Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det skal i følge det jeg har lest ikke være vanskelig.

Noen sier 1 time, andre en halvtime og jeg leste akkurat en DIY med en fyr som brukte 6 timer på radiator og litt annet samtidig. ( vannpumpe og termostat ).

Litt info her:

http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=1&t=190298

som har lenke hit:

http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?1/01/34/22

fint om du gjør det i morgen eller i kveld, da jeg må gjøre det samme før torsdag på min 2001 m54b22 :P

I følge Bentley skal det gjøres noe a la dette:

1. Løft opp bilen i front og plasser den sikker ( løftebukker under hver side fremme ).

2. Ta bort sprutdekselet under motoren ( må til for å se dreneringsplugg)

3. Det anbefales å ta bort luftfilterhuset ( men dette gjelder kanskje mest V8 motorer)

4. Ta bort klips som holder viftedeksel på hver side av radiatoren på toppen

5. Ta bort ekspansjonstank

( ta bort luftepluggen og trykk klipset rundt sammen på hver side, løft den så rett opp)

6. Løsne viften til motor med en 32 mm fastnøkkel som er links festet. ( kan være nødvendig med spesialverktøy eller bare stort skrujhern så den ikke snurrer rundt når du slår mutteren løst. Folk anbefaler en hammer og et eller to slag)

7. Løft vifte og viftedeksel sammen opp og ut av motoren

8. Koble fra øvre og nedre slange til radiatoren.

9. Koble fra temperatursensor ledningen

10. Løsne de 2 radiatorstøtteboltene øverst på radiatoren ( lette å se på toppen)

11. før høgre side av radiatoren bak mot motoren og dra den opp.

Montering er motsatt av steg 1 -> 11

Skrevet

Det er ganske enkelt, selv for nybegynnere. Eneste som kan være litt virent er å løsne viften, da du må låse vannpumpen.. Men alt lar deg gjøre ;)

må huske på å trykkteste og lufte da :)

E39 lufter seg selv;)

Skrevet
Det er ganske enkelt, selv for nybegynnere. Eneste som kan være litt virent er å løsne viften, da du må låse vannpumpen.. Men alt lar deg gjøre ;)
må huske på å trykkteste og lufte da :)

E39 lufter seg selv;)

daså :)

Skrevet

Radiator skifta. Tok "bare" 3 timer for en hobbymekaniker som meg uten andre hjelpemidler enn et lite pipesett og en fastnøkkel i rett størrelse. Mye søl og rot med frostvæsken, så lurt å ha mulighet for å spyle rent med vann etterpå.

Er det nok å stramme motorviften til reimene begynner å gå og så slå et lite slag eller to med hammeren, eller bør jeg stramme mer?

Tok litt kobberpasta på mutteren så den ikke ruster fast til neste reparasjon.

Tok litt bilder, så kan forsøke å skrive en liten DIY som har bilder.

Skrevet

Om du tenker på kjølevifta så er den links gjenget og motoren vil låse den selv når den begynner å svive.

Skrevet

Ja var den jeg tenkte på og hadde samme tanken selv, at motoren vil stramme den selv når den starter osv.

Godt, da har jeg egentlig ikke en bekymring igjen etter denne operasjonen. Takk for kommentar :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...