Gå til innhold

K-E's BMW E38 - 728iA


K-E
 Share

Anbefalte innlegg

  • 3 weeks later...

Har egentlig vært strålende fornøyd med Parrot Asteroid Smart spilleren min, men det er en ting jeg har savnet fra dag en, nemlig DAB.

Så igår mottok jeg de godsakene her:

post-52827-0-36789700-1404878694_thumb.j

Lett å koble opp, og lett å bruke :)

post-52827-0-53471500-1404878753_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Interessert i stereoen i din, K-E! Ser du har montert Blaupunkt THA 475 PnP, men bruker originale høyttalere! Er du fornøyd med dette? Har selv anskaffet en THA 475 men venter ennå på kabelsettet. Har derfor ikke fått testet ennå! (Tenkte også å oppgradere høyttalerne til de Bavsound averterer, men Bavsound anbefaler ikke dette settet sammen med THA 475, kun originalforsterker! Har vært i kontakt med dem og fikk ærlig svar!) Er du fortsatt fornøyd med din Parrot Asteroid Smart? Tenkte å gå for en slik selv men har ikke lyst til å miste enkelte av funksjonene jeg får gjennom MID. Har original handsfree som virker veldig bra, samt original Webasto! Hva gjorde du? Monterte du MID i hanskerommet eller kuttet du den helt ut? (Du hadde kanskje navigasjon?) Også interessert i din DAB+-løsning! Går dette greit sammen med Parrot Asteroid Smart? Hva med den aktive antennesplitteren? Fungerer den? Betyr dette at du bruker de innebygde antennene også til DAB+ (trodde dette var problematisk siden DAB+ skal ha vertikal antenne?)? Siste spørsmål: Lyden av Parrot Asteroid Smart? (FM, DAB+, mp3 (SD+USB)) Knall, eller...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg brukte en THA 475 ja, før jeg byttet spiller. Følte at originalspilleren ikke leverte nok futt, samt at jeg brukte inputen på forsterkeren som AUX inngang, siden jeg ikke fant noen annen løsning som passet min spiller. Så fikk jeg lyst på 2DIN. Parroten leverte nok futt til å gi en god, balansert lyd, så da røsket jeg bare ut forsterkeren. Nå har jeg kun en Biltema monoblokk til å drive subwooferen. Angående høyttalere så tror jeg det er originale, men jeg har ikke sjekket. De leverer vertfall nok lyd til mitt bruk. 

 

Parroten er jeg meget fornøyd med :) MID'en bare fjernet jeg. Jeg har ikke kjørecomputer engang, så det var ikke noe stort tap å fjerne den. 

DAB løsningen fungerer veldig fint. Eneste er at den bruker omtrent 10-15 sekunder på å bufre kanalen før den begynner å spille. Føles ikke så lenge ut om du ikke sitter med en stoppeklokke. Antennesplitteren fungerer supert. Jeg kontaktet Bassbrothers og ba om råd. De svarte rett ut; Prøv den aktive, og kontakt oss om det ikke fungerer. Slikt må bare prøves, fordi det finnes så utrolig mange forskjellige innebygde antenner.   

 

Lyden er upåklagelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Karl-Erik!

Tusen takk for flott svar! Dette var til stor hjelp for meg! Jeg gikk også til innkjøp av THA-475 nettopp for å få en AUX-inngang på min PI-bus (740iA, 1995). 2-DIN står ellers også øverst på min ønskeliste. Har prøvd å få tak i Hualingan HL8825GB i flere år (den med forskjøvet DVD-slot til venstre, som ble laget for nettopp E38) men klarte aldri å få tak i denne. Den produseres heller ikke lenger! Parrot'en er særdeles interessant nettopp fordi den vel egentlig er den eneste 2-DIN som virkelig passer i en E38! Har forresten sjekket opp akkurat den samme DAB+-løsningen (dab+-modulen samt antennesplitteren) du gikk for gjennom Bassbrothers. Tror nok jeg kommer til å kopiere deg på dette \:D/!

 

Apropos dette med MID...jeg har nok brukt min mye tidligere. Hadde det sedvanlige problemet med bensintanken som lakk bensin dersom man hadde mer enn 18-20 liter. Var nok turer der jeg så mer på rekkevidden enn på veien 8-[! Dette problemet har jeg heldigvis ikke lenger da tanken nå er ny. Webasto'en bruker jeg egentlig svært sjelden, men den originale handsfree telefonen bruker jeg mye da den er meget god (særlig etter at jeg byttet til noe oppdatert BT-mikrofon. Kan derfor leve med å fjerne MID'en men kanskje jeg legger den i hanskerommet?

 

Upåklagelig lyd var det jeg virkelig ville høre! Denne bilen kler dessuten svært godt en stor, sentrert skjerm. Viktigst for meg er likevel muligheten for å ta med mer musikk på veien! Min bil har original P-veksler. Jeg har kjøpt oppgradert hovedenhet (Blaupunkt CD43, i-bus fra 1999-), ny i-bus-kabel samt i-bus veksler (PI) og tenkte å bruke SD-/USB-adapter. Problemet er at det er ingen som kan svare på om dette virkelig lar seg gjøre! Får heller ikke telefonen til å virke med CD43 montert! Parrot Asteroid Smart gjør veien enklere, og sikkert også mye bedre! Tusen takk for kjempehjelp, Karl-Erik!

 

Gratulerer deg forresten med en nydelig bil, Karl-Erik!

Jeg har hatt både 3.0S (1972), 3.0Si (1976) og 732iA (1986: Har den fremdeles) før jeg kjøpte min 740iA! Har elsket alle mine biler...har nok noe med at de alle har vært   (OO (III)(III) OO)  :headbang:

 

Mvh

Knut Anders

E38 740iA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Karl-Erik!

Har undersøkt litt og vært i kontakt med en kar som faktisk selger ramme/faceplate for 2-DIN til E38 (som f.eks. din Parrot Asteroid Smart)! Han heter Richard Silva (hans kones familie kommer fra Kvinesdal) og produktene hans er å finne på denne adressen: http://www.mybimmer.net/E38_Bezel.htm

Angående THA 475 som AUX-inngang så har jeg bare en negativ ting å si om den løsningen; spilleren og rattkontrollene blir overflødige. Man kan ikke bruke den til annet enn å slå av og på anlegget. Volumet må stilles på enheten som tilkobles. Dette er en av hovedgrunnene til at jeg droppet den forsterkeren og byttet spiller.

Jeg så på de rammene når jeg skulle kjøpe parroten, men jeg syns de var fryktelig overpriset. Ikke syns jeg designet var optimalt heller. Liker ikke at det blir en kant innover mot skjermen, jeg ville heller ha overgangen mellom deksel og skjerm helt flush. Dekselet mitt kostet meg ikke mer enn rundt 300kr og noen timers arbeid :)

ser bra ut :) lykke til med godkjenning av felger

Takker :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at din løsning er mer elegant, uten kanten innover mot skjermen!

 

Du brukte rammen for stor navi, men hva med festene til Parrot'en? Fulgte det med fester som passet i E38'en eller måtte du lage egne?

 

Måtte du dra nye høyttalerkabler eller brukte du et adapter slik at du bruker de originale?

 

Var nettopp på EU-kontroll med min E38, 740ia, 94/95-modell! Mekanikeren var imponert over hvor bra kvalitet det var på ting&tang. Ingen justeringshendler etc. som hadde størnet eller satt seg fast! E38 oser virkelig kvalitet \:D/!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...