benger Skrevet September 5, 2011 Share Skrevet September 5, 2011 Jeg syns det har blitt vanskeligere å få betaling ved salg av bil. Hvis kjøper kommer med remisse, cash eller gjennomfører en direkte betaling i nettbank er det jo greit, men nå har jeg vært borti 2 ganger at banken til kjøper krever kopi av vognkort og salgskontrakt med underskrifter fra begge parter før jeg som selger kan få innbetalt summen jeg krever for bilen. Det betyr at man må ha tilgang til en scanner, særlig hvis kjøper kommer langveisfra. Og ikke nok med det så må kjøper selvfølgelig ha skrevet under på lånepapirene hos sin bank. Dette fører jo til en viss utrygghet for selgers del, da det fort kan gå en dag uten at penger er på konto etter at bilen er "solgt". Særlig hvis kjøper ikke har vært å skrevet under på lånepapirene. Jeg som selger får ikke kontrollert dette. En gyllen regel er at bilen ikke skal leveres før betaling er mottatt, men dette er vanskelig i praksis for tiden. Noen andre som har opplevd denne problemstillingen? Mener det har vært tatt opp her før, men fant ikke tråden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Roger- Skrevet September 5, 2011 Share Skrevet September 5, 2011 Jo, og ene gangen jeg gjorde det, fikk jeg ikke pengene mine før 1,5 mnd etter bilen var solgt. (160 000kr) Problemet den gangen var at jeg fikk liksom en mail av banken og jeg snakket selv med damen i banken hans som bekreftet at han hadde vært der og fått innvilget lånet. Det skal også sies at det ikke var kjøper sin feil at jeg ikke fikk pengene med en gang. Han hadde som sagt fått innvilget lånet på seg og registrerte bilen på seg men aktiverte forsikringen på faren sin. jeg ventet og pengene kom ikke, ringte så selv banken etter noen dager og de kunne bare se at det var noe galt med omregistrering som gjorde at de ikke kunne utbetale. Så kjøper ringte biltilsynet som sa de hadde omregistrert den, men forsikringen stod på en annen person som ikke var lovlig så bilen sto uten forsikring. Da bestemte han seg for å omregistrere den igjen på faren. Og det er jo gratis i 2mnd etter en omreg. Så snakket jeg igjen med banken og de sa at pengene ble automatisk overført til meg snarest når biltilsynet la inn at omreg var ok. Flere dager gikk og jeg fikk ikke penger. Ringte til biltilsynet igjen som sa at alt var i orden og oversendt banken. Når jeg ringte banken igjen sa de at nå kunne de ikke overføre pengen fordi at bilen var registrert i en annen person enn låntaker. Så da måtte selger bare bite i det og omregistrere den på seg og forsikre den i sitt eget navn. Men da sa jo biltilsynet at det kunne man ikke gjøre før vognkortet var kommet i posten til ny eier. Og det tok jo over en uke :/ Når endelig vognkortet kom, skulle han omregistrere men da skulle de ha ny omreg avgift på 6500kr. Da var de 2 gratismnd oppbrukt fordi de gjaldt bare en gang. Så ble det diskutert opp og ned i mente med biltilsynet og det endte med at han faktisk fikk omregistrere en tilbake igjen, men ikke før det var gått flere dager og faren hans klarte og snakke (skrike) de til fornuft. Etter 1,5 mnd var endelig pengene på kontoen min.. Husk på at man har altså både bank, biltilsynet og forsikringsselskap og forholde seg til her, og de 3 snakker ikke i lag og ingen nevnte noe til oss 2 uvitende "kunder" om hva som var rett eller galt. Så konklusjonen min og det jeg sier til kjøper når jeg selger en bil til en som skal låne penger med pant i bilen er: 1. Husk på at lån, bil og forsikring registreres på deg. 2. Få tak i alt av lånedokumenter og aktiver forsikring og print ut bekreftelse før du kommer og ser på bilen. 3. Skriv under på alle papir 4. Når du har bestemt deg for å kjøpe bilen, bytter jeg bilen mot alle signerte papirer som omreg, forsikringsbekreftelse, vognkort, og alle lånedokumenter. 5. Da vet jeg at jeg sitter på alle signerte papir og det er opp til meg selv når jeg leverer inn dokumenter, men straks alt er gjort får jeg ut pengene på konto. Ble et langt innleg dette Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
joachim sørlie Skrevet September 5, 2011 Share Skrevet September 5, 2011 Slenger meg på her.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wazzap Skrevet September 5, 2011 Share Skrevet September 5, 2011 Er som Roger skriver er en veldig god oppskrift på at ting skal gå bra Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
benger Skrevet September 5, 2011 Forfatter Share Skrevet September 5, 2011 Det må ha vært en kjip opplevelse -Roger-. Jeg hadde ikke fått nattesøvnen ihvertfall. Det er tross alt snakk om en del penger. Heldigvis skal kjøperen av min bil registrere og forsikre den på seg selv. Skal forresten huske på den listen du skrev opp i innlegget ditt. Det har gått bra en gang før, men veldig kjedelig om det i værste fall skulle ta 1 måned før pengene dukker opp. Bankdama til kjøper snakket om at hun trengte midlertidig vognkort i kjøpers navn. Det ble for meg uaktuelt, så hun fikk en kopi av vognkort del 2 med eierskiftemeldingen. Ikke alltid de ser det praktiske i sånne sammenhenger. Så ja, sørg for å se underskrevet lånebevis og at alle papirer skrives under. Ellers krev remisse/cash egenandel. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
benger Skrevet September 6, 2011 Forfatter Share Skrevet September 6, 2011 I tilfelle det værste skulle skje nå, hvilket muligheter har jeg om kjøper ikke har skrivet under på noen lånepapirer. Bilen er levert til han og alle kontraktspapirer er skrevet under og levert til hans utlåner. Eierskiftemelding (Vognkort del 2) er fyllt ut og levert til trafikkstasjonen. Hadde vært jævli kjedelig om jeg står med skjegget i postkassen nå. Banken bekreftet skriftlig at pengene blir overført når alle nenvte dokumenter er signert og levert. Etter at alle papirer ble levert fikk jeg som svar fra saksbehandleren at kjøper også må skrive under på lånepapirene... Det hadde jo vært greit å vite om det i forkant. Edit: Jeg har pant i bilen. Det er vell slik at lånet følger bilen, så da er det han som står ansvarlig for lånet når den er registrert på han? Det betyr at han må komme seg til banken slik at panten blir slettet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turbo1991 Skrevet September 6, 2011 Share Skrevet September 6, 2011 Cash is King får penga i hånda med en gang, greiest det.... da vet man at alt er i orden for både kjøpers og selgers del Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Roger- Skrevet September 6, 2011 Share Skrevet September 6, 2011 I tilfelle det værste skulle skje nå, hvilket muligheter har jeg om kjøper ikke har skrivet under på noen lånepapirer. Bilen er levert til han og alle kontraktspapirer er skrevet under og levert til hans utlåner. Eierskiftemelding (Vognkort del 2) er fyllt ut og levert til trafikkstasjonen. Hadde vært jævli kjedelig om jeg står med skjegget i postkassen nå. Banken bekreftet skriftlig at pengene blir overført når alle nenvte dokumenter er signert og levert. Etter at alle papirer ble levert fikk jeg som svar fra saksbehandleren at kjøper også må skrive under på lånepapirene... Det hadde jo vært greit å vite om det i forkant. Edit: Jeg har pant i bilen. Det er vell slik at lånet følger bilen, så da er det han som står ansvarlig for lånet når den er registrert på han? Det betyr at han må komme seg til banken slik at panten blir slettet. Siden du har pant i bilen vil jo i teorien han overta lånet ditt hvis han nekter å betale. Jeg tror vel at det helst går bra i sikkert 99% av tilfellene men du kan jo i verste fall stå med skjegget i postkassen som du sier ja. Den bekreftelsen du får av banken er egentlig verdt null. Den sier bare at han har fått innvilget lån hos dem men det er jo opp til han om han vil låne eller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw-E30 Skrevet September 10, 2011 Share Skrevet September 10, 2011 Vi solgte nett golfen vår med 17k i rest på lånet. Kjøper hadde fiksa lån og alt på forhånd, så det var gode greier. På lørdag kom han å kikket på bilen og bestemte seg for at den skulle han ha. Vi snakka med banken hans tidlig på mandags morning, og da fikk vi fortalt at alt var i boks. Siden vi hadde heftelser på bilen, så ordna banken slik at det betalte heftelsen og overførte resten til vår konto. Når han kom til oss og hentet bilen så var penga på konto, og da var da bare til å tut og kjør avgårde. Han fikk også med seg en kopi av kontrakt og vognkort del2, men på de kopiene skrev vi på at ikke kunne brukes ved kjøp/salg. Dette var forøvrig en polakk, så vi var litt ekstra varsomme. Men alt i alt ble det en god handel, både kjøper og selger var begge fornøyd Låg forøvrig bare ute i 2 dager før den ble solgt. Edit: Står forøvrig en ny Mitsubishi ASX 4wd i garasjen nå, så alt var unnagjort på under en uke Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Roger- Skrevet September 11, 2011 Share Skrevet September 11, 2011 Men da lånte han sikkert ikke med pant i bilen? --- I am here: http://maps.google.com/maps?ll=60.684005,5.331603 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw-E30 Skrevet September 11, 2011 Share Skrevet September 11, 2011 Sånn det gikk for seg var at han fikk lån på hele kjøpssum som vi ville ha, så ordna banken med heftelsen og betalte det av kjøpssummen, så fikk vi resterende sum på konto, og når alle papir var i orden og vi fikk klarsignal ifra banken så var handelen unnagjort Trivelig kar faktisk. Ikke helt god å snakke "norgen", men det gikk bra Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dan Skrevet September 11, 2011 Share Skrevet September 11, 2011 Nettopp kjøpt og solgt bil selv med denne metoden og det gikk heldigvis bra. Pengene på konto dagen derpå. Men skeptisk i forkant....ja. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
benger Skrevet September 12, 2011 Forfatter Share Skrevet September 12, 2011 Det gikk bra denne gangen og. Pengene var på konto dagen derpå. Neste gang får kjøper ta med en kopi av lånepapirer med underskrift fra banken. Da kan banken kontaktes samme dag som bilen hentes slik at pengene blir overført med en gang, selvom det kan gå over natten før pengene er på konto. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Roger- Skrevet September 12, 2011 Share Skrevet September 12, 2011 Men så lenge kjøper ikke låner med pant i bilen er det jo heller ikke noe problem..... Og da er jo spørsmålet som tråden handler om ganske uvesentlig! --- I am here: http://maps.google.com/maps?ll=60.683932,5.332019 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet September 12, 2011 Share Skrevet September 12, 2011 Så konklusjonen min og det jeg sier til kjøper når jeg selger en bil til en som skal låne penger med pant i bilen er:1. Husk på at lån, bil og forsikring registreres på deg. 2. Få tak i alt av lånedokumenter og aktiver forsikring og print ut bekreftelse før du kommer og ser på bilen. 3. Skriv under på alle papir 4. Når du har bestemt deg for å kjøpe bilen, bytter jeg bilen mot alle signerte papirer som omreg, forsikringsbekreftelse, vognkort, og alle lånedokumenter. 5. Da vet jeg at jeg sitter på alle signerte papir og det er opp til meg selv når jeg leverer inn dokumenter, men straks alt er gjort får jeg ut pengene på konto. 6. Kjøper må gå til biltilsynet med en gang det er mulig for å betale omregistrering. Venter man til regningen kommer i posten (en liten uke etter at selger har levert omregistrering) og legger denne inn med forfallsdato som med vanlige regninger (noen uker til) må man vente desto lengre på pengene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå