Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann,

Kjøpte en 2008 E61 525d for et par måneder siden. Etter å ha hatt den noen dager la jeg merke til en litt uggen lukt og begynte å undersøke bagasjerommet og fant vann i begge oppbevaringsrommene på siden, under disse og i selve bagasjerommet. Regnet med at de som hadde den kanskje ikke hadde hatt lokket eller glasset helt igjen. Fikk tømt og tørket dette helt.

Nå oppdaget jeg at det igjen er kommet vann i høyre oppbevaringsrom .. :(

Noen som har en idé om hvor dette kommer fra ?? Kan det ha noe med drenering fra soltaket ?

mvh,

Kenneth

Skrevet

Hei.

Fikk faktisk inn en bil med samme problem for et par uker siden.

Bagasjerommet var helt fullt med vann.

Jeg jobber på Bilsalongen i Skien. Kanskje det er din bil vi hadde inne?

Jeg fikk ikke funnet årsaken eller noen ting da jeg dro på ferie tidligere på dagen.

Skrevet

Hei,

Nei, har ikke hatt min bil inne for dette problemet ennå. Men hører veldig gjerne hva årsaken var på den andre, om mulig :)

Når det gjelder mulig tett drenering, så synes jo jeg det er litt rart at det kommer så mye vann inn rundt takluka når denne er lukket ? Trodde nesten det bare kom vann inn som måtte dreneres enten ved at man kjører med luka opp eller åpen i regnvær - eller selvsagt når man åpner luka mens det ligger vann på den som da blir med "inn i taket".

mvh,

Kenneth

Skrevet

Dette har vel vært diskutert et par ganger tidligere. Du har panorama-tak? De bakre dreneringene har en innsnevring et sted. Om man kjører med åpen luke samler det seg skit i dreneringene og det vil før eller senere gå tett. Da finner i stedet vannet veien langs takktrekk og stolper ned i diverse rom i bilen. Her har samtidig BMW vært flink til å montere en del elektronikk, så vær obs på dette problemet.

Skitt og lort i dreneringer er forøvrig et svært vanlig problem med ALLE takluker, jeg har åpnet et par biler pga dette før.

• 3 months later...
Skrevet

Hei, sliter med akkurat det samme problemt på min e61 også. Det lekker vann i begge oppbevaringsboksene. Lurer på om du fikk fikset det. Hva som måtte gjøres med det og hvor mye kostet det?

Skrevet

Hei,

Ja jeg fikk fikset det og det kostet ingenting :)

Åpnet side dekslene så jeg kunne stikke hånda ut bak i hjørnet nær baklyset. Der går slangene ned på hver side.

Så dro jeg bare opp slangene og da falt ventilene av og ut under bilen, så da var det bare å presse slangene på plass i gjennomføringen igjen.

Problem solved :)

Ta en lommelykt og lys inn i der fra oppbevaringsrommene så ser du hva jeg mener.

Beklager kjapp og dårlig forklaring, men håper det hjalp.

;)

Ken

Skrevet

Takker for info :D Lurer på hvilken deksler åpnet du? hvordan ser disse slangene ut? og når det gjelder disse ventilene... trengs det ikke nye av dem? tilslutt hvis dette problemet har vart lenge kan det ha skadet noe av elektronikken... med tanken på at det er en del elektronik som sikringskap, ledninger osv i høye oppbevaringsboksen.

Forresten det kommer en rar ulyd fra høyre bak(der det ligger sikringskap). Lyden kommer alltid når man starter bilen, pluss litt inni mellom andre ganger. Den høres ikke ut som en vanlig typisk ulyd. Litt mer som om det kommer fra noe el-drevet ting. Den kan sammenliknes med den lyden som kommer når man slår på lysbryteren(hovedlysbryter) imens bilen er slått av på disse årsmodellene av BMW.

Skrevet

Hei igjen,

Ta av lokkene på oppbevaringsrommene.

På høyre side folder du opp "filt" støydempingen slik at du kommer inn til sikringsboksen. Så må du løsne sikringsboksen som sitter med en skrue i toppen slik at du kan folde den utover. Da kan du stikke hånda inn i hullet hvor sikringsboksen stod og bakover mot baklyset. Der vil du kjenne en slange som vel er ca. 15mm tykk kan jeg tro. Denne tar du tak i og drar til den løsner - da faller ventilen ut under bilen. Jeg dro frem slangen og staket de nederste 20-30cm ren med en stiv stålstreng med en liten krok på. Det var mye skitt som ikke hadde kommet ut pga. ventilen som var tett.

På venstre side er det bare å folde opp denne "filt" støydempingen på samme måte som på høyre side, men det er ingen sikringsboks bak, så her er det bare dra løs slangen som beskrevet ovenfor.

Du trenger ikke nye ventiler. Har ikke lest om noen som har byttet ut disse, for det er vel egentlig en designblemme fra bmw.

Vannet kan skade elektronikken som er på høyre side - men aller mest utsatt er det som ligger under gulvet i bagasjerommet der reservehjulet ligger (hvis du har). Hvis du ikke har sjekket om det er vann der, så gjøre det nå! Hos meg var det kommet masse vann her og jeg begynte å få feilmeldinger på elektronikken. Men jeg berget det ved å plukke fra hverandre de forskjellige enhetene og tørke dem veeeldig forsiktig med varmluft blåser. Anbefaler ikke at du gjør dette selv om du ikke er 100% sikker på hva du gjør. Men punkt 1 er uansett å få fjernet evt. vann i reservehjulsbrønnen.

Den lyden du hører bak er sikkert luftkompressoren til nivåreguleringen på bilen. Denne starter gjerne når du starter bilen for å regulere høyden riktig og går i noen sekunder. I tillegg hvil den starte innimellom når det er nødvendig.

;)

Kenneth

Skrevet

Tusen Takk for en så god forklaring :) Nei min er ikke helt så ille akkurat nå. Har kun fått vann i oppbevaringsboksene på siden og det er heller ikke all verdens mye... men greit nok å få det fikset før det skjer no...

Skrevet

Da har jeg renset mine på min 2006 bmw 525d touring. Ventilene var full av svart guffe.

De er nå fjernet og lagt fint på hyllen over tåpelige designfeil hos bmw.

Tusen takk for bra artikkel :)

Skrevet

Så bra at det var nyttig :)

Glemte forresten å nevne den "brønnen" som blir under oppbevaringsboksen på høyre side. Der var det også mye vann i min bil. Dette bør selvsagt fjernes for å unngå irriterende dogging på vinduene og ikke minst rust. Dette kan man tømme enten ved hjelp av en hevert (slange som du suger vannet ut med), et lite beger og ei fille hvis man er lang og tynn i armene - evt. ved å dra ut gummiproppa i bunnen.

;)

kenneth

• 10 months later...
Skrevet

konge forklaring, har akkurat samme problemet på min, og var redd jeg måtte ned med taktrekk osv.

meeeeeen jeg har desverre vært så uheldig og få trøbbel med elektronikken på min.

den suger batteriet tomt på et blunk, og jeg får ikke startet den :cry:

alt ellers ser ut til og funke normalt, og jeg får ikke noen feilmeld bortsett fra lite strøm.

når jeg setter i nøkkelen og trykker start så skjer det ikke noe annet enn at jeg skrur tenning (radio, kjørekomp osv) av og på. null reaksjon ellers, rattlåsen går ikke av engang.

har sjekket alle sikringer, ingen har gått. og alle relé virker ok.

noen som har forslag til hva jeg kan sjekke :?:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...