Gå til innhold

Magne's E30 "M3" s38 turbo - 613 whp


magne_
 Share

Anbefalte innlegg

Hvor kjøpte du fargem til teppet?

Det står litt tideliggere i tråden! :wink:

Men panduro på kvadrat var det jeg kjøpte fargestoffet. Det henger vertfall godt! Dama fikk litt på genseren når vi farga gulvteppet, og det forsvant på ingen måte etter et par vask! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok ei økt i går kveld sammen med E28 Power, og begynte å se på ledningsnettet på s38 motoren..

Jeg begynte med friskt mot, og fjernet all el tapen som tidligere eiger hadde tapet på. Var mye jallamekk her, vertfall med tanke på at det er en "seriøs" bilbygger som har koblet dette for noen år siden. Det som var klippet og limt nede på ledningsstikket, rundt der hvor stiket som kobles mot bilen var overkommelig å få loddet i sammen igjen.

Men når jeg så at endel ledninger var klippet rett ved kontakten til hjernen, samt noen ledninger var fjernet, da så jeg mørkt på det!

Heldigvis hadde E28 Power et helt fint ledningsnett til s38 liggende, som jeg kunne bytte med han! :D Så da sparer jeg mye tid og stygge ord for å få motoren opp å gå!

Jeg er ikke imponert over det som møtte meg når jeg fjerna tapen:

2012-05-24232236.jpg

Stikket som skal til bilen. Dette hadde ikke vært noe problem, hadde det ikke vært for at noen av ledningene er helt fjerna:

2012-05-24232310.jpg

Slik var det lagt opp ved siden av hjernen. Jeg tok ikke bilder av det som var klippet på kontakten til hjernen, fordi da fikk jeg fortgang i å bytte ut dritten!

2012-05-24232323.jpg

"Nytt" v.s gammelt:

2012-05-25010826.jpg

Så har jeg noen spørsmål ang sensorer på s38 motoren som jeg lurer på! :) Er ikke sikkert at dem har noen betydning, men har lyst å vite hva dem er til!

Fremme på motoren, ved siden av stikket til trigger og til coil ledningne var det en løs kontakt:

2012-05-25010930.jpg

På eksos siden var det også en løs kontakt:

2012-05-25010952.jpg

Denne kontakten ved startmotoren er også ubrukt. Det er ikke den som skal til innslag på starteren!

2012-05-25011241.jpg

Så var denne vakumkoblingen knukket av. Kan denne gi litt ugjevn/dårlig tomgang?

2012-05-25010904.jpg

Og så er det noen kontakter ved hjernen til motoren. Disse var klippet bort, muligens koblet inn i noe, på det gamle nettet:

2012-05-25011102.jpg

2012-05-25011147.jpg

Setter stor pris på hvis noen vet noe om di forskjellige kontaktene! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kontaktene ved hjernen er ikke i bruk på e30 de kan bare henge der. den stikka som er til overs foran er cel til luftpumpa om jg ikke husker helt feil. heller ikke i bruk. ang vakum kan du fjerne det meste av det, bortsett fra det som har med tomgangsmotor og gjøre. de går til det tomgangsspjellet inni innsuget. den ved sia startern er jg usikker på faktisk. er lenge sia jeg dreiv med s38 e30 nå :(

stikka ved eksosen er til tempføler på termostathuset forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kontaktene ved hjernen er ikke i bruk på e30 de kan bare henge der. den stikka som er til overs foran er cel til luftpumpa om jg ikke husker helt feil. heller ikke i bruk. ang vakum kan du fjerne det meste av det, bortsett fra det som har med tomgangsmotor og gjøre. de går til det tomgangsspjellet inni innsuget. den ved sia startern er jg usikker på faktisk. er lenge sia jeg dreiv med s38 e30 nå :(

stikka ved eksosen er til tempføler på termostathuset forresten.

Takk for glimrende svar! :)

Den lille ved sia av starteren misstenker jeg at kan ha noe med ladingen til dynamo å gjøre. Tideliggere eiger har klippet også i di ledningene som skal inn på dynamoen, så vanskelig å se hvordan det skal være..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var plutselig motoren satt i bilen! :) Fikk veldig god hjelp av Øystein.e og E28 Power til dette.

Jeg hadde regnet med at det skulle bli veldig mye styr å få satt i denne såpass store motoren, men gikk fint! :) Jeg dreide meg også motorfester i polyurethan i forkant av dette, men har ingen bilder av dem. Har gjennomgående bolt, så er nok i overkant stivt.. Får bytte dem ut med noen mykere viss det blir for mye støy og vibrasjoner.

Her er et bilde fra første forsøket på å sette inn motoren. Vi ombestemte oss, og la den ned på gulvet og gjorde noen justeringer, for å få større vinkle på motoren..

2012-05-25225002.jpg

2012-05-25232341.jpg

2012-05-25235611.jpg

2012-05-25235702.jpg

2012-05-25235709.jpg

2012-05-26011600.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå er endelig eksamenstida over, så siden jeg da bare skal jobbe 8-16, så kommer det (forhåpentlig) til å bli gjort mer med bilen fremmover :)

Jeg var å kjøpte noen "nye" orginale fremskjermer uten hull av Tom323, som var en hyggelig kar å handle av! Di gamle skjermene hadde runde hull til en eller annen type blinklys, men ikke org bmw vertfall. I tilleg til at det var noe rust på dem, så var det greit å få bytta dem ut :)

2012-06-04133833.jpg

Dagen etter ble dem faktiskt lakka, sammen med div småting:

2012-06-05125028.jpg

Og nå når det har fått tørka noen dager, så har jeg fått dem til skrulokalet, og begynt å montere littegrann. Har fått på lyktelista:

2012-06-08085623.jpg

Skjermen hengt på. Skal av for behandling av baksiden, så blir ikke endelig montert enda:

2012-06-08085702.jpg

2012-06-08085753.jpg

"hengsler" til bakluka:

2012-06-08085858.jpg

Div:

2012-06-08085911.jpg

Tanklokk:

2012-06-08085926.jpg

Ble desverre ikke så bra kvalitet på bildene, da jeg har brukt mobilkamera.. Får ikke fargen serlig bra frem på mobilkameraet, men måtte nesten bli slik nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser bra ut !

hvilken e30 som skinner i lakken din da ?:D

Takk! :)

Hehe, det er den e30'n som har oppstillingplass ved siden av min bil :wink:

Det er ingen tråd om bilen, viss det var det du tenkte på :) Eigeren er ikke så veldig glad i oppmerksomhet rundt bilene sine..

Men kan vel si det at bilen er orginal m-tech 2, og etter min mening en meget pen bil! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser bra ut !

hvilken e30 som skinner i lakken din da ?:D

Takk! :)

Hehe, det er den e30'n som har oppstillingplass ved siden av min bil :wink:

Det er ingen tråd om bilen, viss det var det du tenkte på :) Eigeren er ikke så veldig glad i oppmerksomhet rundt bilene sine..

Men kan vel si det at bilen er orginal m-tech 2, og etter min mening en meget pen bil! :D

Går fint det Magne :)

@Diohrvik, som du sikkert forstår er den min :)

Men hvis det er noe dere lurer på angående den er det bare å fyre løs på pm eller i prosjekt tråden til touringen :)

(for å slippe off-topic i tråden til Magne)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har blitt alt for lite tid til bilen i det siste, men litt har blitt gjort :)

Største "tids-sluket" er dette Formula studen prosjektet som jeg deltok i. Men har vært på Silverston, og prosjektet er nå avsluttet. Bilen vi har bygget blir å se på Rudskogen mototfestival helga 24-26 aug :)

2012-07-15104604.jpg

På den bilen som prosjekttråden handler om, så har jeg fått laget en festebrakett til oljekjøleren:

2012-06-08123510.jpg

Med nyrene montert. Kjøleren skulle vært lakka svart, får se om jeg tar meg tid til det.. Og fittingsene blir bytta til noen sorte jeg har liggende!

2012-06-08123419.jpg

Med kjøler og vifte:

2012-06-08123817.jpg

All klaring, er god klaring :)

2012-06-08123829.jpg

Frembremsene må modifiseres noe, pga 5 bolt understell. Jeg har fått frest ned adapterene, men gjenstår fremdeles litt før alt er klart:

2012-07-05170259.jpg

Fikk testet hvor mye moment diffen bremser. 110 nm fikk jeg, noe som er akseptabelt, men ikke bra. Men blir ikke å overhale diffen, før jeg kan få tatt alt samtidig (frese rampevinklen, nye lager og simringer). Har rett og slett ikke anledning til å bruke penger på det nå..

2012-07-08164155.jpg

Ferdig montert:

2012-07-21163728.jpg

Har også fått hentet Vader stolene til bilen. Dem var mindre pene enn det fremkom på bildene, men skal la seg ordne..

2012-07-21164820.jpg

Baksetene virker også som at skal kunne gå fint å få modifisert til å passe inn! :) Meg og en kompis har en plan, så får håpe at det går greit.. Her er dem kun prøvemontert:

2012-07-21164901.jpg

2012-07-21164912.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, interessant! Morsomt prosjekt.

Har samme intreør jeg skal ha i min e30 m3.

Kunne du fortalt planen for å få baksetene til å passe som smurt?:)

Oki, har du sett noe på festing av baksetene?

Det er ikke vits å skrive noe om hvordan dem skal festes, før jeg vet om det virker eller ei.. Men har tenkt å bruke di orginale festepunkta mest mulig! ;)

Kult med vader i e30! sklei baksetene rett i?

Jo, takk! Synes dem passer veldig bra.. Bredden på setene passer egentlig veldig bra! Men resten er det endel modifisering som må til, for å få det pent på plass.. Men kjekt å lage egne løsninger, og ha noe som ikke alle andre har :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...