Larsy10 Skrevet August 24, 2011 Skrevet August 24, 2011 Hei alle bimmers folk ! nå har jeg sett på så mange prosjekter av forskjellige typer at jeg klør i fingra etter å prøve noe selv. det jeg tenker og gjøre er og kjøpe en billig bil med motor som jeg kan turbokonvertere. blir på litt lengre sikt da jeg ikke har jobb/penger for tiden. Jeg er ingen dreven kar når det gjelder bil, men nå er jeg ivrig etter og lære. og jeg føler det som er best da er og prøve å gjøre noe selv! rett meg om jeg tar feil. Derfor har jeg noen spm til dere som er litt mer drevne folk. og som har peil på forskjellige ting når det gjelder nettopp dette med turbo. hvilken bil er det greit og begynne med, som man ikke må gjøre så mye med for og klare å sette turbo på, vil dermed ha mest mulig bolt on? har ikke så mye utstyr osv(får jo lånt noe hvis jeg må). hørt at m20 er en god motor og begynne med? i og med at jeg vil ha en billig bil tenker jeg vel b20? b25 blir vel hakket dyrere? er det noen greie turbokit som ikke er for dyre? vet ikke hvor mye hester jeg kan få ut av en orginal bil ergo ikke hvilken turbo/turbokit jeg kan bruke. dette er jo mest for og lære. tenker å begynne i det små for og lære litt av det grunnleggende også er det jo det med penger og plass. Håper veldig på at dere vil svare meg så godt som mulig og ikke blir sinte på meg grunnet sikkert mye dumme spm. og at det sikkert fines 100020030349 tråder om dette. men jeg klarer jo ikke og søke godt nok.så svar gjerne med teskje Fått et veldig godt inntrykk av bimmers hittil så håper på mye hjelp og informasjon! Takk på forhånd ! Mvh Lars Erik E
T. Thøgersen Skrevet August 24, 2011 Skrevet August 24, 2011 viewtopic.php?f=1&t=180642 her er det mye nyttig. Hadde jeg vært deg hadde jeg uten tvil droppa B20 og gått for B25 med en gang. Har bygd turbomotor på en B20, og den gikk dårligere på 1,6kg ladetrykk enn 1kg på B25'n som jeg har nå. Mer volum og høyere grunneffekt er svært sjeldent dumt.
joachim sørlie Skrevet August 25, 2011 Skrevet August 25, 2011 som sagt motorviagra har kit.. og ville gått for en b25 da isåfall, en jeg kjenner har bare dreid ned stemplene litt, og han har 305 driftsikre hester, bra mappa så den ikke skal ryke ville nok godt fra datasprut og ikke en dårlig chip da det så og si koster det samme.. MS er et meget godt altermativ, det ligger noen bokser ute til salgs her som er ferdig lodda
Larsy10 Skrevet August 25, 2011 Forfatter Skrevet August 25, 2011 Hei ! Okei, da legger jeg nok fra meg tanken om b20. det jeg tenker av effektuttak nå er bare nok til å kunne spinne litt og ha et greit drag. kjører e39 520i nå så det skal ikke mye effektøkning før jeg sitter i en bil som går MYE bedre hvilken motor bør jeg bygge på ? som ikke trenger så mye oppgraderinger mtp plass. skal mest sannsynlig i en e30. er m20b25 da et bra og lett alternativ? og hvor mye kunnskap skal man ha før man begynner med turbokonvertering? man må jo nesten prøve for og lære? har sjekket motorviagra sine kit til m20, der er det 3 kit i forskjellige prisklasser. hvilket er greit?og hva trenger jeg utenom kittet? evt: http://www.motorviagra.no/index.php?pag ... =1〈=no eller: http://www.motorviagra.no/index.php?pag ... =1〈=no Sorry for mye spm. men vil ha nok info før jeg begynner. sånn at jeg vet hva jeg begir meg ut på. har jo noen bekjente som kan litt, og har utstyr. men vil prøve og klare meg mest mulig på egenhånd Mvh Lars Erik E
Brian Skrevet August 25, 2011 Skrevet August 25, 2011 m20b25 er greie motorer å bygge på de også. Eller så har du m50b25 som også er populær. Alt avhenger vel egentlig av hvor mye du skal legge i det, for det er ingen problemer med å få pengene til å forsvinne. Hvor mye effekt vil du ha? Jo mer kunnskap du har jo bedre. Er en stor fordel om du leser mest mulig rundt emnet før du begynner, slik at du prøver å forstå hvorfor du gjør ditt og datt, og ikke bare gjør det fordi du blir fortalt at du bør gjøre det. Underveis vil det helst sikkert dukke opp mange ting som er unikt til ditt bygg, så noe fasitsvar er vanskelig å komme med, men en pekepinn går vel greit. Det er vel egentlig bare å begynne om du har grunnleggende forståelse for hva du skal gjøre. Det aller meste lærer du underveis, så regn med en bratt lærekurve straks du begynner å skru selv. Et tips jeg kan komme med allerede nå er at du bør ha kontroll på hva som skjer i motoren. Har sett alt for mange som bygger i all hast og ikke har bredbåndslambda engang og justerer helt i blinde. Disse varer gjerne ikke lengre enn ei ukes tid heller da, så sørg for å skaff bredbåndslambda iallefall. Da ser du lett om det er problemer også med tanke på bensintilførsel. God motorstyring er også greit å ha på plass med en gang, er denne bra minker sjansene for motorras betraktelig.
Larsy10 Skrevet August 25, 2011 Forfatter Skrevet August 25, 2011 Brian skrev: m20b25 er greie motorer å bygge på de også. Eller så har du m50b25 som også er populær. Alt avhenger vel egentlig av hvor mye du skal legge i det, for det er ingen problemer med å få pengene til å forsvinne. Hvor mye effekt vil du ha? Jo mer kunnskap du har jo bedre. Er en stor fordel om du leser mest mulig rundt emnet før du begynner, slik at du prøver å forstå hvorfor du gjør ditt og datt, og ikke bare gjør det fordi du blir fortalt at du bør gjøre det. Underveis vil det helst sikkert dukke opp mange ting som er unikt til ditt bygg, så noe fasitsvar er vanskelig å komme med, men en pekepinn går vel greit. Det er vel egentlig bare å begynne om du har grunnleggende forståelse for hva du skal gjøre. Det aller meste lærer du underveis, så regn med en bratt lærekurve straks du begynner å skru selv. Et tips jeg kan komme med allerede nå er at du bør ha kontroll på hva som skjer i motoren. Har sett alt for mange som bygger i all hast og ikke har bredbåndslambda engang og justerer helt i blinde. Disse varer gjerne ikke lengre enn ei ukes tid heller da, så sørg for å skaff bredbåndslambda iallefall. Da ser du lett om det er problemer også med tanke på bensintilførsel. God motorstyring er også greit å ha på plass med en gang, er denne bra minker sjansene for motorras betraktelig. Okei. tenker jeg vil ha en motor som passer rett i e30, det gjør jo m20, men ikke m50? eller tar jeg helt feil ? Siden dette er et førstegangs bygg vil jeg legge minst mulig penger i det kanskje. grunnen til det er jo det at det er første gang og det blir da uansett ikke helt bra regner jeg med om ingen andre gjør det for meg derfor vil jeg "kaste" bort minst mulig penger. også har jeg jo enda ikke jobb og vil komme i gang fortest mulig Begynner etterhvert og få litt grunnleggende info, da jeg ser i andre tråder og får noe svar her. vet ikke hvor mye hester jeg skal ha,tenker sånn at jeg har nok til og spinne litt og få litt røyk . men tenkte og ha en motor som holder en stund orginal. da jeg ikke gidder og begynne med smidde ditt og smidde datt enda (tror jeg). men som jeg ser så baller det fort på seg ideer og planer da. kan du/andre si fort hvordan bredbåndslambda fungerer, samt god motorstyring? forskjellen mellom en god og dårlig motorstyring. kanskje noen til og med vet om noe jeg evt kan bruke og priser? Må bare si takk til de som har svart meg hittil. dere kommer nok til å bli forbanna på meg og bli dritt lei meg etterhvert som jeg kommer med dumme spm som sikkert er svart på før Mvh Lars Erik E
Kvasi Skrevet August 25, 2011 Skrevet August 25, 2011 Mye fint å lese på her: http://www.diyautotune.com/
Larsy10 Skrevet August 25, 2011 Forfatter Skrevet August 25, 2011 Kvasi skrev: Mye fint å lese på her:http://www.diyautotune.com/ Måtte være på engelsk Men tusen takk !! Mvh Lars Erik
Brian Skrevet August 25, 2011 Skrevet August 25, 2011 Larsy10 skrev: Okei. tenker jeg vil ha en motor som passer rett i e30, det gjør jo m20, men ikke m50? eller tar jeg helt feil ? Siden dette er et førstegangs bygg vil jeg legge minst mulig penger i det kanskje. grunnen til det er jo det at det er første gang og det blir da uansett ikke helt bra regner jeg med om ingen andre gjør det for meg derfor vil jeg "kaste" bort minst mulig penger. også har jeg jo enda ikke jobb og vil komme i gang fortest mulig Begynner etterhvert og få litt grunnleggende info, da jeg ser i andre tråder og får noe svar her. vet ikke hvor mye hester jeg skal ha,tenker sånn at jeg har nok til og spinne litt og få litt røyk . men tenkte og ha en motor som holder en stund orginal. da jeg ikke gidder og begynne med smidde ditt og smidde datt enda (tror jeg). men som jeg ser så baller det fort på seg ideer og planer da. kan du/andre si fort hvordan bredbåndslambda fungerer, samt god motorstyring? forskjellen mellom en god og dårlig motorstyring. kanskje noen til og med vet om noe jeg evt kan bruke og priser? Må bare si takk til de som har svart meg hittil. dere kommer nok til å bli forbanna på meg og bli dritt lei meg etterhvert som jeg kommer med dumme spm som sikkert er svart på før Mvh Lars Erik E Må vel noen modifiseringer til for å få m50 i e30, så hvis du vil ha det enklest mulig så går du for m20 som smetter rett nedi. Du vil GARANTERT bruke mer penger enn du har planer om. Jeg hadde også lignende planer for mitt bygg, men nå har jeg skaffa dyrt manifold, gått vekk fra chip og skal over til datasprut osv osv. Problemet er hvis du handler for billige deler, så holder det ikke. Jeg skaffet først et billig kinamanifold for å bygge billig, dette sprakk etter ca ei uke, og gikk til helvette etter jeg sveisa det en gang. Deretter la jeg litt mer penger i det og kjøpte skikkelig manifold og aldri hatt problemer siden. Det du heller kan fokusere på er å ikke bruke så mye penger på selve motoren, nye stempler osv, men heller kjøre org innmat. Manifold osv kan du evt ta med på neste b25, samme med turbo osv. Har du utstyr og ferdigheter til det så kan du vel kanskje lage et ganske billig manifold selv også, men det krever litt jobb. Så mitt råd hvis du vil bygge billig er å kjøpe rimelige deler, men unngå det rimeligste da det som regel ikke er noe å samle på. Eneste positive jeg har å si om billige kinadeler er at turboen fungerer overraskende bra, ikke hatt noe problemer med denne enda. Du spinner litt med både 500hk og 300hk, så alt går på premisser hvor driftsikkert og dyrt du vil ha det egentlig. Skal du ha org innmat og kansje ha det litt holdbart til hverdagsbruk, så vil vel en plass rundt ca 300 motor hk fungere greit. Har ikke erfaring med turbomating av m20 selv, så det er det sikkert andre som kan svare bedre på. Bredbåndslambdaen måler forholdet mellom luft/bensin i eksosen. Så når du da monterer chip/datasprut eller bare andre dyser, så har du kontroll på om motoren går magert eller feit. Det som ofte skjer med de som kjører uten bredbåndslambda er at den går for magert, og de svir stemplene ganske fort. Har du bredbåndslambda så ser du det med en gang og kan gjøre noe med det. Selve måleren gjør ikke noe, det er bare så du har noe å følge med på, slik at motoren går mest mulig optimalt blandingsmessig. Motorstyring kan være alt fra billig til dyrt dette også. Her er det også veldig mye meninger ute å går om både det ene og det andre. Skal du ha det billig og enkelt, så ordner du deg med et plug and play megasquirt datasprut. Noen hater dette, mens andre elsker det, slik vil det alltid være. Men de lokale erfaringene jeg har rundt sprutet er iallefall utelukkende positive, rimelig er det også i forhold til mye annet. Motorviagra har vel også så vidt jeg husker pnp megasquirt til m20. Og til slutt, ingen spørsmål er for dumme. Man kan lure på de merkeligste ting til tider, og vi har alle vært der helt uten kunnskap selv engang. Jeg spurte helt sikkert masse idiotiske spørsmål selv i starten, men det er slik man lærer.
Larsy10 Skrevet August 26, 2011 Forfatter Skrevet August 26, 2011 Brian skrev: Larsy10 skrev: Okei. tenker jeg vil ha en motor som passer rett i e30, det gjør jo m20, men ikke m50? eller tar jeg helt feil ? Siden dette er et førstegangs bygg vil jeg legge minst mulig penger i det kanskje. grunnen til det er jo det at det er første gang og det blir da uansett ikke helt bra regner jeg med om ingen andre gjør det for meg derfor vil jeg "kaste" bort minst mulig penger. også har jeg jo enda ikke jobb og vil komme i gang fortest mulig Begynner etterhvert og få litt grunnleggende info, da jeg ser i andre tråder og får noe svar her. vet ikke hvor mye hester jeg skal ha,tenker sånn at jeg har nok til og spinne litt og få litt røyk . men tenkte og ha en motor som holder en stund orginal. da jeg ikke gidder og begynne med smidde ditt og smidde datt enda (tror jeg). men som jeg ser så baller det fort på seg ideer og planer da. kan du/andre si fort hvordan bredbåndslambda fungerer, samt god motorstyring? forskjellen mellom en god og dårlig motorstyring. kanskje noen til og med vet om noe jeg evt kan bruke og priser? Må bare si takk til de som har svart meg hittil. dere kommer nok til å bli forbanna på meg og bli dritt lei meg etterhvert som jeg kommer med dumme spm som sikkert er svart på før Mvh Lars Erik E Må vel noen modifiseringer til for å få m50 i e30, så hvis du vil ha det enklest mulig så går du for m20 som smetter rett nedi. Du vil GARANTERT bruke mer penger enn du har planer om. Jeg hadde også lignende planer for mitt bygg, men nå har jeg skaffa dyrt manifold, gått vekk fra chip og skal over til datasprut osv osv. Problemet er hvis du handler for billige deler, så holder det ikke. Jeg skaffet først et billig kinamanifold for å bygge billig, dette sprakk etter ca ei uke, og gikk til helvette etter jeg sveisa det en gang. Deretter la jeg litt mer penger i det og kjøpte skikkelig manifold og aldri hatt problemer siden. Det du heller kan fokusere på er å ikke bruke så mye penger på selve motoren, nye stempler osv, men heller kjøre org innmat. Manifold osv kan du evt ta med på neste b25, samme med turbo osv. Har du utstyr og ferdigheter til det så kan du vel kanskje lage et ganske billig manifold selv også, men det krever litt jobb. Så mitt råd hvis du vil bygge billig er å kjøpe rimelige deler, men unngå det rimeligste da det som regel ikke er noe å samle på. Eneste positive jeg har å si om billige kinadeler er at turboen fungerer overraskende bra, ikke hatt noe problemer med denne enda. Du spinner litt med både 500hk og 300hk, så alt går på premisser hvor driftsikkert og dyrt du vil ha det egentlig. Skal du ha org innmat og kansje ha det litt holdbart til hverdagsbruk, så vil vel en plass rundt ca 300 motor hk fungere greit. Har ikke erfaring med turbomating av m20 selv, så det er det sikkert andre som kan svare bedre på. Bredbåndslambdaen måler forholdet mellom luft/bensin i eksosen. Så når du da monterer chip/datasprut eller bare andre dyser, så har du kontroll på om motoren går magert eller feit. Det som ofte skjer med de som kjører uten bredbåndslambda er at den går for magert, og de svir stemplene ganske fort. Har du bredbåndslambda så ser du det med en gang og kan gjøre noe med det. Selve måleren gjør ikke noe, det er bare så du har noe å følge med på, slik at motoren går mest mulig optimalt blandingsmessig. Motorstyring kan være alt fra billig til dyrt dette også. Her er det også veldig mye meninger ute å går om både det ene og det andre. Skal du ha det billig og enkelt, så ordner du deg med et plug and play megasquirt datasprut. Noen hater dette, mens andre elsker det, slik vil det alltid være. Men de lokale erfaringene jeg har rundt sprutet er iallefall utelukkende positive, rimelig er det også i forhold til mye annet. Motorviagra har vel også så vidt jeg husker pnp megasquirt til m20. Og til slutt, ingen spørsmål er for dumme. Man kan lure på de merkeligste ting til tider, og vi har alle vært der helt uten kunnskap selv engang. Jeg spurte helt sikkert masse idiotiske spørsmål selv i starten, men det er slik man lærer. Ja, det må nok ikke så mye modifiseringer ettersom at jeg ser det er mange som bruker m50 motoren, men jeg er ny på dette og vil ikke lære ALT på en gang liksom. tar det litt etterhvert Ja, penger kommer jeg nok til å bruke en del mer enn planlagt tenker jeg. ser motorviagra har kit til m20b25. både stage 1,2 og 3. stage 1 koster 12900. stage 2 koster 17900. stage 1: http://www.motorviagra.no/index.php?pag ... =1〈=no Stage 2: http://www.motorviagra.no/index.php?pag ... =1〈=no Hvilke andre deler må jeg ha ved siden av? bortsett fra sprut da og evt dyser? Jeg tenker meg vel noe rundt 250-300 hk i første omgang kanskje. vil jo helst at motor skal holde lenger enn 1 uke ! det er jo ikke morro. Lurer på om jeg kanskje burde kjøpe det stage 2 kittet. i og med at jeg bare kan ta det med videre, og evt oppgradere til rundt 500 hk. for såvidt jeg skjønner så får man lyst til det !! men håper noen kan si noe om de forskjellige kittene, evt andre kit som er bedre/billigere ! Også håper jeg og få info om hva m20b25 motor tåler orginalt? også lurer jeg litt på hva forskjellen er på pnp eller ikke? er det det at pnp er ferdig satt opp på forhånd eller tar jeg feil ? har null erfaringer med sprut og sånne ting. liker det at folk vil hjelpe meg. men håper på mye mer hjelp og innsyn ifra andre ! så kom igjen. fyr løs med info om hva jeg trenger og hvordan det er og sette opp. klør i fingra nå om noen hadde hatt veldig lyst kunne de kanskje satt opp en liten plan som er lur og følge. med tanke på rekkefølge. Tusen takk Brian! Mvh Lars Erik E
Larsy10 Skrevet August 27, 2011 Forfatter Skrevet August 27, 2011 Ingen som har noe info om hva motor(m20b25) tåler orginalt, evt med småå oppgraderinger? priser på diverse. hva jeg MÅ ha/gjøre og hva jeg kanskje kan gjøre hvis pengene strekker til ? og priser på dette ? også noen som har noen komentarer til motorviagra.no sine turbokit ? evt hva mer som må til bortsett fra sprut? Takker igjen alle som har hjulpet hittil Mvh Lars Erik E
joachim sørlie Skrevet August 27, 2011 Skrevet August 27, 2011 jeg kjenner en som hvertfall kjører 300hjul hester med kun neddreide stempler.. er sikkert mer og hente og og han bruker denne hardt..
Larsy10 Skrevet August 27, 2011 Forfatter Skrevet August 27, 2011 joachim sørlie skrev: jeg kjenner en som hvertfall kjører 300hjul hester med kun neddreide stempler.. er sikkert mer og hente og og han bruker denne hardt.. Det er noe sånt jeg ønsker i første omgang hvertfall Takk for svar ! Vet du noe om oppsettet hans, eller om du kunne spurt han og laget en liten liste over ting han har gjort? kanskje priser Mvh Lars Erik E
joachim sørlie Skrevet August 27, 2011 Skrevet August 27, 2011 Det kan jeg vett men må bli til uka da han jobber i helga..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå