Gå til innhold

Valse hjulbue eller smalere dekk på E46?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp gått til innkjøp av en BMW 320i E46 sedan 2004 mod med M-sport understell. Originalt har vel denne bilen innpress ET42 og iflg. vognkortet skal det brukes 7Jx16 felger med dekkdimensjon 205x55x16.

Har nå oppdaget at dekkene subber litt i platefalsen mellom skjerm-hjulbue bak (OK klaring til spiralfjøra). Felgene som står på er originale BMW felger til E90-serien av typen "8.5Jx18 M Star-Spoke" med innpress ET37:

lw14fdfn5miiz7mln0k9.jpg

Forrige eier har satt på dekkdimensjonen 255x35x18 på bakhjula. Siden felgene er 8.5" burde det vel gå an å sette på litt smalere dekk, og da unngår man kanskje at det subber i hjulbuene. Hva er minimum anbefalt dekkbredde? er 235 mm fornuftig?

Jeg regner med at det sikkert er andre her på forumet som har prøvd disse felgene på sin E46 sedan (NB! coupe har bedre plass i hjulbuene). Har dere hatt problemer med subbing ved tunglastet bil? Hvilken dekkdimensjon bruker dere? Har det vært nødvendig å valse hjulbuene for å bli kvitt problemet?

Skrevet

Jeg hadde en E46 touring M-tech som var senka 30/25 med fjærer fra Eibach. Jeg hadde 8,5"x18" og ET35 på alle fire felgene og kjørte med 225/35/18 (Michelin og Dunlop) rundt om. Hadde aldri noen problemer. Bilen kom forøvrig originalt på 245 brede dekk bak på 8,5" felger og 225 på 7,5" felger framme så ville ikke trodd 255 skulle subbe.

Ville heller gått for smalere dekk enn å valse for å unngå å bryte på metallet og risikere rust i framtida (ser for meg at det kan være et problem om man valser?)

Skrevet
Jeg hadde en E46 touring M-tech som var senka 30/25 med fjærer fra Eibach. Jeg hadde 8,5"x18" og ET35 på alle fire felgene og kjørte med 225/35/18 (Michelin og Dunlop) rundt om. Hadde aldri noen problemer. Bilen kom forøvrig originalt på 245 brede dekk bak på 8,5" felger og 225 på 7,5" felger framme så ville ikke trodd 255 skulle subbe.

Ville heller gått for smalere dekk enn å valse for å unngå å bryte på metallet og risikere rust i framtida (ser for meg at det kan være et problem om man valser?)

Ja, jeg også er skeptisk til rust når man valser. Har vertfall hørt mange andre som sier at det kan by på problemer når man valser. Ser for meg at det oppstår små glis mellom plateskjøter hvor det lett trenger inn vann/fukt slik at man lager rustbombe.

Nei, jeg heller trodde ikke 255 skulle subbe. Men det er bare såvidt at det subber, hadde innpresset vært 6-7 mm høyere så tror jeg at problemet ville vært løst. Ser i vognkortet at med 255x35x18 dekkdimensjon så skal det være ET50. Til sammenligning har jeg idag ET37 på felgene som subber.

Det fine med å bruke breie dekk er jo at man får ekstra beskyttelse mot oppskraping av felgkant. Hvordan er dette med dere som kjører 225-235 mm dekkbredde? Gir dekksidene noe beskyttelse mot oppskraping av felgkant på en 8.5" felg her? Kanskje er det mulig å kjøpe dekk som har en "ekstra lippe" ved felgkanten slik at felgen beskyttes bedre?

Skrevet

Jeg hadde Michelin Pilot Sport og Dunlop sportmaxx og begge de hadde en ekstra lippe som beskyttet felgkanten (noe mindre på Dunlop enn Michelin). Tror nok smalere dekk er veien å gå for deg.

• 5 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...