Gå til innhold

1985 320i e30 original

Share

Anbefalte innlegg

Arvet fars gamle bil, kjøpt brukt i 1989 og pent kjørt siden.

Bilen har alle kvitteringer siden 1989, og stort sett bare vanlige servicer som har vært nødvendig! Siden 2000 har bilen vært bil nr. 2, og kjørt lite. Etter at jeg overtok den 30. november 2009, som min første bil, har den blitt kjørt daglig.

4c04630a.jpg

Har ikke hatt penger til å modifisere den noe særlig, og har funnet ut at jeg vil holde den original og fin, siden den begynner å bli litt sjelden.

Det jeg har gjort er å skifte ut høyttalere og hovedenhet, og lagt på solfilm på bakruta og sidevinduer bak.

For noen uker siden skrudde jeg av grillene til luftinntaket til kupevifta, speilhusene og bagasjelokkspoileren. Disse lakkerte jeg med en grov lakk lagd for gummi- og plastikkdeler. Det fungerte veldig fint! Ble en ru overflate, og skal tåle en støyt.

I går fikk jeg en pakke i posten med ny vindusheiserveiv(den forrige knakk...), blanke blinklysglass foran og blanke sideblink fra Schmiedmann. Skal montere det i kveld, og bilder kommer av det også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

For en måned siden fikk jeg skiftet toppakning og div. andre pakninger.

60f191eb.jpg

Ble full pakke med plansliping, fikk det relativt billig hos et verksted på Hamar.

Har fått litt hjelp av en mekaniker, og han sa at honemerkene fra bilen var ny fortsatt syntes i sylinderene!

Når jeg først var i gang lakkerte jeg manifolden (selvom jeg har litt lyst på ny, effektiv manifold i rustfritt stål..) så nå ser det ganske pent ut i motorrommet.

Her noen bilder med toppdekselet av, pakningen matcher fargen på bilen! :applause:

447c95b0.jpg

6a11fa49.jpg

Det ble selvfølgelig også nye plugger, bruker plugger av typen Bosch Super 4

kidownload.jpg

I går ble ventilene justert, og bilen er tikkefri, lekkasjefri og alt går som en drøm. Har gått 2000km etter skift av pakninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det!

Skal prøve å lage en liste med ting som er gjort på den, husker ikke alt i farten.

• 2010 [*:1lgqfqpb]sveising av rust og lakkering av begge kaler, og litt rust i en skjermbue og lakkering av hele venstre bakskjerm (fra døra og helt bak) etter en påkjørsel
  • 2011, juni[*:1lgqfqpb] sliping av topp, bytte alle pakninger i motoren

• 2011, juli [*:1lgqfqpb] lakkering av speil, spoiler og griller for luftinntak kupévifte
7c61ed37-1.jpg 829f4985-1.jpg
(trykk på bildene for stor versjon)
b35c2d07-1.jpg a68f93e5-1.jpg
[*:1lgqfqpb] skifte av blinklysglass foran og ved siden (klart glass, bilder kommer i kveld

Ting som står igjen/må gjøres:

• [*:1lgqfqpb]Skifte ut seter foran til originale sportsstoler eller mtech stoler
    [*:1lgqfqpb]Skifte ut begge fremskjermer (rustkrater med godt gjennomsyn..)
    [*:1lgqfqpb]Skifte ut frontruta
    [*:1lgqfqpb]Skifte eksosanlegg f.o.m. mellompotte og bakover(grov lekkasje)

• Ting jeg har lyst til
    [*:1lgqfqpb]Bygge om til el-vinduer
    [*:1lgqfqpb]Finne og montere tåkelys
    [*:1lgqfqpb]Montere original frontspoiler M-style?? koed.no delenr www6259
(bilde)
[*:1lgqfqpb]Bygge om til servo??
[*:1lgqfqpb]Fjerne hengerfeste??
[*:1lgqfqpb]Montere sportsunderstell(litt senk og litt stivere)

Kommer sikkert på mer, da legger jeg det til og lager et innlegg med link hit :D Hvis noen har forslag eller vil legge ned veto er det bare å fyre løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som en pen bil! Må være digg med en urørt originalbil ja, selv om sotfilm på bak og sideruter er fy-fy i min bok ;)

sotfilmen er litt fordi det ble så sinnsykt plagsomt med sterk sol. Hadde de originale, todelte rullegardinene til bak-vinduet, men tok de ut når jeg satte inn nye høyttalere i hattehylla. Kanskje et svakt øyeblikk, vet ikke helt. Burde jeg sette inn igjen rullegardinene? :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes demperene begynner å bli litt dårlige (de er tross alt 26 år..)

Er det å banne i kirka å sette på JOM coilovers? Da blir den jo 40mm lavere (for det er minimums-senk med det settet, er det ikke?

Synes egentlig det er greit at den er litt høy når den er helt original, men 40mm er vel ikke så mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bare skal senke 40/40, så ville jeg kjøpt noen skikkelige fjærer med depmere. Jeg kjører med

JOM Coilovers, men det for å slippe den helt ned, og var en nødløsning da jeg gikk skole pga prisen.

40mm vil ikke bli noe kraftig senk nei.. Det "vanlige" på preface er 60/60-senk. Men om du skal holde bilen i fin normal stand, så er vel 40mm kanskje nok :)

Ellers ser det ut som en bra bil.! Men, ville nok fjernet sotinga bak som FTE sier. Det drar liksom den fine urørte originale stilen ned, om du skjønner ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener jeg bør kjøpe faste senkefjører og senkedempere i stedet for coilovers? Er veldig viktig at det er plug and play, ikke noe modifisering av noe som helst.. JOM coilovers er jo eneste coiloversettet jeg har sett som man ikke må modde fjørbeina (?) på.. men da vil det bli bedre kvalitet med faste fjører per krone, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ved en senere anledning vil senke mere, så er jo kanskje JOM et alternativ, men om du vil beholde den fine stilen du har nå, så hadde jeg gått for et sett med skikkelige fjærer i stedet, ja. Iom at JOM sitt sett er ganske billig, så får du jo det du betaler for.;) Trenger ikke modde fjærbein med det settet nei.

Vil nok tro at det blir mye bedre kvalitet med faste fjærer pr krone ja, fordi JOM-settet har ikke all verdens kvalitet, dog prisen! Se om du finner et H&R-fjærsett eller noe i den duren. Tror ikke du trenger kortere dempere heller på 40mm senk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SKulle tro de hadde noe bedre kvalitet enn JOM som sender med 4 fjærer og 4 dempere ja.. Eibach har jo et godt rykte på seg de.. Hvor fant du det der da? Kanskje Ebay hadde vært en lur plass og handle fjærer..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...