Gå til innhold

Klimaanlegg panel skifte e39, hva skjedde? Oppdatert 25 okt.


kabeldeigen
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Fikk tak i ny vifte idag, da jeg ikke fikk tak i motstand pga at dette ikke fantes til min vifte med kun 3 ledninger.

Men har ett problem.....

Har fått montert denne, men den går hele tiden...Den vil ikke stoppe, noen som vet hvorfor?

Vet at det er lite med kjølemedie,da dette blåste ut når jeg skiftet klimapanelet.Tilfeldighet akkurat det kanskje, men vet ikke..

Takker for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tak i ny vifte idag, da jeg ikke fikk tak i motstand pga at dette ikke fantes til min vifte med kun 3 ledninger.

Men har ett problem.....

Har fått montert denne, men den går hele tiden...Den vil ikke stoppe, noen som vet hvorfor?

Vet at det er lite med kjølemedie,da dette blåste ut når jeg skiftet klimapanelet.Tilfeldighet akkurat det kanskje, men vet ikke..

Takker for svar

Den skal ikke stoppe helt opp så lenge du har aktivert klima... men normalt skal den skal svive ganske sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tak i ny vifte idag, da jeg ikke fikk tak i motstand pga at dette ikke fantes til min vifte med kun 3 ledninger.

Men har ett problem.....

Har fått montert denne, men den går hele tiden...Den vil ikke stoppe, noen som vet hvorfor?

Vet at det er lite med kjølemedie,da dette blåste ut når jeg skiftet klimapanelet.Tilfeldighet akkurat det kanskje, men vet ikke..

Takker for svar

Den skal ikke stoppe helt opp så lenge du har aktivert klima... men normalt skal den skal svive ganske sent.

Bilen står i ro uten tenning på, så den har strøm hele tiden til vifta. Og den sviver ganske fort også....girer litt opp med klima på, og roer seg litt med klima av....Men den kan ikke stå sånn, da er batteriet tappet om kun kort tid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge er lang tid da? 10 min? skjedde ikke noe.

Men jeg driver å skrur fra hverandre den gamle, og ser at den ikke har motstand som normalt....

Tok å åpnet selve viftemotoren, og fikk meg en liten overraskelse...Den var stappfull av elektronikk..

Så lurer på om jeg har fått feil type vifte :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge er lang tid da? 10 min? skjedde ikke noe.

Men jeg driver å skrur fra hverandre den gamle, og ser at den ikke har motstand som normalt....

Tok å åpnet selve viftemotoren, og fikk meg en liten overraskelse...Den var stappfull av elektronikk..

Så lurer på om jeg har fått feil type vifte :shock:

Har du montert den viften som har 2 stk. motstander? Tror du skal ha den typen som ikke har motstander siden du kun har 3 ledninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge er lang tid da? 10 min? skjedde ikke noe.

Men jeg driver å skrur fra hverandre den gamle, og ser at den ikke har motstand som normalt....

Tok å åpnet selve viftemotoren, og fikk meg en liten overraskelse...Den var stappfull av elektronikk..

Så lurer på om jeg har fått feil type vifte :shock:

Har du montert den viften som har 2 stk. motstander? Tror du skal ha den typen som ikke har motstander siden du kun har 3 ledninger.

Har snakket med GS, og det er denne jeg skal ja...... Så i morgen er det påfylling av gass, se om dette hjelper.. Eller er det diagnose for å se hva som kødder seg...Trykk, temp. sensor eller noe annet knask..

Er vel enn eller annen giver på systemet som gir signal til viften, siden min sviver med tenning av..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge er lang tid da? 10 min? skjedde ikke noe.

Men jeg driver å skrur fra hverandre den gamle, og ser at den ikke har motstand som normalt....

Tok å åpnet selve viftemotoren, og fikk meg en liten overraskelse...Den var stappfull av elektronikk..

Så lurer på om jeg har fått feil type vifte :shock:

Har du montert den viften som har 2 stk. motstander? Tror du skal ha den typen som ikke har motstander siden du kun har 3 ledninger.

Har snakket med GS, og det er denne jeg skal ja...... Så i morgen er det påfylling av gass, se om dette hjelper.. Eller er det diagnose for å se hva som kødder seg...Trykk, temp. sensor eller noe annet knask..

Er vel enn eller annen giver på systemet som gir signal til viften, siden min sviver med tenning av..

Står en trykkføler nede ved h.frontlykt, kan du ha tatt av kontakten på denne når du demonterte alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, rørte ikke denne... Men etterpå koblet jeg den ifra, men det skjedde ikke noe

Trekker man ut denne trykkføleren så skal kompressoren stoppe mener jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, rørte ikke denne... Men etterpå koblet jeg den ifra, men det skjedde ikke noe

Trekker man ut denne trykkføleren så skal kompressoren stoppe mener jeg...

Ja ikke vet jeg....Noen som vet hvilken trykk/temp giver som gir signal til vifta om at den skal starte/stoppe?

Og evt hvor disse er montert....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sikker på hva som styrer vifta, men slik jeg har forstått denne trykkbryteren så måler den trykket på returen for å kontrollere at man faktisk har kjøleremedie i annlegget ved at der er trykk tilstede.

På matesiden skal man ha 10bar og på retursiden 2 bar.

Man kan kjenne på materøret med hendene... det skal være kaldt, mens på returrøret skal man ikke nødvendigvis kjenne samme kulden.

I registreret sitter det en ventil som pulveriserer kjøleremediet... som en ventil på en sprayboks... det er denne funksjonen som får det til å bli kaldt. (Ventilen koster ca. 900,-)

I boksen som trykkbryteren sitter befinner også tørkeflasken seg... denne kan gå tett og forhindre sirkulasjon i systemet. Tørkeflasken koster ca. 3 - 500,- (avhenger av hvilken versjon man har)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sikker på hva som styrer vifta, men slik jeg har forstått denne trykkbryteren så måler den trykket på returen for å kontrollere at man faktisk har kjøleremedie i annlegget ved at der er trykk tilstede.

På matesiden skal man ha 10bar og på retursiden 2 bar.

Man kan kjenne på materøret med hendene... det skal være kaldt, mens på returrøret skal man ikke nødvendigvis kjenne samme kulden.

I registreret sitter det en ventil som pulveriserer kjøleremediet... som en ventil på en sprayboks... det er denne funksjonen som får det til å bli kaldt. (Ventilen koster ca. 900,-)

I boksen som trykkbryteren sitter befinner også tørkeflasken seg... denne kan gå tett og forhindre sirkulasjon i systemet. Tørkeflasken koster ca. 3 - 500,- (avhenger av hvilken versjon man har)

Skal fylle kjølemedia i morgen håper jeg, så får jeg vel vite mer da [-o<

Kanskje de finner ut hvor det kødder seg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...