veghon Skrevet Juli 17, 2011 Skrevet Juli 17, 2011 Har gått til innkjøp av en 2003 mod 320i (6 års rustgaranti). Ser antydning til noe brunt rustvann (størknet) langs platefalsen på bakluka hvor det er lagt på sikaflex fra fabrikk. Mange av bilene jeg har tittet på, spesielt 2000-2002 mod, hadde rust langs sikaflex-forseglingen på dører, panser og bakluke. Vil gjerne forhindre at min 99,9 % rustfrie bil utvikler rust langs sikaflex-forseglingene. Planen min er derfor som følger: 1. Ta vekk interiøret på dører og takluke, og deretter sprøyte inn tynn tectyl på innsiden der hvor sikaflexen er. 2. Videre smøre på gjennomsiktig tectyl på utsiden langs sikaflex-forseglingene. Kosmetisk blir dette litt småstygt, men det får bare våge seg. Hva synes dere om denne planen? Har noen prøvd tilsvarende? Kanskje noen vil anbefale meg å bruke et annet stoff enn tynn gjennomsiktig tectyl?
veghon Skrevet Juli 18, 2011 Forfatter Skrevet Juli 18, 2011 I tillegg har jeg tenkt å smøre på et stoff som heter Loctite 7500 i falsen mellom overgang hjulbue og skjerm. Smører dette rett oppå eksisterende lakk. Noen som har prøvd dette stoffet? Kanskje det finnes andre stoff som også kan benyttes?
veghon Skrevet Juli 24, 2011 Forfatter Skrevet Juli 24, 2011 Nå er alle 4 hjulbuevalser behandlet med et lag Loctite 7500 og et lag med "sort bilxtra-tectyl". Håper dette holder i mange år Har foreløpig ikke foretatt meg noe med "sikaflex-forseglingen" på panser, dører og bakluke. Mange sier at rusten langs sikaflex-forseglingene kommer innenfra. Vil derfor gjerne ha noen innspill om det i det hele tatt vil være noe vits i å foreta forebyggende behandling på en 2004 mod for å unngå rustskader langs sikaflex-forseglingene? Er dette rust som kanskje begynner å utvikle seg allerede når bilen er 1-2 år gammel, og deretter utvikler seg sakte og sikkert mens bilen blir gamlere?
Esbos Skrevet Juli 24, 2011 Skrevet Juli 24, 2011 Litt o.t. men, er ikke loctite et lim aktig middel man bruker i rør sjøter ol.? (Gratis bump da jeg vet lite om e46)
Ballder Skrevet Juli 24, 2011 Skrevet Juli 24, 2011 Oljebehandling hvert år er mer eller mindre den eneste og og enkleste måten og unngå at rusten tar totalt overhånd på slike rust problemer. Det beste er selvsagt og lagre bilen i tørr oppvarmet garasje og unngå all kjøring i fuktig vær. Ellers kan du som meg, mal bilen og gi faen!
Esbos Skrevet Juli 24, 2011 Skrevet Juli 24, 2011 Oljebehandling hvert år er mer eller mindre den eneste og og enkleste måten og unngå at rusten tar totalt overhånd på slike rust problemer. Det beste er selvsagt og lagre bilen i tørr oppvarmet garasje og unngå all kjøring i fuktig vær. Ellers kan du som meg, mal bilen og gi faen! Du kan vel ikke oljebehandle hvis rusten er på innsiden? Det er vel mest for understell..
Ballder Skrevet Juli 24, 2011 Skrevet Juli 24, 2011 Det er på innsiden av falser og ellers utilgjengelige plasser som oljen virkelig gjør seg gjeldende. På ellers så åpne flater vil den mer eller mindre bli vasket bort i løpet av kort tid. Oljen forhindrer ikke rust sånn direkte, men hemmer den ekstremt godt med tanke på utvikling videre når den første begynner og fremtre, noe den gjør leeenge før våre øyne oppfatter det da den plutselig oppdages som ubehagelige små bobler hist og her.
veghon Skrevet Juli 29, 2011 Forfatter Skrevet Juli 29, 2011 Litt o.t. men, er ikke loctite et lim aktig middel man bruker i rør sjøter ol.?(Gratis bump da jeg vet lite om e46) Jo, Loctite blir som regel assosiert med gjengelåsing og gjengetetting. Men de lager en del andre stoff også. Ble anbefalt av Trondheim Antirust å smøre Loctite7500 på eksisterende maling for å forebygge rustangrep (hovedsaklig steinsprut). Har aldri hatt noe erfaring med dette stoffet. Kanskje noen andre har prøvd Loctite7500?
Margido Skrevet Juli 29, 2011 Skrevet Juli 29, 2011 De bruker dette i nordsjøen for rusthindring. Fungerer gull! Jævla dyrt og drøyt i bruk.
Alpejohn Skrevet Juli 29, 2011 Skrevet Juli 29, 2011 Oljebehandling hvert år er mer eller mindre den eneste og og enkleste måten og unngå at rusten tar totalt overhånd på slike rust problemer. Det beste er selvsagt og lagre bilen i tørr oppvarmet garasje og unngå all kjøring i fuktig vær. Ellers kan du som meg, mal bilen og gi faen! Å lagre bilen i en oppvarmet garasje om vinteren (med salt) er det verste du kan gjør har jeg lest, dette er beste måte å få bilen til og ruste på, da saltet gjør mer skade en når bilen for eksempel står ute i kulda. (Leste det på din side bil mener jeg og huske)..
Margido Skrevet Juli 30, 2011 Skrevet Juli 30, 2011 Tja saltet begynner jo ikke å fungere på is før nullpunktet så det stemmer vel ganske så bra det du sier Alpejohn.
Ballder Skrevet Juli 30, 2011 Skrevet Juli 30, 2011 Oljebehandling hvert år er mer eller mindre den eneste og og enkleste måten og unngå at rusten tar totalt overhånd på slike rust problemer. Det beste er selvsagt og lagre bilen i tørr oppvarmet garasje og unngå all kjøring i fuktig vær. Ellers kan du som meg, mal bilen og gi faen! Å lagre bilen i en oppvarmet garasje om vinteren (med salt) er det verste du kan gjør har jeg lest, dette er beste måte å få bilen til og ruste på, da saltet gjør mer skade en når bilen for eksempel står ute i kulda. (Leste det på din side bil mener jeg og huske).. Det er helt korrekt, men jeg inkluderte egentlig hele vinteren i uttalelsen min. Var litt fleip kan man si..
veghon Skrevet Juli 31, 2011 Forfatter Skrevet Juli 31, 2011 Oljebehandling hvert år er mer eller mindre den eneste og og enkleste måten og unngå at rusten tar totalt overhånd på slike rust problemer. Det beste er selvsagt og lagre bilen i tørr oppvarmet garasje og unngå all kjøring i fuktig vær. Ellers kan du som meg, mal bilen og gi faen! Du kan vel ikke oljebehandle hvis rusten er på innsiden? Det er vel mest for understell.. Lurer litt på hva dere legger i begrepet "oljebehandling". Vil det si å sprute tyntflytende olje vha. trykkluft i innvendige hulrom i dører, panser og bagasjelokk? Eller tenker dere på å smøre inn rustutsatte steder som f.eks "sikaflex-forseglingene" med olje utvendig?
Ballder Skrevet Juli 31, 2011 Skrevet Juli 31, 2011 Er firmaer som gjør dette proft, og det går ut på i hovedsak og få olje inn i hulrom der rusten begynner uten at man ser det med det blotte øye i form av bobler i bunn av dører og lignende.
Morbus Skrevet Juli 31, 2011 Skrevet Juli 31, 2011 Kjøp sånn sprøyte på biltema som er til trykkluft, de får du med en lang fleksibel slange som har en sirkulær dyse i enden. Fyll opp en den blanding av diesel og olje, evt owatrol. Dette blir tyntflytende og trekker inn over alt, Dynk bilen med denne på utsatt plasser. Til trådstarter om du allerede ser "rustvann" så har du begynnende rust i plateskjøten, da er det veldig dumt å forsegle dette ved å smøre div remedier utenpå, det gjør ting bare værre ved å stenge fukten inne. Slip ned, ha på syregrunning/2K grunning og lakker opp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå