Gå til innhold

Magne's E30 "M3" s38 turbo - 613 whp


magne_
 Share

Anbefalte innlegg

Tusen takk for enda flere hyggeligge komentarer! Setter virkelig pris på det :)

du skal ikke selgge karrosseri vogga vel ? :D

Nei, den lånte jeg fra en kompis. Og han har heller ikke noen planer om å selge den desverre..

Flott prosjekt

Takk! Hvis kan være interisert i å polere opp bilen etter at den har blitt våtslipt, så send meg en PM.. Jeg kommer nok ikke til å våtslipe hele bilen, kun di "store" flatene som skjermer og tak.

Helt rått! 8) Kred! dimensjoner på felga? :)

17x8,5" ET13 og 17x10" ET19.

Stemmer det! :) Har 215/40 og 245/35 Toyo Proxis dekk på felgene..

Dette er noe av det mest gjennomførte jeg har sett! herregud for en nydlig bil. MYE bra arbeid!!

gleder meg til å se denne på e30meet 2013:)

Takk for det du!

Hehe, jeg satser på å komme ja.. Men er desverre ikke 100% sikkert, siden det fremdeles gjenstår mye arbeid på bilen. Men jeg TROR at jeg skal rekke det med god margin! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått gjort ferdig grenrøra nå i helga :)

Sveisene ble ikke noe jeg er stolt av, men er helt garantert tett nå! Så jeg valgte å slipe dem litt ned, før jeg begynte å legge på eksosbandasje.

Her er jeg ferdig med sveisinga, og har grunna med noe rustdrepende varmebestandig aluminiusgreier:

2012-11-08162918.jpg

2012-11-08162932.jpg

Så lakka jeg alt med sort varmebestandig lakk. På bildet har jeg også begynt å legge på eksosbandasjen:

2012-11-09185721.jpg

Eksosbandasjen mistet noe av fargen når jeg hadde den i vann. Slik så den ut når jeg var "ferdig":

2012-11-11104536.jpg

Så jeg tok å lakket over eksosbandasjen med sort varmebestandig lakk, for at grenrøret skulle bli helt sort og fint. Slik ble det ferdige resultatet. Det er noe mørkere i fargen enn det ser ut som på bildene!

2012-11-11170114.jpg

2012-11-11170120.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt litt å koble ledninger på bilen. Jeg har inntrykk av at ikke så mangen legger ut bilder/beskrivelser rundt dette i prosjekta. Men jeg velger å legge ut litt, sikkert noen det kan være interesseant for :)

Jeg har forlenget ledningene som går til bensinpumpe/tankmåleren. Når jeg lodder ledninger, synes jeg at det er veldig greit å bruke et slikt stativ:

2012-11-13194321.jpg

Dette selges på biltema osv for ca 70 kr.. Jeg bruker også lodde tinn med litt fluss i :)

Ligger mangen diy på youtube om hvordan en bør lodde ledningene. Jeg stikker begge ledningene inni hverandre liksom, og tvinner litt rundt slik at dem blir kompakte. Deretter varmer jeg i underkant av skøyten, samt har loddetinnet på ledningen. Men ikke på toppen av ledninge, fordi da tar det veldig lang tid før tinnet smelter!

Ferdig lodda ledning:

2012-11-13194449.jpg

Når jeg skal ha flere skøyter ved siden av hverandre, så prøver jeg å få ulik lengde på ledningene, slik at det ikke blir en veldig stor klump. Noe slik som dette:

2012-11-13195923.jpg

Jeg skal ha line lock på bilen (kun ved banebruk), og vil bruke en orginal bryter til dette formålet. Valgte å gjøre det veldig enkelt, å bare bruke ledningen til bakrutevarmen til dette, da den allerede er koblet opp med rele og kontakt, samt jeg kommer aldri å ha bruk for den.

Men måtte først finne ut hvilken av ledningene som var plus. Her er det negativt fortegn på multimeteret, dvs at det er ledningen som den sorte målepinnen står inn i som er positiv:

2012-11-13192819.jpg

Jeg vil ikke klippe i det orginale ledningsnettet, så satte bare på en kabelsko på ledningen jeg skulle bruke:

2012-11-13193037.jpg

Skal få tatt bilder fra undersiden av bilen en annen dag :)

Jeg liker også godt å merke alle ledningene, slik at det er enklere å finne utav senere. Disse merkingen blir naturlig nok fjerna når dem er ferdig koblet.

2012-11-13200923.jpg

I bryterpanelet ønsket jeg å bruke en nødblink bryter til line locken, siden det passer bra med et rødt varsellys til dette :)

På nødblinkbryteren er det mangen flere ledninger som jeg ikke har bruk for. Målte meg frem til vilke jeg trengte, å klippet dem andre litt kortere:

2012-11-13190852.jpg

Fant så frem et slags skrujern, som er laget for å ta ut kontakter med. Tok bort dem ledningene som jeg ikke trengte.

2012-11-13191357.jpg

Nå hører det til historien at jeg ordnet denne kontakten før jeg fant ut at jeg skulle bruke bakrutevarmeren til line locken. Men den kontakten kommer jeg uansett til å trenge senere :)

Men for å få nødblink knappen til å passe med bakrutevarme kontakten så måtte knappen modifiseres littegrann, men ikke av noen betydning.

Jeg har også fått laget dem nedre radiatorfestene. Valgte å bare gjøre dette enkelt. Det er både pent og funksjonelt. På bildene er festene helt ferske, blir malt i bilens farge!

2012-11-15175744.jpg

2012-11-15175803.jpg

Tenkte å bruke den orginale holderen til radiatoren. Tar bare å dreier med noen erstatninger for gummiene, som er noe lenger. Så kommer radiatoren til å sitte helt fast og fint :)

2012-11-15175749.jpg

Jeg hang også på vifta, egentlig kun for å frigjøre litt plass i hylla:

2012-11-15175813.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser bra ut, men du skal vel ha fungerande varmetråd i bakruta på denne?

Nei, hadde ingen plan om det! Men skulle jeg ombestemme meg, så er det fort gjort å koble om :)

Har ikke bruk varmetrådene i bakruta på bruksbilen om vinteren di siste 2 åra, så tviler veldig på at jeg kommer til å ha behov for varmetråder i denne bilen, som ikke kommer til å bli bruk om vinteren engang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips Magne, når du lodder ledningene, så lag en krok på hver av dem slik at du hooker dem sammen før du lodder. Slik lodder vi her på jobb, og det er subsea produkt som har estimert levetid på 20-30år ;)

Blir ikke noe stavanger tur på meg før neste uke, da er jeg der fra onsdag til fredag :)

DSC01794.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk update! liker at du har med ledninger, gode bilder , og forklaringer. Fortsett sånn:D

Så bra! :) Skal prøve på det, me ikke alltid jeg er like flink til å få tatt bilder..

Rå bil! Utrolig gjennomført arbeid. Liker forresten at du forklarer hvordan du gjør diverse :) jeg skal kjøpe meg lodde stativ på biltema ihvertfall :lol:

Takk for det! :) Dem selger slike stativer andre plasser også.. På Clas Ohlson selger dem loddetinn med fluss i, som skal gi et bedre og mer langvarig resultat! ;)

Flott arbeid som alltid!

Og jeg for min del elsker jo slike bilder som du deler med oss her....

Hehe, ja du er jo eksperten på slike bilder med beskrivelse! ;) Er desverre ikke alltid jeg tar meg tid til å skrive så mye i innlegga, men gjør et forsøk :)

Vente i spenning på neste update :) dette blir bra!

Jeg må desverre skuffe litt der. Kommer nok ikke så mye updater fremover, siden jeg nå er i full gang med eksamenslesing :/ Men er ikke helt umulig at jeg tar meg noen fristunder, og jobber litt med bilen :)

Tips Magne, når du lodder ledningene, så lag en krok på hver av dem slik at du hooker dem sammen før du lodder. Slik lodder vi her på jobb, og det er subsea produkt som har estimert levetid på 20-30år ;)

Blir ikke noe stavanger tur på meg før neste uke, da er jeg der fra onsdag til fredag :)

Takk for tips! :) Oki, jeg må nesten se om jeg har anledning til å jobbe med bilen, men vi snakkes bra pr tlf :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...