der nei, men fra et hull i denne "platen" du ser kanten på ved ringen på bildet.
Desko-K Skrevet August 6, 2011 Forfatter Skrevet August 6, 2011 Tok av vifte igjen for å få oversikt og ser at termostathuset lekker. Så har det sannsynligvis rent nedover og kommer ut under motoren der hvor jeg så. Siden termostathuset ser fint ut så har jeg tenkt å bare prøve å tette bedre med pakningstoff, og rengjøre bedre før jeg monterer igjen. Vil dette være nok? Hvis jeg gjør dette og jeg ikke ser lekkasje lenger når jeg fyller på vann, er det bare å lufte og prøve å kjøre igjen? Men er fortsatt usikker da jeg ikke vet hva som gjorde at bilen kokte i utgangspunktet, er redd det skal skje igjen siden jeg ikke har funnet feilen :/ Vannpumpa er i orden, termostat og termostathus var i orden før jeg tok av, så da vet jeg ikke... hvis det var luft i systemet som gjorde det, hvordan kom luften seg dit? Er jo ganske ekstremt at bilen koker og ekspansjonstank bare eksploderer sånn helt uten videre. Har noen svar på det med viften? Er det noe som tyder på at den er dårlig? Er det isåfall den som kan ha forårsaket kokingen?
Nytern Skrevet August 6, 2011 Skrevet August 6, 2011 5 sider om en M52 som koker! Håper ihvertfall at du lar være å kjøre bilen til dette problemet er fikset. Når en M52 begynner å lekke/koke mener jeg det mest fornuftige er å koste på seg ny vannpumpe, termostat m/hus, radiator samt en sjekk av at viskosekobling fungerer som den skal. Hvis noe av det overnevnte nylig har blitt byttet kan det selvfølgelig utelates. Luft i systemet forekommer ihvertfall når en har en kjølevæskelekkasje.
Desko-K Skrevet August 6, 2011 Forfatter Skrevet August 6, 2011 Vannpumpen er allerede bytta , og den er helt fin. Termostat er nettopp byttet også. Termostathuset er ikke byttet, men viste det til en mekaniker som ikke mente det var vits i å bytte, da det ikke var noe antydning til sprekker. Koster såklart ikke mer enn noen hundre, men totalt blir alle disse småtingene mange tusen, så står over det i første omgang. Radiator er også helt ny. Hvordan sjekker jeg viskosekobling da? Tror ikke jeg hadde noen lekkasje før dette skjedde, isåfall har jeg enda ikke funnet den :S eneste var jo da det ble hull i ekspansjonstank og radiator, men det skjedde jo isåfall etterpå
Chad Skrevet August 6, 2011 Skrevet August 6, 2011 Mitt termostathus hadde ikke spruklet, men det var pakningen fra termostathuset til motoren (?)
Desko-K Skrevet Oktober 6, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 6, 2011 Ser ut som problemene ingen ende vil ta... Jeg tettet termostathuset med pakningsstoff og fylte på kjølevæske, så gikk bilen helt fint på vanlig arbeidstemperatur. Kunne ikke se noen lekkasjer, hadde også bilen inne på verksted for å fikse noen småting, og mekanikeren mente at kjølesystemet mitt var i orden. Kjørte bl.a en tur til Sverige og tilbake igjen uten noen problemer. Flyttet nylig til Oslo, og her en dag skulle jeg til byen. Etter mye bykjøring og lyskryss, begynte bilen plutselig å bli varm! Da jeg fikk kjørt i fart og bilen fikk luft så begynte nåla å gå tilbake igjen, men så fort jeg stoppet igjen i rundkjøringer/lyskryss så ble bilen varm igjen, og så var det like før den kokte igjen og jeg måtte skru av motor. Så er tydligvis ikke kvitt problemet... bilen bruker vann, etter hver gang jeg har parkert er det en liten vanndam under motor, på førerside. Om jeg fyller opp ekspansjonstanken til toppen før jeg kjører, så er den som regel ca halvfull etter en kjøretur (hvis jeg kjører til den går varm). Finner ikke lekkasjen... men det så ut som at noe av pakningsstoffet hadde smeltet, det var noen brune flekker her og der rundt termostathuset, og ser også at det er mye frostvæskesøl der (men ikke helt sikker på om det er det gamle), men går ut ifra at det ikke er tett..? Burde sikkert hatt nytt termostathus siden jeg har den gamle typen i plast, men lei av å bruke penger på deler og er jo ikke sikker det trengs.. Latt det være en stund, men tenker det er smart å fikse før det kommer minusgrader og frost og ting kan sprekke (har sikkert altfor mye vann iforhold til frostvæske nå, da jeg på slutten bare fylte på vann...). De siste gangene jeg kjørte, merket jeg at varmeapparatet ikke klarte å gi varm luft til kupeen (det kommer og går). Betyr dette bare at det er luft i systemet? Hvordan skal jeg klare å få ut lufta? Sist gang jeg prøvde å lufte kom det ikke luftbobler ut samme hvor mye jeg helte på! Kom vannstråle kun ut av den ene lufteskrua. Eller er det bortkasta før jeg har funnet lekkasjen og tettet den?? Takker for tips
LK Skrevet Oktober 6, 2011 Skrevet Oktober 6, 2011 Ville nok bytta det thermostathuset før jeg hadde gjort noe mer. Har hatt samme problem som deg,luftet og bilen gikk helt fint i ca 14 dager før den begynte å jage på tempnåla. På min startet det med lekkasje i thermostathuset,og da drar den inn luft som igjen gjorde at trykket ødela Oringene mellom ekspansjonstank og radiator. I tillegg var viskosevifta kaputt. Vær nøye med å gjøre det helt rent på annleggsflatene på toppen,på min hadde det vært brukt blå kjølevæske og aluminiumen der var full av dritt.
Desko-K Skrevet Oktober 6, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 6, 2011 Klikker hvis jeg må bytte raditor igjen Jeg får vel bare bytte det termostathuset så det er gjort... har noen tips til å få det skikkelig tett? Og rense blokka ordentlig sånn at jeg får vekk all dritten fra pakningstoffet? (visste det ikke var noen god ide å bruke det pakningsstoffet i tilfelle det ikke holdt..) LK: har jeg sannsynligvis bare ødelagt o-ringene mellom eks. tank og radiator? Var det nok å bare bytte ringene? Radiatoren og tanken er helt ny... Hvordan så du at viskosevifta var kaputt? Min vifte går, og når bilen er varm kjenner jeg motstand, men synes det er nesten like mye motstand når bilen er kald..? Så vet ikke om noe er galt der...
LK Skrevet Oktober 6, 2011 Skrevet Oktober 6, 2011 Jeg brukte fint pussepapir og vasket det helt rent etterpå på annleggsflatene der. Brukte ikke noe stoff,men skader sikkert ikke å ha litt olje på selve Oringen. Jeg byttet hele radiatoren,for det lakk ut både oppe og nede ved ekspansjonstanken. Denne var sikkert fra bilen var ny,så gadd ikke prøve å reparere det. Siden du har ny radiator tviler jeg på det har skjedd noe med den,det er Oringene der som blir sprø og dårlige etterhvert. Og plasten blir sprø med årene. Viskosevifta mi kunne jeg stoppe med en finger (bruk en trepinne eller noe isteden) Det kunne jeg gjøre uannsett om bilen var kald eller varm. Etter jeg satte på ny har jeg ikke sjans til å stoppe den,ikke uten å ødelegge bladene tror jeg
Desko-K Skrevet Oktober 14, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 14, 2011 Blir verre og verre det her... Skulle kjøre en tur og hente nytt termostathus. På veien så ble bilen plutselig varm! Hadde sjekket at det var nok vann, og dette har ikke skjedd siden jeg tettet termostathuset og byttet radiator. La merke til at klimaanlegget var på, så virket som dette var grunnen...? Skrudde det av og lot bilen stå og kjøle seg ned, og fylte på vann. Så når jeg skulle kjøre videre ble bilen varm med en gang igjen. Sjekket nedi ekspansjonstanken, og la merke til et brunt belegg på innsiden. Så også noe hvitt grums oppi der. :S Så sjekket jeg under oljelokket, og fant "majones". Betyr dette gåen toppakning?
dejavu Skrevet Oktober 14, 2011 Skrevet Oktober 14, 2011 Hei..virker som du har inngående erfaring med kjølingen av e-39. Føler med deg,-det er noe skikkelig drit når dette begynner å skurre. Har selv problemer for tiden,og skal nå skifte vannpumpa og termostat. Det hele stopper av seg selv fordi jeg ikke klarer å skru av vifta. Hvilken vei skal jeg skru,når jeg står vendt mot bilen? Mot den siden med pluggene,eller den siden med luftfilter? Takk for svar...(-;
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå