torbfer Skrevet August 16, 2011 Skrevet August 16, 2011 Hei har ein bmw 540 automat, og de svetter ein del rundt diffrensial kassen bak. Noen som har hatt samma probleme? og vett ka de kan vere? noen tips ?? når bilen har stått ett par dager kan du se de er kommet litt olje på asfalten men ikke mye... Mvh Torbjørn Ferstad
S.Hafsmo Skrevet August 16, 2011 Skrevet August 16, 2011 Jeg antar den svetter fra simmeringene på stikkaksler/mellomaksel? Isåfall er det ikke annet å gjøre enn å tappe av oljen, ut med den akslingen det eventuelt lekker fra, og bytte simmering. Ligger mange DIY'er rundt på nettet som beskriver hvordan dette gjøres. Tror det blir lettere å gjøre jobben om du tar ned diffen, og kombinerer det med oljeskift, samt at du bytter alle tetninger samtidig.
torbfer Skrevet August 16, 2011 Forfatter Skrevet August 16, 2011 Jeg antar den svetter fra simmeringene på stikkaksler/mellomaksel?Isåfall er det ikke annet å gjøre enn å tappe av oljen, ut med den akslingen det eventuelt lekker fra, og bytte simmering. Ligger mange DIY'er rundt på nettet som beskriver hvordan dette gjøres. Tror det blir lettere å gjøre jobben om du tar ned diffen, og kombinerer det med oljeskift, samt at du bytter alle tetninger samtidig. Ja ser ut som de svetter ned fra stikkakslen.. ja trur de e lettest å ta den ned, er trangt viss du skal holde på uten å ta den ned.. har du gjort dette før? er de noe stor jobb? Takk får svar
S.Hafsmo Skrevet August 16, 2011 Skrevet August 16, 2011 Gjorde det når jeg monterte sperrediffen på 540'en. De gamle simmeringene (spesielt de som ikke har lekket), satt noe helt voldsomt i rust og skitt, men etter de hadde kommet ut gikk det relativt greit å få inn de nye. Man må bare være obs på at man får vekk all skitten, og at ikke noe går inn i diffen. Man må og være obs på at diffen står i water når man fyller oljen. Litt styr å få den ned, men er man 2 stk går det ganske greit. Å montere den gikk faktisk overraskende greit. Brukte kanskje 10 minutter. Også er det forresten låsemuttre på mellomaksling, og slikt skal (bør) alltid byttes etter å ha vært demontert. Samt at det er viktig å bruke kvalitetsunbrakoverktøy når du demonterer stikkakslinger. Jeg brukte biltema på de 2 første, og det angrer jeg på. Disse ble runde og måtte kuttes av. Noe som tar tid siden det (om jeg husker rett) er 12.9 bolter. De resterende bolter ble tatt med würth verktøy, og det gikk smertefritt. vil nesten anbefale deg å kjøpe et par av stikkakselboltene, samt blekket bak, Just in case. Disse er og lettest å demontere om du tar av hjulet, og sitter deg på utsiden av hjulbuen med en muttertrekker og et par forlengere. Er du 2 personer kan du ha en i bilen til å ta bilen inn/ut av park, slik at du alltid får rotert akslingene for å nå boltene, samt låst aksling når du skal begynne med muttertrekkeren.
torbfer Skrevet August 16, 2011 Forfatter Skrevet August 16, 2011 Gjorde det når jeg monterte sperrediffen på 540'en. De gamle simmeringene (spesielt de som ikke har lekket), satt noe helt voldsomt i rust og skitt, men etter de hadde kommet ut gikk det relativt greit å få inn de nye. Man må bare være obs på at man får vekk all skitten, og at ikke noe går inn i diffen. Man må og være obs på at diffen står i water når man fyller oljen. Litt styr å få den ned, men er man 2 stk går det ganske greit. Å montere den gikk faktisk overraskende greit. Brukte kanskje 10 minutter. Også er det forresten låsemuttre på mellomaksling, og slikt skal (bør) alltid byttes etter å ha vært demontert. Samt at det er viktig å bruke kvalitetsunbrakoverktøy når du demonterer stikkakslinger. Jeg brukte biltema på de 2 første, og det angrer jeg på. Disse ble runde og måtte kuttes av. Noe som tar tid siden det (om jeg husker rett) er 12.9 bolter. De resterende bolter ble tatt med würth verktøy, og det gikk smertefritt. vil nesten anbefale deg å kjøpe et par av stikkakselboltene, samt blekket bak, Just in case. Disse er og lettest å demontere om du tar av hjulet, og sitter deg på utsiden av hjulbuen med en muttertrekker og et par forlengere. Er du 2 personer kan du ha en i bilen til å ta bilen inn/ut av park, slik at du alltid får rotert akslingene for å nå boltene, samt låst aksling når du skal begynne med muttertrekkeren. Tusen takk for svar! kor kjøper du simmringene osv? Fant noe på gs men ikke mye..?
iittala Skrevet August 16, 2011 Skrevet August 16, 2011 Her finner du alle delene du trenger, med unntak av pakningen til lokket hvis du trenger den. http://realoem.com/bmw/partgrp.do?model ... 7384&hg=33 Pakningen er nemlig utgått. Jeg har laget denne ny to ganger og det har vært ganske greit med pakningspapir fra Torshov, en kulehammer til å slå pakningen med og en drill til å bore hullene. Jeg ville uansett byttet pakningen og alle tre simmerringene dersom du tar ned diffen, det er så kjedelig når lekkasjen kommer tilbake etter noen måneder. Tro meg, det vet jeg.. Her finnes en oppskrift på bytte av simmerring med diff på bilen: http://bmwe32.masscom.net/sean750/diffO ... utSeal.htm Det er riktignok en e32, men det spiller ingen rolle. Du kan fint benytte verktøy fra biltema til unbraco-skruene, bare ikke bruk hvilket som helst. Jeg brukte en unbracopipe fra biltema som fungerte strålende til jobben. Det er også svært viktig å grave ut gammel drit fra bolthodet. Men det er i grunn ganske opplagt når du ligger under der og ser opp på 15+ år med skit. http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handve ... opipesett/ Det står også i bentley-manualen at boltene skal byttes dersom din bil har bolter med låsetagger (i mangel av det rette fagutrykket kaller jeg det låsetagger) på hodet. Jeg valgte derfor å bestille seks nye låsemuttere til mellomakslingen, nytt originalt fett for CV-koplingen (delenummeret finner du i øverste linken min) og alle boltene til stikkakslingene. Hvis du velger dette er det verdt å merke seg at de nye boltene fra BMW kommer med utvendig torx, ikke unbraco. Jeg brukte biltema-piper til dette også med stort hell. Jeg kan finne momentene fra bentleyen hvis du trenger dette. Edit: Nå ser det faktisk ut som det er mulig å skaffe pakningen igjen. Den har i så fall delenummer 33108305033. Det var i så fall jaggu på tide synes jeg!
torbfer Skrevet August 16, 2011 Forfatter Skrevet August 16, 2011 Her finner du alle delene du trenger, med unntak av pakningen til lokket hvis du trenger den. http://realoem.com/bmw/partgrp.do?model ... 7384&hg=33 Pakningen er nemlig utgått. Jeg har laget denne ny to ganger og det har vært ganske greit med pakningspapir fra Torshov, en kulehammer til å slå pakningen med og en drill til å bore hullene. Jeg ville uansett byttet pakningen og alle tre simmerringene dersom du tar ned diffen, det er så kjedelig når lekkasjen kommer tilbake etter noen måneder. Tro meg, det vet jeg.. Her finnes en oppskrift på bytte av simmerring med diff på bilen: http://bmwe32.masscom.net/sean750/diffO ... utSeal.htm Det er riktignok en e32, men det spiller ingen rolle. Du kan fint benytte verktøy fra biltema til unbraco-skruene, bare ikke bruk hvilket som helst. Jeg brukte en unbracopipe fra biltema som fungerte strålende til jobben. Det er også svært viktig å grave ut gammel drit fra bolthodet. Men det er i grunn ganske opplagt når du ligger under der og ser opp på 15+ år med skit. http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handve ... opipesett/ Det står også i bentley-manualen at boltene skal byttes dersom din bil har bolter med låsetagger (i mangel av det rette fagutrykket kaller jeg det låsetagger) på hodet. Jeg valgte derfor å bestille seks nye låsemuttere til mellomakslingen, nytt originalt fett for CV-koplingen (delenummeret finner du i øverste linken min) og alle boltene til stikkakslingene. Hvis du velger dette er det verdt å merke seg at de nye boltene fra BMW kommer med utvendig torx, ikke unbraco. Jeg brukte biltema-piper til dette også med stort hell. Jeg kan finne momentene fra bentleyen hvis du trenger dette. Edit: Nå ser det faktisk ut som det er mulig å skaffe pakningen igjen. Den har i så fall delenummer 33108305033. Det var i så fall jaggu på tide synes jeg! Tusen takk for svar:) fant ikke helt ut av den siden med deler hvordan du bestiller osv men skal prøve å leite litt videre
S.Hafsmo Skrevet August 16, 2011 Skrevet August 16, 2011 Du finner delenummeret på RealOEM, så kan du lime nummeret inn i handlekurven på f.eks Koed. GS har helt sikkert mulighet for å søke på delenummer dem og. Vedr. biltemaverktøy, så må du ihvertfall være sikker på at du har pipene med 10 års garanti. Mine (som jeg ikke har kjøpt selv, og som sådan er usikker på kvaliteten) gjorde ihvertfall en grundig jobb på å runde boltene på stikkakslingene, til tross for iherdig rengjøring av bolthodet.
torbfer Skrevet August 16, 2011 Forfatter Skrevet August 16, 2011 Du finner delenummeret på RealOEM, så kan du lime nummeret inn i handlekurven på f.eks Koed. GS har helt sikkert mulighet for å søke på delenummer dem og. Vedr. biltemaverktøy, så må du ihvertfall være sikker på at du har pipene med 10 års garanti. Mine (som jeg ikke har kjøpt selv, og som sådan er usikker på kvaliteten) gjorde ihvertfall en grundig jobb på å runde boltene på stikkakslingene, til tross for iherdig rengjøring av bolthodet. Har verktøy fra tools eg med livs garanti så rekne me de er godt nok
iittala Skrevet August 16, 2011 Skrevet August 16, 2011 Jeg pleier finne delenummerne på realoem og sende en mail til min lokale bmw-forhandler. Så henter jeg der til lavere pris enn hos GS i hvert fall. Som Hafsmo sier er Koed et fint alternativ det også. Realoem er en delekatalog på nett for bmw, det samme er bmwfans.info. Veldig praktisk i grunn. Jeg kan presisere at jeg brukte de pipene jeg linket til fra biltema, andre har jeg ikke erfaring med. Men til gjengjeld synes jeg de pipene der er finere enn mange dyrere fordi de er så slanke og er laget i ett stykke.
S.Hafsmo Skrevet August 16, 2011 Skrevet August 16, 2011 Ahh.. jeg så ikke den linken. Jeg har faktisk kjøpt slike piper i ettertid, just fordi de er slik du beskriver. Har dog ikke kommet så langt at jeg har fått testet dem. De som rundet boltene mine var av den "konvensjonelle" typen.
torbfer Skrevet August 16, 2011 Forfatter Skrevet August 16, 2011 Har dere peiling på kass type olja eg bør bruke? og hvor mye de går på den ?? Så eg kan få kjøpt inn alt sammen;)
iittala Skrevet August 16, 2011 Skrevet August 16, 2011 Det går 1,7 eller 1,9 liter, husker ikke akkurat. Uansett selges det meste av olje i litersflasker så det spiller ingen rolle. Jeg bruker bestandig castrol Saf-xj, men det finnes garantert mange gode alternativer til denne. Hvis du skal bytte oljen anbefaler jeg å kjøpe to sånne; 07119963355. De koster en slikk og ingenting og du slipper garantert oljelekkasje fra tappeskruene.
S.Hafsmo Skrevet August 16, 2011 Skrevet August 16, 2011 Tror det gikk 1.9l på 750i diffen min. Jeg antar det ikke er brems på diffen din?
torbfer Skrevet August 16, 2011 Forfatter Skrevet August 16, 2011 Tror det gikk 1.9l på 750i diffen min.Jeg antar det ikke er brems på diffen din? De har eg ikke peiling på antar at den er orginal , er ikke så lenge siden eg kjøpte bilen så har ikke satt meg inn i alt enno..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå