Gå til innhold

Bilparken blir eldre

[space]
 Share

Anbefalte innlegg

"Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) viser at gjennomsnittsalderen på norske personbiler i fjor var 10,5 år. Dette er det høyeste snitt-tallet på 17 år.

OFV har statistikk tilbake til 1994. Og alderen på norske biler kryper altså oppover."

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel. ... d=10081887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Her vil jeg tro at nordmenn generelt ikke er villige til å bruke masse på penger på en ny bil når det koster en halv arm og kanskje litt mer (Les: Staten / regjeringen raner oss).

Er ikke alle som har like god råd, og da er det greiest å ha sin gamle trofaste sliter noen 100 000 km til.

Men det som faktisk er fint, er at mange er villige til å ta vare på bilene sine, og det er jo utrolig bra, men kanskje ikke så sunt for miljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg gidder ikkje å bruke alvorleg masse penger på ny bil når den meir eller mindre er øydelagt etter 1 år i norge. Les: Veistandar + 4 tonn salt pr 1m2.

For miljølandet Noreg så er vel dette ris til eiga rompe.

Personleg er eg heilt klart for at familier med barn som ikkje har moglegheit til å benytte seg av kollektivtransport skulle fått moglegheiten til å kjøpt billigere, sikrere og meir miljøvennlige biler. Men tenk om ALLE skulle fått barn for då kunne dei kjøpt billige biler? Då kunne jo kanskje forgubbingen av nordmenn stoppe opp? Det er klart vi ikkje kan ha noko av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye parametre som spiller inn her, men viktigst er avgiftsnivået. Jeg hadde handlet meg ny 1 serie om de hadde hatt nypris på 200k og ikke 450k. Ellers holder jeg meg bare til eldre biler som jeg kan reparer selv, fordi verkstedprisene er hinsides.

Det blir sakte men sikkert bedre fordi nå begynner relativt sikre biler å bli billige. Synd det må gå menneskeliv i mellomtiden. Det kommer til en punkt hvor den passive og dynamiske sikkerheten avtar i utvikling, som vi har sett de siste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har regnet ut priser etter PKK til alt fra 1000,- til over 20.000,- selv på gamle vrak totalt uten verdi, verken før eller etter reparasjonene! :D Folk kan jo betjene et lite bilån på noe langt nyere, for det de velger å bruke på å holde vrakene kjørbare..

Det går jo ikke an å skylde på avgiftene at folk tar livet av seg i trafikken pga gamle elendige biler, de aller aller fleste e jo såpass informerte om risikoen det innebæer å kjøre rundt i sånt; at de selv ene og alene står ansvarlig for et event tragisk utfall pga det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennomsnittet er jo 10,5 år. Det betyr 2001. Det er mange flotte biler jeg gjerne kunne kjørt rundt i fra 2001! Det ser en jo ogslå litt ut fra lista over hvilke biler som varer lengst. Det er stort sett de dyre statusbilene, og volvo ;), som henger med lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":31a7virg]Gjennomsnittet er jo 10,5 år. Det betyr 2001. Det er mange flotte biler jeg gjerne kunne kjørt rundt i fra 2001! Det ser en jo ogslå litt ut fra lista over hvilke biler som varer lengst. Det er stort sett de dyre statusbilene, og volvo ;), som henger med lenge.

Sant nok, men jeg tror at det ganske sikkert er noen biler som trekker snittet seriøst ned. Med hjelp av Werther fant jeg ut at min gamle Porsche 928 og 944 stadig kjører på veiene. De er 32 og 27 år gamle. Bare for disse to bilene må man ha 6 helt nye biler for å få et snitt på ca. 10 år. Det finnes svært mange gamle biler som er EU-godkjente. Bare tenk på alle alle amerikanerne og ikke minst Folkevogner og Volvoer. Det hadde derfor vært mer opplysende om snittet var beregnet ut fra en slags nedre praktisk grense iom. at biler eldre enn 20-25 år neppe er i daglig trafikk (iallefall ikke særlig mange).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...