Kvasi Skrevet August 23, 2011 Skrevet August 23, 2011 Har skrudd litt forstilling på både min E30 og damas Volvo i sommer og blir altså ikke klok på ABSen etterpå på begge bilene. På E30en er det ingen tegn på noe galt helt til jeg stopper i feks et kryss, når jeg står i ro på bremsa kommer den "abslyden" stort sett uten unntak hver gang, jeg kjenner det i bremsepedalen og står jeg i bakke kan bilen flytte på seg selv om jeg har full kraft på pedalen. Meeget plagsomt faktisk På Volvoen lyser ABS og antispinnlampa hele tiden og ABSen virker rett og slett ikke. Felles for begge bilene er at en sensor har vært ute for å få løs andre ting, og det er jo mulig å vri dem noen grader når man monterer de. Så, skal de justeres på noe vis eller skal de bare dyttes ned i hullet og skrues fast?
janerik171187 Skrevet August 23, 2011 Skrevet August 23, 2011 Har skrudd litt forstilling på både min E30 og damas Volvo i sommer og blir altså ikke klok på ABSen etterpå på begge bilene. På E30en er det ingen tegn på noe galt helt til jeg stopper i feks et kryss, når jeg står i ro på bremsa kommer den "abslyden" stort sett uten unntak hver gang, jeg kjenner det i bremsepedalen og står jeg i bakke kan bilen flytte på seg selv om jeg har full kraft på pedalen. Meeget plagsomt faktisk På Volvoen lyser ABS og antispinnlampa hele tiden og ABSen virker rett og slett ikke. Felles for begge bilene er at en sensor har vært ute for å få løs andre ting, og det er jo mulig å vri dem noen grader når man monterer de. Så, skal de justeres på noe vis eller skal de bare dyttes ned i hullet og skrues fast? høres ut som at abs'n ikke vet at bilen står stille på e30'n da tror den jo at hjula er låst, og slipper opp trykket så er nok noe med "fartledningen" til abs'n (i mangel av bedre ord) vet desverre ikke hvilken det er elns, fungerer speedo på den? ang volvo'n så er nok sensoren defekt eller dårlig kontakt siden det bare er dne du har rørt, skal ikke være noe justering så vidt jeg vet såfremst den har kommet seg ordentlig inn i hullet
Kvasi Skrevet August 23, 2011 Forfatter Skrevet August 23, 2011 Speedo og alt funker som det skal på bmwen ja. Bytta bærearm på høyre foran og etter det har den begynt å kødde. Er btw en ix touring hvis det skulle ha noe å si for plassering av div dingser. Sensoren på volvoen var i orden når den ble demontert. Hullet i sensoren er større enn dia på bolten som låser den på plass så den kan vris litt, og jeg har en teori om at det kan ha noe å si. Om magneten fremme på sensoren er så vridd at den kommer over to "tenner" på akslingen må det jo bli kødd ser jeg for meg.
LN-TAL Skrevet August 23, 2011 Skrevet August 23, 2011 Skal ikke være noe justering her. Sensoren føler når noe stort av metall beveger seg foran den, og det er ett relativt enkelt prinsipp. Få kjørt en diagnose slik at du vet hva bilen klager over. Du kan gjerne sløse bort masse tid (og penger) på gjetting, men til ingen nytte.
Kvasi Skrevet August 23, 2011 Forfatter Skrevet August 23, 2011 Diagnosen sier at det er en eller annen feil med sensoren, på volvoen, men den skal da tåle å bli tatt av og satt på igjen. Måtte flytte bilen bittelitt med sensoren ute og da kom lyset så trodde det bare var å slette feilkoden etterpå, men så lett var det altså ikke. På bmwen er det jo glidespor på sensorene bak iallefall, husker ikke om det er det foran, så de kan iallefall monteres i forskjellige "vinkler"
LN-TAL Skrevet August 23, 2011 Skrevet August 23, 2011 Det skal også være så enkelt som å slette feilkoden så slukker lampa, DERSOM alt er iorden. Så tydeligvis må det jo være noe feil, enten med kabelen eller selve sensoren. Dem skal normalt tåle å bli tatt ut, og montert igjen, så sant dem ikke henger igjen pga. rust og dritt, slik at man må bruke for mye rå kraft for å løsne dem. Endel biler har spor ja, men dette er mest for å få dem festet skikkelig, ikke fordi det kreves slik. Kan jo selvfølgelig være at noen biler har laget ett design som krever at sensoren står i en spesielle stilling pga. utformingen på bremser eller huset til sensoren, men jeg har aldri vært borti noe sånt ihvertfall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå