ruben92 Skrevet Juli 26, 2011 Share Skrevet Juli 26, 2011 Lurer på et par ting, byttet til sportsfilter i dag, og når jeg tok av luftfilter-boksen så la jeg merke til at det var to kjøle-slanger som gikk inn i bånn av boksen, di gikk til noe som lignet en føler eller lignende. Uten og tenke noe mere på det så blender jeg di og startet opp for se om jeg merka noe forskjell, temp holdt seg fin og ikke fjusking av noe slag. Å nå har jeg vært ute og kjørt i mange timer uten problemer i det hele tatt, men det var først når jeg hadde stått på tomgang i ca 10 minutter at det begynnte og skje ting, motoren ble plutselig veldig varm! Så jeg stoppa den og lot den kjøle seg ned. Prøvde så og kjøre en liten tur og da ble den varm etter ca 5 min, så jeg stoppa igjen, tok opp peilepinnen og det lukta bensin av den. Prata med en kompis og han sa at det kunne være andre årsaker til disse tingene enn toppakninga, har noen av dere noen ideer? Er ganske ny på BMW så håper noen kan hjelpe meg, dyrt og bytte toppakning Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SideIn Skrevet Juli 27, 2011 Share Skrevet Juli 27, 2011 sett inn den gamle luft filter boksen å kobl til slangene igjen så får du se om det virker da. når du har åpnet kjøle systemet så må det luftes på en skrue på radiatoren. har aldri sette at det er vannkjøling på luftfilter boken men det er det på insugspjellet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olelink Skrevet Juli 27, 2011 Share Skrevet Juli 27, 2011 sett inn den gamle luft filter boksen å kobl til slangene igjenså får du se om det virker da. når du har åpnet kjøle systemet så må det luftes på en skrue på radiatoren. har aldri sette at det er vannkjøling på luftfilter boken men det er det på insugspjellet Feil ! Det er ikke vannkjøling. Føleren som sitter i luftfilterboksen åpner/lukker for oppvarming av gass spjeldet alt etter temperaturen på lufta inn i luftfilterboksen. Dette er ment å motvirke at spjeldet under helt spesielle omstendigheter fryser fast under kjøring (kalt vær med høy luftfuktighet og høy konstant fart (uten bevegelse i spjeldet) som f.eks kjøring på autobahn). Denne føleren kan du trygt blende men pass på at det blir tett, det er bare ett sidesprang i kjølesystemet og påvirker ikke kjølesystemets funksjon/effekt på noen måte. Ofte henger denne føleren seg opp, noe som resulterer i at gass spjeldet varmes unødvendig året rundt av varm kjølevæske. Dette påvirker motoreffekten negativt ved å varme opp lufta som passerer gjennom spjeldhuset. Om du ønsker å beholde denne funksjonen kan du bare skru løs føleren fra luftfilterboksen og stripse den fast ett annet sted i motor rommet. Husk å luft kjølesystemet etter å ha åpnet det (som tidligere nevnt) da kjølesystemet i M50 er var for luft. Det skal ikke mye til før sirkulasjonen faller drastiskt. Søk litt rundt her inne så finner du masse fine guider til lufting Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hao Skrevet Juli 27, 2011 Share Skrevet Juli 27, 2011 sett inn den gamle luft filter boksen å kobl til slangene igjenså får du se om det virker da. når du har åpnet kjøle systemet så må det luftes på en skrue på radiatoren. har aldri sette at det er vannkjøling på luftfilter boken men det er det på insugspjellet Feil ! Det er ikke vannkjøling. Husk å luft kjølesystemet etter å ha åpnet det (som tidligere nevnt) da kjølesystemet i M50 er var for luft. Det skal ikke mye til før sirkulasjonen faller drastiskt. Søk litt rundt her inne så finner du masse fine guider til lufting Her har Olelink forklart det men vil presisere at da du blendet disse slangene har du fått luft i systemet som kan være årsaken Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SweetBMW Skrevet Juli 27, 2011 Share Skrevet Juli 27, 2011 sett inn den gamle luft filter boksen å kobl til slangene igjenså får du se om det virker da. når du har åpnet kjøle systemet så må det luftes på en skrue på radiatoren. har aldri sette at det er vannkjøling på luftfilter boken men det er det på insugspjellet Feil ! Det er ikke vannkjøling. Husk å luft kjølesystemet etter å ha åpnet det (som tidligere nevnt) da kjølesystemet i M50 er var for luft. Det skal ikke mye til før sirkulasjonen faller drastiskt. Søk litt rundt her inne så finner du masse fine guider til lufting Her har Olelink forklart det men vil presisere at da du blendet disse slangene har du fått luft i systemet som kan være årsaken +1 Sett tilbake slik som det var, luft systemet skikkelig. Det kan være vanskelig men du må bare lufte og lufte og lufte. Jeg brukte 1 time på min nybygde bil... SVÆRE luftbobler og lite sirkulasjon da ja. Nesten så jeg leide en kran og snudde bilen på huet for å få ut lufta vettu. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ruben92 Skrevet Juli 31, 2011 Forfatter Share Skrevet Juli 31, 2011 Takker for svar! Jeg satt på det orginale og lufta en god stund. Så nå er det i orden, men motoren blir varm etter en liten stund på tomgang, har en kompis som har samme problemet med 316 sin, er det vanlig at litt halv-gamle bimere ikke liker å stå på tomgang? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Robin L Skrevet Juli 31, 2011 Share Skrevet Juli 31, 2011 kan være viskosekoblinga di som er dårlig da. den regulerer hastigheten på vifta etter hvor varmt det er. har du dekselet på radiatoren på da? slik at vifta drar igjennom radiatoren og ikke bare i det fri? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hao Skrevet August 1, 2011 Share Skrevet August 1, 2011 Husk å luft kjølesystemet etter å ha åpnet det (som tidligere nevnt) da kjølesystemet i M50er var for luft. Det skal ikke mye til før sirkulasjonen faller drastiskt. Søk litt rundt her inne så finner du masse fine guider til lufting Er du sikker på lufting nå da. Ellers er viskosevifte(eller kombinert) som space-ace har nevnt en mulig syndebukk hvis dette gjelder kun når bilen står stille Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olelink Skrevet August 1, 2011 Share Skrevet August 1, 2011 Har du feil sitert meg istede for trådstarter nå "hao" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hao Skrevet August 2, 2011 Share Skrevet August 2, 2011 Har du feil sitert meg istede for trådstarter nå "hao" Neida. Tenkte på dette ettersom trådstarter ikke nevner at han har luftet etter at han satte inn føleren igjen. Husk å luft kjølesystemet etter å ha åpnet det (som tidligere nevnt) da kjølesystemet i M50 er var for luft. Det skal ikke mye til før sirkulasjonen faller drastiskt. Søk litt rundt her inne så finner du masse fine guider til lufting Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå