Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har opplevd en gang i blandt at når jeg starter, så går det 2-3 sek og så får jeg Check engine oil press i speedometeret. Jeg stopper selvfølgelig med en eneste gang når dette skjer.

Jeg venter da 10-20 sekunder, starter igjen og da er alt fint.

Dette skjer kanskje 1 gang hver 3-4 måned, så det er ikke ofte! Men skjedde senest i går. Og bytta olje for ikke lenge siden, og peila oljen i helga, og der var det mye.

Motoren har gått 198 000 km. Går som en klokke, ingen stygge lyder eller noe. Hatt service hele livet.

Hva kan dette komme av? :?

Skrevet

Mangel på oljetrykk, sensorfeil eller mekanisk problem tenker jeg. Hva slags olje kjører du på? Ingen forskjell på motorgange/tikking/støy de første sekundene og når den er driftsvarm?

Skrevet
Mangel på oljetrykk, sensorfeil eller mekanisk problem tenker jeg. Hva slags olje kjører du på? Ingen forskjell på motorgange/tikking/støy de første sekundene og når den er driftsvarm?

Jeg buker castrol edge 5-30 var det vel :) Den som er anbefalt for min motor.

Lager ikke en motor litt "grovere" lyd når den er kald, i forhold til når den er varm?

Jeg har veldig lett for og legge merke til lyder, og har ikke hørt noe oppsiktsvekkende, men skal høre godt etter med opent vindu når jeg starter i dag :)

Har tenkt på sensorfeil jeg og, men er jo vanskelig og si.. Litt irriterende dette, kunne tenkt meg og fått orden på det :shock:

Skrevet

Olja høres helt rett ut den. Jeg tviler kanskje litt på at det er sensorkrøll ettersom feilmeldingen forsvinner etter andre gangs start. Innvendig lekkasje i oljepumpe eller kanskje tett inntak til pumpe. Da trenger den tid for å bygge opp oljetrykk. I gamle dager var det ikke uvanlig at oljepumpa feilet.

Jeg ville ha sendt bilen på diagnose først. Man kan lese ut verdiene på oljetrykksensor ved oppstart via diagnoseinstrument.

Skrevet
Olja høres helt rett ut den. Jeg tviler kanskje litt på at det er sensorkrøll ettersom feilmeldingen forsvinner etter andre gangs start. Innvendig lekkasje i oljepumpe eller kanskje tett inntak til pumpe kanskje. Da trenger den tid for å bygge opp oljetrykk. I gamle dager var det ikke uvanlig at oljepumpa feilet.

Jeg ville ha sendt bilen på diagnose først. Man kan lese ut verdiene på oljetrykksensor ved oppstart via diagnoseinstrument.

Hm, jeg har noe diagnosegreier, montro om jeg kan bruke det da? (DIS)

Skrevet
Er nok bare en sensorfeil,enten føleren i bunnpanna,eller kontakten ved bunnpanna som trenger en rens.

Ja, sitter vel en sensor på oljefilterhuset og? Som er til oljetrykk?

I følge diagnose skal sensoren i bunnpanna funke fint, men kan jo selvfølgelig være dårlig kontakt :)

Dette må sjekkes :)

• 5 months later...
Skrevet

Fant du ut av dette?

Jeg er selv blitt plaget med dette etter at frosten kom. Var ikke slik i fjor vinter.

Olje og filter er byttet for ca3mnd siden (castrol egde 5-30)

Kan det være sensoren som blir treig i frosta eller må jeg tenkte på ny oljepumpe kanskje...?

Noen som vet..

Skrevet
Fant du ut av dette?

Jeg er selv blitt plaget med dette etter at frosten kom. Var ikke slik i fjor vinter.

Olje og filter er byttet for ca3mnd siden (castrol egde 5-30)

Kan det være sensoren som blir treig i frosta eller må jeg tenkte på ny oljepumpe kanskje...?

Noen som vet..

Har ikke undersøkt mer, har heller ikke skjedd flere ganger siden da jeg laget posten :) Men hadde vært greit å funnet ut av det vertfall :)

Kan jo prøve å bytte sensor, er den dyr eller? :)

Fredrik

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...