Gå til innhold

Magne's E30 "M3" s38 turbo - 613 whp


magne_
 Share

Anbefalte innlegg

Dette blir bra! :)

Gleder meg til å få sett denne live, blir helt topp med vader stoler :applause:

Takk! :)

Ja, vader stoene ser vertfall bra ut! Så blir kjekt å få prøvd hvordan dem er å sitte i mens man kjører..

Jeg må bare få si det...

Den motoren der er råtøff oppi E30 motorrommet!!!

Hehe, jeg er enig med deg! ;)

Den har liksom det gamle preget over seg, som passer godt til bilen. Samtidig som den har litt racing preg!

Det er jo trangt i motorrommet mitt, men jeg synes det er bedere, enn å måtte leite seg frem til en liten 4 sylindra sak nedi der :P

passet helt vanlige vag coiler oppi toppdekslet? eller måtte du fikse litt på øverste tettningen ?

Nei, dem måtte modifseres litt. Jeg tok bort gummitetningen, samt dreide ned plasten på coilene. Det ligger endel info om dette tidligere i tråden! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke skjedd så veldig mye her. Det nermer seg mapping, og jeg går litt å venter på det.. Rett etter mapping, så blir det ut til lakkereren for å få montert resten av karosseridelene, som blir lakkert fortløpende :)

Jeg har fått montert opp horn på bilen. Jeg hadde ikke tenkt så mye over dette, men fant noen som hørte til bilen før den ble plukket i smådeler en gang i tiden. Disse har fått seg et strøk lakk, og jeg har også laget to braketter til å henge dem opp med. Ledningsnettet mitt hadde også kun en utgang til horn, midt i fronten så måtte forandre litt på ledningsnettet også.

Slik ble dem hengende:

2013-03-25220111_zps33ad2b0a.jpg

2013-03-25220136_zpscbe75d8b.jpg

Jeg fikk montert lyktegrillene, egentlig bare fordi jeg hadde lyst :P Men fronten ser plutselig endel mer komplett ut nå:

2013-03-25220101_zpsdee564ce.jpg

2013-03-25220241_zpsee0b6953.jpg

Jeg har fått somla meg til å kjøpe mer fargestoff, slik at jeg fikk farga bakerste delen av gulvteppet, og montert dette. Blitsen gjør fargen på gulvteppet ganske annerledes enn den egentlig er!

2013-03-25221134_zpsef0df559.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser veldig bra ut :) Skal du mappe i Dynapac? Blir spennendes å se hvor mye mer en kan hente ut av denne groose motoren med datasprut

Ja, skal mappes i Dynapac!

Jeg kommer nok ikke til å legge ut bremse papirer her desverre. Jeg er også egenltig fornøyd, om jeg får omtrent det som motoren skal ha opprinnelig. Det er tross alt en over 20 år gammel motor, som MULIGENS har levd et hardt liv tidligere (tror ikke det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er bilen ferdig mappa! :D

Vi begynte med mappingen på tirsdags ettermiddagen. Ting gikk greit en stund, opp den skulle mappes på 3000. Da begynte motoren å oppføre seg litt merkelig, og ville ikk alltid svive på 6 syll. Vi prøvde å bytte tennplugger, og vi byttet også ut den ene coilen. Men ingen ting av dette hjalp. Så da var det enten dysene, eller overslag pga forlengerene som var feilen.

Jeg fikk da henta di gamle plugghettene mine, og avisoletrte enden på disse. Den avisolerte enden stakk jeg inn i coilen, og naturlig nok tennplugghetta på tennpluggene.

Da svev motoren klokkerent, finere enn den noen gang har gjort! :D Men klokka hadde da bikket halv 1 på natta, så kunne ikke fortsette.

Da jeg kom ut der på onsdags kvelden, så hadde Ben Stian allerede vært i gang med mapping en stund. Jeg fikk presantert bra tall med en gang jeg kom inn døra, som var over hva jeg hadde forventet! :D

På onsdagen så gikk alt på skinner, uten et enste feilslag!

Klar for avreise:

2013-03-26160722_zpsaae87b40.jpg

2013-03-26180315_zpsb3fe7f02.jpg

I benken:

2013-03-27205806_zpsf9ddbeed.jpg

Slik som coilene ble liggende ette modifisering:

2013-03-27000623_zpsf88eb887.jpg

Jeg er fornøyd med effektkurven. Den dupper littegrann på dreiemomentet rundt 2500-3000, men dette antar jeg at er pga jeg har fjernet det spjeldet som åpner og lukker seg inni insuget. Men det har liten eller ingen betydning! ;)

2013-03-28094412_zpsd0a08e34.jpg

Film av et pull i benken. Anbefaler å skru ned lyden litt!!

th_video-2013-03-27-20-37-13_zpsc5f09458.jpg

"Oppsumering" av hvordan ting virket i benken:

Forlengerene til tennpluggene må jeg gjøre litt forandring på, eventuelt senke coilene lenger ned. Men har allerede en plan på dette :)

Styreenheten til vannpumpa tulla litt første dagen, men andre dagen så fungerte den perfekt!

Kjølesystemet vil jeg påstå fungerer meget bra, da det ikke ble over 100 grader en eneste gang! Vifta fungerer veldig bra, tempen synker fort når denne slår inn.

Motorputene som jeg hadde laget, tåler ikke varmen fra eksosen! Så jeg får dreie meg noen nye i aluminium!

Etter mappingen var ferdig, så måtte jeg nesten ut på en liten prøvetur! :D

Er lenge siden jeg har kjørt sprek bil, bare sittet på. Jeg vil påstå at bilen min gikk bra, i forhold til at det er en org sugis som står oppi! Det var kun siste "pullet" av 4 forsøk, at jeg klarte å få noenlunde feste i 2 giret! :D Og da tok det godt avgårde..

Det ble også en liten film av prøveturen, og igjen så er lydkvaliteten latterlig dårlig!

th_video-2013-03-27-22-10-13_zpsea4906af.jpg

Etter dette, så ble bilen kjørt opp på henger igjen, og levert hos lakkereren:

2013-03-27234930_zps61f38623.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett noe så rått før? :D

Like før du blir anmeldt til politiet, for å ha gjort en kriminelt bra jobb :mrgreen:

Hehe :P

Nå begynner det å dra seg til...

Synes ikke det er lenge siden du drev med helsveising...

Det blir en bra sesong i år med mye flott å se på...

Ja, plutselig nermer det seg en bil! :)

Som du sier, så har tiden gått fort også.. Men jeg tror ikke at jeg skal i gang med et såpass omfattende prosjekt igjen med det første! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med et resultat som du er fornøyd med i benken! Men hvorfor ikke dele resultatet med oss andre? :)

Takk :)

Fordi jeg velger å ikke gjøre det ;) Kommer til å bli så mye misunnelse fra dem som har S50 motorer :P :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...