Gå til innhold

Gjør det selv - Montering av tilhengerfeste E60, 530i 2004 m


tøttatoppen
 Share

Anbefalte innlegg

Gjør det selv - montering av tilhengerfeste

Bilen min er en E60, 2004 mod 530i uten M-pakke (170kwh)

Innledning:

Har fått mange advarsler mot å montere tilhengerfeste selv der hovedargumentene har vært at dette vil skape problemer med det elektriske i bilen bl.a feilmeldinger på lys, parkeringssensor eller andre følgefeil av dette.

Likevel tok jeg sjansen, og bestilte en komplett sats via eBay fra et tysk firma som heter:

http://www.kupplung.de

Med et lite unntak fikk heldigvis ikke kritikerne rett, og både tilhengerfeste og det elektriske anlegget fungerer helt fint.

Problemet for min del var at jeg har en eldre tilhenger (Gaupen - før 2002) uten tåkebaklys. Når kontrollboksen til kabelsettet starter opp, leter den etter blinkelys og tåkebaklys for å gjøre en selv-test. Dersom kontrollboksen ikke finner tåkebaklyset, blir den forvirret, og resultatet blir at lysene på tilhengeren bare vil fungerer delvis. Jeg valgte å oppgradere min tilhenger med nye lykter og kabelsett fra Gaupen (omlag 1.000,- NOK) Alternativet er å bestille et annet kabelsett fra tyskland.

Jeg fikk utmerket support på dette fra kauppling.de

Tilbake til selve tilhengerfestet.

Jeg valgte en modell der selve kroken kan svinges inn bak støtfangeren, slik at når tilhengerfeste ikke er i bruk, er det ingen synlige deler av tilhengerfeste som vises. Det er Thule som har produsert dette tilhengerfeste.

Slik ser det ut på min bil etter montering:

xutc23t6ljgu38clt0pd.jpg

vlwg7vj7ba93k8mrbzuz.jpg

91zithky2qc7suluexs7.jpg

66exh556s1rpzk7fdx77.jpg

q2wqn4toi68mwed9q7pv.jpg

Leverandøren, kupplung.de, som forøvrig har levert overlegen service til meg, har en video på nettet som viser hvordan dette fungerer:

http://www.kupplung.de/Tow-bars/Complete-sets/Complete-set-tow-bar---retractable-system-KS00119.html#productVideo

Bestilling og leveranse:

Som nevnt ovenfor, fant jeg firmaet på eBay. Men før jeg bestilte, tok jeg kontakt med dem for å få svar på følgende spørsmål:

1. Verifisering av at dette ville passe til min bil, inkludert den elektriske kabelsatsen

2. Pris på frakt

3. Fradrag av tysk moms

4. Eventuell rabatt

Jeg fikk raskt en bekreftelse på at dette var en modell som ville passe til min bil og la inn et bud på 600 euro som jeg fikk tilslag på. Fraktprisen var 46,50 euro men jeg fikk tilbakeført den tyske momsen (direkte til min pay pal konto) ca 49 euro.

Prisen ble dermed ganske nøyaktig 600 euro totalt for komplett hengerfeste inkludert elektrisk kabelsats.

Slik så det ut da jeg pakket det ut i garasjen:

vgcjl8490wp8an5ydobd.jpg

ck7vuy5pnyfjn2piaooc.jpg

vp21n0asiy5pq88noftp.jpg

Montering av tilhengerfeste:

Monteringen av tilhengerfestet er en rimelig enkelt, og det kreves ikke noe spesielt verktøy annet en momentnøkkel og en 40 mm hullsag. Brukbar instruksjon medfølger, men jeg søkte litt på nettet for å være sikker på plassering av alle festene. Denne jobben kan deles i 6 deler:

1. Montere av bakfanger (plastdeksel) og koble av PDC (parkeringssensor)

2. Demontere original stålbjelke (selve støtfangeren), samt montere på tilhengerfeste

3. Tilpasse dekkplate

4. Montere den utvendige delen av det elektriske kabelsettet

5. Montere på plass PDC, bakfanger og dekkplate

6. Montere den innvendige delen av det elektriske kabelsettet

Montere av bakfanger (plastdeksel) og koble av PDC (parkeringssensor)

For å montere av bakfangeren må man gå fram på følgende måte: (her tar jeg også med det som må fjernes for å montere kabelsatsen senere) Se også monteringsanvisningen som markerer plasseringen av alle skruer på en egen skisse.

1.

Montere ut begge sidepanelene i bagasjerommet, teppe, dekkplate, reservehjul og innvendig plastdeksel som sitter over låsebøylen til bagasjelokket:

1wco1n1v615kr2aoduvs.jpg

8gn6cervt2rpv3kfn4vu.jpg

2.

Skru ut 4 festeskruer, 2 under hver baklykt på innsiden av bagasjerommet:

rub7twxtcdf0lea1dnl1.jpg

3.

Skru ut 4 festeskruer i hver hjulbue (de som vender bakover og kobler hjulbuen mot bakfangeren). I tillegg er det et plastklips på hver side i underkant av hjulbuen som må ut. Vær forberedt på at dette klipset kan bli ødelagt siden disse er av typen som ekspanderer når de monteres. Jeg måtte kjøpe to nye av denne typen hos BMW.

ca37v7tbc2igueywcf34.jpg

5hni2bs6e17n7iuoi9nc.jpg

4.

Skru ut 4 skruer under bakfangeren (i bakkant under bilen) slik at dekkplaten løsner, og bakfangeren løsner fra festene under. (bilde av dekkplaten)

m6z17i87kev0nvywrnch.jpg

5.

Løsne bakfangeren i forkant på begge sider, og dra den forsiktig rett bakover. Hele bakfangeren skal da komme lett av. Til slutt kobler man av ledningene til PDC som gjøres enkelt ved å løsne en hurtigkobling (kontakt) som sitter i et klips fast på bilens høyre side.

m16fqfo818zdevmercmh.jpg

Vi har da kommet så langt:

q5x1v8387sag82zlla79.jpg

Montere av original stålbjelke (selve støtfangeren), samt montere på tilhengerfeste

Neste steg er å montere av den gamle stålbjelken, og deretter feste tilhengerfestet i de samme festene.

Før man kommer så langt, må man skru sammen selve tilhengerfestet som leveres i løse deler. Monteringsanvisningen er ikke spesielt god, men jeg fant ut at det beste var å følge den vedlagte skissen nøye, og sette skruene slik tegningen viser.

OBS!

Ikke dra skruene helt fast på det nye tilhengerfeste. Det hele skal bare monteres "finger tight" Senere, når denne enheten skal henges på bilen, er man avhengig av å enkelt kunne justere på festene for å få den til å passe. Etter at enheten er festet på bilen, strammer man alle skruer der man kommer til, demonterer hele tilhengerfestet fra bilen igjen, og drar til slutt til samtlige bolter med momentnøkkel.

Først demonteres den gamle stålbjelken og festene av bilen:

3ba45gpc695jtn70yhfm.jpg

5qkc6jkdofr57pnobrbt.jpg

pw3ea1yczc4xlc9cw2gi.jpg

Som nevnt ovenfor, må man skru sammen tilhengerfeste i henhold til anvisningen, men ikke stramme skruene helt. Så kan man løfte hele enheten på bilen. Her er det en fordel å være to, men med litt teknikk, går det helt fint å gjøre det alene.

Når tilhengerfeste er på plass, drar man til de boltene på festebraketen (som man kommer til) med en vanlig fastnøkkel e.l.

OBS!

Når det er gjort, løsner man tilhengerfestet fra bilen og slipper det ned på bakken og drar til samtlige bolter med momentnøkkel. Momentet er opplyst i den vedlagte monteringsanvisningen og på tegningen.

Til slutt løftes hele tilhengerfestet opp for andre gang, og festes til bilen med 8 bolter. Dra til boltene med momentnøkkel i.h.t. monteringsanvisningen. Nå er selve slepekroken montert.

usqogjc2pz9kps9abvqm.jpg

acn3ts2m7hdwkhamkusj.jpg

6xuojb8qknh4bed23dmk.jpg

Tilpasse dekkplate

Neste steg er å tilpasse dekkplaten slik at det blir plass for den nye slepekroken. Jeg brukte en stikksag, og kuttet etter anvisningen.

dnidcgn5m9gd6nly56lw.jpg

Montere den utvendige delen av det elektriske kabelsettet

Neste steg er å montere på plass den delen av det elektriske kabelsettet som ligger på utsiden av bilen.

Først må det lages et hull for kabelen. Til dette kommer du å trenge en 40 mm hullsag for å lage gjennomføringen til kabelsettet. Hullet lages slik at kabelen kommer inn i bunnen av batterikassen på høyre side av bilen. Glemte å ta bilder, men legger ut bilde fra monteringsanvisningen som viser dette.

j51d3gq6dx9njexf7qsl.jpg

hxeeacr7z7utodrfrsqh.jpg

Det er en god ide´å påføre en form for karosseribeskyttelse eller lakk i sårene rundt hullet.

Da er det bare å ta fram kabelsettet, feste kontakten i ringen på tilhengerfeste, føre kabelen fram til hullet, og dra kontaktene og resten av ledningene inn i bilen, og presse på plass gummimansjetten som passer i hullet på 40 mm.

aay2dm73eip399w8yzkj.jpg

hzzktxwwk3hpb1gcp3it.jpg

Montere på plass PDC, bakfanger og dekkplate

PDC, bakfanger og dekkplate monteres deretter på plass i motsatt rekefølge av demonteringen.

0chwiqq3r16y7c86n9zs.jpg

Montere den innvendige delen av det elektriske kabelsettet

Til slutt må kabelsettet tilsluttes det elektriske anlegget i bilen. Dette kan kanskje se litt vanskelig ut, men dersom man følger monteringsanvisningen nøye, og ikke går fram for fort, er det egentlig ganske enkelt. Instruksjonene som fulgte kabelsettet var av god kvalitet med gode fargebilder, og er således mye bedre en monteringsanvisningen for selve tilhengerfestet.

Jeg valgte et 13 pins kabelsett som i monteringsanvisningen kalles "KIT 041513" Dette er greit å notere seg fordi monteringsanvisningen omhandler også 7 pins kabelsett og disse monteres noe forskjellig.

I monteringsanvisningen anbefales det å koble av batteriet under installasjonen. Men, siden batteriet ikke bør frakobles lengre en 10 min, valgte jeg å gjøre dette på følgende måte:

Først førte jeg fram samtlige kabler til sine respektive koblingpunkt, stripset alle kabler pent på plass og klargjorde for kobling. (satte inn strømtyvene uten å klemme de fast). Når alt var klart, koblet jeg av jordkabelen på batteriet, koblet samtlige ledninger raskt på plass, før jeg til slutt koblet batteriet på igjen.

Før man setter i gang kan det også være greit å merke seg fargene på ledningene i kabelsettet og hvilken funksjoner de har. For mitt sett "KIT 041513" , er det følgende kombinasjoner:

Plugg - kobles sammen med kontrollboksen

Brun - jord

Hvit og brun - jord (ikke nødvendig å montere i.h.t. anvisning slik jeg oppfatter det)

Orange og sort - til kabelbunt ved venstre bakdør

Gul - mot gul kabel på kontrollboks

Sort - mot sort kabel på kontrollboks

Rød og blå - til pin 7 på kontakt i sikringsboks høyre side bak

Alt dette står nøye beskrevet i anvisningen. Slik så det ut når jeg satte i gang:

Plugg inn kontrollboksen

bhdjn7dszfcmznalrw8i.jpg

Koble gul mot gul og sort mot sort på bilens hvite kontrollboks i.h.t anvisningen

y8xunde8ofck1actghb9.jpg

rmznzxtjm3rgx2jv6ddx.jpg

Koble brun kabel til jord

ndj26c64t57ve02uyhmi.jpg

Før fram (oransje/sorte) kabelen til kabelbunten i venstre bakdør og koble den til den (sorte/gule) kabelen i kabelbunten.

dqix5463qcodt7cri171.jpg

oww1hrg27sdbfpltsr5e.jpg

tmvw3gzozuvkhkf4p38h.jpg

3i63d35pgqdtv6cy6ezt.jpg

Deretter skal rød/blå kabel stikkes inn på plass 7 (PIN /) på denne kontakten. Ta ut kontakten først og åpne låsen på kontakten for å få pinnen på plass i sporet før kontakten settes på plass.

6b8kyhyfsplh6qfll9pp.jpg

Akkurat her (Rød/blå kabel) kan det være litt forskjell på årsmodell, E60 vs E61 og PDC eller ingen PDC. (Studer anvisningen nøye)

Til slutt plasseres kontrollboksen under reservehjulet sammen med de andre kontrollboksene.

tvq7rmqqllg0orfngv77.jpg

Estimert arbeidstid på denne jobben avhenger selvsagt av erfaringsnivå som "mekaniker" og tilgang på riktig verktøy. Personlig driver jeg ikke å skrur mye på bil, men hadde det som trengtes av verktøy og utstyr. Tror jeg brukte et sted mellom 4 og 6 timer effektiv arbeidstid.

Jeg er svært fornøyd med å får et slikt innsvingbart tilhengerfeste montert på bilen for like over 600 euro, det vil si omlag 4800 norske kroner, og anbefaler http://www.kupplung.de til alle som har lyst til å prøve dette.

Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
Monterte et westfalia kit på min 2005 530DAT E61 i dag. Er kun lys på høyte side på henger som virker. Bremselys virker på begge sider.

Må jeg programere om bilen for at alle lys skal virke? PDC kobler ikke ut. Har ingen feilmeldinger.

Jeg tok kontakt med leverandøren min ifm montering av mitt tilhengerfeste og fikk utmerket support. Regner med at det er individuelle forskjeller på el.kit fra de forskjellige leverandørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk det til i går. Viste seg at likevell om bruksanvisningen fra BMW sier at den tykke røde/? som skal frem i sikringsboksen ikke skal brukes på biler før 09/05 så må den det. Alt virket fint da den fikk strøm. Skjønner ikke poenget med å strekke den helt frem. Kan vel koble den til 12v i sikringsboksen bak.

En blå/hvit igjen nå som skal monteres på en ledning i høyre baklykt på biler etter 09/05. Kanskje jeg burde bruke den og...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

:applause:

Genial "gjør det selv" tråd! Utrolig bra med bilder og forklaringer

..

Vet du om det er samme prosedyre på E61 2008 (LCI-modell)? Stod det evnt. noe i monteringsanvisning?

Kontaktet BMW forhandler og de skulle ha 16-18000,- for denne jobben, og de sa at det måtte trekkes kabel helt frem og kobles til fremme, stemmer dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:applause:

Genial "gjør det selv" tråd! Utrolig bra med bilder og forklaringer

..

Vet du om det er samme prosedyre på E61 2008 (LCI-modell)? Stod det evnt. noe i monteringsanvisning?

Kontaktet BMW forhandler og de skulle ha 16-18000,- for denne jobben, og de sa at det måtte trekkes kabel helt frem og kobles til fremme, stemmer dette??

Takk for det!

Jeg har en kamerat som har montert det samme hengerfeste på sin E61, men husker ikke hans årsmodell i farten. Uansett, skulle det bare være å sjekke med http://www.kupplung.de. De gir utmerket support.

Kan bemerke at det er noe ulik tilkobling av det elektriske opplegget mellom E60 og E61. Men hvis man tar seg tid til å lese monteringsanvisningen nøye, så er ikke dette noe problem. Tror faktisk det er noe enklere på E61.

Jeg har også hørt at originalt BMW kabelsett må trekkes helt fram til sikringsboksen som ligger bak hanskerommet. Da får du garanti på jobben, men du sparer 10.000 om du gjør det selv.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg kan ha slik svingbart på min siden jeg har M-sport fanger..

Har tilbud fra hågen.no på 5340,- for avtagbart inkl. ledningsnett.

Har også fått tilbud fra hengerfeste.nu på 7500,- ferdig montert, er en svenske som kommer til oslo for hjemmemontering visstnok. Men er jo en 8 timers tur/retur for meg til oslo da, så spørs om jeg bare prøver selv da...

Digger at du tar deg tid til å dokumentere jobben du gjør så grundig!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...
Monterte nettopp dette ledningsnettet på min 2005 e61, funker som en drøm. Litt pes med den orange/svarte ledningen som skal kobles til svart/gul da det er 3 stk svarte/gule i kabelbunten. men det er en som er litt tykkere enn de andre og det er den rette.

Supert, det er nyttig informasjon til alle som monterer dette settet.

Takk for info :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...

Flott guide. Monterte Westfalia krok til min 08mod msport. Tegningene som fulgte med var greie å følge, samt at denne guiden her gjorde meg helt sikker. Måtte ikke frem til døren siden jeg har stasjonsvogn, alt ble koblet i hjulbrønn og over batteriet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Hei!

Tar opp denne tråden igjen. Jeg har en E60 med M-fanger bak. Jeg skal bestille avtagbart hengerfeste fra Hågen nå, men må da kappe ut en del av diffusoren for å få plass. Har noen av dere gjort dette? Jeg tenker å kjøpe inn dette dekselet for å tette hullet når jeg ikke bruker hengerfestet: LINK

 

olav

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fungerer dårlig å kappe i støtfanger utfra mitt synspunkt. Det eneste som fungerer er å skifte diffusor, og montere på den forsterkningen til støtfanger slik at dette blir likt originalt. Å kappe dette til å få det bra tror jeg ikke går, om man skal ha det pent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...