Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Halla!

Har litt småflekker på min 318i cab, som jeg gjerne skulle lakkert opp. Hørt ang priser og slikt rundt, men tenkte også gjøre det selv. Men er litt usikker ang grunning, og hvordan det vil se ut ferdig, i forhold til den gamle lakken. Noen som har noen smarte tips? :D

Skrevet

Få ein proff t gjera da, skal du ta masse små flekker, blir det mykje fargeforskjeller osv. hadde det vært et stort område hadde du jo ikkje sett forskjellen så fort, men om det er masse smått er det verre.

Skrevet

Når du skal ha perfekt flikking, må du ha et stoff blandet inn i lakken, som på en måte smelter/løser opp den gamle lakken, slik at den nye og gamle lakken blander seg i overgangene. Dette må du ha litt skills for å få til.

Du må også ha teknikk og litt erfaring for å få selve påføringen skikkelig til også. Du holder gjerne sprøyten nærmt over selve skaden, så skal den lenger og lenger i fra, når du kommer utover på gamle lakken.

I tillegg bruker man ofte spesialteip eller noen ovale "skumlister", evt. bretter teipen for å flate lakken ned og utover i "skjøtene".

Med andre ord, hvis du vil at det skal se bra ut, ikke gjør det selv! :D

Isåfall bør du drite i flikking, og lakkere hele flaten frem til nærmeste skjøten, som de fleste pleier å gjøre.

Edit: Skriveleif.

Kan også legge til at for noen få år siden, ble løsemiddel-lakk for det meste byttet ut med vannbasert lakk. I tillegg er det jo forskjellige lakkprodusenter, som forsåvidt har samme fargeoppskrift, men med sine egne produkter. Så alle disse variablene kan gi litt forskjellige farger. Det som er det skumle med flikking. Derfor jeg har beskrevet de teknikkene over. Da blir det en jevn overgang som lurer øyet til å ikke se fargeforskjellene (ihvertfall ikke på første og andre blikk, eller for folk flest). :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...