Gå til innhold

Det er vel påtide å nekte ungdommer å kjøre bil i helgene.

Dolk
 Share

Anbefalte innlegg

Et virkemiddel som testes ut her i Danmark er GPS logging av bilens hastighet. Det er en frivillig ordning i regi av et forsikringsselskap. Bonusen for forsikringstakeren er signifikant billigere forsikringspremier. Man kan også få billigere forsikringer hvis man er en erklært avholdsmann (skriver under på at man ikke drikker alkohol og/eller bruker narkotiske stoffer/medisiner). Ordningen med GPS logging av bilens hastighet var relativt omdiskutert frem til det kunne dokumenteres at stedsdata ble slettet. Idag er tilbudet såvidt jeg vet ganske populært blandt unge sjåfører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 268
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Et virkemiddel som testes ut her i Danmark er GPS logging av bilens hastighet. Det er en frivillig ordning i regi av et forsikringsselskap. Bonusen for forsikringstakeren er signifikant billigere forsikringspremier. Man kan også få billigere forsikringer hvis man er en erklært avholdsmann (skriver under på at man ikke drikker alkohol og/eller bruker narkotiske stoffer/medisiner). Ordningen med GPS logging av bilens hastighet var relativt omdiskutert frem til det kunne dokumenteres at stedsdata ble slettet. Idag er tilbudet såvidt jeg vet ganske populært blandt unge sjåfører.

Hei

Ja det høres fornuftigt ut vertfall:-)

Eirik nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, litt forskjellige tanker kommer frem når jeg leser denne tråden. Har selv vært 18 med god bil, og kan selvfølgelig relatere til de som råkjører. Det er gøy, det er spennende... Til det går galt.

Fartssperre ved 100 km/t: Vil ikke løse noe som helst, da det er denne farten i en 60 sone det som regel pleier å gå galt. Selvfølgelig er det de som kjører horribelt fort, men de fleste ulykker med for høy fart er folk som kjører for fort på småveier, som f.eks. 100 i en 50-sone. Vi vil bare ende opp med mange ulykker der farten har vært nettopp 100 km/t, fordi de har hatt gassen i bånn, og de lærer ikke å dosere. Hva skjer når de kan kjøre fortere enn 100? Tror du ikke de vil prøve?

HK begrensning: Ikke faen om du får meg til å ligge bak en bil med kraftbegrensning opp bakker uten krabbefelt! Det blir som med moped problemstillingen, begrensningen skaper flere problemer og farlige situasjoner enn den løser. Hva med de 100 000 kr i HK avgift jeg evt har betalt for den nye Ford Focus`en jeg må kjøpe for å få til dette med? Får jeg de refundert om jeg begrenser bilens krefter så lillebroren min får lov å kjøre bilen? Og siden vi er alle så miljøbevisste for tiden, tror du virkelig vi er interessert i å gjøre motorene mindre optimale? Turtallsbegrensning = mindre krefter, ja - men og mer forbruk pr km, dårligere forbrenning og mer slitasje på motor!

Øke aldersgrensen: Studier har vist at menn er generellt mer modne i 20 års alderen enn 18, men å forskyve opplæringen ut slikt vil bare utsette problemene vi ser idag med uerfarne førere. Det blir som alkohol blant 21 åringer i USA, de opplever en mye høyere prosentandel av folk i denne alderen som drikker seg ihjel enn resten av verden der du kan drikke alkohol ved 18 års alderen. Erfaring er en nøkkel egenskap ved bilkjøring, ikke begrens dette!

Jeg tror en holdningsending blant folk om fart er måten å gjøre det på. Vi må få folk til å innse at selv om det er gøy og spennende, så hører det ikke hjemme blant andre traffikanter. Få de med på organsierte motorsport grener istedenfor, og få staten med på spleiselaget. Rogaland har allerede insett dette, og har det de kaller for "Ungdomsprosjektet" som retter seg nettopp mot denne problemstillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la inn min mening på en litt idiotisk måte siden jeg ble litt satt ut av topic her. Det var egentlig ment sarkastisk, men jeg ser at jeg ikke har lagt inn så mye som ett lite hint på at det er nettopp dette.

Personlig er jeg vokst opp langt ut i skogen. Har jobba fra jeg var 15. Opp til jeg var 18 måtte jeg si nei til en hel del vakter som var utilgjengelige i og med at jeg ikke kom meg noe sted. Da jeg endelig ble 18 kunne jeg kjøre til og fra jobb (jobbet alene, ingen carpooling her. og det var vakter fra 20.00-04.30 så det gikk ingen buss), og til venner. Utrolig løft på livskvaliteten å faktisk ikke trenge å sitte foran pcen hele jævla døgnet siden jeg ikke kom meg noe sted + å kunne kjøre til jobb. Jobba jo helg og, hadde vært fordømt upraktisk om jeg ikke kunne kjørt i helga :|

Utsette det/sette begrensninger de første årene tror jeg bare bil bygge opp negativ energi som vil lede til total meltdown da disse begrensningene fjernes. Hello havoc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en løsning på alt, hvis man har brukere på bil under 25år så kan han ha sin egen nøkkel, i den nøkkelen ligger det jo selvsagt en hk sperre samt fartssperre. Jeg vet at Ford har slike muligheter i sine nøkler, Bugatti har det også, så det finnes allerede, det må bare taes i bruk.

Jepp helt enig, fattern har fartsperra sin Bugatti når jeg skal inn til byen å kjøpe Cola og Snus i helgene.

Mener du dette helt ærlig Dolk????? Syns mange av dine påstander ikke henger på greip i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 år er ihvertfall ikke noen god ide her i landet, sånn som tilstandene er med biler og veier i dette landet.

USA er veiene flate og rette slik at man enkelt kunne kjørt bil med 1,5 i promille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

USA er veiene flate og rette slik at man enkelt kunne kjørt bil med 1,5 i promille.

Det gjør folk i stor grad også når man kommer litt ut på landet. Da jeg for noen år siden gjennomførte en roadtrip tur/retur Denver-Yellowstone så vi flere biler som hadde kjørt i grøften midt ute på prærien i Wyoming. Folk sovner ganske enkelt bak rattet pga. fyllekjøring og/eller kjedsomhet. Veiene i midtvesten er jevnt over drepende kjedelige... som du påpeker er de helt flate og rette... :roll:

Forøvrig er det et stort problem i øde stater som Wyoming og Montana at folk kjører bil uten å ha førerkort. Årsaken er at de mener at et førerkort er en begrensning av den personlige friheten ethvert menneske har krav på. Selve ideen om et autorisert førerkort er bare noe kommunistene i Washington DC har funnet på for å kontrollere mennesker. Som man forstår er det ville vesten ikke så veldig fjærnt i tid når man befinner seg i disse statene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Denne personen som mener dette står det at han har Sosialklient til Yrke på hans profil . Hvordan i all værden skal han kunne få seg ein skikkelig Trygg bil selv??

Eirik nils

Så hvis det hadde stått at jeg er milliardær og jobber som astronaut for NASA så hadde du trodd på det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du dette helt ærlig Dolk????? Syns mange av dine påstander ikke henger på greip i det hele tatt.

Hvis jeg ikke hadde ment det så hadde jeg vel ikke skrevet det?

Jeg syns det her klinger meget bra mellom ørene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Denne personen som mener dette står det at han har Sosialklient til Yrke på hans profil . Hvordan i all værden skal han kunne få seg ein skikkelig Trygg bil selv??

Eirik nils

Så hvis det hadde stått at jeg er milliardær og jobber som astronaut for NASA så hadde du trodd på det? :)

Jeg tror heller ikke at du kjører Lada for å si det sånt!!!

Å viss noge er for godt til å være sant så e det som regel ikke det.

Men siden dette ikke er ei sjekkeside så ser jeg ingen vits i å skrive noe som man ikke er.Hadde det vært en sjekkeside så hadde kansje jeg og bløffet på meg en tittel som ikke stemmer,fordi på en slik side så forventer jeg å bli lurt vertfall.Å koffer sko di ikke forventa noge aent.

Så viss du mener ALT du har skrevet i denne tråden så bør du lese ALT sammen en gang til.

Eirik nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...