Gå til innhold

"For mye lyd" E30


Anbefalte innlegg

Bilen begynner og ta form og jeg tenker på anlegg. Jeg er en stor fan av alt som heter subwoofers. Har planer om hva jeg vil ha men sitter og lurer på om det kansje blir for mye? tenkte meg en av denne:

http://www.megabillig.no/index.php?page ... 56&id=3871

og 2 av desse:

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... id=&vn=736

Men selv om jeg elser og høre på dubstep med mye bass osv er jeg litt "redd" for at det kan bli for mye? jeg skal såklart ha en godt frontsett osv, men jeg tenker mye på klirring og om bakruta kan i verste fall sprekke? sitter også og lurer på om jeg har litt liten plass bake til desse elementene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme elementer, på en ikke fult så stor forsterker, og jeg kan forsikre deg om at det blir lyd i lange baner. Bakruta er nok ingen fare, for selv om disse elementene er kraftige, så er de ikke kraftige nok til å sprekke bakruta di. Angående plass, så blir det ofte hva du gjør det til selv med kasse, hvis du ikke er så nøye på volum i kassa, så kan du jo bare bygge en kasse etter plassen du vil bruke, så slipper du å tenke på det :P

I en eldre bil vil du alltid kunne høre vibrasjoner i bilen og diverse "klirring" fra deksler og annet, så du skal gjøre en god jobb med lyddemping og slikt for å unngå det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del er veldig fornøyd, men nå skal det sies at disse elementene er tungdrevne, altså for å få full utnyttelse av effekten i de, så trenger man en forsterker som er rimelig høyt i prisklasse, men selv med min relativt lille monoblokk, så holder dette til min forventning :D

Har ingen lyddemping i bilen uttover det som er orginalt i en '01 E39.

Bare for å ha sagt det, de 2 elementene der i en proffbygd Bassworx kasse som jeg bruker, ristet løs skiltet på gamlebilen min, og ved dype lange toner så står sladdrespeilet mitt i bunn :P Gir en liten pekepinn på at elementene er kraftige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, høres bra ut :P men siden jeg kan kjøre de på 1000rms hver så vil jeg vel ikke mangle noe kraft? kan jo kjøre de helt på på 1100, men vil ikke ødlegge de heller :P har erfaring med at på e30 rister koffertloket noe voldsomt, utenfra hørest det helt forjevelig ut ^^. men takk for pekepin og svar :) gleder meg til å kjøpe dette. Bruker du ekstra batteri forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som står oppført som effekt ut av en forsterker ville jeg aldri stolt på, hvor mye av det som er watt på papiret og hva som faktisk er reelt varierer. Hvordan man skal finne noen eksakt måling på hvor mye forsterkeren leverer har jeg ikke no godt svar på, men har lært meg til å aldri stole på hva som står oppført. Tatt i eksempel den monoblokka jeg bruker, en Boss cw3500d. Den står oppført med en maks utgangseffekt på 1200w RMS ved 4Ohm. Hvis jeg skrur opp til max på forsterkeren, så spiller dette ikke i nærheten av så kraftig som hos en kamerat med akkurat samme elementer. Dette fordi han har en forsterker fra Pioneer (husker ikke utgangseffekt), som er bedre egnet for elementene samtidig som den levere mere reell watt. Og ikke glem at når det er snakk om 2 elementer så vil utgangseffekten fordeles på 2 elementer.

Men vil tro at den Soundstream forsterkeren vil fungere enda litt bedre enn min, så du har mye å glede deg til :D

Har ikke ekstra batteri nei, har så langt ikke sett noen grunn til det, men absolutt mulig det blir et ekstra med tiden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjører 2x12" edge elementer på 900w RMS hver, på en MDS Torque T5. fikk faktisk koffertlokket til å sprette opp et par ganger, på et eksakt punkt på en sang :) ble bedre når jeg fjernet blikket i seterykken hvor skipose? skulle vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lol, her var det mye rart ja, hehe.....

Subene det linkes til her, er sånn midt på trèet i den prisklassen, og en bassworks kasse er ingen "proff" kasse. Det finnes litt forskjellig som er ganske mye bedre enn de subene der. Forsterkeren er bra, og leverer det den lover.

Det sier seg selv at du vil få lite strøm med den forsterkeren + en forsterker til frontsettet OG det som bilens øvrige elektronik trekker, og en kondensator er ingen magisk sak som lager strøm, så det er bortkastede penger. Du trenger et skikkelig batteri og helst en ny større dynamo.

Var jeg deg så ville jeg valgt noen andre suber, og en annen forsterker slik at du ikke trenger like mye strøm, og kan klare deg med et skikkelig batteri. Dette trenger ikke bli noe dårligere av den grunn, men med de rette komponentene så kan det bli bedre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil jeg heller kjøpe ekstra batteri og større dynamo ;D et prosjekt som vil ta lenger tid dette. renger med at jeg bruker mellom 15 og 20.000 totalt før jeg er ferdi.

Hvorfor ikke ta imot råd fra folk som høres ut som de faktisk har peiling på bilstereo?

Og hvor skal de 15-20 plasseres er planen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar dem imot gjør jeg, om jeg velger og følge dem eller ikke er vel opp til meg :roll: resten av pengene går vel i lyddemping nye høgtalere framme osv

Da vil jeg heller kjøpe ekstra batteri og større dynamo ;D et prosjekt som vil ta lenger tid dette. renger med at jeg bruker mellom 15 og 20.000 totalt før jeg er ferdi.

Hvorfor ikke ta imot råd fra folk som høres ut som de faktisk har peiling på bilstereo?

Og hvor skal de 15-20 plasseres er planen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...