Fredrik Skrevet Juli 26, 2011 Share Skrevet Juli 26, 2011 Saken er jo at tragedien rent objektivt hverken blir større eller mindre for ofrene og de pårørende avhengig av hvem som har utført terroren, men politisk kan det gjøre en stor forskjell. For noen kan det også følelsesmessig gjøre en forskjell. Nesten ingen hadde forventet at det sto en etnisk nordmann bak denne terroren og det er derfor ikke så merkelig, spesielt med tanke på de seneste års internasjonale terror, at de fleste tenkte på bl.a Al-Qaida. Da de første meldingene om Utøya kom slo det meg imidlertid at vi ikke måtte se bort fra at terrorangrepene kunne komme fra høyreekstreme grupper (se annet innleg). Utøya angrepet var for "lokalt" til at det kunne komme fra internasjonale terrorister, men heller ikke jeg klarte umiddelbart å fatte at dette var et rent norsk terrorangrep. Det er mange som politisk fisker i opprørt vann nå, men vi skal huske på at terrorangrepet kun ble utført mot symbolet på makten i Norge (regjeringsbygget) og de som har den utøvende makten (det ledende regjeringspartiet). I utgangspunktet er terroren ikke rettet mot innvandrere og deres organisasjoner. Terroren er heller ikke rettet mot det fremste symbolet for demokratiet i Norge (stortinget). At noen derfor forfekter at terroren er et angrep på demokratiet i Norge er derfor ikke helt korrekt. Terroren er kun eksplisitt et angrep på demokratiet i Norge iom. at hverken regjeringen eller medlemmer av arbeiderpartiet er direkte valgt av folket. Her er det altså noen som politisk bevisst forsøker å dreie fokuset vekk fra sakens virkelighet. Såvidt jeg forstår er terrorangrepet ment som en hevn mot spesielt arbeiderpartiet (som det førende regjeringspartiet) fordi partiet etter Breiviks synspunkter er direkte ansvarlig for masseinnvandringen til Norge. Derfor var AUF´s sommermøte på Utøya et viktig mål for ham. De aller fleste i arbeiderpartiets ledelse har en fortid i AUF... rekrutteringen skulle stoppes. Dette er selvfølgelig fullstendig uakseptabelt og totalt forrykt. Det er imidlertid viktig å forstå hvem terroren egentlig var rettet mot hvis vi ønsker å forstå hvordan en i utgangspunktet alminnelig mann som Breivik kunne bli en terrorist. Jeg er temmelig sikker på at mange mennesker i Norge er enige i deler av Breiviks politiske synspunkter... også selv om de samme menneskene fullstendig tar avstand fra hans handlinger. Det er ingen tvil om at mange føler seg totalt overkjørt når det gjelder innvandringen i Norge. Mange har også store problemer med hvordan politikere og organisasjoner i mange sammenhenger agiterer for at det nærmest er en naturlov at Norge forholdsmessig skal ha verdens største innvandring av fremmede mennesker. Det er ikke stor takhøyde for motargumenter i Norge. Heller ikke ordentlige og saklige motargumenter. Man blir lett kalt en rasist og man blir lett fremstilt som moralsk mindreverdig. Det er i slike sammenhenger ekstreme politiske holdninger skapes og motiveres. Folk føler seg urettmessig behandlet, misforstått og generelt nedverdiget. Dette gjelder enten man f.eks er en muslimsk aktivist, baskisk nasjonalist, nybygger i Israel, offer for politisk/religiøs demagogi eller bare har falt utenfor samfunnets konforme rammer. Poenget her er dialog og respekt for andres holdninger. Det er definitivt en vanskelig balansegang og det gjør det ikke enklere at det denne gangen er hos oss selv utfordringen er. http://politiken.dk/debat/ECE1345889/hadet-i-vor-midte/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juli 26, 2011 Share Skrevet Juli 26, 2011 Med tanke på det jeg tidligere har skrevet om hvordan norsk strafferett fungerer (fengselstraff og forvaring) i et samfunnsmessig perspektiv (hevn/rehabilitering) er det mye interessant i denne artikkelen i dagens Aftenposten... kanskje litt mer opplysende for noen. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 184191.ece Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hylle Skrevet Juli 26, 2011 Share Skrevet Juli 26, 2011 LOGG AV!! Du bør finne deg andre diskusjonsforum for den politiske debatten din!!!! Dette er en MINNEtråd!!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juli 26, 2011 Share Skrevet Juli 26, 2011 LOGG AV!! Du bør finne deg andre diskusjonsforum for den politiske debatten din!!!!Dette er en MINNEtråd!!! NEI!... Du har ingen rett til å be om at jeg eller noen andre logger av kun fordi du ikke skjønner poenget med mine innlegg. Tragedien har skjedd nå retter vi i all respekt for de pårørende blikket fremover. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hylle Skrevet Juli 26, 2011 Share Skrevet Juli 26, 2011 Jeg skjønner ikke at du har så lite respekt for ofrene, pårørende og andre mennesker som sørger at du hisser opp folk til debatt på en minneside i denne tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hao Skrevet Juli 26, 2011 Share Skrevet Juli 26, 2011 Kjære vene. Kan vi ikke roe ned denne debatten litt da. Fredrik, du har rett i det meste her, men ikke alle skjønner dette akkurat NÅ. Ikke krev at alle skal være enig og skjønne dette nå. Det kommer etter hvert tror jeg. Men for all del diskuter og del dine meninger, for du har mye innsikt i det du skriver om, men kanskje vi slutter fred i denne spesielle tråden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juli 26, 2011 Share Skrevet Juli 26, 2011 Hylle: Hvis du leser innleggene mine vil du også forstå at jeg har den dypeste respekt for både ofrene og de pårørende. Jeg vil imidlertid videre og hindre at noe lignende skjer igjen... ofrene skal ikke dø forgjeves. Som du sikkert forstår faller det ikke naturlig for meg å være et stille og anonymt individ i en sørgende masse. Jeg vil gjøre mitt for at vi som samfunn kommer videre og jeg føler meg overbevist om at ofrene også ville ha ønsket dette. Når dette er nevn er jeg fullstendig klar over at min form og mine innlegg krever litt ekstra av de som leser dem. Innleggene er ikke intellektuelt enkle og de krever at man konsentrerer seg. Jeg ber naturligvis om unnskyldning hvis noen misforstår meg og mine hensikter, men jeg kan forsikre at de er de aller beste i relasjon til både ofrene, de pårørende og dere andre. Takk skal du forøvrig ha hao. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NBCustom Skrevet Juli 26, 2011 Share Skrevet Juli 26, 2011 Fant ut at jeg kjenner den drepte politimannen:( Men mer inntrykk gjor det at det er saa mange unge folk som ble drept, vi snakker 14 og 17 aar osv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
inflames662 Skrevet Juli 26, 2011 Share Skrevet Juli 26, 2011 Veldig enig med Fredrik her, og tror ikke han har til hensikt å provosere noen. Tror folk bare trenger litt tid til å tenke seg om, så kan de lese innleggene til Fredrik nøye ved en senere anledning. Han har tross alt veldig mange bra poenger….. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
noekult Skrevet Juli 26, 2011 Share Skrevet Juli 26, 2011 Slapp av, støvet ute etter bombinga har ikke lagt seg engang og folk er allerede god på vei til å glemme samholdet. Det er ikke verdens undergang om akkurat DITT poeng ikke blir forstått av motparten (ingen spesifikke jeg sikter til her, bare så det er klart). Ta heller og fokuser på de bedre tingene, bl. a.: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dirty Skrevet Juli 26, 2011 Share Skrevet Juli 26, 2011 Triste greier blir fuktig i øynene alt som blir sendt på tvn, viste hvem flere av de døde\savnede er, Fryktelig måte å ende livet sitt på, Mine tanker går til de nærmeste. burde deres også gjøre ikke diskutere i hue og ræv om ingenting. Ondskap kan drepe et menneske, men aldri beseire et helt folk flott sakt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom K Skrevet Juli 26, 2011 Share Skrevet Juli 26, 2011 Det som er helt utrolig er å høre en 17 år gammel jente som er truffet av 2 skudd, hun lå stille og spillte død mens drapsmannen gikk rundt og skjøt folk, etter en stund kom hun seg ned til det kalde vannet og svømte 500 meter til sikkerhet.....sånt står det respekt av... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
noekult Skrevet Juli 26, 2011 Share Skrevet Juli 26, 2011 Så på Facebook og mista nesten pusten, link til ei nyhetssending. Søstera til ei venninne er lederen for AUF i Tromsø og hu hadde jeg møtt før. Var helt sikker på at ingen direkte bekjente var på den øya. Stakkars stakkars barn og de berørte, jeg hadde begynt å gråte som F om det viste seg hu var drept, for hu er bare snill og god tvers gjennom! Det var sikkert bare slike ungdommer der og jeg fikk dimensjon på tragedieopplevelsen. Herregud, ta vare på hverandre, dette er fortsatt helt uforståelig og vanvittig! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom K Skrevet Juli 27, 2011 Share Skrevet Juli 27, 2011 Det mest syke er at hvis dere har lest avisene så var det et bilde der han står med kjeledress og gassmaske og i hendene har han en sprøyte og en patron, jeg stusset litt over dette men så leste jeg i går at han hadde handlet noe kjemikalier fra Polen, disse kjemikaliene var helt lovlige og ufarlige men hvis man tilsatte noen andre lovlige kjemikalier så fikk man en meget farlig gift........svinet har hulet ut prosjektilene og fylt de med gift........ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juli 27, 2011 Share Skrevet Juli 27, 2011 Hele det offisielle Danmark flagger idag på halv stang til minne om ofrene for tragedien i Norge. http://politiken.dk/indland/ECE1346110/ ... ge-onsdag/ Jeg kan forøvrig fortelle at alle de danske avisene i likhet med de norske er fulle av artikler om om tragedien og diverse om Breivik. Det mangler ikke på analyser og kommentarer vedr. hvordan et tilsynelatende alminnelig menneske kan begå slike handlinger. Avisene er bl.a meget opptatt av Breiviks bakgrunn og hvilket sosialt miljø/nivå han kom fra. I denne sammenhengen kan jeg fortelle at jeg har vokst opp i de samme områdene av Oslo og gått på den samme barne-ungdomsskolen som Breivik (forøvrig i likhet med kronprinsen). Jeg har to brødre som har gått på den samme videregående skolen som Breivik. Jeg kjenner derfor det sosiale miljøet Breivik har vokst opp i og jeg kjenner tanke/mindsettet til den sosiale klassen. Jeg tror helt bestemt at det er her man bør søke hvis man leter etter en slags forklaring på hvordan Breivik kunne bli som han ble (i alle fall som et utgangspunkt). Denne interessante artikkelen, som er skrevet av en dansk kvinne som har bodd 14 år i Norge, belyser og underbygger litt mer av mine uttalelser her inne og hva slags utfordringer vi står overfor i Norge når sorgen etter tragedien etterhvert blir mindre. Avisen Politiken er forøvrig godt plassert på venstresiden i det danske mediabildet. http://politiken.dk/debat/kroniker/ECE1 ... od-eliten/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå