Gå til innhold

Magne's E30 "M3" s38 turbo - 613 whp


magne_
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har nå kjøpt meg en s38 motor i deler av E28 Power! :) Jeg har jo underveis fått plukket litt deler fra denne motoren. Vi har lenge tullet om at jeg sikkert kommer til å kjøpe alt sammen en dag, men nå er det faktiskt skjedd :P

Jeg viste egentlig at ting var bra, men ble positivt overaska når vi så over alt i dag :D

Toppen er både trykk testa og planslipt. Registerdelene på denne motoren, er såpass bra at det er ingen problem å bruke om igjen. (strammer må jo uansett ny). Veiv og blokk ser veldig bra ut!

Jeg så også over stempla mine, og det var kun et til stempel som har fått en bitteliten skade.

2013-04-24175643_zps96db7644.jpg

Jeg har snakka med Morty999, og får kjøpe 2 stempler og råder av han til bra pris! :)

Jeg har også fått bilder med beskrivelse fra Noia87, om hvordan register skal monteres! :)

Rammelagerene på den nye blokka har aldri vært skrudd av, og siden ting ellers ser så bra ut så antar jeg at disse også er det.

Det var bare på 2 av rådene mine at det var synlig slitasje på rådelagrene. Men jeg må jo selvfølgelig bytte alle!

Er det fargeprikkene på råden som avgjør hvilken type lager jeg skal bestille?

2013-04-24175625_zpscc581eac.jpg

Jeg må bestille meg ny registerstrammer. Er det fra s50b32, eller s54 som er best til min motor?

Morty anbefalte også å bytte endel o-ringer mellom toppen og den øvre toppen. Så jeg bestiller dette.

Ny toppakning må jeg selvfølgelig ha, og nye bolter er vell også å anbefale til toppen? Trenger jeg nye bolter til rådelagerene?

Bør jeg måle klaringer i motoren når jeg monterer?

Er det ellers noe jeg bør bestille i forbindelse med oppbygning av motoren? Jeg ønsker å ikke bruke mer penger enn nødvendig, men må jo ikke spare meg til fant heller.. Som dere ser, så er jeg usikker siden jeg ikke har gjort dette før eller har noen kompiser som har velgig god kontroll på det. Så jeg setter stor pris på all hjelp! :D Men føler at jeg begynner å få en oversikt nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klaringer SKAL du måle. det er noe man skal gjøre alltid når man monterer nye lagre på "gammalt ræl"

s54 strammer skal du ha, tror ikke du får kjøpt den orginale til s38 lengre pga det er gått over til s54 uansett.

trenger ikke nye bolter til rådene, topploks bolta duger en gang til, jeg har brukt dra di til 120nm og har alltid funka fint.

40nm-80nm-120nm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg såvidt komt i gang med å bygge opp igjen motoroen :)

Jeg fant ut av jeg nesten måtte lakke blokka når jeg først var i gang..

Her har jeg slipt kjapt over med stålbørste på vinkelsliperen:

2013-04-26203610_zps2e48028b.jpg

Og så har den fått noen strøk med varmelakk:

2013-04-26222224_zps240aca0a.jpg

Et bilde av toppen jeg skal bruke:

2013-04-26222254_zps4544bec7.jpg

Det må gjøres litt arbeid på denne. Ventilene må nok slipes opp, tetningene på eksossiden må byttes. Og jeg tenkte at når jeg først er i gang, så kan jeg få bytta styringene til ventilene på eksos siden som er anbefalt å bytte etter 150.000km..

Det blir å levere inn toppen, siden jeg ikke vil slipe ventilene selv. Og når den først er levert inn, så kan jeg likegodt sette bort resten av jobben med toppen også :) Skal snakke med EBB, men frykter at han har veldig mye å gjøre for tiden..

Jeg har fått AFR grafen av BSH/ Håland tuning:

IMG_5145-edit_zps2c88a6f9.jpg

Jeg tror ikke at raset skyldes dårlig mapping. Det tror ikke han heller, men er ingen tvil om at han har tenkt endel på dette raset mitt. Så han vil komme innom å se på di ødelagte motor delene mine :)

Jeg skal også få en gratis tur i benken etter jeg har fått satt i sammen igjen motoren :D

Jeg lurer veldig på å sette inn di orginale dysene igjen. Selv om jeg egentlig har vanskelig for å tro at feilen skyldes dysene. Disse var jo i bruk på en turbo motor, som fungerte feilfritt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klaringer SKAL du måle. det er noe man skal gjøre alltid når man monterer nye lagre på "gammalt ræl"

s54 strammer skal du ha, tror ikke du får kjøpt den orginale til s38 lengre pga det er gått over til s54 uansett.

trenger ikke nye bolter til rådene, topploks bolta duger en gang til, jeg har brukt dra di til 120nm og har alltid funka fint.

40nm-80nm-120nm.

Ja, må vel nesten det da :P Får høre med et motorverksted om jeg kan få kjøpe litt måletråd :)

Bra med gode kompiser, og bimmers kompiser :D

Ja, begge deler hjelper godt på!! :D

Du skal ikke ha s54 strammer. S50b32 skal du ha.

Ok, takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått komt litt i gang med motoren!

Jeg har bestilt mye orginaldeler. Prisene på disse delene er jo slik at dem kan få en voksen mann til å grine!! :P Men må jo ha disse delene..

Jeg har bestemt meg for å bare slipe opp ventiler selv, jeg var ikke klar over hvor enkelt dette er. Da slipper jeg å være avhengig av andre :)

Før jeg sprayet blokka med varmelakk, så hadde jeg på høytemperaturs grunning. Så satser på at lakken holder :)

2013-04-28161926_zps29f397d2.jpg

Jeg har kjøpt inn utstyr for å slipe ventiler:

2013-04-30163420_zps82f27239.jpg

2013-04-30163432_zpsd40892e8.jpg

Det er endel sot i forbrenningskammeret, men jeg får vaska bort mesteparten:

2013-04-30160833_zps3d2cd190.jpg

Ventiltetningene på eksossiden er også litt morkne, men jeg har bestilt nye til begge sider.

2013-04-30161258_zps8c9024ba.jpg

Så er jeg i gang med å slipe ventiler. Hadde dem først en runde på stølbørsten som er på benkslipemaskinen min.

2013-04-30165429_zps97d8b793.jpg

Ikke lett å få bilde av, men jeg fikk forholdsvis kjapt fine anlegsflater:

2013-04-30172557_zps9cde3f16.jpg

Og så var den ene av seks sylindrer ferdige:

2013-04-30173708_zps82ff5eaa.jpg

Jeg hadde besøk av en kamerat i går, som har skrudd endel motor! Så nå har jeg fått mangen tips og triks, samt litt veiledning på hvordan ting bør gjøres..

Han har også sett flere ras tidligere, og mente 99% sikkert at raset skyldes for lite bensin.

Da er det slik jeg ser det 2 alternativer for at dette har skjedd. Det ene er dysefeil. Dette tviler jeg egentlig veldig på, siden dysene er lite brukt, og har fungert veldig bra i den overlada motoren som dem har stått i tidligere.

Det andre er at rett og slett ikke bensinpumpa har levert nok trykk/mengde på høyt turtal.

Denne pumpa kjøpte jeg brukt av en her på forumet for 3 år siden. En stund etter jeg hadde kjøpt den, fant jeg ut at han tidligere har reparert denne pumpa. Det har også vært mer lyd fra mi pumpe, enn fra en kompis si pumpe, som er akkuratt lik.

Jeg har ikke tenkt over det, før nå. Men jeg tror at bensinpumpa mi havner i metallreturen, og at jeg kjøper meg ei ny pumpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med Bjørn Deildok @ SWR Performance ang. toppen! Utrolig dyktig kar. Er forresten han som har bygget 2JZ'en i Aasbø-X86en. :)

http://www.swr-performance.com/

han har peiling han ja. hjulpet med masse med motorbygg og trimming :)

Takk for tips!

Men det er ganske langt borte fra meg. Jeg har også hørt mye bra om EBB, uten at jeg har fått jobber gjort av han selv enda. Han holder til 15 min kjøring fra meg, som er mye enklere.

Nettsiden hans er veldig interessant, og er verdt å ta en titt på: http://www.ebbt.no/

Skal til EBB i morgen med min motor, forsto det slik at motorbygging kom til å ta tid, men litt maskinering og småfiks ordner han litt innimellom. Han skal bore, balansere og fikse toppen min.

Ja, jeg vet at han har fryktelig mye å gjøre på denne tiden av året. Han var vist også syk en kort periode, og det hjelper heller ikke på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...