kalinkamaen Skrevet August 24, 2011 Skrevet August 24, 2011 Heisan folkens. Jeg sitter å vurderer å handle meg en kone bil etterhvert. Så har jeg fått et tips om BMW serie 1 120d. Jeg har blitt fortalt at motorene på disse er bedre enn Audi A3 2.0tdi, motoren er både mer slitesterke, sprekere i hele regeistere og jeg vil bli mer fornøyd ved å handle BMW. Tenker meg en BMW 2005 +- serie1 2.0 tdi manuel +- 100 000 på telleren Mitt spørsmål til dere er: * Hva bør jeg sjekke opp før jeg skriver under på en eventuel kjøps kontrakt? * Er det bare å chippe disse uten problemer? * Er forhjulstillingen noe svakt punkt på disse bilene? * Ellers noe å legge til?
bmwx1xdrive23d Skrevet August 25, 2011 Skrevet August 25, 2011 Dette er morsomme biler, så vekommende som har gitt deg tips om 120d har helt rett:) ( i mine øye) Det du bør se etter: Rust i dørene. 1 serien har vært veldig bra på dette, men en og annen bil har rust i dørene. Knirk i dash bord. Dette gjelder mellom dashbord og A stolpe dekslene. Forstillingen er forholdsvis bra på disse. Et og annet stag kan være slitt, men generelt bra. Grundig kjøre tur med litt hull og humper vil avsløre. Ellers er dette veldig bra biler, med lite feil. Denne kan fint chippes til rundt 200, men uansett hvordan enn snur og vender på det, reduserer det leve tid på turbo og motor. Bimmernew reagerte på dette 1
Gunnar Skrevet August 25, 2011 Skrevet August 25, 2011 Veldig kjekke og allsidige biler, men hvis du kommer deg opp på facelift får du en bedre bil. Både motorer og interiør er betydelig forbedret. Også en del forskjeller på utstyret. F.eks. er business navi på facelift pop-up fargeskjerm med full iDrive kontra det der pilgreiene. Chipping er ikke noe kjent problem for meg iallfall. Vet flere som går chippa, helt uten problemer. Både med og uten automatkasse. Forøvrig er både 116d, 118d, 120d og 123d 2-litere. Kjenner ikke til at forstillingen er noe svakere på disse enn andre biler, kanskje heller tvert i mot. Har ikke hatt noen ting på vår, og den har kjørt på mye dårlig vei. 118d faceliften vår er faktisk favorittbilen til madammen gjennom alle tider, og den er bortimot toppen på lista mi og. Med hengerfeste er det helt utrolig hvor allsidig den er. Bruker den til det utroligste. Var og henta hest i dobbel hestehenger med den på mandag. Helt uproblematisk (og lovlig!) Og kontra en sedan, f.eks. en 3-serie, så får en jo faktisk med seg f.eks. en vaskemaskin eller andre store ting i en 1-serie som en ikke får med seg selv i en 7er sedan. Bare legge ned setene og skyve inn. Åtte hjul går f.eks. helt fint... men da er den selvfølgelig en 2-seter. Bimmernew reagerte på dette 1
Beven Skrevet August 25, 2011 Skrevet August 25, 2011 Jeg kjøpte en 118d 2005mod ca 68000km til samboeren i fjor høst. Utrolig godt fornøyd med den egentlig, men glad for at jeg kjøpte hos en forhandler. Fikk bruk for 6 måneders garantien ja. - Kort tid etter kjøpet merket vi at ryggelysene blinket i tid og utide. - Kupeviften fikk av og til en stygg knirkelyd. Spesiellt i kaldt vær. - Det var slark i nøkkellåsen, så nøkkelen kunne falle ut under kjøring. - Spyler til bakruten var tett. Tok det opp med forhandleren. Ettersom de er ca 400 km unna der jeg bor, ba de meg om å levere bilen på nærmeste BMW verksted. Der ble feilene bekreftet og fikset uten at jeg måtte betale en krone. Garanti er fint. Nå dukket av og til opp en knirkelyd når vi dreier på rattet.. Hvis jeg dytter rattet ut-inn og opp-ned noen ganger, kommer den bort for en stund.. Bimmernew reagerte på dette 1
aottesen Skrevet August 25, 2011 Skrevet August 25, 2011 Har hatt 1-serie i 17 mnd nå, og har stort sett kun positivt å melde tilbake om den. Litt småplukk har det selvfølgelig vært, men det jeg har hatt, tror jeg rett og slett bare beror på uflaks. Angående det med knirking i interiøret på preface, så er det lett å fikse. Av med dekslene på A-stolpene, legge et stykke filt / skumgummi ned mot plastikken i dashbord, og klipse på igjen dekslene. Min har gått over 105.000 km nå, og har fortsatt orginalt understell fremme, uten noe som helst form for slark. Antar derfor at ikke det er noe særlig problem med dårlige understells-deler. Bilen har vært kjørt på dårlige bergensveier de 17 mnd jeg har hatt den, så den skulle hatt plenti tid til å ødelegge understellsdeler. I forhold til rust, så leverte jeg min inn til understellsbehandling noen uker etter at den kom til landet. 4500,- well spent! Angående knirking/hvining i i kupéviften - det har jeg også, men kun når bilen er kald. Sikkert bare til å gå over reima med noe gummifornyer, eller noe. Bilene er heller ikke noe problem å chippe, og effektøkningen er MERKBAR! Av problemer jeg har hatt, så er det: -Bytte av turbo på 75.000 km (usikker på om det egentlig var nødvendig, men den plystret i overkant mye) -Bytte av differensial på rundt 80.000 km (denne kom litt uforvarende... diffen på E34'en min hadde trillet 330.000 da jeg solgte den, uten så mye som en lyd, så antar dette er uflaks). -Mye problemer med fukt i lyktene, noe som har resultert i drap av to lykter (styringsenhetene i disse lyktene ligger i bunn, akkurat hvor vannet samler seg) Vil, som Gunnar sier, også anbefale facelift. De nye motorene bråker veldig mye mindre, og har en finere gange. (Dessuten havner du på over 220 hk ved chiptrimming av 120d fl) Vil også på det STERKESTE anbefale å gå for M-pakken. Det gjør bilen til en helt annen verden å kjøre Bimmernew reagerte på dette 1
kalinkamaen Skrevet August 25, 2011 Forfatter Skrevet August 25, 2011 Heisan folkens. Tusen takk for mange fyldige svar. Jeg tror jeg går for en 120d ja. Jeg må bare få solgt mr2-en min først. Har en unge på vei så jeg trenger ikke 2 seteren min lengre. Så BMW 120d må jo være genial kone bil som til og med, jeg kan kose meg med. 200 hk i en slik liten og lett bil må da være morsomt det:) Disse feilene dere ramser opp hørest ut som småting som kan fikses selv. Når det gjelder rust, så er det vel ikke mange biler i norge som ikke ruster med dette agressive saltet de bruker pr dags dato. Igjen takk for alle svar, jeg gleder meg til å bli BMW eier:) Morten
aottesen Skrevet August 26, 2011 Skrevet August 26, 2011 kalinkamaen: Får du over 200 hk i den, er det ikke mye dama di kommer til å se til den Få den understellsbehandlet på et antirust-verksted så snart du får den i hende, så slipper du at veisaltet får fråtse.
kalinkamaen Skrevet August 26, 2011 Forfatter Skrevet August 26, 2011 Hehe. Du har helt rett. Jeg har en Audi A4 med 212 hk nå som barnevogna går inn i. Så det blir nok bilen dama kommer til å bruke. Det er derfor jeg ikke kjøper en toyota yaris som kåne bil hehe. Takk for tipset når det gjelder understellsbehandling. Will do! Hater salt på bilen. Bilen skal få go behandling her i gården.
Blaa Skrevet August 27, 2011 Skrevet August 27, 2011 http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=30316970 Bilen til min mor, som selges da hun nå har kjøpt seg X1 18xDrive
kalinkamaen Skrevet August 27, 2011 Forfatter Skrevet August 27, 2011 Heisan. Denne såg meget bra ut. Men den er litt over den prisen jeg har tenkt meg. Ellers så må jeg også kvitte meg med en bil først, og tviler på din mor ønsker en bil i innbytte. Morten
Blaa Skrevet August 27, 2011 Skrevet August 27, 2011 Ikke med tanke på X1'n som nå har overtatt plassen til 120'n i garasjen deres.
Gunnar Skrevet August 28, 2011 Skrevet August 28, 2011 Syns ikke sportsunderstellet er viktig for annet enn utseende. Jeg mener oppriktig at det er en bedre bil uten sportsunderstellet. Jeg har kjørt på bane med vår (Vålerbanen), og det er helt uproblematisk å gjøre med standardunderstellet, men avhenger av at en har litt mer felg og mindre dekk enn originale 16" - det blir litt svampete. Utrolig herlig å bare kunne suse over fartsdumper, og den er tight nok til morokjøring i lange baner, så for meg er det eneste minuset som sagt utseendet - skulle vært 30-40mm lavere, men på denne bilen ville jeg ikke ofre det. Har sportsunderstell på Audien, og det er ikke spesielt behagelig og føles ikke bra med spedbarn i bilen - og BMWene er på ingen måte noe bedre. E91en til foreldrene mine slår om mulig enda mer enn Audien. Kjenner hvert eneste kumlokk og stein på asfalten. Jeg er usikker på hva det eventuelt utgjør i rundetider på banekjøring, men skulle ikke forundre meg om forskjellen er minimal.
aottesen Skrevet August 28, 2011 Skrevet August 28, 2011 M-pakken kan bestilles uten 704 M SPORT SUSPENSION men, det er jo smak og behag. Jeg er til dels enig i at det er voldsomt stivt. Men med ønske om over 200 hk, så er det vel gjerne et ønske om å ha den så stiv som mulig også? Jeg mener M-pakken må til for utseende sin skyld. Uten den voldsomme fronten, ser bilen rett og slett for kjip ut.. Men smaken er som baken
Geir Anders Skrevet August 28, 2011 Skrevet August 28, 2011 Opplever 'sportsunderstellet' som fast i fisken, men stivt... nei, langt ifra. Det er akkuratt passe for de som ønsker litt inspirert kjøring. På dårlige veier kan det selvfølgelig ikke sammenliknes med standard understellet og masse gummi på hjula for komfort. At det er bra nok til litt leking på bane stemmer nok Gunnar, men man kommer ikke utenom at M understellet ER bedre til sånn bruk. For min egen del så var ikke fast i fisken bra nok, og jeg byttet det ut med Bilstein PSS, og syns det er akkuratt passe til vanlig kjøring og litt lek. Men så er jeg mer opptatt av å kjenne hva som skjer på veien og har heller ingen unger å ta hensyn til. -edit- Til OP, så er 1 serien en bil med svært få feil. Det går mest i slitedeler. En annen ting er at BMW ikke kaller diesel modellene sine for TDI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå