Daniel.B Skrevet Oktober 8, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 8, 2011 Er det mulig å få tak i ny boks til innspruten, noen som har?
ShellMotul Skrevet Oktober 10, 2011 Skrevet Oktober 10, 2011 Det er bra at det går fremover, var det releet som var synderen? Det skal være rundt 3 bar inn på fuelrailen, reell verdi noe i underkant, ca. 2,7-2,8 bar. At bensinfilteret er tatt av har ikke noe å si på bensintrykket. Det er en bensinpumpe i tanken også ja. Hvis du skrur opp det sorte lokket på høyre siden i bagasjerommet skal du se to kontakter, den ene er til bensinmåleren, den andre er til fødepumpa i tanken. Hvis du hører godt etter kan du normalt sett høre om pumpa går.
Daniel.B Skrevet Oktober 15, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 15, 2011 Takk for behjelpelig svar Er litt usikker på hva det var som fikk den til å starte. Onkelen min lodda noe i releet, men det var ikke det tror vi. I dag fikk vi tak i en annen hjerne, så nå går den som den skal, men er jo selvfølgelig no tull med kjølinga. Ho koker, så vi tok ut termostaten, men det hjalp ikke. Kan det være toppakningen som er gåen? Symptomer på gåen topppakning?
ShellMotul Skrevet Oktober 17, 2011 Skrevet Oktober 17, 2011 Hvis gåen toppakning skal ha innvirkning på kjølinga, så må det "blåse" opp av ekspansjonstanken med lokket av, mens går motoren går. Gjør det ikke det så er det mest sansynlig ikke noe problem (dvs. blåser luftbobler i systemet). Disse motorene er generelt vanskelige å lufte skikkelig. Du må regne med å drive litt med det. Før du starter å lufte bør du sjekke: Er viskosekoblinga i orden? Sjekk om radiatorvifta lett kan holdes igjen mens motoren går. Putt f.eks en avis inn i vifta. Stopper vifta uten noe særlig motstand er viskosekoblinga defekt. Yter den litt motstand er den nok i orden. Du kan prøve å varme opp termostaten i en kjele. Da vil du se at termostaten åpner seg sakte men sikkert når vannet blir varmt. Bør være helt åpen på ca. 85 grader C. Vannpumpa har metallskovlehjul, så hvis den ser fin ut fra utsiden er den nok fin innvendig også. Hvis du finner ut at termostaten er i orden, så ville jeg satt den tilbake, slik at systemet er komplett. 0. Sett varmeapparatet i bilen på maksimum temperatur. 1. Når du lufter, så fyller du først ekspansjonstanken full med kjølevæske. 2. Skru så opp den lille skruen på toppen av termostathuset, og vent til der renner ut kjølevæske. Skru igjen. 3. Start opp motoren, etterfyll evt. kjølevæske. 4. Gjenta nr. 2 mens motoren går, og repeter fortløpende. 5. Hvis motor koker, slå av motor og start på nr. 1 igjen. 6. Fortsett slik til motoren ikke koker. Tips: Varier gjerne turtallet på motoren, og klem på kjøleslangene for å få ut all lufta. Det går ca. 12 liter kjølevæske på kjølesystemet.
Daniel.B Skrevet November 8, 2011 Forfatter Skrevet November 8, 2011 Fikk lufta i et kvarter sist jeg holdt på, men når bilen hadde driftstemp så blåste det ikke varm luft ut av varmeapparatet, mer lunka. Da kjørte jeg i 30 min uten at den kokte. Sjekka hvordan det sto til under panseret flere ganger, og det så bra ut. Men etter 35 min kokte den. Skrudde opp vannpumpa i helga og den virka fin. Det er ikke vann i olja og det ryker ikke noe heller. Er vel ikke så alt for mye å prøve nå, men skal prøve å lufte enda bedre en gang til.
Daniel.B Skrevet November 19, 2011 Forfatter Skrevet November 19, 2011 Fikk fylla på no mer væske og da har den holdt seg uten å koke. Men kjørte en og en halv time i dag, stoppa og sjekka hvordan vannet var. Da så jeg at vannet i ekspansjonstanken var brunt og vannet bobla/spruta opp. Detta er en herjebil, så er usikker på om jeg skal bytte pakningen eller ikke. Hva annet kan evt ha blitt ødelagt og er det mye jobb å bytte toppakningen? Pakningen koster 1200 kr på GS. Noen andre sider som er billigere? Er ikke tilfeldigvis noen som har en pakning liggendes a?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå