Sfinx Skrevet August 7, 2011 Forfatter Skrevet August 7, 2011 Men er det noen som vet hvor lenge de benyttet GM girkassene i X5 i starten? E39 fikk jo ZF-kassen i 2001 og det var jo en grunn for det.. Burde vel da også være ZF girkasser i X5 fra samme år? Uansett, jeg kan undersøke bilen litt nærmere om den har fått byttet kasse. Ser den har vært inne hos Bavaria, så de kjenner vel sikkert litt til den tenker jeg.
bmw cab Skrevet August 7, 2011 Skrevet August 7, 2011 Du Dolk.Har du noen gang skrudd på en X5 før eller?Jeg har min egen bilmekaniker som jobber 100 % fast på Stenshagen Lillestrøm,og jobber deltid på mitt bilverksted.Han sier at X5 er drit enkle biler å skru på,lite feil er det på de ifølge han og det er mitt inntrykk også. Det er mindre feil på X5 enn E39 faktisk.
Dolk Skrevet August 7, 2011 Skrevet August 7, 2011 Du Dolk.Har du noen gang skrudd på en X5 før eller?Jeg har min egen bilmekaniker som jobber 100 % fast på Stenshagen Lillestrøm,og jobber deltid på mitt bilverksted.Han sier at X5 er drit enkle biler å skru på,lite feil er det på de ifølge han og det er mitt inntrykk også.Det er mindre feil på X5 enn E39 faktisk. Ja, opptil flere ganger. Jeg driver også med bil, og jeg har mitt eget verksted. Jeg tar ikke inn flere X5, enkelt og greit.
Allrad Skrevet August 7, 2011 Skrevet August 7, 2011 Men er det noen som vet hvor lenge de benyttet GM girkassene i X5 i starten? E39 fikk jo ZF-kassen i 2001 og det var jo en grunn for det.. Burde vel da også være ZF girkasser i X5 fra samme år? Som jeg nevnte tidligere, X5 fikk ikke girkasse før i 2004 sammen med ny motor og generel facelift. Kan og lese test på dinside.no.
Sfinx Skrevet August 7, 2011 Forfatter Skrevet August 7, 2011 Men er det noen som vet hvor lenge de benyttet GM girkassene i X5 i starten? E39 fikk jo ZF-kassen i 2001 og det var jo en grunn for det.. Burde vel da også være ZF girkasser i X5 fra samme år? Som jeg nevnte tidligere, X5 fikk ikke girkasse før i 2004 sammen med ny motor og generel facelift. Kan og lese test på dinside.no. Beklager, det fikk jeg ikke med meg . Men synes det var et merkelig valg av BMW, siden de byttet til ZF girkassene i E39 pga holdbarheten. Burde vel gjort det samme på X5, men det var vel kanskje forhåndsbestemt at de skulle oppgradere den ytterligere i 2004, så de ville vel vente til da.. Er bare en generell test på dinside. Ingenting om oppgraderinger og problemer. Men på broom.no, så blir jo X5 (den første modellen) omtalt som bruktbil fra helvete.. Kan vel ikke få plass i et sånn medium uten at det er hold i det..?
Hpi Skrevet August 7, 2011 Skrevet August 7, 2011 Men er det noen som vet hvor lenge de benyttet GM girkassene i X5 i starten? E39 fikk jo ZF-kassen i 2001 og det var jo en grunn for det.. Burde vel da også være ZF girkasser i X5 fra samme år? Som jeg nevnte tidligere, X5 fikk ikke girkasse før i 2004 sammen med ny motor og generel facelift. Kan og lese test på dinside.no. Beklager, det fikk jeg ikke med meg . Men synes det var et merkelig valg av BMW, siden de byttet til ZF girkassene i E39 pga holdbarheten. Burde vel gjort det samme på X5, men det var vel kanskje forhåndsbestemt at de skulle oppgradere den ytterligere i 2004, så de ville vel vente til da.. Er bare en generell test på dinside. Ingenting om oppgraderinger og problemer. Men på broom.no, så blir jo X5 (den første modellen) omtalt som bruktbil fra helvete.. Kan vel ikke få plass i et sånn medium uten at det er hold i det..? Det stemmer ikke at alle E39 fikk ZF kasse i 2001. De store dieselene 525D og 530D hadde GM kasse helt til de sluttet å produsere de på slutten av 2003. Bensinmotorene til E39 hadde ZF. Så de motorene med høyest dreiemoment hadde GM kasser og det er jo som kjent dreiemoment som knekker automatkasser. 5-serie diesel fikk ZF kasser i 2004 når E60/E61 ble lansert men dette var en kraftigere 6-trinns kasse og ikke de samme som ble brukt i E39 bensin. Så både 5-serie diesel og X5 diesel kom med oppgradering til den kraftigere ZF kassen i forbindelse med modellene som ble lansert i 2004. Nå skal det dog sies at flere av de som jobber med automatkasser legger mye av skylden på de hyppige havariene av automatkasser fra X53 og E39 på manglende oljeskift og filterskift på kassen. BMW og flere andre bl.a Volvo og mercedes lanserte på den tiden noe "genialt" som de kalte for "lifetime olje" på automatkassene sine. Dvs at olja skulle vare like lenge som bilens levetid. Dette var med respekt å melde bare sprøyt men resultatet ble at mange biler kjørte rundt (og gjør det fremdeles) med gammel brent olje på automatkassen. Når du kjører rundt med gammel brent olje så er det bare et tidsspørsmål før det blir så mye sluring og varmgang at kassen havarerer. Olje bør skiftes på ca 60.000km så har du muligens spart deg for et havari. Med tanke på at kassen som sitter i de eldre X5 er på grensa med hensyn til både dreiemoment og vekt på bilen + 4-hjulsdrift så bør service på girkasse i høyeste grad prioriteres. Bjørnar
Sfinx Skrevet August 7, 2011 Forfatter Skrevet August 7, 2011 Skjønner. Vet ikke helt, men jeg mente Terje Raymon Friestad (TRF-performance) nevnte at E39 fikk ZF-kasser i 2001 på 530d om ikke annet. Det er derfor jeg da undres over om hvorfor ikke X5 fikk denne fra samme modellår i det minste. Hvis girkassene havarerte, ble de erstattet med ZF-kasser da? Og selvfølgelig, det har jo ikke bare med hyppig oljeskift på automatkassa å gjøre. Må jo også nevne viktige faktorer som veivhusventilasjon og! Men dette ble vel ivaretatt på servicer hos aut. BMW verksted?? Skal undersøke X5`n jeg så på ila kommende uke, så får jeg rote litt i historikken på bilen..
Hpi Skrevet August 7, 2011 Skrevet August 7, 2011 De byttet fra en kasse som heter A5S360R til en som heter A5S390R på de 530D som ble produsert etter 09/2000 altså faceliften. 390 kassen tåler noe mer enn 360 men de er begge GM. 390 kassen ble brukt i 530D helt til 12/2003 da E39 ble tatt ut av produksjon. Tror heller ikke at noen av de ZF kassene som ble brukt i E39 på den tiden tålte noe høyere moment enn GM kassen gjør. Husk at det er mer moment i turbodiesel enn en bensinmotor. De ZF kassene som kom i 2004 er 6-gir og en helt annen kaliber og de største der tåler vel 600nm om ikke mer. Tviler de som havarerte ble erstattet av ZF, det ville sikkert kreve en ombygging av diverse styringer og bli altfor omfattende. Det er nok mer enn hyppige oljeskift som er problemet ja, som jeg skrev så er X5 både veldig tung og har firehjulsdrift og det i kombinasjon med en råsterk 3 liter turbodiesel så er det nok tøffe påkjenninger ja. Men det gjør absolutt ikke saken bedre å kjøre rundt med 10 år gammel brent olje som har kjørt 200.000km Veihusventilasjonsfilteret var det vel litt ymse intervaller på så når disse ble helt tette så fikk turboen mottrykk og mangel på skifte av dette filteret er vel årsak til endel turbohavarier.
aottesen Skrevet August 7, 2011 Skrevet August 7, 2011 Har vel slitt med Swirlflaps også, disse tyngre bilene med x30d motorene? Surt å fikse totalhavarert motor i allefall..
Sfinx Skrevet August 7, 2011 Forfatter Skrevet August 7, 2011 Så majoriteten sier styr unna X5 3.0d før 2004? 400 lapper ca for en grei 2004 X5 3.0d. Blit vel fort 100 lapper mer for denne modellen kontra en 2001 jeg har sett på, men er kanskje vært det mtp automatkassen og dens begrensninger, også mtp at X5 er større og har 4x4.
bmw cab Skrevet August 7, 2011 Skrevet August 7, 2011 Tro meg,det er ikke noe alvorlige feil på bilene der.Kjører x5 til sjefen ofte,det er en 2003 3.0d.Den var girkassen og mellomaksel byttet på bmw noen km siden.Og den blir brukt til mye rart.De siste 6 mnd,så har han byttet veihusventilasjon,kun for å ha gjort det.Han har eid bilen i 1 år nå,og har ikke vært noe å utsette på.Folk her sier så mye rart,mye stemmer,og mye stemmer ikke i det hele tatt.Mange her har vel ikke sittet i en X5 engang
username Skrevet August 8, 2011 Skrevet August 8, 2011 Så majoriteten sier styr unna X5 3.0d før 2004?400 lapper ca for en grei 2004 X5 3.0d. Blit vel fort 100 lapper mer for denne modellen kontra en 2001 jeg har sett på, men er kanskje vært det mtp automatkassen og dens begrensninger, også mtp at X5 er større og har 4x4. Sier vel også litt om nedskrivningene du må gjøre årlig om du kjøper 2004mod eller nyere.
Nautiluz Skrevet August 8, 2011 Skrevet August 8, 2011 Har selv en X5 04. Den har nå gått 130k og måtte bytte ALT av foringer og bremsedeler. Norsk pris med arbeid ca 50k.
Allrad Skrevet August 8, 2011 Skrevet August 8, 2011 Har selv en X5 04. Den har nå gått 130k og måtte bytte ALT av foringer og bremsedeler. Norsk pris med arbeid ca 50k. Du trodde den ville gå 300k uten å bytte noen deler da eller...??
Nautiluz Skrevet August 8, 2011 Skrevet August 8, 2011 Eventuelt gi trådstarter ett hint om hva utgiftene kan være på en slik bil. Blir noe mere enn en e39. Som også har en lengre intervall før dette bør gjøres.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå