Gå til innhold

Det er vel påtide å nekte ungdommer å kjøre bil i helgene.

Dolk
 Share

Anbefalte innlegg

Hva med å bare flytte grensa for øvelseskjøring opp til 21 år, og retten til å forsøke å ta førerkort opp til 23? Da er man nybegynner i en mer ansvarlig alder!

Nei det er ikke veien å gå, men vi må tenke nytt og se på mopedopplæringen, den må utvides. I Sverige har dem EPA traktor og det er noe lignende jeg tenker meg, altså sperret fart og hk, samt nekte dem å kjøre i helgene og etter kveldstid, og la ungdommen kjøre dette til dem blir voksen nok til og ta ansvar.

Noe annet som dem burde se på er alle disse stedene ungdommen samles på. Nekt ungdommen å samles seg rundt "esson" det vil være forebyggende mot de verste som skal tøffe seg i trafikken, kanskje det er en idé og la dem være rundt der de eldste er, f.eks bedehus, så kan dem få litt fornuft i stedefor all den bilstereo dritt pratingen som ellers foregår i miljøet. Det her bør en eller annen lufte ut sånn at det fanges opp av en som lager lover og regler, som sagt før så må vi tenke nytt og i andre baner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 268
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er mange følelser rundt dette og jeg husker selv hvor viktig og stort det var å få lappen som 18 åring. Jeg husker imidlertid også hvor fint det var å ha en bestevenn som var 4 år eldre enn meg. Det er ingen tvil om at hans gode råd og forklaringer jekket meg ned et par hakk når jeg skulle kjøre solo de første årene. Han kjørte Porsche og var en svært rutinert sjåfør fordi hans foreldre i mange år var stasjonert på de norske ambassadene i hhv. Tyskland, Frankrike og Sveits. Mange og lange turer igjennom kontinentet gjør at du hurtig blir voksen som sjåfør.

Det er imidlertid ingen menneskerett å ha lappen. Er du ikke moden nok til å være ansvarlig i trafikken skal du heller ikke ha lappen. Det er derfor myndighetene tar lappen tilbake hvis du forbryter deg alvorlig mot trafikkreglene. Dette er det mange som ikke forstår eller ikke vil forstå i tilstrekkelig grad.

At mange unge ikke har respekt for loven og autoriteter som foreldre, lærere, arbeidsgivere, politi etc. er en stor utfordring for oss andre og for samfunnet som helhet. Helt galt går det når man kjører bil uten tilstrekkelig respekt for trafikkreglene og ikke minst på hvor farlig en bil kan være i bestemte situasjoner.

Jeg har etterhvert hørt om ganske mange kreative begrensninger som i større eller mindre grad skal være ment som pedagogiske rammer for umodne unge i trafikken. Det viktigste er etter min mening forslaget om å gjeninnføre en myndighetsalder på 20 år. Vi skal ikke lenger tilbake enn til 1979 da den var nettopp 20 år i Norge. To år med ekstra mental modningstid vil helt sikkert gjøre underverker for mange unge når de skal prøve seg alene bak rattet.

Det er ikke få her inne som har mistet lappen... som noe av det første de gjorde etter at de fikk lappen. Det er heller ikke rent få ville historier fra trafikken vi har fått høre om. Det er et under at det går bra mange ganger. Dessverre har vi også fått høre historier som endte i en tragedie. Mye tyder dessverre også på at graden av læring etter tragediene i trafikken er minimal. Folk er nok oppriktig lei seg på egne eller andres vegne, men å ta tragediene til seg i forbindelse med egen adferd i trafikken gjør svært få. Jeg har sogar hørt om folk som nesten i affekt har kjørt seg ihjel direkte etter å ha vært i en begravelse der en venn eller bekjent ble bisatt etter å ha blitt drept pga. vannvidd i trafikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bare flytte grensa for øvelseskjøring opp til 21 år, og retten til å forsøke å ta førerkort opp til 23? Da er man nybegynner i en mer ansvarlig alder!

Nei det er ikke veien å gå, men vi må tenke nytt og se på mopedopplæringen, den må utvides. I Sverige har dem EPA traktor og det er noe lignende jeg tenker meg, altså sperret fart og hk, samt nekte dem å kjøre i helgene og etter kveldstid, og la ungdommen kjøre dette til dem blir voksen nok til og ta ansvar.

Noe annet som dem burde se på er alle disse stedene ungdommen samles på. Nekt ungdommen å samles seg rundt "esson" det vil være forebyggende mot de verste som skal tøffe seg i trafikken, kanskje det er en idé og la dem være rundt der de eldste er, f.eks bedehus, så kan dem få litt fornuft i stedefor all den bilstereo dritt pratingen som ellers foregår i miljøet. Det her bør en eller annen lufte ut sånn at det fanges opp av en som lager lover og regler, som sagt før så må vi tenke nytt og i andre baner.

Nekt ungdommen å samles seg rundt "esson" det vil være forebyggende mot de verste som skal tøffe seg i trafikken, kanskje det er en idé og la dem være rundt der de eldste er, f.eks bedehus, så kan dem få litt fornuft i stedefor all den bilstereo dritt pratingen som ellers foregår i miljøet.

så du mener heller vi skal stå rundt bedehuset å snakke om jesus ?

for noe dritt prat du kommer med .. rett å slett, å vi snakker om når vi treffes er vårt problem, det trenger ikke du henge deg oppi ettersom det virker som om du har nok problemer med ungdommen generelt.

grunner til at vi står på sånne plasser er at vi ikke har noe spesielt fellespunkt hvor vi møtes, står å prater, koser oss osv. derav står vi rundt på tapper, kjøper god mat, sitter å prater å morer oss osv. det betyr ikke at vi kommer i breisladd inn mot tappen å tar et par ringer rundt pumpene før vi parkerer, åpner døra å fyrer anlegget til di grader. det er det dummeste jeg har lest å hørt på mange år.

mener du ungdommen skal vente med lappen eller få epa traktor di første 3-4 årene for å bli voksne i haue så ser jeg ikke stort mer enn at du må bli professor einstein å skape mennesker voksne fra den dag man blir født. hva du gjorde som ungdom vet jeg svært lite om, men utifra det du skriver klarer jeg ikke se fort meg stort annet enn å gå i kirka hver søndag å be om at du fort skulle vokse opp. å skal ungdommen faktisk ha sånn sperre eller epa traktor eller hva fanken du kommer med di første årene burde folk fratas lappen når di blir 60. for da begynner du å bli toka i haue å forstår ikke trafikkbilde like godt som den gang du var 27. jeg er fullt klar over at man kan aldri bli ekspert i trafikken. men man lærer for hver eneste dag man er ute å kjører. og som sagt.. en plass må man begynne å lære.. jo, i ungdomstiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må faktisk til en årlig legesjekk etter fylte 70 år hvis de stadig ønsker å kjøre bil lovlig. Kanskje unge under f.eks 20 år også burde gjennomføre en årlig mental sjekk av om man er tilstrekkelig moden nok til å kjøre bil?

Som du sikkert forstår gir det ingen fornuftig mening å stille de ulike befolkningsgruppene opp mot hverandre i denne sammenhengen. De utfordringene en 70 åring står overfor i trafikken er helt annerledes enn de utfordringene en 18 åring står overfor i trafikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du dette? Isåfall syns jeg faktisk synd på deg. Mere idiotisk og dårlige argumentet skal man lete lenge etter, like mange eldre som er av veien som unge. Bare at avisene liker det ekstra godt. Og når man er 18 år og har bil som hobby og faktisk liker det så skal sånne som deg komme å ødelegge moroa? Du er sikkert populær i byen din vil jeg tro?:-P kjører rundt i en trafikk sikker lada også til og med? Godt den ikke gjør mer enn 40 km/t da så går du faktisk fram som ett godt eksempel for noen. Og har du aldri vært ung du da? Syns faktisk yngre er bedre enn eldre til å kjøre bil. Sjelden jeg sitter i bilen å banner over at det går smått eller ujevnt om det sitter yngre i bilen. De eldre derimot, hver dag opplever jeg at en "gammel" krok kjører uforsvarlig! Og grunnen til at de ikke har like mye ulykker er fordi ANDRE redder dem med å svinge unna osv.

Uansett så er det etter man har fått lappen treningen virkelig begynner. Og nekte ungdommen å kjøre på kveldstid og helger blir for dumt. For min del kjører jeg mest om dagen jeg. Men mange som bruker helgene på å vanke sammen i bil.

Du kan jo ta kollektivt så slipper du å tenke på alt det tullet, har dere ikke kollektivt så får du bruke tiden din med å få det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så du mener heller vi skal stå rundt bedehuset å snakke om jesus ?

Helt ærlig, syns du det høres så dumt ut? Nei jeg syns ungdommen kan få litt god gammeldags preken av de eldre, om det handler om Jesus eller Gud spiller ingen rolle, for ungdommen må lære av de eldre.

for noe dritt prat du kommer med .. rett å slett, å vi snakker om når vi treffes er vårt problem, det trenger ikke du henge deg oppi ettersom det virker som om du har nok problemer med ungdommen generelt.

JEg har ingen problemer med noen, men vi som er voksen må jo passe på barna våre sånn at dem ikke skader seg i trafikken. Noe av det verste som kan skje er jo at barna blir drept i trafikken, så alt som kan forhindre det er velkommen.

grunner til at vi står på sånne plasser er at vi ikke har noe spesielt fellespunkt hvor vi møtes, står å prater, koser oss osv. derav står vi rundt på tapper, kjøper god mat, sitter å prater å morer oss osv.

Da får dere begynne å samle dere rundt bedehusene og gå inn og snakke med de eldre, så det er bare tullprat at dere ikke har noe å gjøre på kveldstid.

mener du ungdommen skal vente med lappen eller få epa traktor di første 3-4 årene for å bli voksne i haue så ser jeg ikke stort mer enn at du må bli professor einstein å skape mennesker voksne fra den dag man blir født.

Ja det mener jeg, jeg håper det her lovverket blir til snarest.

hva du gjorde som ungdom vet jeg svært lite om, men utifra det du skriver klarer jeg ikke se fort meg stort annet enn å gå i kirka hver søndag å be om at du fort skulle vokse opp.

Ingen blir skadet av og være tidlig oppe på en søndag for og gå i kirken, det er noe du bør teste ut og la det bli en vane.

.. en plass må man begynne å lære.. jo, i ungdomstiden.

Sant det, og det jeg skriver over er faktisk fin fin læring, bra du er enig med meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sett opp aldersgrensen til 20år, kan jeg aldri tro kan hjelpe noe. utsetter jo bare galskapen.

At man skal nekte ungdommen å treffes i bilene sine rundt om på "esson". er det dummeste jeg har hørt på lenge.

Nei her må nok bare foreldrene være flinkere til å sette ned foten, mange 18 åringer. har ikke råd til å ha bilen på sitt navn osv.

det vet jeg alt om når jeg var 18 med spræk bmw. Var helt avhengi av å ha bilen på min far.

respekt får trafikken er vel egentlig hovedproblemet, men tviler på det noen gang kan løses

EDIT: og henne er alle disse bedehusene som vil ta ungdommen inn, gi de mat og underholdning når som helst på døgnet. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sett opp aldersgrensen til 20år, kan jeg aldri tro kan hjelpe noe. utsetter jo bare galskapen.

At man skal nekte ungdommen å treffes i bilene sine rundt om på "esson". er det dummeste jeg har hørt på lenge.

Nei her må nok bare foreldrene være flinkere til å sette ned foten, mange 18 åringer. har ikke råd til å ha bilen på sitt navn osv.

det vet jeg alt om når jeg var 18 med spræk bmw. Var helt avhengi av å ha bilen på min far.

respekt får trafikken er vel egentlig hovedproblemet, men tviler på det noen gang kan løses

EDIT: og henne er alle disse bedehusene som vil ta ungdommen inn, gi de mat og underholdning når som helst på døgnet. :lol:

Jeg tror heller ikke det hjelper å sette opp aldersgrensen, dem må ut i trafikken for og lære, så 18år er fornuftig nok det, men begrens muligheten til og råkjøre, altså er fartssperre og hk sperre en fornuftig løsning på problemet, og som sagt så kan vi nekte alle under 25år og kjøre i helgene og etter klokken 21:00.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller ikke det hjelper å sette opp aldersgrensen, dem må ut i trafikken for og lære, så 18år er fornuftig nok det, men begrens muligheten til og råkjøre, altså er fartssperre og hk sperre en fornuftig løsning på problemet, og som sagt så kan vi nekte alle under 25år og kjøre i helgene og etter klokken 21:00.

Nekte folk å kjøre i helgene går dårlig, og 25 år ? må man ha lappen i 7 år før man kan kjøre etter kl 21 ? :lol:

må sove over på jobben de dagene jeg jobber overtid da :applause:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det innlegget her er ikke helt idiotisk. Problemet er opplæringen og måten ting blir gjort. Noen er værre en andre sånn er det bare, men det gjelder ikke bare ungdom. Jeg har blitt forbikjørt flere ganger jeg av en SL500 som kjører her i distriktet med en gubbe med krøllete hår. Jeg mener det finnes uforsvarlige idioter samme hvilke aldere eller områder. Se på sjøen feks... Der er det flest "voksene" som du vil referere deg til som kjører båten til helvete opp på land eller kjører rundt i 50 knop drita fulle...

Ser på en måte poenget ditt, men det er lite holbare poeng.. Skal du skjærme alle for alt som er dumt eller farlig kan man bare bli hjemme da. Det er jo farligere å ta seg en tur på byen en å kjøre litt fort på landevegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nekte folk å kjøre i helgene går dårlig, og 25 år ? må man ha lappen i 7 år før man kan kjøre etter kl 21 ? :lol:

Ja det høres veldig fornuftig ut, og du kan sitte på med en kollega som er gammel nok, eller så kan du bruke beina dine enten ved og gå eller sykle, eller ta buss, så du ser selv at du har flust med muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ALLE som får lappen må skaffe seg bil da? Det er mange som låner bil av mor og far når de får lappen, på grunn av at de ikke har råd til å kjøpe eller gidder rett og slett ikke! Men nei da, ifølge deg skal ALLE 18åringer kjøpe sin egen bil med 30hk, som ikke gjør mer enn 105km/t.. Men da har de fleste bare enda mer å gjøre, som å trimme den moped motoren de har i bilen. Det du prater om der kommer ALDRI til å bli innført. Kanskje forbud om å kjøre i helgene ETTER klokka 20.00

Enda en ting er at førerkortet kommer fort på over 20 000,-. Og betale dette, men fortsatt ha begrenset kjøring er bare tull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det høres veldig fornuftig ut, og du kan sitte på med en kollega som er gammel nok, eller så kan du bruke beina dine enten ved og gå eller sykle, eller ta buss, så du ser selv at du har flust med muligheter.

Det du sier er jo bare tull. Det er mange som jobber på fabrikk, 5 skift i en annen by feks.

Helt utrolig at du tenker slik.. Det er rart du ikke er sv politiker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...