Kobar Skrevet August 1, 2011 Skrevet August 1, 2011 Handla meg en e34 idag, og denne har ganske heftig dødgang på rattet.I tillegg må selve rattet holdes skjeivt for å kjøre rett strekning også.. Såvidt jeg har forstått så har e34 styresnekke, hva skal jeg se etter for å stramme opp styringen?
Olelink Skrevet August 1, 2011 Skrevet August 1, 2011 Du kan prøve å stramme snekka litt, sitter en umbrako skrue på toppen av snekka med en kontra-mutter du må løsne først. Men ikke stramm for mye, da mister du totalt selvopprettinga samt at den blir tung på rattet. Ellers er det jo endeleddene som slites fort.
Kobar Skrevet August 2, 2011 Forfatter Skrevet August 2, 2011 det skal prøves! Slik den er nå så er den overdreven "lett" på styringa, nesten ikke veifølelse i det hele tatt.. Er det kun èn skrue oppå snekka, så det ikke går an å ta feil?
øystein andre Skrevet August 2, 2011 Skrevet August 2, 2011 bare en skrue der ja men ikke dra den noe serli mer enn kanskje en kvart omdreining om gangen, det ekje sø mye so ska te ville nå ha tatt den opp på bukk å sjekka hjelpsnekkeforinga å paralellstaget også, sjuka på 34
Kobar Skrevet August 2, 2011 Forfatter Skrevet August 2, 2011 bare en skrue der ja men ikke dra den noe serli mer enn kanskje en kvart omdreining om gangen, det ekje sø mye so ska te ville nå ha tatt den opp på bukk å sjekka hjelpsnekkeforinga å paralellstaget også, sjuka på 34 vil du utdype hjelpsnekkeforinga og paralellstaget? Blir en tur ut i garasjen å skru imorgen
øystein andre Skrevet August 2, 2011 Skrevet August 2, 2011 vist du søker delenr : 32211138864 32211136450 32211136452 på gs sine sider, så finner du delene paralellstaget sitter mellom styreleddene, å hjelpesnekkeforinga har en sammenheng me dette :)
øystein andre Skrevet August 2, 2011 Skrevet August 2, 2011 kanskje denne adressen gir deg ett bedre svar http://nettbutikk.gsbildeler.no/bilder/11389.gif
Kobar Skrevet August 2, 2011 Forfatter Skrevet August 2, 2011 så faktisk på den tegninga rett før du la ut linken har en viss oversikt over hva jeg bør sjekke imorgen, tusen takk
Kobar Skrevet August 2, 2011 Forfatter Skrevet August 2, 2011 Hvilken skrue skal jeg se etter som skal "stramme opp" styringen..?
Olelink Skrevet August 2, 2011 Skrevet August 2, 2011 Som nevnt over her så er parallellstaget og hjelpesnekka også kjente slitasje punkt å sjekke. Nr 9 er paralellstaget og nr 14 er hjelpesnekka. Ang stramming av snekka: Skruen med en mutter midt i ringen av skruer.
Esbos Skrevet August 2, 2011 Skrevet August 2, 2011 Du skal sjekke den eneste umbrako skruen som har en kontra mutter rundt Du kan se den hvis du åpner panseret og ser ned på høyre side av motoren. Forsiktig når du stiller på den, bedre å stille forlite enn formye..
KalMar Skrevet August 2, 2011 Skrevet August 2, 2011 Her har du en guide på hvordan man kan fikse styringen på e34 http://www.bmwe34.net/E34main/Maintenan ... ng_box.htm Mvh
Kobar Skrevet August 3, 2011 Forfatter Skrevet August 3, 2011 Den operasjonen må det samles mer mot til! idag valgt jeg heller å fikse diverse småting og satte inn stereo fremfor å begynne på dette med styringen.. Må nok beregne 4-5timer på denne jobben er jeg redd! Leste litt på linken over her, jeg er ikke helt stødig i engelsk, men har jeg forstått rett at motorfestet på førersiden må løsnes og jeg må heve motoren? Det er så absolutt klin umulig å få øye på snekka ovenfra, og nedenfra ser jeg såvidt bittelitt av bunnen på snekka.. Er det noen her inne som har gjort samme jobb på en e34 med v8?
iittala Skrevet August 3, 2011 Skrevet August 3, 2011 Jeg har gjort dette på min e34 med v8, og det er rett som du sier, det er litt arbeid, men jobben er overkommelig den. Det jeg gjorde var å jekke opp bilen foran å sette den på to støttebukker. Så løsnet jeg motorfestene og jekket motoren så langt opp jeg klarte. Nå er det mulig å demontere varmeskjoldet på snekka fra undersiden og komme til snekka fra oversiden ved hjelp av flere lange forlengere og noen fleksible ledd. Jeg klarte ikke å løsne kontramutteren ved å bruke forlengere så jeg måtte ned med den lengste 3/8"-skralla mi og 17mm (hvis jeg husker rett) for å løsne den. Så kan du justere, kontrollere og justere igjen. Jeg anbefaler deg å kontrollere slakk i selve rattstammen (og stramme den mutteren som sitter på den hvis det er slakk her) samt å sjekke at snekka faktisk står i midtstilling når rattet står rett frem før du begynner å justere på snekka. Hjelpesnekkeforing og til dels centerlink synes jeg det er vanskelig å kjenne slakk i så jeg valgte å bytte mine bare for å være på den sikre siden. Det siste jeg gjorde på min nå var å bytte snekka fordi mi snekke hadde en rar styrefølelse. Når jeg monterte sammen oppdaget jeg at de som hadde firehjulskontroll hadde oversett at rattet var ca 20 grader ute av center når snekka sto i midtstilling, noe som heller ikke hjelper på styrefølelsen akkurat... Svarer på dette etter beste evne, men er på ferie nå så blir litt innimellom..
Kobar Skrevet August 3, 2011 Forfatter Skrevet August 3, 2011 så du løsnet motorfestene på begge sider? for det er kun 2? hvor mange cm fikk du heist motor ca?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå