B!!! Skrevet November 21, 2011 Forfatter Share Skrevet November 21, 2011 Treigstarten skyldtes rett å slett at dieselpumpa ikke var rett justert, verkstedet justerte den (ganske mye, ifølge de, nesten 1 cm).. Nå starter den som en vanlig bil, uten hjelp av den manuelle glødingen! Så nå har neste problem dukket opp: Den stopper vist tanken ikke er helt full, dvs: Er det mindre enn 10 liter fra full tank så stopper den, jager litt først, deretter stopp. Fyller jeg er par liter Diesel starter den igjen.. Noen forslag? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hao Skrevet November 21, 2011 Share Skrevet November 21, 2011 Fødepumpe i tanken. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BurnPr00f Skrevet Mars 2, 2016 Share Skrevet Mars 2, 2016 (endret) Hei Beklager at jeg trekker opp en gammel tråd. Valgte å gjøre det da det står konkret om problemet mitt her enn å starte enda en ny tråd. Først må jeg bare advare alle at jeg kun er en amatør og har over hode ingen utdannelse i dette greiene jeg driver på med, så hva du gjør når du ser dette er opp til deg... Men jeg har nå løst "Den store TDS-gåten" for min del: Ser noen skriver "Å begynne med reparasjoner på bakgrunn av gjettelek blir raskt veldig dyrt". Dette har jeg nå gjort da jeg bare var nødt til å DREPE denne forbannelsen etter å ha brukt noen dager i garasjen på å skifte motor. Problemet oppstod med den nye motoren etter motorbytte. Saken min er vel omtalt tidligere på forrige side. Starter fint når den er kald med gløding, men er ett hælvette å starte når varm da den ikke gløder. Har nettopp byttet motor, ny motor har gått ca 170000km og har dette problemet. Gamle motoren hadde ikke samme problemet, den startet fint både varm og kald. Ledningsnettet og hjerne er ikke byttet. Ser folk på diverse forum har ordnet en quick-fix mot at dieselen renner i retur til tanken ved å sette på en enveis-ventil på retur-slangen samt montere en elektronikk-dings som gjør at signalet fra temp-føleren blir manipulert og gløding skjer ved halv-varm motor for enkel start. For meg var dette totalt uaktuelt selvom jeg bare er en kron-idiot/amatør. Har noe fungert, så må man jo finne rot-årsaken og eliminere problemet en gang for alle tenker jeg. Her er tinga jeg har prøvd/sjekket etter motorbytte: Antaglig feilkilde ->Min kommentar eller hva jeg har gjort. -Det skal ikke være luft i slangen mellom filter og motor ->Jo det var det av og til på min gamle motor, funka fint for det...(Matepumpa i tank er defekt, så motor stopper når tankmåler går under kvart)... -Mulig defekt temp-giver i toppen ->Byttet den grønne temp-giveren som går til hjernen, fortsatt samme feil. Jeg har 2 givere på min E36TDS, grønn = signal til hjernen. -Mulig dyse-problem ->Bytta alle 6 dysene, fortsatt samme problem. -Mulig matepumpa i tanken er gåen ->ja, den er gåen, funker ikke, men alltid fått start på både kald og varm motor uten problem før motorbytte. -Mulig returslangene bør byttes/lekkasje fra dem/svetting rundt dyser. Har sjekket dette, problemet er fortsatt tilstede. -Mulig slakk i registerkjede som forskyver "tennings-tidspunktet" til dieselpumpa -> timet opp kjede/motor på nytt, feilen er fortsatt der -Mulig starter eller batteri er dårlig -> starter er bra, batteri byttet til flunka nytt AGM batteri som jeg toppladet før jeg monterte det. Feilen er fortsatt der. -Mulig dieselpumpa er slitt og må overhales -> det gidder jeg ikke, høres ufornuftig ut da den fungerer når jeg får start... -Sist men ikke minst: Mulig dieselpumpa må times/justere tenning med måleur. Justert med måleur til 0,9millimeter i henhold til TIS, feilen forsvant, starter lett uten gløding når halvvarm. Så da veit dere det. P.S: Jeg hadde ut dieselpumpa og byttet over toppen på den (der elektronikken/forstiller-mekanismen sitter) da pumpa på den nye motoren ikke hadde samme nummer som den som satt på den gamle. Så det funker også å bare bytte toppen mellom disse pumpene om noen lurer på det. Noen sa til meg at nummeret på pumpa må stemme overens med hjernen for å få start... Her ser du måleuret står på 0,9 ihht TIS når motoren er låst med pinnen I svinghjulet. Før justering viste måleuret 0,45mm -Så enkelt var det å fikse dette problemet... Endret Mars 2, 2016 av BurnPr00f skriveleif uglefossen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
huldra66 Skrevet August 16, 2016 Share Skrevet August 16, 2016 Hei Er ikke dette det samme som du tilslutt gjorde? -Mulig slakk i registerkjede som forskyver "tennings-tidspunktet" til dieselpumpa -> timet opp kjede/motor på nytt, feilen er fortsatt der Har du mulighet til å legge ut TIS beskrivelsen på denne justeringen Hilsen Terje Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BurnPr00f Skrevet August 16, 2016 Share Skrevet August 16, 2016 (endret) Hei Vet ikke om jeg forstod deg korrekt, men det å time opp registeret er ikke det samme som å time opp dieselpumpa. Når man timer opp dieselpumpa setter man på måleur og løsner og vrir pumpa fysisk slik at måleuret viser det som står i TIS når motoren er i "nullpunktet sitt". Timinga av registeret gjøres med en pinne som settes inn fra blokka i hullet i svinghjulet (spesialverktøy) og et annet spesialverktøy som settes på spor i kammen. (Disse to kan kjøpes på ebay for en billig penge, finnes også i biltema sine sett). Justeringa gjøres ved å ta av vakuum-pumpa i framkant av kammen og løsne bolten som holder fast kamdrevet, vri til det blir riktig også stramme bolten med moment. Se HER timing av dieselpumpa, se HER Glemte verdiene for måleuret ved justering av pumpa, dem står HER Endret August 16, 2016 av BurnPr00f xx Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
huldra66 Skrevet August 17, 2016 Share Skrevet August 17, 2016 Takk skal du ha BurnPr0 Det var klarere mulig jeg også misfortsod deg her. Kam og kjede er timet , men jeg har ikke timet pumpa så det skal jeg gjøre når jeg tar neste service på bilen. kjøpte du spesialtoolet eller brukte du noe annet? Men først må fødepumpa byttes da jeg regner med den har tatt kvelden , den har durt en del i det siste og nå ble den skikkelig umulig med treg start og stoppet til slutt med 15liter på tanken, men fin med full tank, duringen i pumpa er forøvrig borte så regner med det er ett godt tegn på att den døde Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BurnPr00f Skrevet August 17, 2016 Share Skrevet August 17, 2016 For å justere dieselpumpa så selger dem adapteret med gjenger som passer for disse pumpene på ebay. Måleur kjøpte jeg og på ebay løst, da det ikke fulgte med adapteret. Var ikke mange hundre kronene det kosta. Som jeg skrev i første posten min over, så trenger du ikke bytte fødepumpe i tanken med mindre du vil kunne kjøre den helt tom. Eneste som skjer om fødepumpa ikke funker er som du sier selv, motoren stopper rett før rød-merket på tank måleren = ca 15 liter igjen i tanken. Starter like fint både kald og varm uten fødepumpe. Er forskjellig innfesting/kobling på pumpa som sitter på e36 kontra e39, sørg for å kjøpe pumpe til den bilen du har så er den lett å bytte. Kjøpte tank-pumpa til min på ebay, bytta og funker fint. Under halv pris av det mekonomen skal ha... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
johanmartinsten@hotmail.co Skrevet September 3, 2016 Share Skrevet September 3, 2016 Sikkert ingen som bli å svar på en så gammel tråd, men har samme problemet på min e39. Trodde dette var fordi pakninger i høytrykkspumpen var gåen, byttet dem. Men nå starter den ikke i d hele, rørene til dysene er helt tørre, ikka antydning til diesel ut fra pumpa. Men kommer diesel inn til pumpa. Kan svaret være å time pumpa? I så fall, hvordan gjør jeg dette? Er det bedre å få et verksted til å gjøre det, eller er det lett å gjøre det selv? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
^B^M^W^ Skrevet September 3, 2016 Share Skrevet September 3, 2016 31 minutes ago, johanmartinsten@hotmail.co said: Kan svaret være å time pumpa? I så fall, hvordan gjør jeg dette? Er det bedre å få et verksted til å gjøre det, eller er det lett å gjøre det selv? Se linker i nest siste post av BurnPr00f ovenfor, du trenger litt spesialverktøy. Men har du lest ut feilkoder? Det ser ut til at et alternativ er at stengeventilen ikke virker eller ikke får strøm. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
johanmartinsten@hotmail.co Skrevet September 3, 2016 Share Skrevet September 3, 2016 37 minutter siden, ^B^M^W^ skrev: Se linker i nest siste post av BurnPr00f ovenfor, du trenger litt spesialverktøy. Men har du lest ut feilkoder? Det ser ut til at et alternativ er at stengeventilen ikke virker eller ikke får strøm. Har tenkt på den å, men tar jeg av di som rørene sitter på, på pumpa kommer d litt diesel ut av den ene av to som jeg får av. Så har på en måte lagt ifra meg den stoppventilen. Men vet ikke.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BurnPr00f Skrevet September 3, 2016 Share Skrevet September 3, 2016 5 timer siden, johanmartinsten@hotmail.co skrev: Sikkert ingen som bli å svar på en så gammel tråd, men har samme problemet på min e39. Trodde dette var fordi pakninger i høytrykkspumpen var gåen, byttet dem. Men nå starter den ikke i d hele, rørene til dysene er helt tørre, ikka antydning til diesel ut fra pumpa. Men kommer diesel inn til pumpa. Kan svaret være å time pumpa? I så fall, hvordan gjør jeg dette? Er det bedre å få et verksted til å gjøre det, eller er det lett å gjøre det selv? Her er det litt å tenke på, her er det jeg lurer på / dette må du sjekke: Du skriver du har bytta pakningene i pumpa, hvordan blei det gjort? Du må huske at: -Om du tar å bytter pakningene for lokket på pumpa, så får du aldri nedre delen av topp-lokket på samme plass uansett, så det må justeres frem og tilbake. Hvis det står feil, så kan det være grunnen til at du ikke får diesel ut av dyserørene. Jeg pleier å bruke riss-nål på 3 punkter så jeg får den på nesten samme plass, for deretter å justere lokket når jeg får start etter montering. -Har du tatt ut pumpa når du byttet pakningene så må du sørge for at kilesporet på pumpa stemmer overens i sporet i drevet i registeret på motoren. Det er nåleføler i ene dysa som må stemme overens med føleren på veiva samt at pumpa må være i rett stilling (kilesporet) for at dette skal fungere. -Har du tatt av distributor-lokket (der dyserørene går inn på pumpa) og byttet den store O-ringen på denne, så er sannsynligvis pumpa tom for diesel. Funker ikke tankpumpa di, så får du ikke fyllt opp dieselpumpa med diesel. Den interne pumpa inni dieselpumpa greier ikke suge ut så mye luft alenie. Tank-pumpa mi var gåen når jeg fiksa pumpa mi, så da brukte jeg en hånd-dreven vakuum-pumpe som jeg satt inn på returslangen på nippelen på toppen av pumpa også sugde jeg frem diesel til pumpa var fyllt før jeg prøvde å starte. -Husk også at mengden du får ut av dyserørene når du drar den på starteren er særdeles liten, tar tid å lufte (fylle opp dyserørene) hvis du ikke har tatt bort alle dyse-rørene og det står helt åpent ut fra baksiden på pumpa da... Det er det jeg kom på i farta.. Forresten, er motor-jording i orden, er Trønder-boksen (DDE) også bra jordet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
johanmartinsten@hotmail.co Skrevet September 3, 2016 Share Skrevet September 3, 2016 Da ser æ før mæ att d e den nederste delen av topplokket. D e di pakningen æ ha bytta. Må æ da bare prsøv mæ fram med å juster d? Nån andre tips tell da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BurnPr00f Skrevet September 3, 2016 Share Skrevet September 3, 2016 Så du har bare bytta de to pakningene til topplokket på pumpa og den starta før, men ikke nå. Da må du løsne skruene litt også banke den bakover eller framover med en hammer, så får du en til å kinne så ser du når det kommer diesel. monter dyserørene når det komer diesel, også starter du og justerer topplokket til den går som den skal. Går den for hardt så skal du banke bakover. Dette er ikke snakk om en millimeter, -vi snakker her om hårfine toleranser. Proffe bruker å koble på diagnose for å få dette riktig, da man kan se det med diagnoseverktøy. Idioter som meg får det til å bli bra på feelingen og gehøret etter å ha justert noen ganger... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet September 3, 2016 Share Skrevet September 3, 2016 Du får det til på gehøret og feeling, men vet ikke hvilken veg som er hva? Om den ikke starter, bank bakover (= mer fuel). Er static timing justert med verktøy? Om ikke, vri på tidligere BOI/SOI. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
johanmartinsten@hotmail.co Skrevet September 3, 2016 Share Skrevet September 3, 2016 Takk for svar, begynner å forstå litt meir av dette nå. Skal prøve imorgen! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå