Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går litt surr...hva er kjølevæskebeholder og hva er ekspansjonstank?

Den som sitter til høyre på radiator, er det ikke meningen den skal demonteres? Skal den tas av sammen med hele radiatoren?

• Svar 91
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Jeg går litt surr...hva er kjølevæskebeholder og hva er ekspansjonstank?

Den som sitter til høyre på radiator, er det ikke meningen den skal demonteres? Skal den tas av sammen med hele radiatoren?

det er akkurat det samme, kjært barn har mange navn eller noe i den dur...

kan ta av den som sitter til høyre på radiator ja.

Delenummer ekspansjons tank: 17111712835

Du må også ha O-Ring i bunn, med delenummer: 17211712965

+ en O-Ring til føleren som sitter i bunnen, delenummer: 61311361249

Dette kommer på en ca 500-600,-

For å demontere ekspansjonstank skrur du løst det dekselet på toppen som holder det, mener det skal være en skrue der på siden av lufteskruen, deretter er det bare til å dra den rett opp.

Skrevet

Hadde akuratt samme problem, byttet radiator, så ble problemet vekk, og aldri hatt problemer senere. byttet også termostat når jeg først var igang :-)

Skrevet

Det er ikke bare å dra opp den tanken! Skrudde løst dekselet på toppen (fjernet alle skruene der men var fortsatt motstand, prøvde å dra "ringen" over toppen av åpningen på tanken, men var for hardhendt og knakk den av). Men tanken sitter fortsatt dønn fast...

Skrevet

Tanken sitter dønn fast, men jeg tenkte å bare demontere hele driten, ta den ut sammen med radiator. Demontert plastdekselet til viften nå, men får ikke løftet det ut pga viften er i veien, hvordan demonterer jeg den? Må jeg ha 32 mm?

Skrevet

Det er 32mm ja,ikke prøv å reparer tanken,det er for mye trykk i systemet så det blir aldri bra,billigere med ny istedet for å risikere motorhavari,det er vel vanligvis kun dårlig kjølesystem som som kan ta kål på den motoren.

Skrevet

Jepp, bestemte meg for å kjøpe ny tank likevel. Noen som har tips til hvor jeg bør bestille?

Jeg prøvde å skru av viften idag, forsto det slik at den skal skrus mot høyre, altså med klokken? Virker som at beltene drar den tilbake igjen mens jeg skrur, er dette riktig...? :S Kan jeg bare skru til den er helt ute og så løfte ut sammen med plastdeksel?

Skrevet

Det er venstregjenger på viftemutteren,altså med klokka for å løsne ja.

Lønner seg å kakke litt forsiktig for å få den løs.

Når den er løs løfter du ut vifte og dekselet opp.

Ville byttet thermostathus når du først har dette ute,er ofte lekkasje i det.

Skrevet

Da var ekspansjonstank + ringer oppe og nede bestilt fra GSbildeler, + termostathus i metall. Så forhåpentligvis kan jeg sette igang på fredag! Får håpe det bare er hull i tanken som er feilen da...

Skrevet

Det må være noe jeg gjør feil, fordi den vifta vil ikke ut! Skrur på 32mm'en med skiftnøkkel men den vil ikke ut, går bare rundt og rundt... prøvde også å kakke på den med hammer. Er ikke mye motstand, går bare rundt og rundt sammen med beltet.

Er det meningen at beltene skal gå rundt mens jeg skrur den? Skal ingenting tas av eller holdes igjen mens jeg skrur?

Må være noe jeg ikke vet...fordi å bare skru kommer jeg ikke noen vei med :S

Skrevet

Fikk den ut. Ingen som sa noe om de små mutterne på hjulet! Tenkte at det måtte være noe med de, at de måtte holdes igjen mens den store skrus. For dette trengs spesialverktøy til BMW så du kan holde to av mutterne på en gang + den må være bøyd inn på midten for å få plass til den store muttern til vifta. Og dette er helt sykt klønete å drive på med! Spesielt uten skikkelig verktøy...

Finns også en enklere måte jeg så på youtube: sett 32mm nøkkel på mutteren og smell til med sleggehammer. Her er det ikke snakk om 'små kakk' men FULL kraft.

Sistnevnte funka for meg, så nå er radiatoren ute. Men jeg sliter fortsatt med å få løs tanken! Prøvd forsikt med flattjern i sprekkene mellom tanken og plastkanten på radiatoren for å få den løs, men uten resultat.

Regner med at festet er i bunnen...? Men plasten blir fort bøyd og ødelagt, så tør ikke prøve for hardt.

Kan noen si meg hvordan tanken fjernes fra resten av radiatoren?? :S

Skrevet

Fant visst løsningen selv igjen :P poster her så andre kan kanskje få bruk for det en gang ;) så på andre forumer at mange har slitt med dette...

Festa et flattjern under festet på toppen (ikke bunnen altså) og lirket det av (der hvor den øvre gummiringen til tanken sitter). Så løsnet alt.

Men nå sliter jeg igjen.. Ser at det er enda mer sprekker :S en lang sprekk går langs radiatoren der hvor tanken var...men dette er jo på utsiden av tanken så

dette kan ikke ha noe å si..? Renner ikke vann der?

Så var det sprekk i den "skålen" under ekspansjonstanken... Men her er det jo også et lite rundt hull som ser ut til at skal være der..? Er det ikke her vann renner inn i radiatoren? Prøvde å holde for hullet til nedre vannslange og helle litt vann i denne skålen og vannet rant kun inn i radiatoren. Så ikke noen lekkasjer ellers.

Kan jeg bare feste ny tank og hele på vann og håpe på det beste?? Har ikke tid eller råd til å bytte rsdiator osv nå selvom jeg sikkett burde :/

Trenger raskt svar!!

Skrevet

Bump!

Satte radiatoren inn igjen, men når jeg skulle fylle på vann så rant det ned på bakken igjen :S så ut som det rant fra føleren på undersiden der (den store gummimuttern) og de jernrillene på bunnen som er festet til plasten..

Tok radiatoren ut igjen for å se bedre , men nå lekker det ikke.. Alt vannet jeg heller på renner inn i radiatoren.. Hva skyldes dette?? :S

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...