ghm Skrevet August 31, 2011 Share Skrevet August 31, 2011 Hei, Hadde et artig prosjekt i dag, som jeg tenkte jeg skulle dele med dere. Denne diy'en omhandler installasjon av aux-input på business spilleren min. Dette gjorde jeg i en BMW E46 318ia Touring 2001-modell. OBS: Det er ikke alle spillere som støtter aux-input, men jeg var så uheldig å ødelegge den som sto i bilen originalt, og fikk kjøpt meg en brukt business spiller, hvor produksjonsdatoen var 09/2002. Etter litt research på internett, så har jeg forstått det slik at aux-input er mulig fra og med business modell 09/2002 ->, så der hadde jeg litt flaks, da jeg ikke var klar over det før jeg kjøpte den brukte business spilleren. Jeg skaffet meg aux-input kittet hos min lokale BMW forhandler. Dette kostet 620,- og i følge kvitteringen har den delenummer/varekode: 65120153501. Det første jeg gjorde var å ta ut spilleren. Jeg har dessverre ikke bilder av det, men jeg tok av dekselene, og løsnet de to skruene som holder spilleren på plass og dro den ut, og plugget den fra. Aux-kabelen skal kobles i kontakten som vist på bildet: Bilde fra baksiden: Etter dette så koblet jeg opp spilleren igjen bare for å teste at tilkoblingen fungerte, før jeg begynte å legge ledningen til hvor jeg ville ha den. Jeg måtte hjelpe til å dytte aux-tilkoblingen inn i spilleren, da den ikke ble skikkelig tilkoblet når man skyver på plass hovedkontakten. Ved å trykke på mode-knappen så fikk jeg nå opp AUX i displayet. Så startet jeg på skøytingen av kabelen dit jeg ville ha inputen. Jeg ville ha den i "veggen" i midtkonsollen som peker bak mot baksetet, da jeg syns det er greiest å ha den der. Startet da med å ta ut beholderen til solbrillene: Denne tas ut ved å åpne lokket, plassere en tommel på innsiden av hver side og dra ut. Enkelt og greit. Neste steg var å fore aux-kabelen ned fra der som spilleren sto: Som vist på bildet så matet jeg den bakerst og ned bak AC-enheten. Det var litt knotete, men med litt tålmodighet så får du den ned til det tomme rommet der solbrille beholderen (som nå er tatt ut) sto. Så langt så ser det slik ut: Neste jeg gjorde var å løsne lær/plasten rundt gir-stangen. Denne er bare å rive rett opp. For å få løst det sølvfargede dekselet rundt, så er det to skruer som må tas ut som vist nederst på bildet: Når de er tatt ut så kan du løfte opp dekselet, og koble fra kontaktene på undersiden av begge bryterene til heving/senking av vinduer. Slik ser det ut etter dette er gjort: På bildet over så er det to skruer i overkant. For å komme litt bedre til for å skøyte kabelen så løsnet jeg de to, og to skruer som var i overkant av solbrillebeholderen. Rammen kunne nå løsnes: Skøytet så kabelen videre bakerst der som solbrillebeholderen sto, og ned på baksiden av askebegeret til jeg fikk frem ledningen til høyre for girspaken. Litt uklart bilde, men her kom kabelen ut: Jeg tok ut beholderen i midtkonsollen, for å kunne legge kabelen på undersiden av denne. Beholderen var litt vanskelig å få ut, men den er festet med klips på "langsidene", så hvis man trykker hardt på hver side, så skal du klare å få denne ut. Med beholderen i midtkonsollen ute, så lettet jeg på hele midtkonsollen, som nå er løs pga skruer jeg løsnet tidligere til det sølvfargede dekselet. Det letteste er å fore ledningen igjennom hullet til der som beholderen i midtkonsollen sto, og så legge ledningen helt til høyre for midtkonsollen. (Det var et hakk fra før, som var greit å legge kabelen i, som kommer fra girspaken mot midtkonsollen). Her er bilde av hvordan jeg la kabelen: Merk: Det er litt vanskelig å se, men kabelen går inn i det hakket rett ved siden av skruen til høyre på bildet, og så videre inn mot midtkonsollen. Skøytingen av kabelen er nå ferdig: Neste jeg gjorde var å drille et hull i beholderen til midtkonsollen. Jeg brukte 6 mm borr: Så skrudde jeg av ringen på aux-kabelen, og dyttet enden på ledningen igjennom hullet, og skrudde ringen på igjen fra andre siden. Det holdt akkurat med tanke på tykkelsen på beholderen Etter at denne var på plass, så klipset jeg beholderen til midtkonsollen på plass igjen, og skrudde på igjen deksler, og monterte spilleren. Og nå har jeg endelig AUX i bilen Dette var min første diy her, og jeg håper andre som kan tenke seg å montere aux vil dra nytte av denne! Kom gjerne med tilbakemeldinger om noe er uklart. Takk for meg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SofaKingFresh Skrevet September 1, 2011 Share Skrevet September 1, 2011 Virker som en flott DIY. Gratulerer! AUX i bilen er noe jeg alltid kommer til å se etter ved kjøp av ny bil. (Evt. montere selv i en eldre bil.) Gull verdt! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stava Skrevet Mars 19, 2012 Share Skrevet Mars 19, 2012 Fint innlegg! Men må man ha en "mode" knapp for å bruke aux? dette har ikke jeg og ønsker denne muligheten, uten å bytte hele spilleren:/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Mars 19, 2012 Share Skrevet Mars 19, 2012 Fin diy. Det er forresten enkelt å lage den kabelen selv om man ikke vil bruke 620,- på den. For de som har eldre spiller enn dette må man ha CD-veksler om man vil ha billig aux, hvis ikke må man kjøpe uoriginalt adapter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stava Skrevet Mars 19, 2012 Share Skrevet Mars 19, 2012 Var rett før jeg kjøpte denne for en stund siden: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... id=&vn=736 men det blir nok ikke vits nå nei:/ Har du et navn på et slik adapter og vet eventuelt hvor det kan fås tak i? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gallay Skrevet Mars 19, 2012 Share Skrevet Mars 19, 2012 Fin diy. Det er forresten enkelt å lage den kabelen selv om man ikke vil bruke 620,- på den.For de som har eldre spiller enn dette må man ha CD-veksler om man vil ha billig aux, hvis ikke må man kjøpe uoriginalt adapter. Hei. Litt nærmere info kanskje? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Mars 19, 2012 Share Skrevet Mars 19, 2012 Se her: viewtopic.php?f=10&t=203723 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gallay Skrevet Mars 19, 2012 Share Skrevet Mars 19, 2012 takker Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå