Haug530D Skrevet August 23, 2011 Skrevet August 23, 2011 Det er ikke nok å bare bytte O ringene. I kitet ifra Beisan følger det også med noen teflonringer som skal byttes. Ja stemmer det, var litt for kjapp i avtrekket der, er en stund siden jeg byttet selv.
Escape Skrevet August 23, 2011 Forfatter Skrevet August 23, 2011 Nå er kit'et bestilt. Det betyr at kona er uten bil ca en uke fra i dag....blir litt gøy å kjøre mini'en hennes noen dager. Dekker forresten dette forumet mini ? Forretningside: bestill noen Vanos kit og selg de til verdig trengende som har dårlig tid. Iflg. forumet og det jeg leser på siden til Beisan lider alle BMW'er som har gått mer enn ca. 40k av denne feilen. BMW selger bare komplette Vanos enheter, og det er ikke billig !
bjalle Skrevet August 23, 2011 Skrevet August 23, 2011 Dette var litt overaskende,har kjørt e39 i 12 år (bil nr 3 nå)og første gang jeg har hørt om at vanos er ett problem denne motoren,jeg har vel vært heldig med bilene da.
Haug530D Skrevet August 23, 2011 Skrevet August 23, 2011 Nå er kit'et bestilt. Det betyr at kona er uten bil ca en uke fra i dag....blir litt gøy å kjøre mini'en hennes noen dager. Dekker forresten dette forumet mini ?Forretningside: bestill noen Vanos kit og selg de til verdig trengende som har dårlig tid. Iflg. forumet og det jeg leser på siden til Beisan lider alle BMW'er som har gått mer enn ca. 40k av denne feilen. BMW selger bare komplette Vanos enheter, og det er ikke billig ! Jo, men problemet med de Vanosene Bmw selger er at det er akkurat samme O-Ringer i de som det er orginalt.
Haug530D Skrevet August 23, 2011 Skrevet August 23, 2011 Dette var litt overaskende,har kjørt e39 i 12 år (bil nr 3 nå)og første gang jeg har hørt om at vanos er ett problem denne motoren,jeg har vel vært heldig med bilene da. Heldig? om du ikke har vært klar over at det er ett problem så har du nok ikke merket det heller, jeg var heller ikke klar over at det var ett problem, man merker jo ikke noe på bilen om man er van med at bilen er slik, men jeg merket at det ble bedre når jeg hadde skiftet O-Ringene.
RaymondJ Skrevet August 24, 2011 Skrevet August 24, 2011 Dette var litt overaskende,har kjørt e39 i 12 år (bil nr 3 nå)og første gang jeg har hørt om at vanos er ett problem denne motoren,jeg har vel vært heldig med bilene da. Heldig? om du ikke har vært klar over at det er ett problem så har du nok ikke merket det heller, jeg var heller ikke klar over at det var ett problem, man merker jo ikke noe på bilen om man er van med at bilen er slik, men jeg merket at det ble bedre når jeg hadde skiftet O-Ringene. HVOR mange ganger har man ikke hørt "joda, sekserene til BMW er nyydelige motorer, men de krever litt turtall! De eier jo ikke bunndrag". Har en Vanos som kommer og går (kamsensor som fusker), når vanos ikke fungerer har jeg ikke sjangs til å holde 120 opp bakker på motorveien her i flatlandet på Østfold, uten at automaten må gire ned. Når Vanosen fungerer (ser det på at jeg får høyere forbruk på lavt turtall på forbruksmåleren) drar jeg opp de samme bakkene på femtegir så det synger. Motoren kjennes VESENTLIG sterkere ut under 3000 rpm. Var på langt nær så stor forskjell mellom fungerend og ikke-fungerende kamsensor før jeg pakket om Vanosen. Var flere her på forumet som slo bombastisk fast at jeg kunne ikke forvente annet av en 520, at den ikke klarer motorveihastiget uten å måtte gire ned i (relativt slakke) motbakker. Dette er nok en ganske vanlig oppfattelse, og et VELDIG vanlig problem. Og mye av grunnen til at man stadig får høre "du må ikke finne på å kjøpe 520, ALT for liten motor!".
Haug530D Skrevet August 24, 2011 Skrevet August 24, 2011 Bytte på min du da Haug hehe! Tiden strekker desverre ikke til, har så mye annet på gang for tiden.
Escape Skrevet August 27, 2011 Forfatter Skrevet August 27, 2011 Alt på plass 2300 i går kveld. Gleder meg til å prøve. Det står på pakken at innkjøringsperioden er ca 12 mil. Skal jeg kjøre pent i den perioden ?
lassie Skrevet August 27, 2011 Skrevet August 27, 2011 Det er bare og dra på.Mente jeg leste på forumet til Beisan at frisk kjøring skal til for at vanos skal jobbe skikkelig.Jeg gjorde det da jeg skifta på min.
Escape Skrevet August 27, 2011 Forfatter Skrevet August 27, 2011 Ok, da har jeg testet bilen. Fra 0 er det ingen endring, faktisk litt dauere enn før (da hoppet den fremover ved den minste berøring fra stillestående) MEN.....bunndraget er MYE bedre i mellomregisteret. Dessuten fyker turtallet opp mt 6k mye fortere enn tidligere. Jeg var aldri over 100, så hvordan den er der oppe vet jeg ikke. En annen ting; den girer ikke ned så fort som før heller, og SPORT stillingen til gearet har fått en ny definisjon (2001 E39, M54 auto) Det har kommet en ny lyd i motoren. En slags suselyd når jeg gir på. Som om den suger kraftigere enn før. Jeg byttet luftfilter i går (vanlig type). Kanskje man skal se seg om etter noe mer avansert med mindre motstand ?
Haug530D Skrevet August 27, 2011 Skrevet August 27, 2011 Du må/bør nullstille de adaptive verdiene i motor og girkasse også.
Escape Skrevet August 27, 2011 Forfatter Skrevet August 27, 2011 Ja, ikke sant ! Og hvordan gjør jeg det da ?
Haug530D Skrevet August 27, 2011 Skrevet August 27, 2011 Ja, ikke sant !Og hvordan gjør jeg det da ? Det rimeligste alternativet er å kjøpe Carsoft, fra Dealextreme for eksempel: http://www.dealextreme.com/p/carsoft-6- ... face-16549 ca 300,- spenn + moms om du ikke slipper unna.
Escape Skrevet August 28, 2011 Forfatter Skrevet August 28, 2011 For meg ser et som om Carsoft kun er et diagnoseverktøy. Er du sikker på at man kan resette de adaptive verdiene med den ?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå