Gå til innhold

Magne's E30 "M3" s38 turbo - 613 whp


magne_
 Share

Anbefalte innlegg

Nice!! Kjører du med samme oppsett nå eller? :smile:

 

Gjør vell forsåvidt det.

Men har kjøpt ny fjær til WG for lavere grunntrykk, samt elektronisk ladetrykksstyring for å forhåpentlig få en litt jevnere kurve.

Skal kjøre på bensin og mindre trykk. Tipper jeg legger meg på 1 bar, bør med effekt for meg. Har lyst å prøve å få effekten i bakken og ikke bare spinne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Her er det skjedd en god del siden sist jeg la ut noe på nett ja! :)

 

Det er flere grunnen til at jeg ikke har prioritert å oppdatere noe på nett, men hovedgrunnen er vell at jeg har møtt på en god del motgang med motoren jeg kjøpte. Det har vert mange småting, men det som var mest irriterende er en turbo som gir mer olje i eksosen enn i returen og en gearkasse som er blitt sveiset skeivt.

 

Jeg har også hatt en del oljelekkasjer, noe som irriterer meg noe voldsomt! Mye av olje lekkasjen kom i forbindelse med toppdekselet, som jeg etter enda mer styr endelig fikk til å virke sammen med VAG coilene. Også bunnpanna slet jeg med å få tett etter at jeg fjernet alt kjemisk metall.

 

Jeg fikk etter en del styr mappet motor på nytt og kjørt noen kvelder i høst før jeg like godt parkerte bilen for vinteren. Det lille jeg fikk kjørt hjalp godt på motivasjonen heldigvis :)

 

Jeg kjører på bf98 og siden motoren var mappet for å kun ha enten full eller ingen pådrag så mappet vi helt fra scratch etter TPS. Dette førte til at motoren er veldig mye mer lettkjørt enn jeg hadde forestilt meg. Kan ha lavt turtall i 5 gir i 75km/t, og når jeg da kommer i motbakke så er det bare med en liten justering på gasspedalen så har jeg hauen på nok moment, slik at jeg slipper å slippe å gire ned.

Det ble at motoren begynner på grunntrykk (ca 1bar) med gradvis økning opp mot 1.4 bar på topp. Jeg ønsker å kjøre safe og det er mer enn nok effekt for meg nå vertfall :)

 

 

Jeg har ikke så mye bilder tilgjengelig nå, men kommer vell litt etter hvert. Det som står på akkurat nå er å få bygget om den nye gearkassen jeg kjøpte mot m30 blokka.

 

Den nye kassen er en Getrag 560 6 trins fra 850 Csi. Den har gått ca 12.000km, så er knapt innkjørt :bmw:

 

Jeg har også kjøpt ny turbo, men det kommer litt etter hvert.

 

post-47742-0-56775900-1423519177_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Er fort gjort at kassene slår seg når de svieses. Burde heller lage en adapter til kassa. Tengt deg å få den fine kassa der skjev

Hvordan ville du ha laget en adapter til kassen da? Den eneste løsningen jeg ser er å lage to tykke flenser som passer sammen for å så sveise en på kassen og en på clutch huset. For å så planslipe begge deler etter sveising. Det må jo nesten stå montert på ei blokk med veiv for å få akslingen helt sentrert mot lageret i veiva.

Jeg har ingen erfaring med å bygge om kasser og har heller ikke sett så mangen andre som har lagt ut info om det. Men så det som eneste løsning å sveise delene sammen. Det er jo også endel slingringsmon mellom splinsa på clutch lamel og aksling, slik at om den trekker seg noen hundredels millimeter så bør det gå helt fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag fikk jeg sveiset gearkassen mot clutch huset :)

For varmet begge deler og var meget nøyen med renholdet før og underveis. Punktsveiset i kryss helt til alt ble sammenhengende. Jeg hadde i forkant frest ned plata på clutch huset som jeg sveiset i forrige uke. Ligger litt bilder på bimmeren forumet...

Jeg er ganske sikker på at dette ble meget bra, virker ikke som det har trekt seg av noen betydning. Akslingen er vertfall helt sentrert i forhold til lageret i veiva :)post-47742-0-49264900-1425050095_thumb.jpost-47742-0-49264900-1425050095_thumb.jpost-47742-0-75405900-1425050048_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...