Mekkemikk Skrevet Juli 29, 2011 Forfatter Skrevet Juli 29, 2011 Satser på å få stramma den håndbrekksvaieren i løpet av helgen, men så ikke umiddelbart hvordan det kunne gjøres i hjulnavet, vel jeg finner nok ut av det... Apropos stramming av håndbrekk - er det noen grunn til at jeg ikke kan gjøre dette fra kupe, uten å stramme i nav? Det er jo en grunn til at disse strammeskruene er der, så jeg håpet litt naivt at det holder å stramme der? Hvis jeg må stramme i nav, må jeg fjerne bremseskiva igjen - trodde at dette kunne gjøres uten å fjerne bremseskive...
Otis Skrevet Juli 29, 2011 Skrevet Juli 29, 2011 Stramming av håndbrekket kan gjøres i navet uten å demontere skiva. Faktisk med felgen på også, men det blir vanskelig vil jeg tro. På venstre siden bak, snurr skiva slik at et bolthull kommer ganske nøyaktig 90 grader mot bakenden, altså at den ligger vannrett om du forstår. Der er justeringsskruen for å stramme brekket. Hvis du husker hvordan det var bak der er det lettere å forstå. Men ihvertfall så skal du kneppe denne skruen et hakk om gangen for å slakke/stramme. På andre siden er det 90 grader motsatt, altså mot fronten for å justere. Bruk stramming innvendig til slutt for å ta bort siste rest av slakke. Strammes til ca full låsing på 6 hakk, noe mer enn det er ikke nødvendig da den vil bli slakk av seg selv etterhvert.
TFE Skrevet Juli 31, 2011 Skrevet Juli 31, 2011 - speedometer, abs, antispinn ute av funksjon (i følge lamper) Det er ikke usannsynlig at det er ABS styreenheten din som er gåen. Disse er en svakhet på 1999/2000 modeller av e39. Diagnosen kan vise feil på en eller flere abs sensorer selv om feilen er i ABS modulen (og alle abs sensorer er ok). Ny ABS modul er dyr og må programmeres. Brukt ABS modul fra annen bil må også programmeres. En god løsning er å få den originale ABS modulen reparert. Sjekk ut disse firmaene: http://innosund.com/content/view/17/52/ (Sverige) http://www.modulemaster.com/en/index.php (USA)
Mekkemikk Skrevet August 2, 2011 Forfatter Skrevet August 2, 2011 - Retningslys feil farge (hæ ???)Blinklys pæren er slitt/flasset/falmet. Kjøp ny orange pære. Nå tok jeg og sjekket de pærene, og de var faktisk rimelig flasset. Kjøpte 4 nye i dag, og det ble jo meget bedre. Takk for tips. ---- Skifta en gåen baklyspære, samt filte bort litt irr på parklyspærekontakten, så nå har jeg full belysning også. Melding om sjekk parklys forsvant, men melding om "check tail lights" er der fortsatt (Arghh!), selv om pærene lyser??? Bytta den som fungerer også just in case, uten at det hadde noen effekt. ---- Rensa lambdaene etter at jeg fikk kjøpt meg denne greia til å skru ut saken med, men det hadde rett og slett ingen effekt. Blir nok en tur på Biltema i morgen også (har begynt å vanke der), og kjøper et par nye lambdaer - tar sjansen på at jeg klarer å lodde kabler selv, og at jeg ikke har fått tatt diagnose ennå - tviler på at lambdaen har vært skifta på denne bilen tidligere, så det er nok på tide uansett. Målte med multimeter på denne lamdaen - det var ledningen gjennom hvite kabler (oppvarming så vidt jeg har forstått), men ikke på de andre (det burde vel vært ledning gjennom disse også, eller så er kanskje poenget at den ikke skal lede ? kunne jeg ha testet lamdaen ved å sette 9V på de to andre lederne, eller er jeg helt på jord(e) her?)
Mekkemikk Skrevet August 2, 2011 Forfatter Skrevet August 2, 2011 - speedometer, abs, antispinn ute av funksjon (i følge lamper)Det er ikke usannsynlig at det er ABS styreenheten din som er gåen. Disse er en svakhet på 1999/2000 modeller av e39. Diagnosen kan vise feil på en eller flere abs sensorer selv om feilen er i ABS modulen (og alle abs sensorer er ok). Ny ABS modul er dyr og må programmeres. Brukt ABS modul fra annen bil må også programmeres. En god løsning er å få den originale ABS modulen reparert. Sjekk ut disse firmaene: http://innosund.com/content/view/17/52/ (Sverige) http://www.modulemaster.com/en/index.php (USA) Takk for tips - begyner å "frykte" at abs-styreenheten er gåen som du sier. Avventer hva jeg gjør med denne, når jeg får tatt diagnose (regner med at den avdekker at det er feil på denne enheten).
FredrikE24 Skrevet August 2, 2011 Skrevet August 2, 2011 Kan godt være at disse lampene som lyser er feilkoder som må slettes med diagnoseverktøy! Litt usikker der!
Mekkemikk Skrevet August 2, 2011 Forfatter Skrevet August 2, 2011 Kan godt være at disse lampene som lyser er feilkoder som må slettes med diagnoseverktøy!Litt usikker der! Ser ut til at det er flere feilmeldinger som sletter seg selv uten at de må slettes med diagnoseverktøy. I min streben etter å finne pærer bak som eventuelt var defekt, så slo det plutselig inn en feilmelding om at lyset på registreringsnummeret var feil (jeg hadde åpnet og sjekket at de lyste) - etter nærmere øyesyn så var da en av pærene ute av drift (litt av og på tydeligvis, ettersom denne meldingen var ny). Jeg vippet ut lykta og renset en av dem for irr (dvs pære hadde noe irr - samme som parklys), og da den lyste forsvant feilmeldingen. Feilmeldingen på parklyset har også forsvunnet av seg selv, men altså ikke "tail lights" meldingen og nå har jeg dobbeltsjekka at alle lamper lyser (baklys, bremselys, ryggelys og tåkelys). Det eneste jeg kan se nå er et det er et par dioder ute i bremselyset øverst i bakruta - muligens er dette nok? Forøvrig slettet jeg selv servicemelding og oljeskiftindikator med nullstillingsknappen for trippelteller (hidden feature) - oljeskift er allerede gjort av verksted, men oljeskiftindikatormeldingen var ikke slettet av verksted (tror ikke de viste hvordan de gjorde det for å være ærlig).
Otis Skrevet August 3, 2011 Skrevet August 3, 2011 Om du fremdeles har feilmelding på defekte lyspærer, så kan (LCM) lysmodulen din være defekt. Alle meldinger som du får i (OBC) instrumentpanelet forsvinner av seg selv når de er fikset. LCM vil ikke kunne registrere at diodene er defekt på bremselyset.
Mekkemikk Skrevet August 3, 2011 Forfatter Skrevet August 3, 2011 Om du fremdeles har feilmelding på defekte lyspærer, så kan (LCM) lysmodulen din være defekt. Alle meldinger som du får i (OBC) instrumentpanelet forsvinner av seg selv når de er fikset.LCM vil ikke kunne registrere at diodene er defekt på bremselyset. Nå gikk meldingen om park lights på igjen i dag, så da tenkte jeg pokker heller til fillelys Sjekka park lights, og ganske riktig, nå var den andre pæra slokket. Rensa den fri for irr - ga'n en omgang med fila, og stappa den på plass, så var det ordnet. Meldinga om park lights forsvant umiddelbart (igjen), men tail lights meldinga er der fortsatt Ettersom de andre meldingene er fornuftige, og slettes etterhvert som problemet løses, så virker det ikke som om hele lysmodulen er defekt?
BMW 2002 Fredrik Skrevet August 3, 2011 Skrevet August 3, 2011 Jeg har vært borti at E39 kan være veldig følsom på om pærene er helt etter spesifikasjonene og om de er helt like på begge sider. Likeså er jo defekt LCM et velkjent problem.
Mekkemikk Skrevet August 3, 2011 Forfatter Skrevet August 3, 2011 Jeg har vært borti at E39 kan være veldig følsom på om pærene er helt etter spesifikasjonene og om de er helt like på begge sider. Likeså er jo defekt LCM et velkjent problem. Akkurat. Får ta en sjekk på disse pærene (måle om de er like) - de ser ut til å være 5W slik de skal i henhold til håndbok. Bytta begge just in case, uten at det virket. Hvor sitter denne LCM-saken? --- Kjøpte et par lambdasonder på biltema i dag. Det var jo en grei sak å bytte. Nå er det kabelklemmer og krymperør allerede ferdig, så det var rett og slett utrolig enkelt - ingen lodding, og de fire ledningene hadde samme farge som jeg hadde på den forrige så det var kun et spørsmål om å strippe litt isolering på den forrige ledningen og klemme dem på plass en for en. Sjekket at de faktisk ga signal (V) før jeg la over krympeplasten, så da regner jeg med at avgassverdiene er ok, men det får jeg først sjekket når bilen skal til eu-kontroll.
Otis Skrevet August 3, 2011 Skrevet August 3, 2011 LCM er montert på passasjer siden, høyre side, rett ved der føttene skal være når man sitter. Bak teppet.
BMW 2002 Fredrik Skrevet August 3, 2011 Skrevet August 3, 2011 Spørs om kabelklemmer er godt nok. Jeg ville definitivt loddet endene sammen for så å hatt en krympestrømpe over hver skjøt får jeg tok en stor krympestrømpe over alt igjen
Mekkemikk Skrevet August 3, 2011 Forfatter Skrevet August 3, 2011 Spørs om kabelklemmer er godt nok. Jeg ville definitivt loddet endene sammen for så å hatt en krympestrømpe over hver skjøt får jeg tok en stor krympestrømpe over alt igjen Du har et poeng, disse klemmene er ikke helt fail safe så litt loddetinn er kanskje på sin plass. Nå kjøpte jeg faktisk både loddetinn og et utvalg av krympestrømper - klarte å legge på strømpe på den ene sonden, men var surrete nok til å glemme det på den andre - har altså litt glippe på den ene ledningen, som er et irritasjonsmoment. Vurderer å skru hele greia fra hverandre igjen og legge på strømpe på den andre også - klønete å være så amatør, men det er jo et greit tips for andre som ønsker å gjøre samme operasjon - anbefaler både litt ekstra strømpe over det hele, og litt lodding for andre som skal gjøre samme bytte - det øker ikke vanskelighetsgraden eller tidsforbruket nevneverdig - brukte under en time på det jeg har gjort så langt, men når jeg har dummet meg litt ut så blir det vel litt til - lurt å gjøre det riktig med en gang
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå